Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

+5
Ivan
Tim Van Vugt
Antoine
Karel Pauwels
Pascal
9 plaatsers

 :: Gouldamadines :: Kweken

Ga naar beneden

Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Vote_lcap73%Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Vote_rcap 73% 
[ 11 ]
Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Vote_lcap0%Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Vote_lcap20%Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Vote_rcap 20% 
[ 3 ]
Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Vote_lcap7%Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Vote_rcap 7% 
[ 1 ]
 
Totaal aantal stemmen : 15
 
 

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Pascal za feb 26 2011, 20:22

Hoe doe jij het ?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Karel Pauwels za feb 26 2011, 21:23

Heb op natuurbroed gestemd,maar moet erwel bijvertellen dat ik maar 1 koppel heb Wink

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Antoine za feb 26 2011, 22:21

Heb ook op natuurbroed gestemd,en heb ook nog maar 1 koppel.
Is de eerste maal dat ik met goulds ga kweken,en ga natuurbroed proberen,lukt het niet kan men nog altijd pleegouders inschakelen.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Tim Van Vugt zo feb 27 2011, 10:40

ik doe ook enkel natuubroed heb maar twee koppels ( ik dacht geel en groen maar zou iets anders zijn zal deze avond is foto plaatsen) , en vijftig ringen uitgeleend aan een bevriend gouldkweker omdat ze in de plaats van c- ringen b- ringen hadden geleverd heb bij hem jongen gezien waar de c ring nog maar net kan draaien rond de poot , gaan ze de goulds ook kiekens kweken gelijk de zebravinken , want als je de goulds in e beurs in zwolle bekeek waren ze aanzienelijk kleiner dan deze in belgie ,

mvg tm
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Pascal zo feb 27 2011, 22:11

Een Gouldamadine ring je het best met een c-ring ! Er worden hoe langer hoe meer Goulds gekweekt, met alle gevolgen van dien, Tim. Niet iedereen neemt het zo nauw zal ik maar zeggen.
Het is inderdaad zo dat de Gouldamadine bij onze Noorderburen door de band iets minder fors is. Maar aan de andere kant willen we ook geen bodybuilders kweken zoals bijvoorbeeld de Zebravink "Engels type" Evil or Very Mad Laten we het op een forse vogel houden, mooi in proporties, een brede borst en een mooie ronde kop met een krachtige snavel, goede aftekeningen en egale kleuren, zonder meer !

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Pascal ma feb 28 2011, 20:37

Ik heb "in geval van nood" gestemd. En de dag daarop werd ik met mijn neus op de feiten geduwd waarom ik dit had gedaan.

Ik heb één koppel die z'n jongen uit het nest gooit op het moment dat deze gekipt zijn. Spijtig want het is echt een superkoppel, qua schoonheid dan. Maar ik wist ondertussen dat ik ze in het oog moest houden en gisterenavond was het weer zover. Beide Goulds uit het nest, voor mij direct 10.000 alarmbellen confused !! 1 pas gekipt jong in het nest, 1 wederom op de vloer van de kooi. Had al serieus koud maar gelukkig deze keer zonder verwondingen, de vorige keer was het jong zijn pootje kwijt, het is uiteindelijk gestorven omdat het zichzelf niet kon redden. Beide jongen in mijn hand genomen en terug opgewarmd, ik hou ze dan in gesloten hand en adem met open mond (warm dus) in mijn hand, ze kwamen direct tot leven wat al een goede zaak was. Dan was het volgende probleem natuurlijk wat doe ik ermee ? Zelf grootbrengen zou ik heel graag doen maar daar ontbreekt mij de tijd voor. Alhoewel, jongen in een nestje, in de rugzak, op de moto naar het werk en dan op 't bureau voeren What a Face , zou mijn baas daar content mee zijn ? scratch Enfin, gelukkig viel mijne nikkel, een koppel Meeuwtjes en 1 eenzaam eitje die reeds enkele dagen "over tijd" was. Eventjes aan het nest krabben, popje eruit, 2 jongen erin en dekseltje toe. Popje er terug in, ondertussen had ik er ook eivoer in gezet. Popje er terug uit, eivoer eten en terug het nest in. What a Face What a Face What a Face What a Face What a Face What a Face What a Face What a Face . Wat moet ze in godsnaam gedacht hebben toen ze het nestkastje terug binnen kwam ?? Maar 24 uur later, liggen de jongen met een mooi vol kropje te soezen. Enfin, het zal dan wel geen natuurbroed zijn maar... waarom 2 perfecte jongen laten doodgaan ? Nu nog hopen dat ik ze op stok krijg en ... volgend jaar zoek ik er een goede partner voor om natuurbroed te doen. En het "superkoppel" gaat in rust en er zal uiteindelijk beslist worden wat ermee zal gebeuren. Ik heb echter de indruk, als zoiets gebeurt het meestal de pop is die jongen uit het nest kiepert, ik kon ook de jongen terug in het nest leggen en de pop uit de kooi halen. Volgens mij was de kans dan groot dat de man ze zou groot trekken. Zowel bij Gouldamadines als bij Bandvinken merk ik dat sommige mannen hele goede vaders zijn !! Tja, eat your heart out ladies ! tongue geek

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Ivan di maa 01 2011, 21:49

In het verleden heb ik het ook al voor gehad dat een koppel hun jongen uit het nest kieperde.
Beter gezegd het was de pop. Ik denk dat het iets te maken kan hebben met de vrije partnerkeuze (of beter gezegd: het gebrek er aan).
Zoals al dikwijls verklaart is de vrije partnerkeuze voor de poppen van groot belang.
Als ze dan een partner opgedrongen wordt kan dan dat het gevolg zijn.
We selecteren twee schitterende vogels, we hebben dan een heel mooi koppel, maar als het niet klikt.....
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Pascal di maa 01 2011, 22:25

Dat lijkt inderdaad een aanneembare denkpiste, Ivan. Daar zal ik toch eens moeten bij stilstaan vóór de volgende kweekronde. Een andere tactiek aanmeten.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  koen wo maa 02 2011, 14:47

Ik heb enkel natuurbroed gouldamadines gekweekt
en op 1 uitzondering na met mijn eerste koppel
steeds in kolonie in een volière.

Waar inderdaad vrije partnerkeuze beperkt tot stand kan komen.
Hetzelfde doe ik vele andere soorten
met eenzelfde resultaat.
koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Herman do maa 03 2011, 16:13

Ik dacht dat ik het al eens eerder ergens gezegd had(ik kan ook mis zijn), goulds zet je best voor de kweek begint in een dubbele kweekkooi met doorzichtig(plexiglas) tussenschot ertussen, zodanig dat de man van zijn zijde de poppen en andersom kan zien zitten. 1 man appart en 3 poppen langs andere zijde, de meest dominante pop zal na een paar dagen nog alléén op stok zitten, de overige poppen houden zich wel op de grond normaal. Deze pop is dan de meest geschikte voor de man, hier hebben de poppen zelf kunnen kiezen. De man aanvaardt haar wel, als het bij hem maar om paren gaat.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Ivan do maa 03 2011, 21:37

Je kan ook omgekeerd te werk gaan.
1 pop samenzetten met bijvoorbeeld 3 mannen; uit de gedragingen zal ook vlug duidelijk worden welke man de pop kiest.

Of in een echt kolonieverband kweken; een x aantal mannen en een x aantal poppen samen zetten en de koppels zullen zich wel spontaan vormen.
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Herman za maa 05 2011, 08:43

Ivan,
Dit is één van de redenen waarom ik destijds met goulds gestopt ben met in kolonieverband te kweken. Ik merkte dat zelfs nog eigen gevormde koppels zich gingen bemoeien in andere koppels hun nesten. Zo had ik ooit een pop die ik regelmatig te broeden vond op andermans eieren, was ze haar weg kwijt? Tot zelfs een pop die andermans jongen eruit ging kieperen, daar heb ik dagen voor op de loer gelegen, om deze vogel te herkennen.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  koen za maa 05 2011, 10:54

Kweken in kolonie kan ook heel wat nadelen teweeg brengen...
dan laat je de koppels zich vormen in kolonie
en vang je ze uit om apart te laten kweken in ruime vluchtjes.

Zelf wil ik me in de toekomst meer serinusssoorten erbij
die tijdens de kweek per koppel dienen te zitten,
maar waar eventueel andere exoten bijkunnen.

Het moment dat ik een tuinhuis ombouw voor de hobby
komen daar dan ook vluchten in waar 1 serinus + 2 andere soorten exoten (1 koppel elk)
ruim in gehuisvest kunnen ipv behoorlijk klein/koppel.
koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Ivan za maa 05 2011, 20:13

Herman,

Dat heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt dat een pop zich begaf in een nest van een andere om daar de eieren te gaan uitbroeden, maar dit behoort wel tot de mogelijke nadelen.
Pogingen om te gaan neuzen in andermans nest is normaal, maar dan worden deze verjaagd door het koppel (meestal de man) die deze nestkast al in bezit genomen heeft.
Een koppel die niet met volle overgave aan het nestelen is, kan eventueel wel hun nest in de steek laten.
Maar anders zou er van dat broedsel ook niet te veel gekomen zijn (want ze steken er de energie niet in om het te verdedigen).
Dit is enkel maar een persoonlijke redenering he, geen wetenschappelijk onderbouwde studie.
Ik ben wel voorstander van natuurbroed (ook koloniebroed) en ik ben bereid om de nadelen er bij te nemen.
Voor alle duidelijkheid :"Ik ben geen tegenstander van andere kweekmethodes".
Maar ik voel mij het best bij deze manier van vogels houden.
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty -een-kleine-enquete-hoe-kweek-jij-gouldamadines

Bericht  rene wo nov 02 2011, 16:42

hoi ik heb op naturbroed gestemd ik ben nog maar juist aan het proberen of het mij lukt heb 3 koppels dus alle hoop op zegen groetjes rene

rene

Aantal berichten : 5
Join date : 30-10-11
Leeftijd : 70
Woonplaats : deurne diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  salaar do nov 03 2011, 10:33

Hello all. Ik heb twee paren van Gould, maar zij voeden de kuikens niet willen. Een paar goed uitgekomen, maar niet voeden de nestlings, en het tweede paar van eieren is niet oplet. Vogels die zich voeden we niet. Mijn droom is dat Gould zou zich kuikens gevoed.
salaar
salaar

Aantal berichten : 13
Join date : 11-10-11
Leeftijd : 46
Woonplaats : Ukraine Kharkov

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Pascal do nov 03 2011, 20:33

Succes, Rene.

Salaar, het kan zijn dat de vogels nog te jong zijn of niet 100% in broedstemming, eventueel wat minder of geen dierlijke eiwitten, geef eventueel wat meer trosgierst. Indien dit niet lukt kan je eventueel de koppels onderling wisselen... en laat die nestkastjes met rust, zo weinig mogelijk nestcontrole doen, zolang één van de ouders op het nest zit de eerste 7 à 10 dagen is alles goed met de jongen ! Enkel als je wil ringen en dan alleen als er geen oudervogel op het nest zit, beter de vogels niet van het nest af jagen. En soms lukt het gewoon niet ... volgend jaar beter.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  salaar do nov 03 2011, 21:26

PascalB, volwassen vogels, maar waarschijnlijk vele generaties opgegroeid onder verpleegkundigen. Dierlijk voedsel ziek, gekiemde zaden ze eten goed.
Ik zal proberen niet om de controle van het nest kan slagen. Hartelijk dank voor uw advies.
salaar
salaar

Aantal berichten : 13
Join date : 11-10-11
Leeftijd : 46
Woonplaats : Ukraine Kharkov

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ? Empty Re: Een kleine enquête : Hoe kweek jij Gouldamadines ?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Gouldamadines :: Kweken

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum