Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gezwollen buik

4 plaatsers

Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Gezwollen buik

Bericht  Johan vr maa 18 2011, 17:18

Ik kamp reeds enkele maanden met een probleem,ik heb reeds enkele zebravinken gehad met een erg gezwollen buik.Ik ben naar verschillende dierenartsen geweest zonder resultaat ook bij coutteel.Als laatste ben ik naar de universiteit van Merelbeke geweest en daar heeft men megabacterie vastgesteld.nu is het medicijn Fungizone in belgie uit de handel en ik kan pas maandag achter dit medicijn in merelbeke gaan.Ik geef nu ook 2 maal per week appelazijn in het drinkwater.Wat kan ik nog meer doen om dit te voorkomen?.

Mvg.
Johan

Johan

Aantal berichten : 31
Join date : 18-03-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Affligem

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  van den broeck alfons zo maa 20 2011, 07:36

Gezwollen buik Megabacterieexotenforum


Laatst aangepast door van den broeck alfons op zo maa 20 2011, 10:11; in totaal 1 keer bewerkt

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  Karel Pauwels zo maa 20 2011, 09:33

van den broeck alfons schreef:Je kan al beginnen met te stoppen van het geven van appelazijn in het drinkwater.
Waarom? wat heeft appelazijn hiermee te maken Question

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  van den broeck alfons zo maa 20 2011, 10:23

Karel, jaren geleden is er een hype ontstaan omdat men dacht dat megabacteriën enkel groeiden in alkalisch milieu. Gevolg daarvan was, dat men publiceerde om de zuurtegraad van het drinkwater van vogels te verlagen zodat deze megabacteriën zich niet meer zouden vermenigvuldigen. Ondertussen zijn we minstens 15 jaar verder en wordt op wetenschappelijk niveau juist het omgekeerde bewezen. Probleem is dat de hype blijft voorleven.

Feit is dat ik nog nooit mijn drinkwater heb aangezuurd, maar ook nog nooit een infectie met megabacteriën heb gehad. Een infectie met megabacteriën kan ik hier heel gemakkelijk vaststellen onder mijn microscoop, als ik een preparaat van de uitwerpselen van de vogel maak, of als ik met een wisser een staal neem van het bovenste deel van het spijsverteringskanaal.


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  Karel Pauwels zo maa 20 2011, 11:48

van den broeck alfons schreef:Feit is dat ik nog nooit mijn drinkwater heb aangezuurd, maar ook nog nooit een infectie met megabacteriën heb gehad. Een infectie met megabacteriën kan ik hier heel gemakkelijk vaststellen onder mijn microscoop, als ik een preparaat van de uitwerpselen van de vogel maak, of als ik met een wisser een staal neem van het bovenste deel van het spijsverteringskanaal.

Misschien zijn we hier aan het afdwalen van de eigenlijke vraag maar!!!
Feit is dat ik al 10 jaar appelazijn geef en ook nog nooit een infectie met megabacterien heb gehad ook nog NOOIT bij een dierenarts ben geweest.
Zal niet zeggen dat dit feit aan het appelazijn ligt, kan ook zijn dat mijn vogels een goede verzorging in het algemeen krijgen lol!.
Ik geef dan ook altijd het levende appelazijn cheers
"Vroeger zat er in spinazie veel ijzer en moesten wij het veel eten, nu is er bewezen dat dit niet het geval is.
Maar denk niet dat er iemand ziek geworden is van veel (gewassen) spinazie te eten."

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  Johan zo maa 20 2011, 15:43

Alfons bedankt om te reageren.
Ik ben maar begonnen met appelazijn te geven na dat er megebacterie werd vastgesteld op aanraden van de dierenarts van de universiteit van merelbeke.Wat ik wel raar vindt is dat zowel mijn dierenarts als dr coutteel geen megebacterie gevonden hebben in de uitwerpselen van die zelfde vogel.Mijn kooien worden om de 2 weken voorzien van vers schelpenzand,elke dag wordt er vers bad en drinkwater gegeven,elke dag krijgen ze vers eivoer,Samenstelling van het eivoer:rusk om rul te maken,Quiko universeel,frutti patee van orlux,4 schepjes breedmax per kg eivoer en 5mg spirulina.Maagkiezel is ook steeds aanwezig.Ik geef 2 dagen per week appelazijn in het drinkwater en de rest van de week doe ik er een kleine hoeveelheid bleekwater in,1.5ml per 10l water en dit op aanraden van mijn apotheker.Mijn dierenarts is reeds enkele malen in mijn kweekruimte geweest en volgens haar ben ik te hygienisch en bouwen daarom mijn vogels geen weerstand op.

Mvg.
Johan.

Johan

Aantal berichten : 31
Join date : 18-03-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Affligem

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  Herman zo maa 20 2011, 15:48

Johan,
Hetgeen Fons hier neerschrijft klopt degelijk, toen ik met die goudvink met megabacterie zat, ben ik ook moeten stoppen met appelazijn geven. Sindsdien geef ik nog 1 maal in de maand 2 dagen na elkaar.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  van den broeck alfons zo maa 20 2011, 17:46

Ik ben maar begonnen met appelazijn te geven na dat er megebacterie werd vastgesteld op aanraden van de dierenarts van de universiteit van merelbeke.

Johan, ik ken dierenartsen die zeggen : geef appelazijn. En, ik ken dierenartsen die zeggen : neen, geef geen appelazijn. Dat is nu de contradictie, de verwarring. Evenzo, bij liefhebbers.

Nu heb ik niet de ambitie om liefhebbers te gaan bekeren in hetgeen ze doen in de verzorging van vogels : het zogenaamde "groot-gelijk". Je weet wel wat onder die noemer geklasseerd kan worden. Tenslotte is iedereen nog baas in eigen huis. Ik kan alleen maar de rekening maken voor mezelf en het melden aan andere liefhebbers.

Mijn dierenarts is reeds enkele malen in mijn kweekruimte geweest en volgens haar ben ik te hygiënisch en bouwen daarom mijn vogels geen weerstand op.

Johan, ik heb toch liever een proper hok, zoals u. Voor de rest zie ik niet goed in wat je verkeerd zou doen, met uitzondering van de maagkiezel : als je medicatie geeft, neem dan tijdelijk de maagkiezel weg. Bepaalde stoffen in deze maagkiezel zouden kunnen interfereren met de activiteit van het antibioticum.

nu is het medicijn Fungizone in belgie uit de handel

Het was te verwachten dat het ging gebeuren. In Fungizone zit amphoceterine-B. Nu wil men dit amphoceterine-B uitsluitend nog gaan reserveren voor de menselijke geneeskunde. Het waarom is te zoeken in de groeiende resistentie van de schimmel/gist : Candida spp. (die ook voorkomt bij vogels). De voorbije tien/twintig jaren werden infecties met Candida spp. bij mensen (inzonderheid bij kinderen) voornamelijk behandeld met Nystatine. Maar er is een groeiende resistentie voor Nystatine. Dus, wenst men die Fungizone te reserveren voor de menselijk gebruik.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  Johan zo maa 20 2011, 18:42

van den broeck alfons schreef:
]nu is het medicijn Fungizone in belgie uit de handel

Het was te verwachten dat het ging gebeuren. In Fungizone zit amphoceterine-B. Nu wil men dit amphoceterine-B uitsluitend nog gaan reserveren voor de menselijke geneeskunde. Het waarom is te zoeken in de groeiende resistentie van de schimmel/gist : Candida spp. (die ook voorkomt bij vogels). De voorbije tien/twintig jaren werden infecties met Candida spp. bij mensen (inzonderheid bij kinderen) voornamelijk behandeld met Nystatine. Maar er is een groeiende resistentie voor Nystatine. Dus, wenst men die Fungizone te reserveren voor de menselijk gebruik.

Is er dan nog een ander medicijn voor de behandeling van megabacterie voor vogels,we moeten er toch iets aan doen of moeten we al onze vogels laten besmetten?.

Johan

Aantal berichten : 31
Join date : 18-03-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Affligem

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  van den broeck alfons ma maa 21 2011, 06:57

Enkel schimmel-antibiotica op basis van amphoceterine-B helpen.

Megabac-S is een andere commerciële merknaam. Maar, dat is bij mijn weten ook alles.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  Herman ma maa 21 2011, 07:14

Ik zou zelfs durven te stellen dat men weinig of geen baat heeft met medicatie tegen megabacterie bij vogels, ik heb het ondervonden met mijn goudvinkpop. S'anderendaags was ze naar vogelland vertrokken. En niet dat ik er dagen mee gewacht heb, reeds van de eerste ziektesymptomen die ik bij haar zag, was ik er dezelfde dag al mee naar de dierenarts en nog kon het niet meer baten. Trouwens de dierenarts(vogelarts) had mij al direct gerustgesteld, dat ik maar een minieme kans zou maken op genezing bij de vogel.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  van den broeck alfons wo maa 23 2011, 08:21

Amphoceterine-B, als farmceutische component, gaat een soort interactie aan met ergosterol. Ergosterol is het hoofdbestanddeel van de celwand van schimmels. Deze interactie leidt tot een ernstige verstoring van de kalium- en natriumhuishouding in de schimmel zelf, met de dood van de schimmel als het ultieme resultaat.

Amphoceterine-B, als chemisch element, is onoplosbaar in water, maar bindt zich wel aan vetsubstanties. In water vormt het een suspensie waarvan de deeltjes aan amphoceterine-B geleidelijk uitzakken naar de bodem van het drinkfonteintje. Aldus, gaat men het regelmatig terug moeten opmengen, zoniet gaat het gewoonweg aankoeken op de bodem van het drinkfonteintje en is er van een evenwichtige opname geen sprake meer.

Van Megabac-S is er door een Australische firma een wateroplosbare vorm van amphoceterine-B ontwikkeld. Deze wateroplosbare vorm is niet toegelaten in België voor gebruik in de menselijke geneeskunde. Voor officiëel gebruik in de veterinaire geneeskunde is me niet duidelijk. Feit is dat bepaalde dierenartsen er schijnen over te beschikken.

Het is een algemene tendens, op Europees niveau quasi wetgeving, om het gebruik van antibiotica of soortgelijken te gaan verbieden in de diergeneeskunde. Inzonderheid deze geneesmiddelen, waarvan het actief bestanddeel ook gebruikt wordt in de menselijke geneeskunde. Dit om resistentie op termijn te voorkomen. Maar, dan heb ik het in eerste plaats over de veevoederindustrie : menig commerciëel veevoeder is aangerijkt met lagere dosissen van bepaalde antbiotica, en zeker in de kippenindustrie.

Het is ook daarom dat de veevoederindustrie koortsachtig op zoek is naar alternatieven, die men veelal gaat zoeken in de natuur : chemische componenten van planten die een soortgelijk effekt kunnen demonstreren ten aanzien van microörganismen allerhande die dieren ziek kunnen maken.

Eén van die planten, waar de diergeneeskundige farmacie, de laatste jaren, een bijzondere aandacht aan schenkt, is Oregano. Dit wordt weergegeven door een enorme stijging van het aantal patenten dat men neemt op bepaalde bestanddelen van deze plantensoort en zijn toepassingen in de diergeneeskunde.

Uit onderzoek van Prof. Harry Preuss M.D. van het Georgetown University Medical Center in de Verenigde Staten, van de olie van Oregano, bleek dat de groei van Stafylococcus bacteriën even effectief werd geremd, als door streptomycine, penicilline en vancomycine. Ook belemmerde de olie de groei van Candida albicans even effectief als amphoceterine en nystatine.

Streptomycine, penicilline en vancomycine zijn traditionele antibiotica die al lang gekend zijn. Stafylococcus bacteriën komen vrij veel voor bij vogels, maar meestal uitwendig op de huid als commensalen. Inwendig kunnen ze ernstige infecties veroorzaken bij vogels. Er zijn veel ondersoorten gekend van Stafylococcen. Eén van de meest beruchte ondersoort wordt met de volksbenaming aangeduid als de “ziekenhuisbacterie”, dewelke ondersoort zéér resistent is geworden aan de overgrote meerderheid van de traditionele antibiotica.

Candida albicans is een gist, die regelmatig infecties veroorzaakt bij vogels in het bovenste deel van het spijsverteringsstelsel.

Als componenten in de olie van oregano een dodende werking kunnen demonstreren ten aanzien van Candida albicans, dan is de kans groot dat hetzelfde effekt kan aangetoond worden ten aanzien van megabacteriën.

Nadeel : de olie van oregano heeft een intense smaak. Uit studies bij kippen is gebleken dat dit kan leiden tot een verminderde voederopname. Dus, die smaak gaat op één of andere manier moeten gecamoufleerd worden.

Voordeel : duivenliefhebbers bestrijden er nu reeds coccidiose mee op hun hokken. Ook dat is mogelijk.

Nog een laatste noot over amphoceterine-B. Ik zie bepaalde liefhebbers al denken : we gaan Fungizone of Megabac-S konstant geven via het voeder (eventueel in lage dosissen) en dan is de kans klein dat ik een infectie heb met megabacteriën bij mijn vogels. Die gedachtengang kan kloppen. Maar, dan gaan uw vogels op termijn toch allemaal sterven aan nierblokkages of nierfalen, want dat is één van de bijwerkingen. En, die vogels zijn niet meer te redden. Dus, je doet maar.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  Johan wo maa 23 2011, 12:24

Alfons,

Dit is zeer interessant Die olie van oregeno valt wel eens te broberen.Ik heb ondertussen Nystatine gekregen in merelbeke die ik 10d 2xper dag moet toedienen via de bek.Alvast bedankt voor de moeite die je genomen hebt. Very Happy

Mvg.
Johan.

Johan

Aantal berichten : 31
Join date : 18-03-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Affligem

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezwollen buik Empty Re: Gezwollen buik

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum