Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lutino goulds???????

3 plaatsers

 :: Gouldamadines :: Gouldamadines

Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty Lutino goulds???????

Bericht  leila za apr 13 2013, 22:57

Hallo
Kan iemand mij meer vertellen over lutino goulds.
O,a verschil man en pop,vererving van de lutino kleur t,o,v de wildkleur[volgens mij is het geslachtsgebonden,wat ik kon vinden op internet tenminste].
Alles is welkom.
mvg wim Very Happy

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty Re: Lutino goulds???????

Bericht  Bart Van Den Bossche zo apr 14 2013, 10:20

Wim,

Onze vereniging geeft binnen een paar maanden (in juni) een voordracht over de gele roodoog (zo wordt de lutino in België genoemd). Maar ik vermoed dat jij van Nederland bent, dus misschien is de verplaatsing wat ver.
Ik ga zelf alleszins ook proberen gaan want ik ben ook wel geïnteresseerd.

De vererving zou inderdaad geslachtsgebonden zijn.
Ze bestaan in oranjekop, roodkop en zwartkop (deze hebben dan wel een witte kop, zoals bij de gele). Ze hebben ook steeds een witte borst. Dat is eigen aan de mutatie.

Er zou ook intussen een standaard opgesteld zijn door de KBOF maar ik heb deze nog niet kunnen inkijken.
Heeft iemand die al gezien ?


Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty Re: Lutino goulds???????

Bericht  Marc Grieten zo apr 14 2013, 21:19

Bart,
Even een reactie op de door jou beschreven uiterlijke kleur van de lutino's.
Zwartkop lutino's hebben geen witte kop maar een grijze-bruine-beige kopkleur, net als bij de andere kleurslagen zijn de mannetjes dieper van kleur dan de poppen.
Vroeger werden deze vogels lutino(groenserie) en albino(blauwserie) genoemd.
Sinds een tweetal jaren probeert men deze vogels te hernoemen naar groen-ino en blauw-ino.

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty reactie lutino

Bericht  leila zo apr 14 2013, 21:27

Hallo
Ik schrok al die van mij hebben bruinachtige kopkleur en verder geel de borstkleur is bij enkele wit ,Moet nog eens kijken want dit is niet bij allemaal dacht ik.
Heb je ook nog een idee hoe ik man en pop uit elkaar kan halen.
Ze zijn redelijk donkergeel maar toch niet zoals bij de mannen,heb 6 split mannen en 3 poppen lutino,en mogelijk 3 split poppen volgens de man waar ik ze van heb zijn de poppen ook split.
Maar zelf geloof ik daar nog niet zoveel van en zeker niet als het een geslachtsgebonden kleur is,de mannen zijn dan in ieder geval wel split.
Kan ik soms ook nog ergens aan zien dat ze lutino verervend zijn??????
mvg wim Very Happy

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty Re: Lutino goulds???????

Bericht  Marc Grieten ma apr 15 2013, 19:49

Wim,
De mannen zijn dieper van kleur dan de poppen,uiterlijke kenmerken van split ino's(lutino) zijn volgens mij niet te zien.
Poppen kunnen NOOIT split zijn voor om het even welke geslachtsgebonden vererving.

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty Re: Lutino goulds???????

Bericht  Bart Van Den Bossche wo apr 17 2013, 10:27

Wim, Marc,

Volledig gelijk. De kopkleur is niet zuiver wit. Heb de foto's die ik heb van de lutino nog eens meer in detail bekeken. Daar lijkt de borst me wel wit. Maar is natuurlijk een foto dus ik blijf voorzichtig.
Ik heb ze een tweetal jaar geleden in levende lijve gezien (zwartkop lutino poppen) en voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat, hadden die ook een witte borst.

Maar ben zelf geen roodoog-kweker dus ben er ook niet zeker van.

Heb wel dit jaar mijn eerste koppeltje goulds aangeschaft en heb er 9 jongen uit (groene roodkop). Ben aan het overwegen om me volgend jaar een roodoog aan te schaffen maar ben nog maar een beginneling met de goulds dus misschien beter het spreekwoord indachtig blijven: eerst stappen, vooraleer te lopen ?

Is de kweek van roodogen moeilijker ? Zijn de jongen of ouders zwakker ?


Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty reactie lutino goulds

Bericht  leila wo apr 17 2013, 20:17

Hallo
Ik heb het nog eens nagekeken bij de vogels en ze hebben een spierwitte borst,ook hebben ze een bruinbeige kopkleur dus zwartkoppen.
Ik heb al vaak kleurmutanten gekweekt van allerlei vogels vooral afrikaantjes,en nu dan lutino goulds en ik moet zeggen dat ik maar weinig zulk formaat vogels ben tegengekomen.
Ze hebben gewoon een prima formaat,de conditie moet nog beter denk toch dat ze heel warm hebben gezeten en dat ze wat weinig voer hebben gehad.
Heb de mannen en poppen apart zitten en merkte dat bij de mannen ze elkaar van de voerbak afhielden en gelijk dik gingen zitten terwijl ze toch niet mager zijn of een scherpe borst hebben.
Als ik zoiets ziet dan zet ik de mannen gelijk in een tt kooi maar ze mankeerden eigenlijk niks.
Ik voer altijd op meer plekken en heb er nog wat tt voerbakjes bijgehangen en nu gaat het beter,goulds moeten voldoende eten krijgen [niet teveel natuurlijk ]maar toch meer dan gewone tropen vind ik.
Er zit alleen 1 gekke zwartkop pop bij met een hele lichte borstkleur bijna lila\wit,ik vermoed dat het een split witborst pop is,wat me ook opviel is dat er veel zwartkop mannen een gele snavelpunt hebben dus die zijn denk ik oranjekop verervend.
Zelf kweek ik of ik tracht te kweken haha meer rood en oranjekoppen en kweek af en toe een zwartkop in,de rood\oranjekoppen vind ik zelf mooier vandaar!!!!
Heb voor dit jaar 8 poppen eigen kweek 6 roodkoppen wildkleur en 2 zwartkoppen wildkleur en 1 man roodkop wildkleur eigen kweek en nog 2 overjarige koppels om verder te kweken.
mvg wim Smile

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty Re: Lutino goulds???????

Bericht  Marc Grieten do apr 18 2013, 19:28

Bart,
De kweek van ino's loopt wel wat moeilijker dan de andere kleuren,altans bij natuurbroed. Best is dan om de ino's enkel in het nest laten te liggen en de andere kleuren ergens ondersteken. Bij mij kwamen de ino's goed in groei tot ze ongeveer 1 week oud waren, vanaf dan werden ze minder gevoerd.Waarom?
Ze zijn niet zwakker dan de andere, maar het duurt wel wat langer om ze te spenen(1 week), omwille van hun minder zicht.
Ino's hebben inderdaad een witte borst.

Wim,
De pop met een vuilwitte borst kan ook witborst zijn, niet alle witborsten zijn 'wit'.
Indien je met rood en oranjekoppen kweekt, niet vergeten om er regelmatig zwartkoppen in te kweken, dit omdat anders het zwart kopbandje te smal wordt of volledig gaat verdwijnen.

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty lutino gould

Bericht  leila wo nov 13 2013, 01:20

hallo
eindelijk een ino groot en op stok en zowaar hij of toch niet het is een zij en ze eet al zelf nu hopen dat ze door de jeugdrui komt,het is wel een flinke vogel en 3 weken uit het nest nu.
heb er ondertussen ook een stuk of 4 in de kliko,wegens niet voeren op dag 1 of net voor het uitvliegen niet meer voeren,of ze vliegen uit en blijken dan toch ineens heel zwak .
heb van de mannen die mogelijk split ino zijn zeker bij 5 paren een ino in het nest gehad 1 keer zelfs 2.
heb dit jaar 18 goulds gekweekt onverwarmd en allemaal natuurbroed.

ze werden gevoerd [of niet soms ha] met eivoer met erdoorheen sivo start dit is een opfokvoer voor kwartels en dan nummer 2 dit is iets grover van structuur en doordat ze zo goed voerden heb ik er nu 5 die niet geringd zijn wegens dat ze te hard groeiden raar maar waar dat kan dus ook,3 a 4 dagen en de ring gaat er niet meer om volgend jaar ring ik ze groter.
de meeste zijn zwartkop lichtgroene paarsborsten ,alleen de eerste 2 mannen zijn oranjekop paarsborsten.
bij 1 nest van 4 denk ik dat het allemaal zeegroene worden,ze hebben een heel lichtgele buik lichter paarse borst en een afwijkende rugdek kleur.
eind vorige week zijn er nog 2 nesten van 2 uitgevlogen waarvan bij 1 nest mijn oudste gould een man van 6 jaar oud is een oranjekop lichtgroene paarsborst keer eenzelfde kleur pop van vorig jaar.
had vorig jaar er 13 gekweekt waarvan 11 poppen en 2 mannen ,1 van de mannen was binnen 1 maand zogoed als op kleur en toen was de fut eruit denk ik en ging hij net zo snel dood.
van de poppen die waren zo ongeveer in de voorzomer alle op kleur en heb met 5 ervan gebroed,dacht dat ze allemaal wel klaar zouden zijn maar 1 pop die van de zeegroene jongen heeft in een kunstkerst boompje van 1 meter hoog met wat ze kon vinden aan nestmateriaal een vrijstaand nest gebouwd en zit op 5 eieren te broeden.
mvg wim

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty goulds op kleur

Bericht  leila ma dec 23 2013, 21:31

hallo
op dit moment heb ik 1 jonge lutino zo goed als op kleur en het is en mooie vogel geworden en vooral ben ik ermee in mijn sas dat de vogel vrij koel opgegroeid is en prima gezond,ook heb ik uit een pop van mijzelf keer een vreemde roodkop lichtgroene man 2 of 3 zeegroene gould gekweekt die ook bijna op kleur zijn,mvg wim cheers 

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty vervolg kweek 2014 v d lutino gould

Bericht  leila ma jul 21 2014, 21:52

Hallo,heb op dit moment 3 lutino,s in 1 nest liggen die zoals het er nu uitziet prima gevoerd worden,mvg wim Laughing 

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lutino goulds??????? Empty Re: Lutino goulds???????

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Gouldamadines :: Gouldamadines

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum