Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zonlicht ?

+3
Herman
Antoine
van den broeck alfons
7 plaatsers

Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Zonlicht ?

Bericht  van den broeck alfons za apr 02 2011, 09:39

Als men een exoot, in de bruinreeks of de zwartreeks, gedurende een lange(re) tijd, in een buitenvoliëre laat genieten van het zonlicht, wordt de bevedering dan donkerder of lichter ?

De ene liefhebber zegt "donkerder", de andere liefhebber zegt "lichter".

Wat is nu eigenlijk waar ?

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  Antoine za apr 02 2011, 14:10

Het enige dat ik weet is dat een grijze zebravink met (veel) bruin men in de zon moet zetten om het bruin weg te krijgen.
De zon zou ook geen effect hebben op het grijs.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  Herman za apr 02 2011, 16:53

Fons,
Jongstleden ben ik op een forum dezelfde vraag tegen gekomen, naar het schijnt zou een vogel uit de bruinreeks verbleken in de zon.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  van den broeck alfons za apr 02 2011, 18:06

Antoine, Herman, ik kan alleen maar beamen wat jullie zeggen, want ik heb ook zoiets op een forum gelezen en dat heeft mij in de war gebracht. Probleem is dat ik dat niet logisch vind. Eigenlijk zouden ze meer bruin of meer zwart moeten worden omwille van de melanines in de bevedering.

Nu ben ik eens foto's van zebravinken gaan bekijken op websites in Bahrein, Verenigde Arabische Emiraten enz..., en die zijn mijn inziens allemaal donkerder bruin of zwart, hetgeen ik logisch vind gelet op de hoeveelheid zonlicht die ze daar eigenlijk constant ontvangen.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  Tim Van Vugt za apr 02 2011, 20:07

mijn roodbruin bruinborstrietvinken worden lichter als ik ze buiten in de voiliëre zet , mvg tim
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  koen za apr 02 2011, 21:58

van den broeck alfons schreef:Antoine, Herman, ik kan alleen maar beamen wat jullie zeggen, want ik heb ook zoiets op een forum gelezen en dat heeft mij in de war gebracht. Probleem is dat ik dat niet logisch vind. Eigenlijk zouden ze meer bruin of meer zwart moeten worden omwille van de melanines in de bevedering.

Nu ben ik eens foto's van zebravinken gaan bekijken op websites in Bahrein, Verenigde Arabische Emiraten enz..., en die zijn mijn inziens allemaal donkerder bruin of zwart, hetgeen ik logisch vind gelet op de hoeveelheid zonlicht die ze daar eigenlijk constant ontvangen.
Hetgeen ik opgevangen heb is dat bruine zebravinken in zonlicht...vlekkerig worden.
Dus niet noodzakelijk donkerder of lichter,
maar hoedanook met zichtbaar verschil.

In hoeverre de zebravinken in Bahrein buiten zitten,
daar ben ik nog niet zo zeker van.
Een "local" waar ik even mee correspondeerde
sprak van afgesloten ruimte en airco
om de zebravinken en de kweek te beschermen tegen immens hitte

koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  van den broeck alfons zo apr 03 2011, 10:08

Ik had mij voorgenomen om mijn grijze hersenmassa te laten rusten, op de dag van de hoogmis van het Vlaamse wielergebeuren : verstand op nul en laat de TV beelden maar de revue passeren.

Maar door jullie antwoorden blijft er weeral iets rondspoken in de bovenste helft van mijn lichaam : ik probeer namelijk altijd een verklaring te zoeken voor iets dat mijn inziens niet logisch is.

Melanines in de bevedering van een vogelsoort geven bruine- en/of grijze- tot zwarte kleuren. Vele tussenschakeringen zijn mogelijk.

Maar melanines hebben nog een andere functie : bescherming van de huid tegen schadelijke frakties van het ultraviolet lichtgedeelte van de zon. Als je constant aan de noordpool leeft, dan gaan er zéér weinig melanines voorkomen in je huid, hetgeen resulteert in een blanke huid. Leef je constant aan de evenaar, dan gaan er hoge melanineconcentraties in je huid, hetgeen resulteert in een zwarte huid. Leef je tussen pool en evenaar, dan ga je meestal een mix hebben. Als je het Middelandse zeegebied bekijkt, dan ga je daar meestal mensen hebben met een bruinere huidskleur. Maar, nu praten we wel over mensen en mensen worden geklasserd als zoogdieren. Vogels zijn echter geen gevleugelde zoogdieren. Lichaamsstruktuur en biologische funkties vertonen gelijkenissen, maar minstens evenveel afwijkingen.

Als jullie nu zeggen dat die melanines gaan opbleken, vlekkerig worden onder invloed van zonlicht, dan ik momenteel maar één verklaring bedenken : namelijk weerkaatsing van het zonlicht door de lichtere kleur van de bevedering en dit als een eerste vorm van een verdedigingsmechanisme tegen de schadelijke fraktie van het ultraviolet gedeelte van zonlicht. Zomaar een denkpiste.

Een eerste mechanisme voor afzetting van melaninekleurstoffen in de bevedering van vogels bestaat erin om het transport te verzekeren tot aan het vederfollikel : dat gebeurt voornamelijk via de bloedbanen van de vogel. Vanaf het vederfollikel tot in het veder is er een tweede transportmechanisme van kracht omdat we dan te maken hebben met een zéér intense vorming van keratine, hetwelke de basisgrondstof is voor de vorming van veders. Dat transport heeft weinig of niets meer te maken met bloedbanen van een vogel. Het transportmechanisme alhier gebeurt door de fysische wetten van diffusie en osmose, van vedercel tot vedercel.

Het zou dus interessant zijn om te weten, bij éénzelfde vogelsoort, welke de concentraties zijn aan melanines in de bevedering en in de vederfollikels, bij al dan niet blootstelling aan zonlicht. Zebravinken zijn hiervoor geen geschikte vogelsoort omdat ze zoveel kleurvlakken hebben in hun bevedering. Beter is een vogelsoort zoals gordelgrasvinken, bruinborstrietvinken of Japanse meeuwen, met maar enkele kleurvlakken. Wordt verder naar gezocht.

In hoeverre de zebravinken in Bahrein buiten zitten,
daar ben ik nog niet zo zeker van.
Een "local" waar ik even mee correspondeerde
sprak van afgesloten ruimte en airco
om de zebravinken en de kweek te beschermen tegen immens hitte
Koen, het is goed dat je deze opmerking maakt. Ik dacht dat deze zebravinken buiten zouden verblijven, maar nu blijkt dat ik er compleet naast zit.

Je raakt trouwens nog een interessant item aan : “…de kweek beschermen tegen immense hitte”. Elk jaar, in de zomer, worden we er wel gedurende een bepaalde periode mee geconfronteerd en waarbij de temperatuur in binnenhokken gevaarlijk dicht komt in de buurt van de lichaamtemperatuur van de meeste vogels : 42°C. Mogelijk dat er liefhebbers zijn met nuttige tips.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  Herman zo apr 03 2011, 11:01

Bescherming tegen immense hitte, ni gemakkelijk é Fons. Wat ik kan aanraden voorlopig is, bij te hoge temperaturen je voliéredak witten. Het is natuurlijk ook niet direkt een mooi uitzicht, maar stoot toch zonnestralen af. In doe het zelf zaken vindt je ook het zilver, speciaal zonafwerend op daken. Indien je het iets gezelliger wil maken kan je in de zomer je voliéredak bekleden met rietmatten. Verder de hele dag door schalen badwater ter beschikking stellen, zodoende de vogels zich regelmatig kunnen afkoelen in water.
Dit is voorlopig het eerste waar ik aan denk, misschien kom ik later nog wel met een paar andere ideeen.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  Tim Van Vugt zo apr 03 2011, 16:35

ik leg altijd matten op mijn dak in de zomer , deze zitten precies allemaal gaatjes in komt licht door maar weinig zon , deze zijn speciaal voor veranda daken , alsook een ventilator in de muur , maar het belangrijkste zijn de bomen aan de achterkant van mijn vogelhok , in de winter hebben ze geen blaren en laten ze de zon door en in de zomer zorgen ze voor schaduw , makkelijk want ze stonden er al :-) mvg tim
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  christof v ma apr 04 2011, 11:23

het gene wat de zon doet bij zebravinken is niet alleen bij bruine maar ook grijze worden lichter maar dat valt wat minder op om dat het voor al de bruine zijn die het felste verbleken doe maar eens een test en zet 2 bruine even waardig van kleur 1 binnen in een hoekje waar wijnig licht komt een de andere buiten in de zoon en kijk naa 3 weken het verschil van deze 2 in het begin even waardige vogels het is dus voor al de pheo die zal verrbleken maar deze heeft een goede grijze ook nodig om zijn grijze kleur wat te onder steunen

christof v

Aantal berichten : 17
Join date : 30-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  KrisC ma apr 04 2011, 22:42

Vogels uit de bruinserie worden idd lichter als ze in zonlicht zitten. Alle TT-kwekers die ik ken houden hun bruine vogels uit het (direct) zonlicht. Heb dit zelf ook al ondervonden met Roodbruine padda's en bruine zebravinken. Had vorig jaar een zebravink van op het eerste zicht vreemde kleur meegebracht die uit een niet overdekte buitenvolière kwam. Deze is nu, na de rui en binnen ondergebracht, heel wat donkerder geworden.


Laatst aangepast door KrisC op ma apr 04 2011, 22:45; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : foutje getipt)

KrisC

Aantal berichten : 10
Join date : 27-02-11
Woonplaats : Westerlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Zonlicht ? Empty Re: Zonlicht ?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum