Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Is een vraagje

5 plaatsers

 :: Gouldamadines :: Gouldamadines

Ga naar beneden

Is een vraagje Empty Is een vraagje

Bericht  Mertens Christophe zo feb 05 2012, 10:27

Geven jullie jullie goulds iets extra bij de voeding?
Kweek nu het erste jaar met goulds.
Mijn eerste ronde had ik 6 blauwe jong deze zijn allemaal dood gegaan nadat ik ze van het koppel zette. Had deze toch 2 weken erbij laten zitten.
2de ronde 6 jongen is eentje afgevallen. Nu heb ik deze een ganse maand bij het koppel laten zitten en nu zitten ze toch al 2 weken alleen en ze doen het goed.
Hoe doen jullie dat?

Groetjes

Mertens Christophe

Aantal berichten : 6
Join date : 02-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Is een vraagje Empty Re: Is een vraagje

Bericht  Marc Grieten zo feb 05 2012, 20:17

Christophe,

Goulds zijn zeer domme vogels, vermoedelijk hebben ze het zaad of water niet gevonden.
Zaten ze met dichtgeknepen ogen?
Ikzelf speen ze ook tussen de twee à drie weken nadat ze uit het nestblok zijn gekomen.
Het voer en water moet zeker in dezelfde bakjes en fonteinen worden gegeven, op een plaats in de kooi die ze gewend zijn.
Indien je ziet dat ze een dag na het spenen minder goed zitten, kan je wat trosgierst in de kooi leggen of een open bakje met zaad op de bodem zetten.

Blauwe goulds krijgen bij mij dezelfde vezorging als alle andere kleuren.
6 blauwe goulds in één nestje? blauw x blauw?

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Is een vraagje Empty Re: Is een vraagje

Bericht  Mertens Christophe zo feb 05 2012, 20:31

merci voor beetje uitleg.
Kan het altijd is proberen
ja 6 jongen.
ja blauw x blauw heb maar 1 koppeltje zitten
ook 2 koppels groen mor die leggen voorlopig slechte eieren

Mertens Christophe

Aantal berichten : 6
Join date : 02-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Is een vraagje Empty Re: Is een vraagje

Bericht  Ivan zo feb 05 2012, 23:16

Dat Goulds (zeer) domme vogels zijn wordt vaak beweerd, maar dat vind ik toch serieus overdreven.
Ik heb al redelijk lang Goulds en ik ben niet helemaal akkoord met deze stelling.
Je moet de jongen ook niet te vlug van de ouders wegnemen. Observatie doet wonderen, je moet zeker zijn dat de jongen al volledig zelfstandig eten.
Ik gun ze wel meer tijd en indien het mogelijk is laat ik ze bij de ouders zitten. Ze worden dan ook wel verplaatst, maar dan samen met de ouders naar een andere ruimte.
Wat ook kan helpen bij het verplaatsen van de jongen, plaats ze in het gezelschap van oudere (liefst volwassen) vogels die hun weg al gevonden hebben in dat andere verblijf.
Sorry voor mijn uitspraak, maar i.p.v. domme vogels zou ik eerder zeggen domme.....
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

Is een vraagje Empty Re: Is een vraagje

Bericht  Marc Grieten ma feb 06 2012, 21:09

Ivan,
Ik kweek ook al jaren goulds,en dit met meer dan 3à4 kweekkoppels.
Kan je dan ook met zekerheid zeggen indien je goulds (oude of jonge) voer geeft in iets anders dan ze gewend zijn er slachtoffers vallen indien men niet oplet.
Zal je een ervaring vertellen, ik voer al mijn vogels in voersilo's en er hangen telkens twee in ieder hok. Op een gegeven moment was er eentje leeg. S'avonds bij het voeren zaten er twee vogels dik en waren maar aan het rommelen in het leeg voerbakje, terwijl er hetzelfde voerbakje vol met zaad op 30 à 40 cm van het lege was verwijdert. Conclusie: zij aten steeds in hetzelfde voerbakje en nu dit leeg was waren zij te dom om naar het andere te gaan.
Toen ik een tweetal jaren geleden overschakelde van voer te geven in klepbakjes naar de voerautomaten duurde het een 3 à 4 weken voor de goulds overgeschakeld waren. Terwijl ik voor mijn overige australische, afrikaanse en papegaaiamadines geen enkele moeite had, deze waren de dag nadien al overgeschakeld. Nu moet ik nog steeds opletten indien ik tt vogels na vier maanden van hun tt kooi naar de vliegkooien verplaatst, deze wel terug naar de automaten gaan eten waar ze het grootste deel van het jaar in eten. Ieder jaar heb ik goulds erbij die ik terug moet wennen aan de automaten.
Goulds geen domme vogels???????????????

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Is een vraagje Empty Re: Is een vraagje

Bericht  Ivan di feb 07 2012, 17:41

Dag Marc,

Je hebt altijd een aantal vogelsoorten die moeilijker wennen aan nieuwe (andere) omstandigheden. Hou er dan gewoon rekening mee, maar om dan meteen te spreken van domme vogels????

Indien je een overgangsperiode voorziet, bvb: nieuwe eetbakjes, gebruik dan een tijdje de oude en de nieuwe tesamen tot je ze ook ziet eten in de nieuwe, kan je al heel wat ellende vermijden.
Observatie blijft heel belangrijk (toch een aangenaam onderdeel van de hobby).

Je voorbeelden vind ik nogal extreem (ik geloof je wel hoor), maar zo erg heb ik het zelf zeker nog nooit meegemaakt.

Ik wou niemand persoonlijk aanvallen, maar gewoon opkomen voor 1 van de mooiste vogelsoorten die er zijn en toch er ook op wijzen dat iedere vogel anders is met zijn specifieke gedragingen (problemen).
Daarom is een vogelsoort nog niet dom, want er zijn voorbeelden genoeg van het tegenovergestelde.
Nogmaals sorry indien ik tegen iemand zijn schenen heb geschopt.


Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

Is een vraagje Empty Re: Is een vraagje

Bericht  Pascal do feb 09 2012, 19:30

Ik heb een popje die steeds weer het sluitijzertje van haar tt-kooi open doet. Ik heb het haar niet niet geleerd, en toch...
Maar zoals altijd : uitzonderingen bevestigen de regel. Roodkoppapegaaiamadines lijken mij intelligenter maar is dat wel zo? Ze hebben zeker en vast een verschillend temperament, dat is zeker, lijken ze daarom wat slomer misschien ?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Is een vraagje Empty Re: Is een vraagje

Bericht  jacques do feb 09 2012, 21:16

vogels zijn gewoonte dieren is dat dom
heb ooit voor ik voersilo's gebruikte
ik voerde in groene plastiek bakjes in kooien van 40/40/30
was bij het vervangen van de eetbakjes(gaan in javel ne dag) de groene op en hing er een wit op de zelfde plaats
ze vonden het eten niet ,ze zaten op de grond te zoeken en gingen in dat wit bakje niet kijken
zet een groenbakje er in en ze gingen direct eten
ik direct testen( dat groen bakje kon ik overal in de kooi zetten) ze gingen er eten
ik het groene weg genomen en een wit op de grond gezet
rond het ganse bakje werd eten gezocht maar niet er in
het zelfde met de drinkflesjes
als je de jongen er met de bek in duwt weten ze het maar anders ontdekken ze het maar met toeval
jacques
jacques

Aantal berichten : 165
Join date : 10-07-09
Leeftijd : 67
Woonplaats : zonhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Is een vraagje Empty Re: Is een vraagje

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Gouldamadines :: Gouldamadines

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum