Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

4 plaatsers

Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  van den broeck alfons ma jan 03 2011, 09:21

Hier kan je reacties plaatsen in verband met het aanzuren van drinkwater.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Pascal ma jan 03 2011, 10:21

Het aanzuren van drinkwater vindt zijn oorsprong, wederom in de pluimveeindustrie, en is zo overgewaaid naar onze liefhebberij. Men bekwam daar vrij goede resultaten mee in verband met het onderdrukken van infekties, en dit op een éénvoudige wijze. Maar zoals ik zelf heb gesteld : hoogstens drie maanden produktie voor deze kippen of soortgelijken en dan naar het slachthuis. Dus, het is een korte termijnvisie.

Dus besloot men : als dat voor kippen goed is, dan is dat ook goed voor siervogels, want dat zijn ook vogels. Wat men echter vergat was de lange termijnvisie. Resultaat van de laatste tien jaren : duizenden siervogels die ondertussen door het aanzuren van het drinkwater, het aardse voor het hemelse hebben geruild.

Een studie van de diergeneeskundige faculteit van Luik stelde in 2005, dat men bij autopsies (lijkschouwingen) op dode siervogels (alle groepen), in meer dan 20% van de gevallen, een infectie van megabacteriën vaststelde. In vergelijking met tien jaar daarvoor was dat een enorme stijging. Als het nu om een virus zou gaan, dan zou men kunnen stellen dat er zich bepaalde mutaties hebben voorgedaan in de virusstruktuur en dat er zo een uitbreiding is. Denk maar aan het vogelinfluenzavirus. Maar bij megabacteriën gaat het over een doodéénvoudige schimmel. Typisch voor schimmels is dat deze meestal groeien onder invloed van externe faktoren, ook deze soort, en het aanzuren van drinkwater is één van die faktoren.

Het hoe en het waarom volgt nog, want dat is nogal een lang verhaal.

Moet je zelf maar ééns inbeelden dat je vanaf nu alleen nog maar (lichtjes) zuur drinkwater mag drinken. Ik denk dat de maag, als orgaan, dat geen maanden kan volhouden en dat de maagzweren weelderig gaan voorkomen.




Other supplement foods may be satisfactory but be aware that Gouldians are prone to hyperavitaminosis so soft foods high in vitamins or vitamin supplements, particularly those added to water, should be avoidedbron : http://savethegouldian.org/articles/mike%20calendar%20article.html
Hoe kan je dit nu verenigen met de bewering dat Blauwe Goulds extra vitamine A nodig hebben ? Ik geef mijn Goulds om de 14 dagen vitaminen in hun water




"Spa Reine" dan maar ? Geen hemelwater (bacteriën,...) of kraantjeswater (metalen,...) maar flessenwater ?

Ik begrijp dat beide beweringen juist zijn, logisch zelfs maar wat schotel ik mijn vogels dan voor ? Er zijn zoveel beweringen die elkaar tegenspreken dat een mens het bos door de bomen soms niet meer ziet. We hebben het beste voor met onze vogels voor en dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat ...

Eigenlijk schrik er niet van, ik had zoiets verwacht daarom dat ik er wat op aanstuurde... Ik zal niet de enige liefhebber zijn die met serieuse vragen zit... Suspect

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  van den broeck alfons ma jan 03 2011, 11:07

Ik kan dat begrijpen dat een mens het bos niet meer tussen de bomen ziet. En, daar wordt ook handig gebruik van gemaakt door verkopers allerhande.

Ik heb nog nooit aangezuurd drinkwater gegeven en nog nooit megabacteriosis in mijn hokken gehad, want zo'n infectie zou ik direct zien onder een microscoop. Daar heb je geen gesofisticeerde apparatuur voor nodig. Ik geef gewoon kraantjeswater, ook geen mineraalwater (allemaal veel te duur voor wat het waard is - de middelen heiligen het doel niet).

Blauwe goulds, extra vitamine A : dat is de eerste keer dat ik daar van hoor. Kan je me daar iets meer over vertellen ?

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Pascal ma jan 03 2011, 12:22

Inderdaad, zo is dat ook het geval met de meeste suplementen.

Schoon drinkwater is een absolute noodzaak. U kunt dit eventueel aanzuren met appelazijn om bacteriegroei tegen te gaan. Voor de blauwe gouldamadines, die zelf geen vitamine A aan kunnen maken, moet vitamine A aan het water toegevoegd worden.
Bron : http://www.licg.nl/ContentSuite/upload/lcg/image/Bijsluiters%20-%20opgemaakt/Gouldamadine%20bijsluiter%204_0.pdf

Dit is wat ook hoorde van een ervaren liefhebber waar ik mijn eerste Blauwe Goulds ging halen. Vitamine A toedienen is omslachtig = niet wateroplosbaar. Mijn alternatief is (was) wateroplosbare vitaminensuplement die het drinkwater wordt gedaan.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  van den broeck alfons ma jan 03 2011, 12:51

Voor de blauwe gouldamadines, die zelf geen vitamine A aan kunnen maken, moet vitamine A aan het water toegevoegd worden.

Bedenkelijk.

Vitamine A lost enkel op in vetachtige vloeistoffen.

Wat is appelazijn ?

Dat is het sap van zure appels. Dus, als je ergens een boom met zure appels weet, dan pluk je deze appels, haal ze door een fruitsappenpers en vries de bekomen vloeistof in, in kleinere frakties. Maar dat is niet goed voor de liefhebbers. Dus, gaan ze naar de Colruyt of Aveve en halen daar een fles appelazijn van bioappels. Dat kost dan ergens iets van een 8 tot 10 euro en dan voelt men zich goed en gelukkig, want het heeft geld gekost. Als ze dan die fles hebben opengedaan en regelmatig kleine hoeveelheden hebben toegediend, dan betrouwen ze dat na een maand in de ijskast niet meer. Er mochten eens schimmels inzitten. Dus, de rest van de vloeistof weggegoten in de pompbak en we kopen een nieuwe fles, want we voelen ons niet meer goed en gelukkig met die oude fles.

Een mens is toch een raar dier.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Pascal ma jan 03 2011, 13:16

Een mens is toch een raar dier.
Wis en waarachtig... cyclops

Tja, heeft het dan nut om "nu en dan" eens appelazijn of vitaminen te geven ? Tijdens de broed, rui, ... ? En in welke termijn en dosis ? Draagt het uberhaubt iets toe ? Of kan ik beter mijn fles appelazijn en vitaminen leegkappen in de pompbak ? Rolling Eyes

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Antoine ma jan 03 2011, 13:40

Vroeger gaf ik mijn vogels ook appelazijn,maar ben daarmee gestopt.
Had ergens gelezen dat het geen nut heeft dit te geven.
Mijn vogels zijn nog altijd even gezond.Als je op sommige forums leest wat ze de vogels allemaal geven.
Als ge uw vogels een goeie zaadmengeling geeft,goed eivoer en soms al eens een stukje groente,zal het wel goed zijn zeker.
Vroeger gaf ik ook kweekolie,nu niet meer,de resultaten zijn hetzelfde.
Ik zeg nu niet dat men bv een zieke vogel geen vitamine mag geven,men wil natuurlijk het beste voor zijn vogels.
Ik hou het gewoon en als mijn vogels gezond zijn ben ik tevreden.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  van den broeck alfons ma jan 03 2011, 15:35

Tja, heeft het dan nut om "nu en dan" eens appelazijn of vitaminen te geven ?

Vitaminen zeker. Nu zitten ze bij mij nog op rust en kouder. De voorbije twee maanden heb ik bewust maar éénmaal eens wat extra Fertivit van Orlux gegeven onder het bereide zachtvoer. Dus, eigenlijk zéér weinig en de vogels zien er nog altijd gezond en wel uit. Tijdens de kweek, ja, dan is dat een ander verhaal omwillende van de snelgroeiende jongen en de produktie van eieren door de poppen.

Voor wat betreft appelazijn : kleine anekdote - "af en toe eet ik zelf ook een pekelharing en dat kan heel smakelijk zijn". Maar, "af en toe", mag geen constante worden. Het is de overdaad die schaadt.

Voor wat betreft die vetoplosbare vitaminen : A, D en E. Ik zal bijna nooit meer een vitaminencomplex geven via het drinkwater. Dertig jaar geleden deed ik dat wel, maar dat was door onwetendheid. Tegenwoordig doe ik het anders.

Als ik zachtvoer/eivoer maak, alles gemalen en gemengd (alle eetbare afval van de keuken gaat daarin), dan voeg ik mijn voedingssupplement toe dat uiteraard vitaminen en mineralen bevat en alles wordt terug gemengd. Vervolgens voeg ik daaraan zonnebloemolie toe. Hoeveel ? Dat hangt af van de hoeveelheid voeder, maar tijdens de kweekperiode zit ik gewoonlijk op ongeveer 350 à 400 gram voeder en dan voeg ik daar 1 soeplepel olie aan toe. Daarna terug volledig mengen. Bij twee soeplepels heb ik al bemerkt dat het te vettig wordt. De vetoplosbare vitaminen gaan aangetrokken worden door de olie. De wateroplosbare vitaminen : de ganse B-reeks, zullen aangetrokken worden door het water dat reeds aanwezig is in de diverse voedingsmiddelen die gebruikt worden om het voer te maken.

Tevens heb ik dan ook het voordeel dat die zonnebloemolie ook voldoende omega-3-vetzuren bevat en nog een dosis extra vitamine E. Die vitamine E is niet bedoeld om de vogels nog eens extra vruchtbaar te maken. Ik gebruik het omdat dit vitamine een antioxidant werking demonstreert.

Antioxidanten in een vogellichaam zijn bedoeld om de werking van vrije zuurstofradicalen te neutraliseren. Vrije zuurstofradicalen (is een complexe materie) zijn éénvoudig uitgedrukt, afvalstoffen van de celstofwisseling, dewelke een zéér negatieve invloed kunnen manifesteren ten opzichte van andere lichaamscellen, zelfs zover dat ze het DNA kunnen beschadigen. Antioxidanten zijn in staat om dat negatieve effekt te neutraliseren. Omdat nestjongen snelle groeiers zijn, dus een snelle deling van lichaamscellen, ontstaan er dus ook verhoogd vrije zuurstofradicalen in dat lichaam, als men het zou vergelijken met volwassen vogels.

De omega-3-vetzuren : er zijn indicaties bij vogels dat ze zouden bijdragen tot het onderdrukken van infectieziekten allerhande, maar met dat verhaal is men nog niet rond. In de pluimveesector bekomt men positieve resultaten, maar ik heb zaadetende siervogels. Sinds dat ik er ongeveer drie à vier jaren geleden mee begonnen ben quasi opbouw van de weerstand bij mijn siervogels, is er hier geen enkele dode vogel meer aangetroffen waarvan de oorzaak een infectie is. Opgelet : sporadisch heb ik wel eens een dode vogel. Verleden week was het bijna prijs omdat een muskaatvink was blijven hangen met haar ring in het nestmateriaal. Gelukkig tijdig gezien. Zo zijn er in 2010 twee dode vogels geweest door dit laatste euvel. Ok, dat is pech hebben.

Momenteel beschouwd ik omega-3-vetzuren als een eerste-lijn defensie tegen een mogelijk voorkomen van infektieziekten, maar er is nog veel testwerk te doen.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons


Laatst aangepast door Van den Broeck Alfons op di jan 04 2011, 09:53; in totaal 1 keer bewerkt

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Pascal ma jan 03 2011, 21:17

Bedankt Alfons en Antoine, ik heb zojuist alle vogels zuiver kraantjeswater gegeven. Weg met appelazijn en vitaminen in het water, tja, uit onwetendheid en (vooral) té goed willen doen. Ik meng Breedmax onder het eivoer... nog eens vitaminen. Teveel van het goede !
Alfons, prachtige info, met die zonnebloemolie zal ik zeker iets doen ! Zou honing (het natuurproduct bij uitstek) iets kunnen bijdragen ? Bij de kweek ? Veel energie en mineralen...
Antoine, als mijn vader tijdens de zomervakantie komt zorgen voor de vogels dan verzameld hij altijd onkruid tijdens zijn wandelingen. Mijn kennis over planten is echter ondermaats, 's winters is het niet beschikbaar en mijn tijd eerder beperkt om op zoektocht te gaan. Wat zou een waardig alternatief kunnen zijn ? Wat geef jij aan uw vogels ?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Antoine ma jan 03 2011, 23:03

Ik geef niets speciaals aan mijn vogels.
De zaadmengeling die ik nu geef is tropen euro-top 234 van Teurlings
Groente geef ik niet zoals sommige,ze sleuren het hier toch maar het nest in.
Mijn eivoer is het volgende:
2kg kanarie eivoer
1kg fruttie patee (zitten hele kleine stukjes fruit en groente in)
Deze twee soorten meng ik door elkaar en bewaar dit in een emmer.
Wat doe ik als ik eivoer geef?
Ik neem 3 a 4 delen eivoer met 1/2 tot 1 deel rusk opgeweld in 1 deel water.
Dit alles meng ik samen met nog een deel gekiemt zaad (ik gebruik witte millet) en een plakje verse cake.
Meer krijgen mijn vogels niet.Vroeger gaf ik ook vanalles maar de resultaten zijn daarom niet beter.
Tuurlijk mag je wat meer geven,kan geen kwaad.
Wilde zaden heb ik nog nooit gegeven.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Pascal di jan 04 2011, 16:51

OK, bedankt Antoine, misschien doe ik iets met die fruttie patee...

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  van den broeck alfons wo jan 05 2011, 10:55

Het verhaal achter het aanzuren van drinkwater en zijn relatie met megabacteriën

Eerst, een klein beetje elementaire scheikunde.

Als je een zwak zuur gaat toevoegen aan water, dan ontstaat er een oplossing die men scheikundig gaat definiëren als een “zwakke buffer”, een zwak buffersysteem.

Zwakke zuren – voorbeeld : azijnzuur (appelazijn), citroenzuur, javel, als meest gebruikte bij vogels.

Sterke zuren – voorbeeld : waterstofchloride = zoutzuur : komt voor in de kliermaag van vogels om tot een eerste zure vertering over te gaan van de opgenomen voedingsstoffen.

Eén van de eigenschappen van een zwakke buffer is, dat het de werking van sterke zuren kan neutraliseren.

Daarmee bedoel ik : als je een waterige oplossing hebt van een zwak zuur en de pH (= de zuurtegraad) van die oplossing is bv. 5, en, je gaat aan deze oplossing een sterk zuur toevoegen, dan gaat men niet één druppel sterk zuur moeten toevoegen, maar een aantal druppels sterk zuur om de zuurtegraad, de pH, nog lager te krijgen.

Dus, de werking van de eerste druppel sterk zuur wordt geneutraliseerd en de pH blijft op 5. Evenzo als men nog meerdere druppels gaat toevoegen. Maar bv. vanaf de tiende druppel sterk zuur gaat men een eerste verlaging krijgen naar bv. 4,5. Nog meerdere druppels sterk zuur toevoegen en men gaat nog verlagen bv. naar 3, enzovoort.

Dus, tot een bepaalde grens blijft de pH constant. Eénmaal de grens bereikt, dan gaat de zuurtegraad nog verlagen. Dat kan je perfect in theorie uitrekenen, maar dat doet hier weinig terzake.

Nu, naar de appelazijn of gewoon de fles azijn die men in de ijskast heeft staan.

Als ik lees op andere forums hoeveel men toevoegt aan water, dan heeft die waterige- en zure oplossing, een pH ergens in de buurt van 4.5 à 5.5.

Als een vogel drinkt van zijn zuur drinkwater, dan komt er een hoeveelheid zuur drinkwater in zijn kliermaag terecht. In de kliermaag van een vogel vindt, zoals hoger gezegd, een eerste zure vertering van voedingsstoffen plaats. Om dat te kunnen doen, wordt er in deze kliermaag een kleine hoeveelheid maagzuur (= HCl = waterstofchloride = zoutzuur) uitgescheiden. Als je nu zuur drinkwater geeft, dan wordt eigenlijk deze hoeveelheid maagzuur geneutraliseerd. De uitgescheiden hoeveelheid maagzuur is veel te klein is ten opzichte van de hoeveelheid zuur drinkwater. Eigenlijk wordt dan het uitgescheiden maagzuur grotendeels, tot volledig, in zijn werking geneutraliseerd door het zure drinkwater. Gevolg : de pH, de zuurtegraad, blijft ergens hangen tussen 4,5 en 5.5. Er is dus zo goed als geen daling tot een pH van 1 à 3, hetgeen ongeveer de gebruikelijke zuurtegraad is in de kliermaag van een vogel als men gewoon drinkwater geeft, niet aangezuurd.

Daaruit volgt ook dat de eerste zure vertering van voedingsstoffen niet optimaal is, want die moet gebeuren bij een veel lagere zuurtegraad.

Hoe past die megabacterie nu in dat verhaal ?

Die megabacterie is eigenlijk geen bacterie, maar een schimmel. Die schimmel groeit optimaal in de kliermaag van een vogel bij een zuurtegraad van ongeveer 4.5. Gevolg : als je constant, of regelmatig tot zéér regelmatig, aangezuurd drinkwater geeft, ja, dan vindt die schimmel daar een omgeving om naar hartelust te groeien, idealer kan het moeilijk zijn.

Het eerste wat die schimmel gaat doen tijdens zijn groei, is die kleine kanaaltjes in de kliermaag, waaruit zoutzuur komt, gewoonweg afsluiten. Alzo beveiligd het zich tegen dat zoutzuur. Vervolgens gaat de schimmel de ganse binnenzijde van de wanden van de kliermaag aantasten.

Waarom wordt er nu aangezuurd drinkwater gegeven ?

Ja, men heeft van “voort te vertellen” kennis genomen van het feit dat zuur drinkwater de groei van bacteriën remt in dat drinkwater. Dat klopt, maar niet voor alle bacteriën die vogels ziek kunnen maken. Maar een meerderheid van schimmelsoorten voelt zich uitstekend in een zuur milieu om te groeien, om zich te vermenigvuldigen.

Dus, het mes snijdt wederom langs twee kanten.

En, dat verklaart mede ook de stijging de laatste 10 – 15 jaren van het meer en meer voorkomen van die megabacterie bij vogels. Mede = er kunnen ook nog andere eventuele oorzaken zijn, maar dit is zeker één van de oorzaken.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Herman za jan 15 2011, 08:58

Gisteren heb ik nog via mail een vraag gesteld aan Alfons, dit is ook de reden dat ik nu wat meer op het forum ga verschijnen en jullie raadgevingen,bevindingen,oordelen enz...ga volgen.
Met 2,3,7,10 mensen weet je steeds meer dan alléén.
Ik had Alfons namelijk de vraag gesteld of hij de juiste hoeveelheid javel weet om op 1 of 10 liter drinkwater te mengen. Alfons gebruikt geen javel of chloor,dus kon de brave man mij ook niet helpen. Zijn er hier kwekers die met javel of chloor in het drinkwater werken? Zoja, hebt u enige informatie hierover?

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Pascal za jan 15 2011, 14:15

Herman, zou er al niet meer dan genoeg chloor in ons leidingwater zitten ? Voor menselijke consumptie is de Belgische norm 200 mg per liter. Er zit dus reeds chloor in het drinkwater, ik denk niet dat extra chloor bijvoegen een goed idee is ! Lees deze even :

Chloor
Belgische norm 200 mg/l maar:

het EPA heeft ondubbelzinnig de link gelegd tussen chloor en een hele serie kankers
* chloor verbindt zich in het lichaam met dierlijke vetten tot een deegachtige, kleverige stof die aan de wanden van de slagaders blijft kleven en oorzaak is van arthereosclerose, hartziektes en dooroorzaak nummer 1
* chloor breekt vitamine E af
* chloor maakt geen onderscheid tussen goede en slechte bacteriën: het maakt de darmflora kapot, huist de dood niet in de dikke darm?
* chloor is bacterie dodend, de bacterie-lijken blijven in het water en in een oxiderend milieu, zoals leidingwater, verwekken die pyrogenen.
Er is ook de vaststelling dat de daarin aanwezige virussen vrijkomen.
in 1981 al wees onderzoek uit dat chloor in water de kans op kanker met 44% verhoogd.
bron : http://www.pure-water.be/drinken-wij-onze-ziektes.php


Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Herman za jan 15 2011, 14:34

Pascal,
In de eerste plaats ben wil ik even zeggen dat ik met veel plezier op het forum aanwezig ben, bedankt voor je welkom.
Ik sluit zeker je mening niet uit of ga deze ook zeker niet tegenspreken, maar ik dacht dat chloor en javel 2 verschillende substanties zijn,zelf ben ik tegen chloor.
Maar wat dacht je van javel? Vele kwekers gebruiken dit reeds jaren met als reden, steeds zuivere drinkfonteintjes,bacteriedodend enz...
Nu is de twijfel groter dan de zekerheid of javel geen invloed gaat hebben op het binnengestel van de vogel zelf,zal dit na verloop van tijd geen schade met zich meebrengen aan de vogel?
Vele kwekers passen deze methode reeds lange tijd toe, maar natuurlijk heb ik ook al tegenmeningen gekregen...zo heeft iedereen wel zijn vehaal.
Daarom misschien de vraag, wat zouden jullie doen of aanraden?

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Pascal za jan 15 2011, 14:54

Bleekloog, chloorbleekloog of bleekwater (in Vlaanderen ook Javel van het Franse Eau de Javel) is een huishoudmiddel. Het is een verdunde oplossing met als actief ingrediënt natriumhypochloriet (NaClO). bron :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bleekloog



Laatst aangepast door PascalB op za jan 15 2011, 20:52; in totaal 1 keer bewerkt

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  van den broeck alfons za jan 15 2011, 16:09

Herman, ik heb enkele wetenschappelijke studies gevonden over de inwendige effecten van chloor in het lichaam van vogels, maar ik moet ze nog bestuderen en in een verstaanbare vorm gieten. Hou u op de hoogte.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Herman za jan 15 2011, 16:16

Alfons,dank voor uw reactie en wacht geduldig af. Beter goed geinformeerd worden dan zomaar een onbekende wereld in te stappen. Niet alléén voor mezelf, maar ook voor andere vogelliefhebbers die ermee van start zouden gaan. Het zou spijtig zijn dat ik hier moet lezen dat er mensen met hun vogels aan ten onder zijn gegaan.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  van den broeck alfons do jan 20 2011, 18:07

Javel in het drinkwater van vogels

Javel is een produkt dat men kan kopen in vele supermarkten, maar ook in doe-het-zelf zaken. In deze laatsten meestal in een hogere concentratie aan hypochloriet meestal voor toepassingen buitenhuis, zoals bv. behandeling van de groenaanslag van de tegels of andere soorten stenen van terrassen.

De concentratie kan variëren van een 4%-ige oplossing tot een bijna 20%-ige oplossing. Belangrijk voor uw eigen veiligheid is de regel : hoe hoger het percentage, hoe heviger de chemische reactie met allerlei stoffen en hoe explosiever het resultaat van deze chemische reactie is. Dus, nooit in een geconcentreerde vorm gebruiken binnenshuis en in reactie met metalen of vuil allerhande. In kontakt met vuil en/of metalen allerhande, kan er waterstofgas gevormd worden met een explosief karakter. Dus, goed verluchten is de boodschap. Verder is er een chloorvergiftiging mogelijk. Binnenhuis, betekent dus ook : binnen in uw vogelverblijven.

Verder draag je steeds handschoenen en een veiligheidsbril. Ik weet dat ik dit nog honderdmaal mag zeggen, maar waarschijnlijk gaan jullie het toch niet doen.

Javel, dewelke je in de supermarkt koopt is sterk alkalisch omdat de oplossing natriumhydroxide bevat. Een andere benaming voor natriumhydroxide is natronloog, een sterk bijtend middel. Als je nu javel begint te verdunnen in water, dan gaat de zuurtegraad van deze waterige oplossing van sterk alkalisch gaan naar een neutrale zone van en om bij pH = 6.0 – 8.0.

Javel als desinfectiemiddel buiten het lichaam van vogels : werkt goed tegen een brede waaier van microörganismen, maar het is een illusie om te denken dat je er alle microörganismen kan mee doden. Bijvoorbeeld : Cryptosporidium spp., een microörganisme behorende tot de klasse van de protozoa : kan tot 6 dagen duren vooraleer het dood is in kontakt met javel. Cryptosporidium spp. veroorzaken meestal ernstige darminfecties bij vele vogelsoorten en staan garant voor enkele duizenden dode vogels/siervogels per jaar. Giardia spp. is nog zo’n microörganisme behorende tot de klasse van de protozoa, en in kontakt met javel sterft het maar af na enkele uren, dus wederom niet binnen enkele minuten. Giardia spp. komen overwegend voor bij vele soorten watervogels.

Javel in het drinkwater van mannelijke vogels gedurende een langere termijn.

Ik heb een wetenschappelijke studie gevonden waarbij men de pathologische effecten observeerde bij mannelijke Japanse kwartels, als men natriumhypochloriet, in verscheidene concentraties toevoegde aan het drinkwater van deze vogelsoort. De duur van de studie was 70 dagen in totaal. Eerst observeerde men het voorkomen van mogelijke uitwendige ziekteverschijnselen, daarna deed men een autopsie op deze vogels om tot een vaststelling te komen van inwendige letsels of andere pathologische waarnemingen.

Het gaat dus maar over 70 dagen, in totaliteit. Je moet dus zelf maar een beetje verder denken als men javel gaat toevoegen aan het drinkwater, gedurende maanden…

Vijftig mannelijke Japanse kwartels, leeftijd : 40 dagen oud, werden onderverdeeld in vijf groepen, elke groep tien vogels groot. Groep A kreeg gewoon drinkwater zonder toevoeging van natriumhypochloriet. Groepen B, C, D en E kregen natriumhypochloriet in hun drinkwater toegevoegd, respectievelijk groep B : 25 mg./liter, groep C : 50 mg./liter, groep D : 200 mg./liter en groep E : 400 mg./liter.

Na 42 dagen werden er in geen enkele groep, uitwendige klinische ziekteverschijnselen waargenomen, dewelke konden wijzen op een vergiftiging.

Groepen B en C werden na 42 dagen uitgekozen om verder te testen. Gedurende 4 weken verviervoudigde men, in deze twee groepen, de concentratie aan natriumhypochloriet in het drinkwater.

Dus, week 7 : start op 100 mg./liter. Week 8 : 400 mg./liter. Week 9 : 1600 mg./liter en week 10 : 6400 mg./liter.

Zoals gezegd, werden op het einde van week 10, alle vogels in groepen A, B, C, D en E gedood en ging men het inwendige van deze vogels onderzoeken.

Inwendig stelde men het volgende vast : vermagering en anorexia werden bij menige vogels geobserveerd. Vermindering van de voedselopname, vermindering van het lichaamsgewicht en wijzigingen van de bloedparameters, werden vastgesteld maar in functie van de toegediende dosis.

Bij hoge dosissen aan natriumhypochloriet was het gewichtsverlies nog dramatischer, maar wat meer belangrijk was is het feit dat het volume van de mannelijke geslachtsorganen sterk verminderd was, hetgeen zou kunnen wijzen op het afsterven van deze organen. Verder was het totaal eiwitgehalte in het bloed van deze vogels verlaagd. Het gewicht van het hart, de lever en de nieren was bij deze vogels ook verminderd.

De vogels uit groep E : 400 mg./liter, daarvan was het volume van de mannelijke geslachtsorganen verminderd, maar nog wel functioneel.

De vogels uit groepen B en C, die vanaf de zevende week een viervoudige concentratie aan natriumhypochloriet kregen, zoals beschreven hiervoor : daarbij werd ook een verlaagd lichaamsgewicht vastgesteld, evenzo vermindering van het volume van de mannelijke voortplantingsorganen en een volledige stop van de aanmaak van spermatozoiden. Dus, deze vogels werden onvruchtbaar, om het éénvoudig uit te drukken.

Hoe moeten we nu de gebruikte concentraties aan natriumhypochloriet in deze studie interpreteren in functie van de javel die we kopen in de supermarkt ?

Laten we een voorbeeld nemen : ik koop een liter javel in de supermarkt, concentratie 5%.

5% betekent : 5 gram natriumhypochloriet opgelost in 100 ml. water = 50 gram opgelost in 1 liter water = 500 gram per 10 liters water.

Als je nu 1 ml. van deze javel 5% gaat toevoegen aan 10 liters water, dan krijg je : 1 ml. x 500 gram/10000 ml. = 50 mg. per 10 liters water.

Als je nu 10 ml. van deze javel 5% gaat toevoegen aan 10 liters water, dan krijg je : 10 ml. x 500 gram/10000 ml. = 5000/10000 = 500 mg. per 10 liters.

Als je nu 20 ml. van deze javel 5% gaat toevoegen aan 10 liters water, dan krijg je : 20 ml. x 500 gram/10000 ml. = 10000/10000 = 1000 mg. per 10 liters.

Enzovoort….

Als je nu vertrekt van 10%-ige javel, dan moet je bovenstaande vermenigvuldigen met 2.

Als je nu vertrekt van 15%-ige javel, dan moet je bovenstaande vermenigvuldigen met 3.

Enzovoort…

Maar, er is nog iets.

Een Japanse kwartel heeft een lichaamsgewicht tussen 90 gram en 110 gram. De exoten waarover we hier praten op dit forum hebben een gemiddeld lichaamsgewicht, laten we veronderstellen om gemakkelijk te rekenen : 30 gram. Die wegen dus drie- tot viermaal minder, dus die gaan vermoedelijk ook veel minder aan natriumhypochloriet kunnen verdragen. Maar, ik zeg zéér duidelijk : ik heb er tot op heden geen gegevens kunnen over vinden, dus het is een beetje koffiedik kijken.

Als ik nu iemand een goeie raad mag geven : geen javel geven in het drinkwater van vogels en zeker niet gedurende maanden…. Bij de mannelijke exemplaren is de kans, niet onrealistisch, dat de kwaliteit van de spermatozoiden aangetast is of wordt, hetgeen kan leiden tot een verminderde vruchtbaarheid of algehele onvruchtbaarheid, om nog niet te spreken van de aantasting van organen zoals het hart, de lever en de nieren.

Na het lezen van hogervermelde wetenschappelijke studie, heb ik voor mezelf de beslissing genomen van nooit nog een vogel aan te kopen bij iemand die javel in het drinkwater van zijn vogels geeft, want het zou wel eens kunnen zijn dat ik er niet meer mee kan verder kweken, dus verloren geld en verloren moeite.

Herman, eigenlijk zou ik u moeten bedanken, want ik heb altijd gedacht dat liefhebbers javel gebruikten om hun materiaal en hun hokken te reinigen. Maar, dat men bezig was met dit, op een continu basis, te geven in het drinkwater van vogels, neen, dat wist ik nog niet. En, tot welke inwendige lichamelijke toestanden dit kan leiden bij vogels, neen, ook dat wist ik niet. Goed, dat je de vraag gesteld hebt, zo leer ik ook nog bij.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Het aanzuren van drinkwater bij siervogels Empty Re: Het aanzuren van drinkwater bij siervogels

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum