Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Automatisch drinkwatersysteem

3 plaatsers

Ga naar beneden

Automatisch drinkwatersysteem Empty Automatisch drinkwatersysteem

Bericht  Pascal di dec 28 2010, 10:42

Na jaren gebruik van "mijnlampen" als drinksysteem in mijn vluchten wil ik overstappen naar een ander systeem. Een paar dagen geleden viel de onderkant uit de houder toen ik de mijn lamp wegnam. Crying or Very sad En dat was niet de eerste keer... Evil or Very Mad

Ik heb mijn oog laten vallen op een "automatisch drinkwatersysteem" : http://www.kleinveeservice.nl/webwinkel/category/54/vogel-benodigdheden/automatisch-drinksysteem--vogels.html
Ik kan mij zo enkele vragen stellen bij dit systeem : wat met algen ? Toevoegingen aan het water (vitaminen, appelazijn, ...) ? Onderhoud ? Want het kan dan wel handig zijn om water te geven aan de vogels maar als je wekelijks het systeem volledig dient te reinigen, tja ... Heeft iemand ervaringen met een automatisch systeem ? Wat zijn de nadelen ? De kleine kantjes ? En vooral : wat met de hygiëne !?!

Of welk drinkwatersysteem dragen jullie voorkeur weg ? Mijn vluchten hebben gegalvaniseerd volieredraad 10 x 10 dus sommige systemen kan ik niet gebruiken.


Alfons, bedankt om deze site een nieuwe "boost" te geven met zeer interessante en bruikbare info ! Very Happy (Pascal --> Zebravinken)




Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Automatisch drinkwatersysteem Empty Re: Automatisch drinkwatersysteem

Bericht  Antoine di dec 28 2010, 18:19

Ben dit systeem een tijdje terug ook op internet tegen gekomen.
Zelf denk ik dat de vogels er nogal rap gaan proberen er een bad in te nemen.
Maar ja dat doen ze in gewone drinkflesjes ook.
Heb ook het nippelsysteem al gezien,denk dat dat beter is,ieder zijn gedacht natuurlijk.
Maar hoe maak je de leidingen prober,je weet wel in de gewone word het na een tijdje een beetje vettig of plakkerig zal ik maar zeggen.
Persoonlijk hou ik het bij de gewone drinkflesjes of fonteinen.
Voor het nippelsysteen kijk eens op de site van Bert Herder http://www.gouldamadines.webs.com/

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Automatisch drinkwatersysteem Empty Re: Automatisch drinkwatersysteem

Bericht  Pascal di dec 28 2010, 22:14

Ik zou toch voor de kleine drinkcup gaan, alleen al voor de gemoedsrust ... Er zitten tot 20 vogels in elke vlucht, het moeten al fonteinen zijn van minimum 300 ml. Met dit systeem dien ik ook niet in de draad te knippen wat ik met fonteinen eventueel wel moet doen. Een fontein in de vlucht hangen heb ik ook geprobeerd maar dat vind ik ook niet alles.
Bert spreekt over om de 2 à 3 weken onderhouden ... hij spreekt wel niet over toevoegingen. Tja, alles zal wel zijn voor- en nadelen hebben ...

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Automatisch drinkwatersysteem Empty Re: Automatisch drinkwatersysteem

Bericht  van den broeck alfons do dec 30 2010, 10:48

Pascal, hier ga je me een beetje tijd moeten voor geven, want er zijn zoveel aspekten aan deze construktie dat het interessant kan zijn voor de liefhebbers om alle "deel-facetten" van drinkwater(systemen) eens grondig toe te lichten, eventueel in afzonderlijke delen. Ben er aan bezig. En, zoals gebruikelijk, aan alles zijn voor- en nadelen.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Automatisch drinkwatersysteem Empty Re: Automatisch drinkwatersysteem

Bericht  van den broeck alfons zo jan 02 2011, 13:53

Drinkbakjes :

Ik heb er vier pijlen op getekend en dat zijn zones die ik even wil toelichten.

Pijl 1 : staafjes met klein plaatje. Als je het naar achter drukt, zal het water in het bakje vermoedelijk aangevuld worden.

Welke kracht moet er op dit staafje uitgeoefend worden om dat naar achter te kunnen drukken. We praten tenslotte over kleine zaadetende exoten. Mocht het hun niet lukken, dan ga je het zelf moeten doen. Terloops : als je dit wenst te gebruiken bij parkieten : ik denk dat dit staafje geen lang leven beschoren is.

Automatisch drinkwatersysteem DrinkbakjeBNEC

Pijlen 2 en 3 : je gaat dat drinkbakje op een bepaald ogenblik moeten reinigen. Nu, van Pascal weet ik dat hij deze bakjes in zijn afwasmachine gaat deponeren en dan zal dat waarschijnlijk wel volledig gereinigd van alle onzuiverheden. Normalerwijze is dit hittebestendige plastic, waar dat is iets waar we zeker moeten over zijn. Ik vermoed dat het geheel gemaakt is in polystyreen en niet alle polystyreensoorten zijn hittebestendig.

Als je dit manueel moet reinigen : volgens mij gaat dat staafje (pijl 1) sneuvelen door één of andere bruske beweging. Verder ga je moeilijk, de kleine ruimte achter dat staafje en de ruimte onder het staafje (pijl 3) kunnen reinigen. Met die witte plastic borsteltjes die ze verkopen om drinkflesjes te reinigen, ga je er niet komen. De enige manier die ik kan bedenken en om toch een beetje zekerheid te hebben dat dat staafje niet beschadigd wordt, is het drinkbakje gedurende een tien minuten te laten weken in heet water en dan een smalle verfborstel. Een verfborstel met witte haren zijn harder van aard dan een verfborstel met zwarte haren. Je hebt ook verfborstels met een mengeling van beide haartypen. De overgrote meerderheid van verfborstels die je kan kopen in België zijn gemaakt van Chinese varkensharen. Verder kan je best een verfborstel gebruiken die omspannen is met een touwtje. Vooralleer dat je deze gaat gebruiken, dompel je hem onder in een potje met water en dit gedurende enkele uren. Voordeel is dat het touwtje door het water zich gaat opspannen en alzo beter gaat voorkomen dat er haren uit de verfborstel komen, want dat is altijd hinderlijk (onthoudt dit ook als je ooit iets moet verven, je gaat veel minder last hebben van uitvallende haren). Leg die borstel na gebruik weg in het vogelhok.

Pijl 4 : volgens mij moet er op die plaats een rubberen dichtingsringetje zitten dat regelmatig zal moeten vervangen worden, zoniet gaat er water lekken in de kooien.

De waterbak :

Automatisch drinkwatersysteem Drinkwaterbak

De leverancier in kwestie vermeld : vlotterbak 8 liters, inclusief vlotter en aansluiting water toevoer.

Deze waterbak is ontwikkeld voor pluimveetoestanden. De vlotter gaat een constante toevoer van water garanderen bij constante verbinding met het drinkwaternet, maar ik zie exoten geen 8 liters water per dag nuttigen. Dat neemt niet weg dat je hem kan aansluiten op de waterleiding maar ik zou er een kraantje tussenzetten dat je kan afsluiten. Zet die kraan af en toe eens open om te laten bijvullen.

Die bak ga je toch wekelijks moeten reinigen, inzonderheid op de warmere dagen. Het water in de bak is zo goed als stilstaand en daar ga je een explosieve groei van bacteriën en schimmels krijgen, zeker vanaf een temperatuur van 15-20°C of hoger.

Vitaminen, mineralen… ga je niet kunnen toevoegen via de bak omdat dan de groei van bacteriën en schimmels nog explosiever zal zijn. Beide groepen van microörganismen zijn gekende vitamine/mineralen-nuttigers in hun groei. Algen gaan er ongetwijfeld in groeien.

Het aanzuren van drinkwater, en dit op lange termijn, zou ik niet doen. In de pluimveeindustrie kan dat wel gedaan worden, maar daar gelden andere princiepes. Om en bij de drie maanden worden alle kippen in een vetmesterij of een legbatterij toch afgevoerd naar de slachterij. Dus, daar gelden enkel de regels van de produktie op korte termijn. Ik veronderstel dat je bij de kweek van exoten, zeker de duurdere soorten, toch een beetje op langere termijn denkt. Als je drinkwater aanzuurt, zal dat een beetje de groei van bacteriën remmen, maar, algemeen beschouwd, de kweek van schimmels bevorderen. Schimmels groeien nu éénmaal beter in een zuurder milieu. Tevens ga je in de kliermaag van de exoten op vrij korte termijn een chemische buffertoestand creëren waardoor deze meer vatbaar wordt voor een infectie met megabacteriën en ik veronderstel dat je dat niet wenst.

De waterslangen en de tussen/aansluitstukken :

Automatisch drinkwatersysteem Onderdeel2

Omdat er een zéér laag debiet is aan stromend water, gaan bacteriën en schimmels zich ook hechten aan de binnenzijde van de waterslangen. Dus ook dat gaat regelmatig moeten gereinigd worden. Daarenboven komt nog dat er een verhoogd voorkomen zal zijn aan bacteriën en schimmels op de plaatsen waar de waterslagen gehecht worden aan de aansluitstukken. Dat is een gekend probleem in gesloten watersystemen met een zéér laag debiet. Nu, uiteindelijk ga je toch afzettingen krijgen aan de binnenzijde van de waterslangen, ook al zou je regelmatig reinigen. De manier van reinigen zoals Bert Helder het voorstelt op zijn website : ja, ik denk dat het, gegeven de omstandigheden, ook de beste methode is. Gebruik zeker geen ontsmettingsmiddelen zoals Dettol of Hibitane in de waterslangen.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons


Laatst aangepast door Van den Broeck Alfons op ma jan 03 2011, 08:48; in totaal 1 keer bewerkt

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Automatisch drinkwatersysteem Empty Re: Automatisch drinkwatersysteem

Bericht  Pascal zo jan 02 2011, 21:09

Bedankt Alfons, je hebt nog wat dingen aangehaald waar ik nog niet had bij stilgestaan ! Ik nam aan dat het palletje een vlotter is die de watertoevoer stopt als het bakje vol is. Maar dit zou moeten bevestigd worden door de leverancier. De nagel op de kop : het is inderdaad een systeem rechtstreeks overgenomen van de pluimveesector en niet of heel beperkt aangepast aan onze hobby. Het zal niet direct een meerwaarde geven.
Ik zal nog wat verder moeten zoeken...

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Automatisch drinkwatersysteem Empty Re: Automatisch drinkwatersysteem

Bericht  Pascal zo jan 02 2011, 21:20

Alfons, kan je misschien eens wat uitweiden over het aanzuren van water ? Pro's en contra's, dosering, gevaren... ?? Alternatieven ?
Misschien best in een nieuwe topic.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Automatisch drinkwatersysteem Empty Re: Automatisch drinkwatersysteem

Bericht  van den broeck alfons ma jan 03 2011, 09:17

Dat ga ik zeker doen, maar zoals je zelf zegt, best in een aparte topic.

Het aanzuren van drinkwater vindt zijn oorsprong, wederom in de pluimveeindustrie, en is zo overgewaaid naar onze liefhebberij. Men bekwam daar vrij goede resultaten mee in verband met het onderdrukken van infekties, en dit op een éénvoudige wijze. Maar zoals ik zelf heb gesteld : hoogstens drie maanden produktie voor deze kippen of soortgelijken en dan naar het slachthuis. Dus, het is een korte termijnvisie.

Dus besloot men : als dat voor kippen goed is, dan is dat ook goed voor siervogels, want dat zijn ook vogels. Wat men echter vergat was de lange termijnvisie. Resultaat van de laatste tien jaren : duizenden siervogels die ondertussen door het aanzuren van het drinkwater, het aardse voor het hemelse hebben geruild.

Een studie van de diergeneeskundige faculteit van Luik stelde in 2005, dat men bij autopsies (lijkschouwingen) op dode siervogels (alle groepen), in meer dan 20% van de gevallen, een infectie van megabacteriën vaststelde. In vergelijking met tien jaar daarvoor was dat een enorme stijging. Als het nu om een virus zou gaan, dan zou men kunnen stellen dat er zich bepaalde mutaties hebben voorgedaan in de virusstruktuur en dat er zo een uitbreiding is. Denk maar aan het vogelinfluenzavirus. Maar bij megabacteriën gaat het over een doodéénvoudige schimmel. Typisch voor schimmels is dat deze meestal groeien onder invloed van externe faktoren, ook deze soort, en het aanzuren van drinkwater is één van die faktoren.

Het hoe en het waarom volgt nog, want dat is nogal een lang verhaal.

Moet je zelf maar ééns inbeelden dat je vanaf nu alleen nog maar (lichtjes) zuur drinkwater mag drinken. Ik denk dat de maag, als orgaan, dat geen maanden kan volhouden en dat de maagzweren weelderig gaan voorkomen.

Heb een aparte topic aangemaakt in de rubriek verzorging.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Automatisch drinkwatersysteem Empty Re: Automatisch drinkwatersysteem

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum