Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1

3 plaatsers

 :: Gouldamadines :: Vererving

Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1 Empty Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1

Bericht  Pascal wo jan 19 2011, 20:12

Bij de Gouldamadine komen 3 verschillende kopkleuren voor in de vrije natuur : zwart, rood en oranje. Wat onze Gould tot een unieke vogel maakt, het zijn op zichzelf staande mutaties (polymorf). In 1833 werd de vogel voor het eerst ontdekt, een roodkop. Eind de 18e eeuw kwamen voor het eerst levende exemplaren aan in Europa. Pas toen werd ook de oranjekop ontdekt.
Sindsdien heeft de Gouldamadine in de avicultuur een lange weg afgelegd en zijn er verschillende mutaties ontstaan. Deze mutaties hebben elk hun naam (lettercombinatie) om alles overzichtelijk te houden. Deze benamingen wil ik nu toelichten. Voor mensen die Goulds kweken en deelnemen aan tentoonstellingen zal dit gekende stof voor anderen kan “ZK LB EF P BL” chinees zijn.
Zoals we al hebben begrepen hebben we 3 originele verschijningstypes van de Gouldamadine. Zwartkop (ZK), roodkop (RK) en oranjekop (OK), de rugdekkleur is groen (GR) en de borst is paars.

Deze basisvormen worden als volgt beschreven :
- zwartkop paarsborst groen Gouldamadine : ZK GR
- roodkop paarsborst groen Gouldamadine : RK GR
- oranjekop paarsborst groen Gouldamadine : OK GR

Als we nu een mutatievorm nemen :
- zwartkop groen witborst Gouldamadine : ZK WB GR

Eerste lettercombinatie = kopkleur
Tweede lettercombinatie = borstkleur
Derde lettercombinatie = rugdekkleur

Merk op dat de wildkleur borst (paars) niet wordt beschreven. Bijvoorbeeld : een “RK DF P GR” is dus een roodkop (paarsborst) gele (dubbel factor pastel groen) Gould.
Bij mutaties en mutatiecombinatie worden de lettercombinaties uitgebreider. Als we verder gaan wordt dit alles wel duidelijker.




© Pascal Bonheure – 2011

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1 Empty Re: Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1

Bericht  Karel Pauwels wo jan 19 2011, 20:51

PascalB schreef: voor anderen kan “ZK LB EF P BL” chinees zijn.
Voor mij in ieder geval,ben geen gould kweker dus chinees voor mij. monkey
Ben benieuwd naar uw voorstelling cheers

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1 Empty Re: Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1

Bericht  Pascal wo jan 19 2011, 22:05

Karel, geduld is een schone deugd Very Happy Ik plan +/- wekelijks een deel te publiceren, deze titel bestaat uit 6 delen. Het moet wat spannend blijven hé. What a Face
Ondertussen werk ik aan andere stukjes study over de Gouldamadine zodat ik een beetje continuiteit kan behouden. drunken

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1 Empty Re: Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1

Bericht  Antoine do jan 20 2011, 10:16

Pascal,goed dat je dit doet,zo kan ik al wat bijleren,want ik ga ook met goulds beginnen.
Oh ja,een beetje van die letters kende ik al,dus kon ik al een beetje chinees. Very Happy
Ben benieuwd,ga dit hier aandachtig volgen.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1 Empty Re: Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 1

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Gouldamadines :: Vererving

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum