Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zebravinken als pleegouder

+3
van den broeck alfons
jacques
Pascal
7 plaatsers

Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Zebravinken als pleegouder

Bericht  Pascal zo jan 30 2011, 16:18

Heeft iemand ervaring met het inzetten van Zebravinken als pleegouder ipv Japanse Meeuwtjes ? Zo ja, met welke soorten ?
Zou dit eventueel kunnen lukken met afrikaanse soorten of is dit een brug te ver ? Manier van bedelen, sperren, pappillen, snaveltekening...
Voor iemand zich zou storen aan mijn vraag : dit is enkel een denkpiste ! Het zou mij echter helpen met het maken van een beslissing...

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  jacques zo jan 30 2011, 16:35

sommige doen het maar de meeste niet
heb ooit 5 verschillende jongen gelijktijdig onder een koppel zebravinken zien grootbrengen
wel ausies
jacques
jacques

Aantal berichten : 165
Join date : 10-07-09
Leeftijd : 67
Woonplaats : zonhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  Pascal zo jan 30 2011, 20:14

Welke soorten dan juist, Jacques ?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  jacques zo jan 30 2011, 21:52

er lagen een diamantvink,een binsen,een ceres,een jap.meeuw en een zebravinkkruising met diamantvink onder
deze stonden allen op uitvliegen
waren eieren die geraapt waren in een vlucht op de grond
jacques
jacques

Aantal berichten : 165
Join date : 10-07-09
Leeftijd : 67
Woonplaats : zonhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  van den broeck alfons ma jan 31 2011, 07:53

Heb het gedaan met 2 x 2 bandvinken en tweemaal 1 gouldamandine. Er lagen toen geen zebravinkjongen bij in de nest. Het gaat over twee verschillende ouderkoppels.

Herman heeft ooit eens geschreven dat hij enkele maskeramandines heeft laten grootbrengen door zebravinken.

Die twee ouderkoppels zitten hier nog, de rest aan zebravinken is allemaal weg. Ze blijven ook voor altijd aan mekaar gekoppeld. Wat ik nu wil weten op termijn is of de jongen van deze twee ouderkoppels, ook deze eigenschap bezitten quasi gedrag, om jongen van andere exoten groot te brengen. Maar daarvoor moet ik eerst nageslacht hebben. Eén koppel ligt voorlopig met vijf eieren in een koudkweek. Eens zien wat daar gaat gebeuren.


Laatst aangepast door Van den Broeck Alfons op di feb 01 2011, 08:16; in totaal 1 keer bewerkt

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  Pascal ma jan 31 2011, 20:30

D'er zijn dus mogelijkheden. Wat interessant is dat ze ook jongen willen grootbrengen die pappillen hebben : Gould.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  Yves di feb 01 2011, 11:37

Ik zit reeds een hele tijd met dezelfde vraag. Dan heb ik het over een drietal jaar. Gedurende die tijd heb ik door observatie mijn conclusie kunnen trekken, en ik wil het zeker niet veralgemenen, maar in mijn geval (zebravinken, spitsstaartamadines en maskeramadines) zijn zebravinken als pleegouders een te overwegen optie. Wat mij betreft zelfs de beste optie.

Eerst en vooral hou ik niet zo van meeuwen. Ik zag ze als noodzakelijk kwaad om in het slechtste geval toch maar een jong op stok te kunnen krijgen van hier en daar een koppel die het zelf vertikt. Maar dat is een subjectieve reden natuurlijk Smile

In 3 jaar tijd heb ik echter wel volgende dingen opgemerkt: zebravinken hebben de neiging om veel actiever en driftiger te voeren. De jongen die uiteindelijk op stok kwamen waren gewoon groter dan die die van onder de meeuwen kwamen. Ze voeren ook liever met zaden naarmate de jongen ouder worden.

Wat ze evenwel niet deden, is zomaar op eitjes gaan broeden die in het nest terecht kwamen. Goeie meeuwen doen dit wél. Ik vermoed dat dit de hoofdreden is waarom weinigen uitsluitend met zebravinken (zebravinkjes) als pleegouders werken. Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf uitmaken, maar voor mij is het pleegouderschap slechts een bijzaak. Ze hoeven dus niet echt als een levende broedmachine te werken. Als je de kweek synchroon opzet, moet het mits wat aantallen, perfect lukken om hier weinig tot geen hinder van te ondervinden. Je hebt telkens een goeie week tijd om de eitjes te vervangen. Ook verloopt de broed van zowel de gewone koppels als de pleegouderkoppels onregelmatig, waardoor het sowieso wel eens zal lukken om ze te verleggen.

Een laatste punt wat me over de schreef trok, is het feit dat de zebravinken dan alsnog opgekweekt werden door, jawel, zebravinken. Dat geeft toch een beter gevoel naar de kweek in de toekomst met die jongen. Niet dat jongen onder de meeuwen daarom per definitie waardeloos zijn voor verdere kweek, dat wil ik niet gezegd hebben.

Maar net zoals bij japanse meeuwen is het ook aan te bevelen om ook je zebravinkenpleegouders te selecteren op vitaliteit, broedeigenschappen, voederen, ..

In het verleden kweekte ik reeds (meestal per abuis) ceresamadines, binsenastrildes en spitsstaartamadines onder zebravinken. Australische soorten dus.

Weetje: ook zebravinken opbrengen onder spitsstaartamadines lukt hoor Smile

Succes ermee!

Yves

Aantal berichten : 3
Join date : 23-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  Pascal di feb 01 2011, 20:53

Bedankt voor de info, Yves, ik kan altijd eens proberen als ze Afrikaanse soorten willen grootbrengen.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  christof v di feb 01 2011, 21:32

ben vandaag bij een colega kweker geweest zen zag er een koppel zebravinken bandvinken en zilverbekjes groot brengen dus lukt wel

christof v

Aantal berichten : 17
Join date : 30-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  Herman zo feb 06 2011, 13:00

Pascal,

Ik heb ooit maskeramadines laten grootbrengen door een koppel zwartwang grijze zebravinken.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  Pascal zo feb 06 2011, 15:33

Ze kunnen dus weldegelijk ingezet worden als pleegouder. Met als voordeel dat de jongen sterker gevoed worden. Maar buiten de Gouldamadine is er geen enkele soort vermeld, of ik moest het verkeerd voorhebben, met pappillen in de mondhoeken... Ik denk dan bijvoorbeeld aan Blauwkopblauwfazantjes en Granaatatrildes. Als mijn kweek met mijn Blauwstuiten voorspoedig verloopt zou ik eventueel wel eens een poging willen wagen.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  Herman ma feb 07 2011, 10:30

Pascal,
Volgens mij is de zebravink zeker geschikt om als pleegouder in te zetten, wel heb ik een koppel gebruikt die hun eerste eitjes pas aan het leggen waren en deze dan ei per ei telkens vervangen door de maskeramadineeitjes. Na het grootbrengen van de maskeramadines heb ik de zwartwangen nooit gescheiden of gekoppeld aan een andere partner en heb ze ook nooit een eigen legsel zebrajongen laten opvoeden. Dit was mijn eerste test ooit met zebravinken als pleegouders met exoten, daar de maskers hun eitjes plots verlaten hadden.
Ik zou zeggen Pascal, neem de proef zeker eens op de som en laat dan wel eens iets weten.
Trouwens, hoe gaat het met je maskers en blauwkopblauwfazantjes die van hier komen? Deze waren nu koppels die hun eigen jongen grootbrachten. Of heb je tegenslag gekend?
Mvg,
Herman.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  Pascal ma feb 07 2011, 20:46

Ik stuur je een privéberichtje

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  van den broeck alfons wo maa 02 2011, 08:45

Als u klikt op onderstaande link en u scrollt naar beneden, dan staan er in dit artikel drie pagina's vol met foto's van nestjongen, met allerlei soorten mondpapillen. Over welke vogelsoorten het gaat : de latijnse benaming vindt u onderaan de foto's. Helaas is het artikel in de engelse taal.

Om de nederlandse benaming van de vogel te kennen, een klein éénvoudig hulpmiddeltje : tikt de latijnse benaming in Google en voeg daaraan het woord "nederlands" achteraan toe. Meestal krijgt u dan in het overzicht van de zoekresultaten al de nederlandse benaming van de vogel.

http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/2027.42/56437/1/MP194.pdf

Dit artikel staat computertechnisch in pdf.formaat. Om de inhoud van het artikel te kunnen lezen dient u een pdf-reader op uw computer geïnstalleerd te hebben. Meestal is deze reader reeds geïnstalleerd op uw computer. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan U een gratis pdf-reader downloaden op de volgende site :

http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/addons.php

U klikt vervolgens op :
Download Foxit Reader - Free
4.3 for Windows (.exe)

Na het downloaden, gewoon installeren en terug klikken op de link hierboven.





van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  louis wo maa 02 2011, 22:15

hallo,ik heb eens spitsstaarten gehad die blauwkop blauwfazantjes en bruinrugekstertjes hebben grootgebracht in ene nest,een 7 tal jongen.Het was geluk,ik probeer met al mijn aan vogels natuurbroed te doen maar had toen geen geluk.Bij het ene koppel de man en het ander koppel de pop die plotseling sterft en wist niet wat te doen met de jongen die er waren.Bij talloze vogels gekeken om bij te leggen tot ik bij de spitsstaarten terecht kwam.Heb een risico genomen en moet zeggen van de 9 jongen die er waren zijn er 7 blijven leven,4 blauwkop blauwfazantjes en 3 bruinrugekstertjes.Als ik weet dat de vogels hun jongen zelf grootbrengen dan durf ik wel een ander eitje bijleggen van een ander soort en dikwijls met succes.
groetjes
louis

louis

Aantal berichten : 12
Join date : 31-07-10
Leeftijd : 62
Woonplaats : edingsesteenweg 234 Leerbeek 1755

http://ldjefke@euphonynet.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Zebravinken als pleegouder Empty Re: Zebravinken als pleegouder

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum