Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ?

2 plaatsers

Ga naar beneden

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ? Empty Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ?

Bericht  van den broeck alfons ma dec 13 2010, 16:24

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ?

Het antwoord is eigenlijk heel éénvoudig : daar moet u zelf over beslissen. Daar mag ik mij niet mee moeien.

Maar ik kan u wel informatie geven die uw beslissing kan beïnvloeden richting “ja” of richting “neen”.

Hierna vindt U twee tabellen over de voedingswaarde van couscous in droge toestand en couscous na een kookproces.

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ? FototabelBNEC

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ? FototabelBNECcouscousgekookt

Wat leren we nu uit deze twee tabellen :

1. Er staan weinig bestanddelen in een groene kleur in deze tabellen. De overgrote meerderheid heeft een oranje- of rode kleur. Na het koken staat zelfs alles zo goed als in een rode kleur.

2. Vernietigt dat kookproces bepaalde stoffen ? Ja, maar wel een minderheid en het kookproces zou van invloed kunnen zijn op de groep van de B-vitaminen. Heeft zeker geen noemenswaardige invloed op de vernietiging van eiwitten, koolhydraten, vetten, aminozuren en de mineralen-groep.

Wat er eigenlijk hier gebeurt bij een kookproces is dat men van een droge toestand naar een waterige toestand gaat. Door het water zwelt de couscous op : het neemt water toch zich. Als men dan 100 gram droge couscous vergelijkt met 100 gram couscous dewelke opgezwollen is door wateropname, dan heeft men eigenlijk een verdunning toegepast : het watergehalte van droge couscous per 100 gram produkt, is 8.56 gram. Dat van gekookte couscous is 72,57 gram, dus ongeveer 850% meer. Als men water gaat toevoegen aan iets, dan gaat men verdunnen. Dus alle gehalten aan voedingsbestanddelen in droge couscous gaan dalen, maar daarom nog niet evenredig met 850%.

Ook het eiwitgehalte daalt van 12,76% in droge couscous tot 3,79% in gekookte couscous.

Week je nu droge couscous in bv. koud of een beetje lauw water : ook dan ben je aan het verdunnen.

3. Positief aan couscous is dat het een veelvoud aan goede voedingsstoffen bevat, belangrijk voor dat vogellichaam, maar de gehalten zijn laag. Dus, couscous kan je beschouwen als een basisprodukt in de verdere bereiding van eivoer of zachtvoer. Ik ga het vergelijken met de aardappelen die we zéér regelmatig eten : aardappelen gebruiken wij in onze voedingscultuur als een basisstof, maar we nuttigen wel een veelvoud aan andere voedingsstoffen in surplus elke dag opnieuw.

Copyright 2010 Van den Broeck Alfons


Laatst aangepast door Van den Broeck Alfons op ma dec 13 2010, 17:22; in totaal 1 keer bewerkt

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ? Empty Re: Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ?

Bericht  Antoine ma dec 13 2010, 16:51

Alfons,
Bedankt voor maar weer eens deze mooie uitleg.Ik had wel al ergens eens gelezen dat er weinig voedingselementen zitten in couscous.
Maar hetgeen u aangeeft hier is zeer weinig.Is het niet zo dat de meesten couscous gebruiken om het eivoer rul te maken?
Zelf gebruik ik het niet,ik gebruik rusk.Of het beter is weet ik niet.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ? Empty Re: Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ?

Bericht  van den broeck alfons ma dec 13 2010, 17:18

Hetgeen u aangeeft in verband met het rul maken van couscous, is zeker juist. Mijn vogels zijn minder geneigd om droge substanties op te nemen, maar enkele druppeltjes water op zo'n wit rond eivoerschaaltje kan al veel verschil maken in opname.

Ik ga bij gelegendheid de samenstelling van rusk eens opzoeken.


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ? Empty Re: Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ?

Bericht  van den broeck alfons di dec 14 2010, 17:25

Hierbij de voedingstabel voor rusk :

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ? VoedingstabelBNEC

Algemeen kan je stellen dat deze betere waarden heeft dan voor couscous.

Belangrijk bij rusk is het gehalte aan meervoudige onverzadigde vetzuren, waaronder de zogenaamde omegavetzuren, die de laatste jaren toch meer en meer op het voorplan treden in de voeding van vogels, maar waarover toch nog onduidelijkheid bestaat.

Copyright 2010 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ? Empty Re: Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ?

Bericht  Antoine di dec 14 2010, 23:45

Ik gebruik het om mijn eivoer rul te maken,gebruik altijd dezelfde hoeveelheid,dus niet te nat maar ook niet te droog.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ? Empty Re: Couscous in de voeding van vogels : gebruiken of niet ?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum