Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

roodkop papegaaiamadine

2 plaatsers

 :: Cultuurexoten :: Vererving

Ga naar beneden

roodkop papegaaiamadine Empty roodkop papegaaiamadine

Bericht  jokke vr nov 19 2010, 21:04

Hallo,

IK ben hier nieuw en heb een vraagje aangaande de roodkop papegaaiamadine.Ik heb een koppel gekocht van de zeegroene soort,maar denk dat het 2 poppen zijn, hoe kan ik dit zien?Blijkbaar hebben de mannen een paar gekleurde veertjes aan de aars streek maar is dit altijd zo.Hoe zit het met de vererving van deze soort en kan ik de gewone roodkop papegaaiamadine op een zeegroene pop zetten?Alvast bedankt voor de moeite.

groetjes

jokke

jokke

Aantal berichten : 2
Join date : 19-11-10
Leeftijd : 55
Woonplaats : Bornem

Terug naar boven Ga naar beneden

roodkop papegaaiamadine Empty Re: roodkop papegaaiamadine

Bericht  Pascal za nov 20 2010, 12:55

Hey Jokke,

Het is niet altijd makkelijk om te zien als het een man of een pop is. Meestal moet de man meerjarig zijn om die gekleurde veertjes aan de cloaca te zien en dit is dan nog geen vaste regel, sommige mannen tonen deze gekleurde veertjes niet.
De man heeft een grotere en diepergekleurde kraag maar wederom dit is niet altijd even duidelijk. De kraagvorm kan ook iets vertellen v-vorm of rond. Maar de bepalende factor is zingen, enkel de man zingt. Dat kan je wat beinvloeden door eivoer te geven zodat ze zich sneller melden. Ik heb een bonte pop, die later een man bleek en pas na zijn eerste nestje begon te zingen als een kanarie ... Troost je, ik heb me ook al laten vangen, het is niet altijd even duidelijk.

Een natuur x zeegroen geeft natuurkleur split zeegroen mannen, als de man split zou zijn voor zeegroen zou je uit split zeegroen x zeegroen, zeegroen kunnen kweken. Zeegroen is nl een geslachtsgebonden vererving :

Geslachtgebonden vererving:
De geslachtgebonden vererving zorgt er voor dat een pop nooit een drager kan zijn van een andere kleurslag terwijl een man deze andere kleurslag wel bij zich kan dragen (een zogenaamde splitvogel). ---- Bron : http://www.allevogels.nl

Dus als je natuur x zeegroen kweekt zullen de mannen natuurkleur split zeegroen zijn en de poppen natuurkleur. Om met dezelfde vogels zeegroen te kweken moet je de pop terugkruisen op een jonge man. Dit zou ik evenwel niet aanraden maar dan aan bloedverversing doen. Dus een zeegroene pop aanschaffen.

Anders kijk je maar eens naar het volgende schema : http://www.allevogels.nl/index/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=805

Pascal



Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

roodkop papegaaiamadine Empty hey

Bericht  jokke za nov 20 2010, 13:36

Hartelijke dank voor al deze info pascal, hier kom ik al een heel eind mee weg.Dus ik zal proberen of ik 1 van de 2 aan het zingen krijg maar ben zogoed als zeker dat het niet gaat lukken.Ze hebben namelijk een nest met 11 eieren dus daarmee denk ik dat het 2 poppen zijn.Ik dacht dat ze gemiddeld 4 a 6 eitjes hadden.Ik heb echt geen ervaring met exoten maar ben hiernaar aan het overstappen, vroeger kweekte ik goudvinken maar nu heb ik mijn eerste paar papegaai amadine zitten.Morgen is het beurs in putte en ga ik daar proberen een man te vinden zodat ik met meer zekerheid aan de kweek kan beginnen.Als ik dit lees kan het zijn dat ik voor een natuurkleur ga als ik niets anders vind dan doen we gewoon een jaartje langer over de zeegroene soort.Nogmaals dank.

groetjes

jokke

jokke

Aantal berichten : 2
Join date : 19-11-10
Leeftijd : 55
Woonplaats : Bornem

Terug naar boven Ga naar beneden

roodkop papegaaiamadine Empty Re: roodkop papegaaiamadine

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Cultuurexoten :: Vererving

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum