Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vogeltjes voeren

3 plaatsers

Ga naar beneden

Vogeltjes voeren Empty Vogeltjes voeren

Bericht  Pascal wo jan 05 2011, 21:25

Momenteel is het winter met vorst, sneeuw... en onze gevleugelde vriendjes buiten hebben het moeilijk om hun eten te vinden. Daarom proberen we een handje te helpen. Ik ben heel blij dat het zo is aangeslagen dat veel mensen hun duit in het zakje doen. In de winkels kan je allerlei soorten voeding vinden ... Kost wat geld maar dat hebben we ervoor over. Prachtig. cheers
Maar wij als vogelliefhebbers kopen kilo's voer voor onze vogels, blazen eetbakjes uit en gooien de restjes weg. Zo gooien we kilo's weg, ondanks alle soorten bakjes en truukjes etc... We zijn dus in een bevoorrechte positie om de wilde tegenvoeters van onze geliefde exoten te plezieren ! Gooi die restjes op een rustige plaats van uw tuin. Zo gaat er echt niets verloren en kunnen we vanuit onze luie zetel vogels spotten !
Ikzelf gooi in deze periode van het jaar al eens wat sneller een voerbakje leeg in de emmer die ik gebruik om buiten te strooien. Je moet dit echter niet beperken tot tijdens de winter alleen, gooi 's zomers uw zaad ook maar buiten. Dat vogels "lui" zouden worden als je het ganse jaar door bijvoert is een fabeltje, integendeel zo geef je een extra zetje want ... tijdens de kweekperiode moet je toch extra bijvoeren ?!


Ik hoop dat veel mensen hun duit in het zakje willen doen om wat nuttige, aangename, simpele, ... tips en tricks of weetjes met ons te delen. Soms maakt dat ene truukje het verschil... cheers

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Vogeltjes voeren Empty Re: Vogeltjes voeren

Bericht  van den broeck alfons do jan 06 2011, 10:46

Wel dat doe ik ook, in de winter maar zeker ook in de zomerperiode.

Ik heb daar twee voordelen mee die mij eigenlijk geld opbrengen.

1. De kilo's afval in mijn groene container daalt opmerkelijk. Zoals in de meeste gemeenten of steden moet je per kilo betalen. Sinds jaren huisvest er hier in de zomerperiode, een mussenkolonie in mijn coniferen. Verleden jaar op zijn piekperiode, ongeveer een dertigtal mussen, oudervogels en jonge vogels door mekaar. Eigenlijk beschouw ik deze mussenkolonie als mijn kiekens. Want zo'n kolonie, die kunnen nogal een aantal bergjes afval uit de keuken verzetten. Verder zitten er hier ook merels en tortelduiven, die er zich ook tegoed aan doen.

2. Maar deze mussenkolonie heeft nog een ander voordeel. De Kempen is gekend voor zijn zandgrond en in zandgrond, ja, daar huizen graag mieren. Vroeger moest ik twee keer per jaar mijn ganse gazon behandelen met een insecticide om mieren te verdelgen. Anders was het niet meer aangenaam. Sinds een vijf tot tien jaren zijn die mieren verdwenen, gewoonweg omdat die mussen die mieren voederen aan hun nestjongen tijdens hun kweekperiode. Dat heb ik ondertussen zéér duidelijk gemerkt toen ze de mieren kwamen oppikken in de spleten tussen de tegels van de terrasverharding. Dus, geen behoefte meer aan insecticiden. En, voor zo'n klein flesje, daar was je gemakkelijk vijf à tien euro kwijt. Dus, laat die mussen maar rustig doen.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Vogeltjes voeren Empty Re: Vogeltjes voeren

Bericht  Pascal vr jan 07 2011, 12:01

Ah, daar zijn al die mieren in onze tuin gebleven ! What a Face Hetzelfde voor muggen, vliegen, ...

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Vogeltjes voeren Empty Re: Vogeltjes voeren

Bericht  Karel Pauwels vr jan 07 2011, 12:30

Heb ook een overvloed aan mussen in de tuin Very Happy
Er zijn wel een paar nadelen aan: ze maken grote invlieggaten in de conniferen en hagen.
En ik hoor van s'morgen tot s'avond fuut fuut fuut tot ik mij een i pod heb aangeschaft om nogeens gerust in de tuin te kunnen zitten. sunny

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Vogeltjes voeren Empty Re: Vogeltjes voeren

Bericht  van den broeck alfons vr jan 07 2011, 12:33

Kan het geloven, Karel. Regelmatig is het geluid dat ze produceren echt storend.

Momenteel zit er hier buiten een roodborstmannetje te fluiten. Popje is aanwezig maar je ziet ze maar heel sporadisch. Is dit het begin van de lente of een zachte winter ?

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Vogeltjes voeren Empty Re: Vogeltjes voeren

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum