Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

potetillia

3 plaatsers

Ga naar beneden

potetillia Empty potetillia

Bericht  gem zo nov 01 2009, 11:35

Is de struik potentillia of ganzerik giftig?M.a.w.kan ik die in mijn voliere planten?

gem

Aantal berichten : 3
Join date : 16-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

potetillia Empty Re: potetillia

Bericht  Karel Pauwels wo nov 04 2009, 13:53

Hey Gem,dit is wat ik gevonden heb:
Het meeste vindt u onder de naam vijfvingerkruid, dat is het "onkruid" maar er zijn ook cultivars die in plantencentra verkocht worden. Zoek onder de naam potentilla.
Het behoort tot de rozenfamilie en zal dus niet giftig zijn. De wortelstok wordt als geneeskrachtig vermeld. Een site vermeldt dat het problemen kan veroorzaken bij schapen als ze er teveel van eten.
In het boek "Onkruidzaden" van A. Van Mingeroet staat het niet beschreven als zijnde een goede voedselbron voor vogels.

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

potetillia Empty potentilla

Bericht  gem wo nov 04 2009, 15:52

bedankt Karel.

mvg
Hugo

gem

Aantal berichten : 3
Join date : 16-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

potetillia Empty Re: potetillia

Bericht  van den broeck alfons di dec 21 2010, 08:32

Dit is een plantensoort behorende tot de rozenfamilie en je ziet dit ook aan de kelkjes aan de uiteinden van de vertakkingen die de zaden bevatten.

potetillia Potentillia2

De zaden van de plant hebben deze vorm en kleur, de plant bloeit mooi in de tuin :

potetillia Potentillia3

potetillia Potentillia4

Ik zou deze plant weglaten uit voliëres omwille van het feit dat de bladeren en de stengel van de plant, hoge tannine concentraties bevatten. Dit kan zich doorzetten in de zaden.

Hoge tannineconcentraties en vogels is een combinatie die tot de dood kan leiden. Er zijn vogelsoorten die de opname van hoge tannineconcentraties in hun lichaam kunnen weerstaan (bepaalde eenden/ganzensoorten).

Hoge concentraties aan tanninen komen ook voor bv. in avocado's. Als men avocado's aan kanaries geeft, dan is de kans groot dat deze kanaries sterven binnen de 24 u., door vergiftiging.

Als we deze vaststelling extrapoleren naar kleine zaadetende exoten, dan is de kans reeël dat we een soortgelijk verschijnsel zouden kunnen vaststellen.

Copyright 2010 Van den Broeck Alfons




van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

potetillia Empty Re: potetillia

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum