Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

bananenpoeder

4 plaatsers

Ga naar beneden

bananenpoeder Empty bananenpoeder

Bericht  Karel Pauwels vr jan 07 2011, 12:33

Bij de BNEC promoten ze bananenpoeder als het wondermiddel voor onze exoten.
Nu mijn vraag wat is hiervan waar en wat doet het bij onze vogels op gebied van voeding Question

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

bananenpoeder Empty Re: bananenpoeder

Bericht  Antoine vr jan 07 2011, 14:50

Zelf zou ik het niet weten,maar voor mij persoonlijk bestaan er geen wondermiddelen.
Nu zeg ik wel niet dat het niet goed is,ik eet ook bananen,ben daarom nog geen wondermens. Very Happy
Waarom is het bij BNEC dan zo een wondermiddel?

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

bananenpoeder Empty Re: bananenpoeder

Bericht  Pascal vr jan 07 2011, 16:42

Het zal wel een product zijn typische nuttige effecten, vraag is alleen haal je deze nuttige effecten reeds niet met de voeding die je nu verstrekt ? Ik ben ondertussen wat voorzichtiger geworden met supplementen allerhande... Wondermiddelen bestaan niet anders waren deze reeds commercieel uitgemelkt. Het is moeilijk om een totaal uitgebalanceerd dieet te ontwikkelen, mede omdat er zoveel verschillende vogelsoorten zijn elk met hun eigen behoefte. Iedereen heeft zijn eigen samenstelling eivoer en is daar tevreden over (anders gebruik je het niet), maar als deze uitgebalanceerd is naar de behoefte van de vogelsoort waarvoor het bedoeld is is een andere vraag.
Bijvoorbeeld : mijn eivoer geef ik aan Gouldamadines, Bandvinken, Blauwfazanten, Japanse Meeuwen, ... Terwijl ik aan mijn Deense Dog voer geef die speciaal ontwikkeld is voor Deense Doggen en idem voor mijn Engelse Cocker... Helpt het ? Tja, ze lopen rond, slapen, kwispelen, zijn blij als baasje thuiskomt... Ik zal het pas weten als van ouderdom zullen sterven zonder grote kwalen ?! Het lukt de mens nog niet om evenwichtig te eten met alle kookprogramma's, fitnessen, dieeten, supplementen, ...
Het begint waar het begint : wat heeft mijn vogel nodig om te rusten, te ruien, een nestje groot te brengen, onderhoud ... hoort bananenpoeder daar bij ? Waarschijnlijk wel maar in welke combinatie van andere voedingsstoffen...
Antwoord : samengesteld voer zoals hondeneten. Niet sexy en natuurlijk maar wel effectief en uitgebalanceerd. Gedaan met alle supplementen... mijn honden zijn kiplekker en gezond en dat wil wat zeggen voor een Deense Dog ! Nu en dan krijgt ze eens een kauwbot of een extratje... Volgens mij is ze heel gelukkig.

alien Voor de exootjes kweekte ik Engelse Cockertjes met "tt's" en al (kleine liefhebber !). Dat zijn mijn roots en daar heb (had) ik veel kennis van, maar ik beleef nu meer plezier aan mijn exoten.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

bananenpoeder Empty Re: bananenpoeder

Bericht  van den broeck alfons vr jan 07 2011, 17:18

bananenpoeder Bananenpoedervoedingswaarde

Zoals bij honing is dit in eerste instantie een energieleverancier.

De gehalten aan vitaminen en mineralen zijn overwegend hoger in vergelijking met honing.

In bananen zit ook nog inuline. Moet ik nog eens nakijken hoe inuline de gezondheid van vogels kan beïnvloeden.

In tegenstelling tot hetgeen vermeld staat op de site van BNEC, bevat bananenpoeder weinig eiwitten. Bananen, als vrucht, bevatten zelfs maar 1.09% eiwitten.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

bananenpoeder Empty Re: bananenpoeder

Bericht  van den broeck alfons ma jan 10 2011, 17:36

INULINE

Inuline is een biochemische stof die bestaat uit een keten- van tien tot enkele honderden fructosemoleculen met aan het eind van de keten een glucosemolecule. Inuline heeft een zoete smaak, een witte kleur en is vrij goed in water oplosbaar. Het wordt opgeslagen in de vacuolen van plantencellen en is net als zetmeel een reservestof voor de plant. Het werkt ook als cryoprotectant = het beschermt de plant tegen bevriezing.

Tot zover een beetje algemene informatie waar dat we inuline moeten situeren.

In de pluimveeindustrie echter, heeft inuline de laatste tien jaren aan belangstelling gewonnen. Dit voornamelijk in verband met twee facetten : de algemene gezondheid van kippen en het mogelijk effect van het sneller vetmesten of opgroeien van kuikens tot slachtrijpe kippen.

Ik heb tot op heden echter geen wetenschappelijke studies kunnen vinden van experimenten bij zaadetende exoten die soortgelijke resultaten vermelden als deze bij kippen. Dus, hetgeen hierna volgt, moet je wel even met de nodige voorzichtigheid interpreteren en benaderen, als je het zou willen toepassen in de kweek van uw eigen siervogels : een kip is daarom nog geen gouldamandine, gordelgrasvink, japanse meeuw ect…

Een eerste vaststelling die men kan noteren is, dat de toevoeging aan kippenvoeders van inuline, in een concentratie variërend van 0.5% tot 2%, de vervetting van de lever van kippen drastisch naar beneden haalde. Hierbij dient vermeld te worden dat het basisdiëet van deze kippen ook zonnebloemolie bevatte in een concentratie van 9% (= 90 gram zonnebloemolie per kilogram of 9 gram per 100 gram voeder). Ook het “slechte” vetgehalte in het bloed van de kippen, daalde opmerkelijk. Besluit : inuline heeft een positieve relatie met de “goede” vetten bij kippen en kan dus gebruikt worden om vervetting van de lever tegen te gaan.

Een tweede vaststelling is dat men inuline kan klasseren in de groep van de prebiotica. Inuline is een oligosaccharide (= dit zijn koolhydraten die bestaan uit een klein aantal monosacchariden), dat kan gefermenteerd worden. Door deze fermentatie kan de structuur van de darmen verbeterd worden, hetgeen zou kunnen bijdragen tot een verbeterde opname van voedingsstoffen in de darmen. Dit heeft men vastgesteld indien men 1% inuline (1 gram per 100 gram voedsel) toevoegde aan de voeding van kippen en dit gedurende een periode van 5 weken.

Een derde vaststelling heeft betrekking op de sterkte van de eischalen en de sterkte van de botstruktuur van het scheenbeen bij kippen. Na vier weken stelde men vast, dat bij toevoeging van 1% inuline aan het voeder van kippen, de eischalen steviger waren en minder snel braken. Tevens was de botstruktuur van het scheenbeen bij kippen merkelijk beter, doordat er een betere afzetting was van calcium en fosfor in de beenderen.
Ter informatie : het gebeurt regelmatig dat het scheenbeen bij “industrie” kippen breekt door een gebrekkige struktuur van het bot. Dat is een gekend probleem in de pluimveeindustrie.

Ten vierde : inuline en zijn effect op de darmflora van kippen. Toevoeging aan het kippenvoer van 1% à 2% inuline, had een positief effect op het voorkomen/groei van bifidobacteriën en lactobacillen. Bifidobacteriën en lactobacillen, u kent ze wel van al die produkten zoals Activia, Actimel en wat weet ik nog allemaal, om de darmflora bij mensen te verbeteren. Er is echter één probleem hier : kippen hebben een darmflora, de meeste kleine zaadetende exoten hebben geen noemenswaardige darmflora. Dus, wat is het effekt, maar dan op lange termijn, als men bifidobacteriën/lactobacillen gaan inbrengen in de darm van kleine zaadetende exoten die dan daar gaan groeien ? Daar, kan ik u momenteel geen antwoord op geven.

Ten vijfde : inuline en het lichaamsgewicht van kuiken tot jonge kip. Men heeft aangetoond dat als men 1% inuline toevoegt aan voeder voor kuikens/jonge kippen, er een belangrijk meerwaarde in lichaamsgewicht gecreëerd wordt. Deze meerwaarde in lichaamsgewicht is groter bij hanen dan bij kippen. Ik schrijf hier duidelijk gewicht en niet lichaamslengte of lichaamsbreedte. Dus, die hanen en kippen zijn sneller vetgemest.

In welke planten vindt men nu aanvaardbare- tot belangrijke hoeveelheden inuline ?

Dit zijn gemiddelde waarden. Waarden in gram per 100 gram produkt.

Rauwe bananen : 0.5 gram.
Gedroogde bananen : 1.4 gram. Dit kan men gelijkstellen met het bananenpoeder.
Chichorei (wortel) : 41.6 gram.
Paardebloemen, groene plantendelen : 13.5 gram.
Rauwe knoflook : 12.5 gram.
Gedroogde knoflook : 28.2 gram.
Rauwe prei : 6.5 gram.
Rauwe uien : 4.3 gram.
Gedroogde uien : 18.3 gram.
Gekookte uien : 3.0 gram.
Tarwe : 2.5 gram.
Rauwe gerst : 0.8 gram.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

bananenpoeder Empty Re: bananenpoeder

Bericht  van den broeck alfons ma jan 10 2011, 18:27

Nog iets over bananen, maar dat geldt eigenlijk voor al dat geïmporteerde fruit, groenten enz…, inzonderheid van buiten de Europese Unie.

Bananen worden hoofdzakelijk geïmporteerd vanuit enkele Latijns-amerikaanse landen zoals Columbia, Ecuador, Costa Rica…

Elke banaan die geïmporteerd wordt, moet vrij zijn van ziekten. Om dat doel te bereiken worden er met de regelmaat van een klok, diverse pesticiden en fungiciden gebruikt = chemische bestrijdingsmiddelen. Nu, kan je ook begrijpen dat in de voornoemde Zuidamerikaanse landen, men het mogelijk niet zo nauw neemt met gebruikte concentraties van deze bestrijdingsmiddelen. Doel is, een mooi ogende banaan.

Elk spoor van een schimmel op de schil van de banaan, is verboden, bij import in de Europese Unie. Daarom worden de geplukte bananen, voor ze verscheept worden, ondergedompeld in een bad van bestrijdingsmiddelen.

Worden o.a. gebruikt thiabendazole en imizalil.

Nu kunnen die gebruikte bestrijdingsmiddelen migreren van de schil van de banaan naar het vruchtvlees van de banaan.

Uit testen blijkt dat die migratie zéér beperkt is en dan nog enkel voor thiabendazole. Er is geen gevaar voor uw eigen gezondheid. Maar als er sporen van thiabendazole kunnen gevonden worden in het vruchtvlees en er is geen gevaar voor de volksgezondheid van mensen, hoe vertaalt zich dan dit naar kleine zaadetende exoten met een lichaamsgewicht enkele duizenden malen kleiner dan deze van een volwassen persoon ? Dat blijft momenteel een vraagteken.

P.S. Steek nooit een ongewassen banaan in de doos tesamen met uw boterhammen. Was deze eerst zorgvuldig, zodat de bestrijdingsmiddelen in voldoende mate verwijderd zijn. Misschien best verpakken, apart in aluminiumfolie.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

bananenpoeder Empty Re: bananenpoeder

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum