Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gaapworm of toch wat anders?

3 plaatsers

 :: Gouldamadines :: Gouldamadines

Ga naar beneden

Gaapworm of toch wat anders? Empty Gaapworm of toch wat anders?

Bericht  Eduard ma nov 19 2012, 11:44

Beste Heer Alfons van den Broeck,

Ik heb ook eens een vraag, die U mogelijk wel in het kennispakket heeft.
Als U nu wat met goulds doet bent U mogelijk al bekend met het fenomeen gaapworm.
Vogels happen, schudden de kop en lijken aangeslagen te zijn.

Zoals bekend wordt er dan met ivermectine gewerkt om dit te behandelen.
Daarover volgende;
Het werkt effectief.
Die nekdruppel doet echter bij de vogels soms de stem afnemen.
Blijkbaar worden de stembanden hiermee tijdelijk of voor altijd vernield.

Daarbij is het ook zo dat het euvel weer terug komt.
Echter er zijn ook vogels die het gewoon niet krijgen in dezelfde ruimte.
Zelfs partners kunnen dit verschil hebben.

Mijn oplossing is dan ook tot heden, de aangetaste die weer opknappen, gaan naar de handel.
Daarmee lijkt het redelijk te voorkomen te zijn.
Kom steeds minder aangetaste vogels tegen.

Het verplaatsen in een totaal nieuwe omgeving voor de vogels heeft in die periode het euvel niet verhinderd terug te komen.

De vraag(en), is/zijn dus, wat is U bekend erover?
Twijfel namelijk of het wel gaapworm is of kan zijn.

Met vriendelijke groet Eduard

Eduard

Aantal berichten : 22
Join date : 01-10-12
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Gaapworm of toch wat anders? Empty Re: Gaapworm of toch wat anders?

Bericht  Karel Pauwels di nov 20 2012, 20:10

Hey Eduard, ik heb Alfons al een paar berichtjes gestuurd betreffende uw vraag.
Maar denk niet de hij nog interesse heeft om hier te antwoorden,wat ik spijtig vindt voor u en het forum. No
Mvg Karel

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Gaapworm of toch wat anders? Empty Re: Gaapworm of toch wat anders?

Bericht  van den broeck alfons wo nov 21 2012, 08:15

Gaapwormen bij gouldamandines : de kans is klein, als de gouldamandines gehouden worden in een binnenruimte of in broedkooien met een degelijke waterabsorberende bodembedekking. Worden de gouldamandines gehouden in een buitenvoliëre, dan verhoogd de kans op een besmetting wel.

Je kan een besmetting gemakkelijk vaststellen als je de uitwerpselen van de vogels laat onderzoeken door een dierenarts. Is er een besmetting, dan zie je de karakteristieke wormeieren in deze uitwerpselen. Je kan er niet naast kijken omdat ze een zéér typische vorm hebben. Best een mengstaal nemen van enkele kooien.

Een infectie met gaapwormen behandel je niet met ivermectine, maar met flubenol. De concentratie hangt af van het lichaamsgewicht van de vogelsoort en dient door een dierenarts, berekend te worden.

Maar nogmaals, de kans is klein, doch niet onmogelijk gelet op het voortplantingsmechanisme van de wormsoort.

Eduard, ik begrijp wat je bedoelt, maar dit is iets anders dan wormen, want ik word er zelf ook met geconfronteerd en ben naar oplossingen aan het zoeken.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Gaapworm of toch wat anders? Empty Re: Gaapworm of toch wat anders?

Bericht  Eduard wo nov 21 2012, 18:17

De kooi is zo'n 40 kub. inhoud.
Behoorlijke verluchtings openingen erin.

Gestart dit jaar met een kleine 50 vogels.
Wel verdeeld over een 20 goulds, 15 bruinborst rietvinken en de rest binsen astrilden.

Nu komt de aanwas er bij en heb geen klagen over de instroom van jong.
Is alleen de gould groep die nu kweekt.
De rest zit in de wachtkamer.
Dat blijft totdat ik uitgekweekt ben met de goulds, dan mag een ander soort starten.

De bodem wordt bedekt met het zand en schelpmensel van Versele-Lage.
Tijdens de kweek vers zand erin, bij samen zetten, dan voor de jongen uitvliegen.
Kooien van 100X50X50 voor een koppel.

Deze informatie over de omstandigheden waarin wordt gekweekt.
Zoals je ook al aangeeft gerede twijfel over de diagnose haarworm, maar wat dan?

Eduard

Aantal berichten : 22
Join date : 01-10-12
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Gaapworm of toch wat anders? Empty Re: Gaapworm of toch wat anders?

Bericht  van den broeck alfons vr nov 23 2012, 09:27

Zoals bekend wordt er dan met ivermectine gewerkt om dit te behandelen...
Het werkt effectief...
Daarbij is het ook zo dat het euvel weer terug komt...
Zelfs partners kunnen dit verschil hebben...

Heb nog eens alles op een rij gezet, met mijn beperkte kennis.

Dit beeld van praktische ervaringen (heel belangrijk) doet mij denken aan luchtpijpmijt, inzonderheid de voortplantingscyclus van dit beestje, indachtig.

Dit beestje houdt er een ingewikkelde voortplantingscyclus op na en éénmaal dat het wijfje zich diep kan nestelen in de longen van de vogel, heb je eigenlijk een voortdurende latente infectie, voor de rest van dat vogelleven.

Zolang dat het beestje aanwezig is in de luchtpijp van de vogel, is er een behandeling mogelijk met ivermectine. Daarna niet meer.

Gelet op de struktuur van de longen van een graanetende vogelsoort, zoals een gouldamandine, krijg je momenteel dat wijfje niet gedood, diep verborgen in de longen van de gouldamandine.

Maar dat wijfje blijft wel bevruchte eieren produceren. Gelukkig dienen de "jongen-luchtpijpmijten", tijdens hun ontwikkeling tot volwassenheid, terug te emigreren naar de luchtpijp en daar kan je ze doden met ivermectine. Doe je dat niet, dan zal de vogel uiteindelijk wel sterven. Dat is dan meteen ook het grote probleem dat zich momenteel stelt bij gouldamandines in de vrije natuur en in Australië.

Maar dat betekent dus ook, dat je aangetaste vogels, eigenlijk konstant dient te behandelen met het giftige ivermectine : het is een vicieuze cirkel, zonder einde en zonder uitzicht op een definitieve genezing, zolang dat je dat wijfje-luchtpijpmijt, niet kan doden.

Dus, moet je een chemische stof gaan zoeken, dewelke diep kan doordringen in de longen van de vogel, zonder de vogel te doden of ernstig te vergiftigen.

Als deze stof reeds bestond, dan waren alle problemen opgelost. Helaas, tot op heden, nul op het request.

Maar hoop doet leven, voor alles in er een oplossing in het leven, dus we zoeken verder... en er zal wel degelijk iets bestaan, want de natuur houdt zichzelf altijd in een evenwicht.

Copyright 2012 - Van den Broeck Alfons


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Gaapworm of toch wat anders? Empty Re: Gaapworm of toch wat anders?

Bericht  Eduard vr nov 23 2012, 11:06

Wel Alfons, mogelijk hebben we wel zoiets maar zijn het vergeten of om andere reden zoekgeraakt.

Ooit hadden we boxen van Philips-Duphar met en werkzaam middel dichloorvos.
Dit kon je op de plaats zetten waar er last was van ongewenste vliegende of kruipende diertjes.
Later in varkensstallen nog wel toegestaan maar in de omgeving van mensen taboe.
Hadden daar linten voor.
Het was de Nederlandse staat die na inzicht dit middel uit de markt wilde halen en er zelfs een proces over voerde.
De fabrikant echter kon zich beroepen op contracten vooraf aan gegaan bij de ontwikkeling dat dit een bepaalde tijd nog mocht worden verkocht.

Het middel werkt op de tracheeën en doet op die manier de insecten en in dit geval ook de wormen verstikken.
Dat bleek effectief te zijn.
We deden toen een zieken kooi en daarin de vogel en de box op een kiertje.
Met gemiddeld 15 minuten was het leed geleden.

Met dit als weten heb ik goulds blootgesteld aan dit gas.
Helaas voor mij en de goulds de dosis overstreden wat een hoge prijs betekende voor mij en mijn vogels.
Zou dus de waarden van de oude box moeten leren kennen om te weten war de grens ervan ligt.
Die box is er echter zoals vermeld niet meer.

Zit nog wel in middelen als U1 t/m U5.
Ben echter om voornoemde redenen genezen van experiment ermee.
Los het nu dus op met selectie en dat werkt ook voor mij. Smile


Eduard

Aantal berichten : 22
Join date : 01-10-12
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Gaapworm of toch wat anders? Empty Re: Gaapworm of toch wat anders?

Bericht  van den broeck alfons vr nov 23 2012, 19:08

Los het nu dus op met selectie en dat werkt ook voor mij.

Eduard, kan u zeker geen ongelijk geven om het op een dergelijke manier op te lossen, in afwachting van beter.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Gaapworm of toch wat anders? Empty Re: Gaapworm of toch wat anders?

Bericht  Eduard zo nov 25 2012, 11:35

van den broeck alfons schreef:
Zoals bekend wordt er dan met ivermectine gewerkt om dit te behandelen...
Het werkt effectief...
Daarbij is het ook zo dat het euvel weer terug komt...
Zelfs partners kunnen dit verschil hebben...

Heb nog eens alles op een rij gezet, met mijn beperkte kennis.

Dit beestje houdt er een ingewikkelde voortplantingscyclus op na en éénmaal dat het wijfje zich diep kan nestelen in de longen van de vogel, heb je eigenlijk een voortdurende latente infectie, voor de rest van dat vogelleven.

Zolang dat het beestje aanwezig is in de luchtpijp van de vogel, is er een behandeling mogelijk met ivermectine. Daarna niet meer.

Gelet op de struktuur van de longen van een graanetende vogelsoort, zoals een gouldamandine, krijg je momenteel dat wijfje niet gedood, diep verborgen in de longen van de gouldamandine.

Dus, moet je een chemische stof gaan zoeken, dewelke diep kan doordringen in de longen van de vogel, zonder de vogel te doden of ernstig te vergiftigen.

Als deze stof reeds bestond, dan waren alle problemen opgelost. Helaas, tot op heden, nul op het request.

Copyright 2012 - Van den Broeck Alfons



Bij vogels zouden we dus ook moeten denken aan de luchtzakken die in de ademhaling ook een prominente rol hebben.
Dit tijdens het vliegen als het karkas wordt geblokkeerd, omdat de vliegspieren de zuurstof voor longen en luchtzakken heen sturen.
Vogels nemen zuurstof zoals we weten zowel bij inademen alsmede bij het uitademen.
De longen bij vogels zijn vast liggende organen, die niet de beweging kennen, die wij als mens dan weer wel hebben.
-------
De door mij genoemde stof is een gas, (dichloorvos), en om die reden zal het ook diep in de vogel haar werk doen.
Ik las ooit door Rutgers beschreven geval bij fazanten dat door het overlijden van de gaapworm de vogel ook stierf om reden dat de gestorven gaapwormen verstoppingen brachten.

Eduard

Aantal berichten : 22
Join date : 01-10-12
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Gaapworm of toch wat anders? Empty Re: Gaapworm of toch wat anders?

Bericht  van den broeck alfons zo nov 25 2012, 17:48

Ik las ooit door Rutgers beschreven geval bij fazanten dat door het overlijden van de gaapworm de vogel ook stierf om reden dat de gestorven gaapwormen verstoppingen brachten.

Ja, en hetzelfde kan gebeuren met luchtpijpmijten.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Gaapworm of toch wat anders? Empty Re: Gaapworm of toch wat anders?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Gouldamadines :: Gouldamadines

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum