Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Schilderwerken

2 plaatsers

Ga naar beneden

Schilderwerken Empty Schilderwerken

Bericht  van den broeck alfons wo maa 30 2011, 09:38

Het is stilaan lente en bij vele mensen begint het bloed dan te kriebelen om allerlei opkuiswerken te doen. Eén van die activiteiten kan dan zijn het schilderen van de binnenhokken of de voliëre.

Misschien enkele tips.

Als je iets wenst te schilderen, dan moet je eerst weten of de oude verflaag, die destijds werd aangebracht, bestaat uit verf op waterbasis, ofwel uit verf op synthetische basis.

Onder verven op synthetische basis klasseert men meestal al de lakverven en waarvan je na het schilderen de verfborstel zou moeten uitwassen met een synthetisch oplosmiddel : white spirit, één of ander synthetisch oplosmiddel, enz...

Bij verven op waterbasis kan je de verfborstel na het schilderen uitwassen met gewoon water.

Als je gaat schilderen met een verfsoort op waterbasis en je gaat een verflaag zetten op een oude laag, waarvan de verfsoort op synthetische basis was, dan is meestal, de hechting van de nieuwe verflaag op de oude verflaag, van een povere kwaliteit. Het omgekeerde is ook waar. Zelfde als je gaat schilderen met een verfsoort op synthetische basis en de oude verflaag was er eentje op waterbasis.

Nu kan je dit nog altijd ondervangen door gebruik te maken van een verf-primer, zoals men dat noemt. Een verfprimer is een soort chemische emulsie, die je aanbrengt op de oude verflaag en die daarna toelaat van te schilderen met een verfsoort, zowel op waterbasis, als op synthetische basis. Tegenwoordig is dat zo. De technologie in de verven heeft ondertussen ook voortuitgang geboekt om het de doe-het-zelvers gemakkelijk te maken.

En dan de verfborstels. Maar, je kan ook gebruik maken van kleine verfrolletjes.

Je hebt verfborstels met witte- en zwarte haren, of, gemengd : zowel met witte- als met zwarte haren. Verfborstels die je koopt voor een lagere prijs in de meeste zaken, de haren daarvan, komen van varkens.

Verfborstels met witte haren lenen zich eigenlijk enkel voor ruwere schilderwerken omdat ze minder elatisch zijn. Meestal worden ze gebruikt voor schilderwerken op buitenmuren.

Verfborstels met zwarte haren zijn meer elatistisch en lenen zich veel beter voor de afwerking.

En, dan heb je het meest vervelende bij schilderen : er komen haren los uit de verfborstel en deze plakken in de aangebrachte verflaag.

Je hebt platte- en ronde verfborstels.

Omwille van het eventueel loskomen van de haren van de verfborstel, gebruik ik altijd ronde verfborstels die voorzien zijn van een opgerold koordje. Dat opgerold koordje is belangrijk omdat het extra kan voorkomen dat er haren van de verfborstel loskomen en achterblijven in de verflaag.

Maar dat "extra kan voorkomen" weten de meeste "doe-het-zelf schilders" niet : vooralleer je begint te verven moet je dit soort verfborstels eerst een nachtje onderdompelen in een potje met water. Dit water gaat opgezogen worden in de verfborstel en in het koordje. Door deze wateropzuiging gaan de haren van de verfborstel extra aangespannen worden en is de kans op het verlies van haren van de verfborstel in de verflaag, veel minder groot.

Dan heb je nog de natte muren.

Het is zinloos van gelijk welke decoratieve verfsoort aan te brengen op natte muren, want na een tijdje blakert ze terug af. Nu heb je in “doe-het-zelf” zaken diverse soorten produkten waarbij je een vochtige muur eerst kan behandelen met een waterafstotend produkt. Je smeert dit produkt, één of meerdere malen, op de natte muur en laat goed uitdrogen. Het produkt legt een waterafstotende laag op de muur, doch de hechting van het produkt op deze vochtige muur, is zéér hoog. Daarna kan je overschilderen.

Verfsoorten en schimmels op muren in binnenhokken : voorkomen is beter dan genezen.

Verven op waterbasis, aangebracht op muren, trekken veel beter schimmels aan omdat deze verven een wateraantrekkend vermogen hebben, ook na het uitdrogen. Als de luchtvochtigheid in de binnenhokken hoog is, dan gaan schimmels zich ook veel beter hechten aan dit soort verven. In functie van de temperatuur, kan er dan ook nog groei zijn van deze schimmels op de muren van de binnenhokken. Verven op synthetische basis, daarop kunnen schimmels zich veel minder goed hechten, groeien, en de resterende chemische stoffen in deze verven, na het uitdrogen, zijn meestal ook vrij giftig voor schimmels. Voordeel is ook nog dat men de muren met een éénvoudig zeepmiddel in water, kan reinigen.

Schimmels produceren tijdens hun groei : sporen. Sporen van schimmels kan men beschouwen als de “zaaddeeltjes”. Door luchtverplaatsingen allerhande komen deze los van het eigenlijke lichaam van de schimmel en gaan zich vervolgens op andere plaatsen hechten. Daar gaan ze terug beginnen te groeien met wederom produktie van sporen. Als nu de concentratie aan deze sporen in de lucht van binnenhokken te hoog wordt, dan is dit op termijn nefast voor de gezondheid van onze vogels. Deze sporen worden ook ingeademd door vogels en komen dan in de longen terecht. De rest van het verhaal kan u zich wel voorstellen.

Hierbij een microscopische foto van de schimmeldraden (blauwe lijnen) met daarop kleine ronde blauwe bolletjes = sporen, het zaad. Zo kan u het zich visueel een beetje voorstellen.

Schilderwerken Schimmel1

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Schilderwerken Empty Re: Schilderwerken

Bericht  Herman wo maa 30 2011, 15:59

Inderdaad Fons, dit weekend ga ik mijn voliére ook weer gaan schilderen, dit is trouwens mijn jaarlijks werk vooralléér er mijn vogels ingaan.
Ik gebruik houtcarbolinium hiervoor en laat de voliére daarna een paar dagen uitluchten vooralléér ik er mijn vogels inplaats.
Carbolinium voedt het hout prima, schilfert niet af en al het geniepige ongedierte maakt dat ie wegkomt of sterft ter plaatse. Ik gebruik dit nu reeds 3 jaar na elkaar en heb nog geen problemen met de vogels gehad, kwa reuk.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum