Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De Mozambiquesijs

3 plaatsers

 :: Cultuurexoten :: Afrikaanse prachtvinken

Ga naar beneden

De Mozambiquesijs Empty De Mozambiquesijs

Bericht  Pascal wo apr 18 2012, 19:34

Ik heb een kweekkooi vrij door een ongelukkige gebeurtenis met een Emblemapopje Sad . Triest² : het ging juist zo goed. De man mag zich ontfermen over de jonge Emblema's, lees: gids spelen.
Dus gezien ik een plaats vrij heb, wat ik een zonde vind tijdens de kweekperiode dacht ik: of een nieuw popje of eens iets anders... Een los en kweekrijp Emblemapopje vinden op dit moment leek mij een hopeloze zaak... Alhoewel: in Friesland kon ik ééntje halen maar dat vond ik net iets té...
Dus dacht ik waarom niet eens het Mozambiquesijsje, daar had ik al langer interesse in. Voorwaar, slechte periode, ik weet het. Maar ondertussen heb ik al 2 popjes en dit weekend een volledig stel. Hopelijk klikt het.
Buiten wat ik links en rechts kan lezen op www weet ik er niet veel over. Behalve dat het heftige rakkers kunnen zijn maar ik heb Cuba's gehad dus met tiranekes heb ik ervaring. Maar ik las ook dat Mozambiqueën 2 jaar nodig zouden hebben om terug in broedstemming te komen nadat ze verplaatst zijn Shocked ...
Enfin... wie wil zijn kweekervaringen delen over dit mooi en zanglustig Afrikaantje?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De Mozambiquesijs Empty Re: De Mozambiquesijs

Bericht  Pascal vr apr 20 2012, 10:58

Na dit weekend heb ik 2 stellen. De Mozambiqueën zijn nog niet gekoppeld.
Met de mogelijkheid tot agressie in het achterhoofd dacht ik aan volgende manier van koppelen : 2 poppen samen met 1 man samen in een tt kooi, observeren en kijken welke vogels interesse hebben in elkaar. En hopen dat het ander mannetje zich tevreden stelt met het overblijvende popje.
Daarna samen in de kweekkooi met alle nestgelegenheid of in een kale kooi ? Of eerst de pop en dan de man ?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De Mozambiquesijs Empty Re: De Mozambiquesijs

Bericht  Maarten za apr 21 2012, 16:45

Ja de mozambiquesijzen kunnen wel eens een jaar overslaan tot ze overgaan tot kweken. Zelf heb ik eerst mijn mozambiquesijzen wat getemd.. Ze waren zeer schichtig, dus ik heb ze bijgevolg in een ruime TT-kooi geplaatst in de garage waar veel volk passeert en bij deze kon ik ze dan ook wat in de gaten houden. Eerst zette ik de pop en de man elk in een kooi afzonderlijk, heb ze wat laten roepen en na een dagje konden ze elkaar zien. Dat ging goed en na enkele dagen heb ik de man bij de pop geplaatst. Ik heb ze nog niet zien voederen maar slapen doen ze wel soms naast elkaar. Eens ze rustiger geworden waren heb ik ze beiden in een beplante kooi buiten geplaatst. Daarin hangen twee nestgelegenheiden: een kapelletje en een tralienestkastje, voorzien van kunstbeplanting. Ook hangt er een babykooi aan de front in geval ik ze van elkaar scheiden moet. Na het verstrekken van eivoer, ben ik ook insectenpaté beginnen verstrekken en nu zoek ik over te schakelen naar diepvries pinky's. Waarom zo stelselmatig.. Er vallen namelijk doden als één van beiden te broeds is en de partner nog niet rijp is. Het zijn ook niet altijd de mannen die fel uit de hoek komen. Ik kan ze van binnenuit ook altijd observeren en ik vermoed dat er stilaan interesse komt in de nestgelegenheden.

Mvg Maarten

Maarten

Aantal berichten : 52
Join date : 12-04-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Waasmunster

Terug naar boven Ga naar beneden

De Mozambiquesijs Empty Re: De Mozambiquesijs

Bericht  Pascal za apr 21 2012, 19:50

Hallo Maarten. Let op met pinkys, daar kunnen ze snel te hevig van worden. Buffalo's is waarschijnlijk een beter alternatief, althans bij exootjes als Granaten... maar ik veronderstel ook bij Mozambieken.
Vandaag mijn eerste man gehaald en de persoon van wie ik hem kocht zei dat ik best gewoon zelf koppelde. Schichtig zijn ze hier ook en met dezelfde reden hou ik ze voorlopig ook in tt kooien. Ik verwacht dat ze zowiezo niet vroeger dan september gaan beginnen aan de kweek.
Nog andere suggesties betreffende koppelen?


Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De Mozambiquesijs Empty Re: De Mozambiquesijs

Bericht  Maarten zo apr 22 2012, 10:00

Dank voor de tip Wink ik denk dat het gehalte eiwitten hiermee iets te maken heeft?
Nog meer tips heb ik niet, ik denk dat ik het meeste hierboven beschreven heb Wink proficiat met je aanwinst btw!

mvg Maarten

Maarten

Aantal berichten : 52
Join date : 12-04-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Waasmunster

Terug naar boven Ga naar beneden

De Mozambiquesijs Empty Re: De Mozambiquesijs

Bericht  Maarten wo sep 25 2013, 11:01

Na een mislukte poging vorig jaar ;)heb ik dit jaar toch 3 jonge Serinus mozambicus caniceps, ben er heel gelukkig mee:

De Mozambiquesijs P1110140_zps65fa6bb9

Inmiddels staan ze op uitvliegen Very Happy

Groeten Maarten

Maarten

Aantal berichten : 52
Join date : 12-04-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Waasmunster

Terug naar boven Ga naar beneden

De Mozambiquesijs Empty Re: De Mozambiquesijs

Bericht  Pascal wo sep 25 2013, 11:27

Mooi, Maarten ! Bij mij zit nu 1 koppel in de volière maar buiten tiranniseren gebeurt er niet veel. Kan wel genieten van de mooie zang !

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De Mozambiquesijs Empty Re: De Mozambiquesijs

Bericht  Karel Pauwels wo sep 25 2013, 19:57

Mooi resultaat Maarten,proficiat:cheers: 

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

De Mozambiquesijs Empty Re: De Mozambiquesijs

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 :: Cultuurexoten :: Afrikaanse prachtvinken

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum