Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

nieuw type nestkastje

3 plaatsers

Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty nieuw type nestkastje

Bericht  leila do jun 30 2011, 21:55

hallo was al een tijdje aan hey nadenken over een nieuw soort nestkastje voor tropen,en heb deze bedacht een rechthoekig kastje met een ingang via de onderkant zodat ze via de onderkant erin moeten vliegen.
veel soorten tropen bouwen toch een soort huif aan het nest en dan blijven ze ervoor hangen in de lucht en vliegen er dan innieuw type nestkastje Imgp8694kopienieuw type nestkastje Imgp8694kopie


Laatst aangepast door leila op vr jul 01 2011, 21:44; in totaal 9 keer bewerkt

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty Re: nieuw type nestkastje

Bericht  Karel Pauwels vr jul 01 2011, 11:52

Ik zie geen afbeelding Wim Sad

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty Re: nieuw type nestkastje

Bericht  Eelke zo jun 23 2013, 17:48

Nu wel Karel?
nieuw type nestkastje Imgp8694kopie



Better let os net:)
mvg. Eelke

Eelke

Aantal berichten : 3
Join date : 23-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty Re: nieuw type nestkastje

Bericht  Karel Pauwels ma jun 24 2013, 12:39

Bedankt voor de foto Eelke,
Had deze uitvoering nog nooit gezien, zijn er al kweekresultaten mee.
Denk wel dat ge ze alleen kunt gebruiken in een volière en niet in een kweekbag:!:

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty nieuw type nestkastje

Bericht  leila ma jun 24 2013, 20:32

hallo
ik heb nog nooit zo snel vogels een nest zien maken in een voor hun zeer vreemd uitziende nestkast,ondertussen hebben er al diverse vogels in gebroed  o,a zilver en loodbek,roodkopamadine,gouldamadine,binzenastrilde.
enz
dit jaar zette ik en 1 in de vlucht van de goulds en binnen 2 dagen een nest erin gemaakt.
dus het nieuwe type bevalt prima.
had het jaren eerder moeten maken haha.
mvg wim

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty Re: nieuw type nestkastje

Bericht  Eelke ma jun 24 2013, 22:10

Graag gedaan Karel,
Ik denk dat Wim de verkeerde link heeft gebruikt.
Met de rechtermuisknop heb ik geklikt op de "mislukte" afbeelding en met de linker knop weer op "Afbeeldings-URL kopiëren".
Deze URL heb ik weer geplakt in een nieuw scherm en heb de link opnieuw geplaatst in het vakje "Insert an image" boven het vakje waar getypt moet worden voor een nieuw bericht.

Deze soort nestkasten ben ik wel eens eerder op internet tegengekomen, maar weet zo niet meer waar.
Ik heb ze nog nooit gebruikt, maar was nieuwsgierig naar de uitvoering Smile
Het ziet er nogal groot uit, ik denk inderdaad ook dat deze nestkast niet echt handig is voor in een broedkooi.

Leuk Wim dat u er zoveel succes mee heeft.
Heeft u ook de afmetingen van de nestkast en een afbeelding van hoe het er vanbinnen uitziet?
Waar / hoe kan je de nestkast openen?

mvg. Eelke

Eelke

Aantal berichten : 3
Join date : 23-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty reactie nestkast

Bericht  leila ma jun 24 2013, 23:22

Hallo ,het  kan dat u het eerder heeft gezien namelijk op de nbvv site,verder ben ik ze namelijk nog nooit tegen gekomen hoor.
Het lijk zo op de foto inderdaad wat groot ,ze zijn rechthoekig van vorm zoals een gould kastje met een langere achterkant en met een stokje eronder die iets voorbij de voorkant uitsteekt dan vinden ze makkelijker de ingang.
De meeste vogels hebben er geen moeite mee hoor en inderdaad voor een broedkooi zijn ze wat fors maar dat kan je aanpassen he,heb er ook 1 gemaakt die heeft een opening over de hele onderkant net een soort van brievenbus met een sleuf van 5 cm hoog over de hele onderkant en die heb ik dit jaar in gebruik met als resultaat een gould ging erin en in 2 dagen het nest klaar en dat terwijl je soms een verkeersbord moet plaatsen met de richting van het nest en dan vinden ze het nog niet haha,ik was er toch wel verbaasd over hoor.
Ook heb ik eens geschreven over een korf van kippengaas die heb ik zo,n dertig jaar geleden gemaakt met een doorsnee van 30 cm en 1 meter hoog en helemaal gevuld met hooi met ook een goed resultaat vooral de oranjekaken en sint helena,s broeden er goed in.
ik heb ze later langs zien komen die waren horizontaal opgehangen.

Het nieuwste model wat ik gemaakt heb is er 1 met een buis eraan van ongeveer 25 cm lang en rond 45 mm doorsnee,deze heb ik gemaakt naar het idee van cees hulzebosch uit nieuw zeeland zoals ze voor de goulds ophangen in het wild als nestelplaats.
Die gebruiken nestkasten met een halve boomstam ervoor en helemaal uitgehold en dan een gouldkastje eraan,misschien hebben sommige van jullie dat al op foto,s gezien.
Soms moet je eens wat uitproberen en kijken of het werkt.
mvg wim

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty Re: nieuw type nestkastje

Bericht  Eelke di jun 25 2013, 00:22

Hallo Wim,
U bedoelt op vogelcafé? Die site ken ik een beetje haha

Heeft u ook foto's van uw andere ontwerpen?
Het lijkt mij leuk om die ook eens te zien als inspiratie om zelf ook eens wat te "knutselen".
Een beetje afwisseling in de aangeboden nestkasten kan soms net dat ene beetje verschil maken voor een bepaalde vogel / koppel om over te gaan tot nestelen, eieren leggen enz.

Sommige vogels hebben volgens mij naast soort nestkast ook een zeer "uitgesproken" voorkeur voor een bepaalde plaats van de nestkast. 
Dit valt mij o.a. op bij mijn 2 koppels kapoetsen (elk in een andere gezelschapsvolière samen met o.a. goulds, maskers, binsen en roodkoppap. amadines).
Zij hebben het liefst de nestkast ergens in het midden van de volière, daar doen ze het meestal goed.

Houd u ook enigszins rekening met de plaats van de nestkasten? (hoog - laag of midden, links of rechts of de voor- of achterkant van de volière) 

b.v.d.

mvg. Eelke

Eelke

Aantal berichten : 3
Join date : 23-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty Re: nieuw type nestkastje

Bericht  Karel Pauwels di jun 25 2013, 20:02

Wim,Eelke bedankt voor jullie info.
Wim ik denk dat ge deze nestkastjes voor de goulds bedoeld:

nieuw type nestkastje Nestgould_zps64da8975

Mvg Karel

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty type nestkast goulds

Bericht  leila do jun 27 2013, 21:56

hallo
inderdaad die bedoel ik,alleen ik kon zo gouw geen goede boom vinden vandaar de pvc buis haha.
alleen ze gaan er nog niet zo snel in.
mvg

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw type nestkastje Empty Re: nieuw type nestkastje

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum