Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Groeien van goulds

2 plaatsers

Ga naar beneden

Groeien van goulds Empty Groeien van goulds

Bericht  Eduard do okt 04 2012, 11:35

Hoi,

Ik lees van een liefhebber die een vogel voor de TT gaat inzenden en die dan hoopt dat de vogel dan nog verder is uitgegroeid.
De inzend datum is nog een paar maand weg, vandaar.

Nu heb ik ook goulds zoals we weten en ook ik heb dan ook wel eens staan gluren naar de snelheid, soms, traagheid van op kleur komen en uitgroeien.
Bij allen zag ik echter een flinke groei scheut tijdens het op kleur komen.
Dit zowel bij de trage en de snelle ruiers.

Daarna denk ik dan te zien dat eenmaal een nest gehad ze nog wat meer lijken te zijn uitgegroeid.
Dit dus na hun tweede rui.
Echter een directe doorgroei na het op kleur komen nam ik niet waar.
Ik heb slechte ogen dus mogelijk ligt daar de oorzaak, maar ben toch nieuwsgierig of anderen dit ook zo zien.
Dus een groei tot uitvliegen.
Dan een groeischeut tijdens en na de inkleuring.
Daarna en laatste groeischeut na een ronde jongen groot brengen.

De volgorde is gelijk aan de grootte van de groeischeut.
In het nest enorm te noemen.
De tweede nog opvallend.
De derde bijna stiekem te noemen.

Zijn er liefhebbers die dit kunnen beamen of, mogelijk ook wel stellig tegenspreken?

Eduard

Aantal berichten : 22
Join date : 01-10-12
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeien van goulds Empty Re: Groeien van goulds

Bericht  Maarten vr okt 05 2012, 09:44

Interessant topic! Jammer genoeg weet ik het antwoord niet.. Benieuwd naar de reacties. - Mvg

Maarten

Aantal berichten : 52
Join date : 12-04-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Waasmunster

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeien van goulds Empty Re: Groeien van goulds

Bericht  Eduard vr okt 05 2012, 12:51

Heb je wel goulds dan Maarten?

Heb ik nog wel een vraag daarover.
Sommige koppels starten zeer traag met broeden.
Dat wil zeggen ze lijken vaker van het nest af te zijn dan er op de eieren aan het bebroeden.
Toch kan het gewoon goed komen daarmee.

De eieren van dergelijke koppels zijn dan wel een kleine maand onderweg, voor de jongen geboren worden.
Eerder dacht ik die hebben later gelegd dan gedacht, maar nee hoor, met goed opletten, gewoon een volledig nest gelegd.

Andere koppels lijken al wel met broeden gestart voordat er het eerste ei in het nest ligt.

Zodoende vraag ik mij wel eens af na hoeveel dagen broeden komen de eieren wel uit dan.
Verzamelde eieren onder meeuwen zouden uitsluitsel kunnen geven.
Ga er vanuit een nest met 4 eitjes.
Meer eieren geven om die reden natuurlijk ook wel vertraging van uitkomst.
------------
Mijn gedachte erover is;
Zouden die vogels bewust de geboortes vertragen, zoals ook wel zoogdieren dat kunnen?
Zou het zijn dat ze op iets wachten voor de jongen?
Denk aan levend voer of ander voedsel met hoog eiwit getal wat in de natuur voorhanden kan komen?

Te denken valt aan groeiende zaden die wisselende eigenschappen hebben tijdens de groei.

Eduard

Aantal berichten : 22
Join date : 01-10-12
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeien van goulds Empty Re: Groeien van goulds

Bericht  Maarten vr okt 05 2012, 13:35

Ik heb goulds, maar ik ben eigenlijk aan het afbouwen. Ik heb ook koppels, waarbij de pop reeds op voorhand op het nest zit.. Terwijl andere eerder overgaan tot broeden als er een aantal eitjes liggen.
Jouw theorie, over het uitstellen van de uitkomst als de omgevingscondities gunstig zijn.. is nog niet zo gek, hoor. De kweek van de goulds in australië is afhankelijk van het regenseizoen.. want dan zijn er overvloedig insecten, zaden, etc. Nu gaat het de laatste jaren ook enorm acheruit met de gould in de natuur.
Nog zo een vaststelling is dat ik heb horen zeggen is dat de kweek in een gezeldschapsvoliere van kanaries in combinatie met goulds niet lukken kan.. goulds zouden een stof afscheiden waardoor de kanarie niet kweken kan? waar of niet waar.. ?
ps. kijk eens naar volgend onderzoek naar de kopkleur bij de goulds: http://www.abc.net.au/catalyst/stories/2589683.htm - heel interessant naar mij mening!

groeten

Maarten

Aantal berichten : 52
Join date : 12-04-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Waasmunster

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeien van goulds Empty Re: Groeien van goulds

Bericht  Maarten vr okt 05 2012, 13:39

Eduard schreef:
Zodoende vraag ik mij wel eens af na hoeveel dagen broeden komen de eieren wel uit dan.
Verzamelde eieren onder meeuwen zouden uitsluitsel kunnen geven.
Ga er vanuit een nest met 4 eitjes.
Meer eieren geven om die reden natuurlijk ook wel vertraging van uitkomst.
------------
Mijn gedachte erover is;
Zouden die vogels bewust de geboortes vertragen, zoals ook wel zoogdieren dat kunnen?
Zou het zijn dat ze op iets wachten voor de jongen?
Denk aan levend voer of ander voedsel met hoog eiwit getal wat in de natuur voorhanden kan komen?

Te denken valt aan groeiende zaden die wisselende eigenschappen hebben tijdens de groei.

Je kunt het ook testen door middel van nepeitjes.. vervangen, terugleggen en dagen tellen.
De benadering van het aantal dagen broeden is ook afhankelijk van de weercondities.
Ik heb natuur- en koudbroed zitten.. Een warm jaar met minder schommelende weeromstandigheden, geeft doorgaans een beter resultaat.

Groeten

Maarten

Aantal berichten : 52
Join date : 12-04-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Waasmunster

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeien van goulds Empty Re: Groeien van goulds

Bericht  Eduard vr okt 05 2012, 15:43

Wel Maarten, tot heden was het hier koudkweek vanwege de omstandigheden zoals ze waren.
Kweekte normaal gesproken van af begin maart om de jongen pas na de ijsheiligen buiten het nest te willen zien.
Een late ronde kon echter wel in sept.-okt vallen.

Mijn manier is geent op een manier zoals ik in de jaren '60 zag.
Die liefhebber zette een paar koppel en die wilde hij binnen 14 dagen op eitjes zien.
De meeuwen mochten bij hem broeden en groot brengen.

Hier moeten de goulds het zelf doen, maar wel binnen 14 dagen aan de gang ermee zijn.
Om die reden al eens een nest geruimd met levende jongen wegens overtijd, verkeerd gedacht dan bleek eruit.
Je kunt een punt hebben over temperatuur, maar de ernaast zittende koppels deden dat dan logenstraffen.

Komend jaar zal laten zien of het ook in de winter kan.
Afgelopen winter met de kou inval gingen ze hier tot min 20 in de kooi waar ze zaten.
Resultaat dat toen die dip voorbij was de hele zooi zich in de rui stortte, die ze notabene november/december hadden afgerond.

Betere kooi die meer warmte beloofd zal moeten laten zien wat er met die kooi kan op mijn manier van houden.
-------------
Met andere vogels;
Over het over tijd geraken, heb ik de ervaring eenmaal het embryo in ontwikkeling er gemakkelijk 24 uurs vertraging kan ontstaan door het onbebroed laten van de eieren.
Des te verder in de broedtijd des te meer rek er in zit.
Vooral in de zomer bij een temperatuur rond de 20 gr. C. geen enkel punt.
Twee keer 24 uur lukt ook nog wel zij het dat er dan wel slachtoffers vallen, maar ook dan overlevers.
---------
Over testen.
Er zullen altijd wel vogels, goulds, zijn die nergens naar kijken of opletten.
In praktijk zal je echter snel afleren zo ongeremd met goulds om te gaan.
Die pikken dit letterlijk niet en laten de boel de boel dan.
------
Heb je trouwens wel eens bedacht dat een 5 keer gluren in een broedtijd er evenzovele uren geen broedtijd ontstaat?
Uurtje verstoord geeft ook nog een uur verlies omdat de broedtemperatuur dan nog te laag is.
Zit je omgerekend al op een halve dag schat ik zo.
Zijn ze langer verstoord mag je verloren tijd erbij gaan rekenen.

Eduard

Aantal berichten : 22
Join date : 01-10-12
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeien van goulds Empty Re: Groeien van goulds

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum