Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden?

3 plaatsers

Ga naar beneden

broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden? Empty broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden?

Bericht  corine di jul 14 2009, 11:01

vraag betreft zilverbekjes
Van dit koppel kreeg ik dit jaar in een gemengde volière een eerste nest van drie jongen op stok.
Het tweede nest van vier jongen is na 5 dagen helaas dood gegaan, vermoedelijk zaten ze te warm (volle kropjes maar op zeer warme dagen in een dicht nestkastje boven in de kooi)
Het derde nest van vijf eitjes werd in een open nestkast gelegd, alwaar ze vrijdag of zaterdag verstoord werden door een diamantduif die er een onbevrucht ei bijlegde.Het koppel ging toen niet meer terug op dit nest.

Ik heb ze gisterochtend in een broedkooi gezet met hun vijf eitjes in een nestje (van hun eigen nestmateriaal en eitjes met handschoen aan geschouwd en verplaatst). De eitjes zijn ongeveer vijf dagen goed bebroed geweest, maar het broeden is nu volledig gestopt. Ze hebben vannacht wel op het nest geslapen.

-Gaat de ontwikkeling van de eitjes met alleen nachtelijke ouderwarmte in deze temperatuur door?
-Laat ik het koppel bijeen met het risico dat er een vierde leg volgt die de pop zou kunnen uitputten?
-Ik kan anders (tijdelijk of voor de rest van het broedseizoen) de man met een jonge man bijeenzetten en de pop bij haar dochters (en eventueel de eitjes in een van deze twee kooien laten)

graag jullie advies!

corine

Aantal berichten : 5
Join date : 12-07-09

Terug naar boven Ga naar beneden

broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden? Empty Re: broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden?

Bericht  Karel Pauwels do jul 16 2009, 10:58

corine schreef:vraag betreft zilverbekjes
-Gaat de ontwikkeling van de eitjes met alleen nachtelijke ouderwarmte in deze temperatuur door?
-Laat ik het koppel bijeen met het risico dat er een vierde leg volgt die de pop zou kunnen uitputten?
-Ik kan anders (tijdelijk of voor de rest van het broedseizoen) de man met een jonge man bijeenzetten en de pop bij haar dochters (en eventueel de eitjes in een van deze twee kooien laten)

graag jullie advies!

Ik denk dat de eitjes een verloren zaak zijn Crying or Very sad
Weet niet welk een risico gebedoeld maar een vierde legsel zal uw pop niet uitputten volgens mij.

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden? Empty broed zilverbekjes

Bericht  corine do jul 16 2009, 12:43

Beste Karel,

Veel dank voor uw reactie; ik heb nog niet zoveel ervaring en ben blij met de mogelijkheid via internet informatie op te doen en contact te krijgen met meer ervaren vogelliefhebbers.

Via Vogel Forum en een e-mail naar een kweker had ik ondertussen ook al begrepen dat de oude eitjes niets meer zullen opleveren. Plechtig begraven lijkt me overdreven en aangezien ze redelijk vers zijn zal ik ze voor de kraaien en eksters achter in de tuin neerleggen.

Ik heb het koppel in een sobere kooi gezet van 80 x 40 x 40 (ook buiten maar iets meer beschut), alwaar de pop onbedoeld maar direct in een leeg mandje opnieuw begon te leggen.
Zoals u aangeeft betreffend het uitputten van het popje stelde ook de kweker die ik gemaild had me gelukkig ondertussen gerust ; drie volledige broedrondes zijn er niet geweest, dus inclusief de volledige broed en verzorging van een nest jongen. Hierom zou er als het ware een "puntenaftrek" zijn en is er eigenlijk één volwaardige broedronde en twee halfjes geweest.
Ik heb dus maar wat nestmateriaal gegeven en geef ze goed en compleet te eten, opdat de vierde poging nog een tweede nestje zal brengen.
Als deze jongen bijna volledig zelfstandig zijn, zo'n 10 dagen na het uitvliegen, zal ik de pop met de 2 poppen van het eerste nest (die wil ik houden) in de volière terugzetten. De man laat ik dan bij het nest tot ze uit de rui zijn en weg kunnen. De man kan dan terug naar de voliere, maar dan is de broedlust inmiddels wel voor even gedaan lijkt me.

corine

Aantal berichten : 5
Join date : 12-07-09

Terug naar boven Ga naar beneden

broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden? Empty Re: broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden?

Bericht  jacques za jul 18 2009, 00:04

corine een vraagje ;hoe weet je al zo vlug welke de jonge mannen of poppen zijn
en 10 dagen na het uitvliegen heb ik mijn nog nooit zelfstandig gehad(20 à25 dagen bij mij)
jacques
jacques

Aantal berichten : 165
Join date : 10-07-09
Leeftijd : 67
Woonplaats : zonhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden? Empty zilverbekjes

Bericht  corine za jul 18 2009, 11:07

Beste Jacques,
Van de zilverbekjes die op 5 mei uit het ei kropen is er één van de drie met een iets bredere snavelbasis. Zijn kopje leek van af het begin iets vlakker van boven. Ik heb ze verschillende kleurringetjes omgedaan, zodat ik het goed kan volgen; hun kooi staat buiten vlak bij een raam.
Deze met de bredere bek, is nu al een week of drie de énige die zeer geregeld zangpogingen onderneemt. De vader reageert hier soms op en dan krijg ik een duet te horen. De zang van het jong is nog niet mooi en vaak is het meer pruttelen waarbij zijn keeltje meer beweegt dan zijn bek.

Ik heb ze tot 6 1/2 week oud bij de ouders gelaten maar 2 weken na het uitvliegen werden ze niet meer gevoerd en zelfs afgewezen door de ouders die weer wilden broeden. De jongen aten dus vanaf 2 weken na het uitvliegen zelf, met voorkeur voor trosgierst. Inmiddels eten ze meer divers (ook tropenmengeling, onkruidzaad, gras, herderstasje) maar eivoer of buffelowormpjes en universeelvoer laten ze staan. Hun ouders eten ook alleen met mate eivoer en alleen als er jonge kuikens zijn.

Ik denk de moeder, mocht het broedsel in de maak op stok komen, 10 dagen na het uitvliegen van de jongen al uit te vangen om te voorkomen dat ze opnieuw een nest begint. Zij heeft dit seizoen meer dan genoeg inspanning geleverd! De moeder kan dan naar de vlucht met de 2 poppen ( dat zou dus pas over zo'n 6 weken zijn, dus mochten dat toch mannen zijn zullen ze ondertussen nog wel eens gaan zingen..)
Ik kan de vader dan bij de jongen laten voor de verdere opvoeding; hij heeft steeds goed meegeholpen dus daar durf ik dan wel op te vertrouwen en ik zou ze tot na de jeugdrui bijeen laten en pas dan de man in de vlucht zetten.


Laatst aangepast door corine op za jul 18 2009, 13:16; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : onduidelijkheid aantal weken oud/ weken na uitvliegen; dus verduidelijkt)

corine

Aantal berichten : 5
Join date : 12-07-09

Terug naar boven Ga naar beneden

broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden? Empty Re: broeden gestaakt/ koppel na 3 x eitjes scheiden?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum