Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Diarree en polyurie

3 plaatsers

Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Diarree en polyurie

Bericht  van den broeck alfons zo jan 09 2011, 10:52

DIARREE EN POLYURIE

Bij kleine zaadetende exoten heeft men meestal dat het uitscheidingskanaal voor urine en faeces, éénzelfde orgaan is. Dus niet zoals bij mensen, gescheiden.

DIARREE

Rode- of zwarte diarree is een indicatie voor bloedingen in het spijsverteringsstelsel van een vogel.

Rode diarree is een indicatie voor bloedingen in het onderste deel van het spijsverteringskanaal.

Zwarte diarree is een indicatie voor bloedingen in het bovenste deel van het spijsverteringskanaal.

Groene- of gele diarree is een indicatie voor lever-, galblaas- of darmproblemen.

Diarree met een overwegend witte kleur is het gevolg van uraatafzettingen, meestal door te hoog eiwitgehalte van het voeder of door een abnormaal vochtverlies

Diarree mag niet verward worden met polyurie.

POLYURIE

Polyurie is het verschijnsel waarbij men een plasje water vindt rond de faeceshoopjes. De eigenlijke faeces of uitwerpselen zijn nog wel harder quasi struktuur/samenstelling.

Dit kan in princiepe bij elke zaadetende vogelsoort gevonden worden. Men heeft dan de indruk dat men te doen heeft met diarree.

Bij polyurie wordt de urine bij de vogel slecht geconcentreerd. Dit zou een gevolg kunnen zijn van een infectie van het uitscheidingskanaal, maar hoeft niet.

Meestal komt het voor bij vogels die hun nestjongen azen en voornamelijk bij de overgang van de kropsamenstelling van eivoer/zachtvoer naar granen. De oudervogels azen veel vocht af aan hun jongen en deze gaan op hun beurt waterige uitwerpselen produceren. Normalerwijze verdwijnt dit verschijnsel wanneer de nestjongen overgeschakeld zijn op overwegend graanvoeder tijdens hun groei. Evenzo op het einde van het kweekseizoen.

Nochtans kan polyurie ernstige vormen aannemen omdat er een verlies kan zijn aan essentiële vitaminen en mineralen in het lichaam van de vogel.

Zowel oudervogels, als nestjongen, kunnen tijdelijke verlammingen vertonen. In dit geval het aan te raden om een ionenmengsel toe te voegen aan het drinkwater om zo het verlies te korrigeren. Een ionenmengsel is gewoonweg een waterige oplossing van diverse mineralen. Je kan daar dus ook een voedingssupplement voor gebruiken.

Polyurie kan leiden tot ernstige uitdrogingsverschijnselen bij vogels op warme- tot zéér warme dagen in binnenverblijven. Omdat ze het verlies aan water te moeilijk kunnen compenseren via het drinken van water, is het beter om continu badwater te verstrekken, eventueel gedwongen. Het water kan dan via het huid worden opgenomen.

Maar er is nog een probleem met betrekking tot de nestjongen. Als de uitwerpselen van de nestjongen te waterig zijn, kan dit in die warme omgeving van de nest, aanleiding geven tot bacteriële- en/of schimmelinfecties, meestal aan de buikzijde van de nestjongen. Men kan dit vermijden door om de enkele dagen het nestmateriaal te vervangen maar dit is niet altijd mogelijk omwille van de broedomstandigheden. Ook zou men kunnen gebruik maken van een waterabsoberende doek of papier.

Dus, waterige substanties in de nest door waterige uitwerpselen van de nestjongen : dit is niet altijd een infectie door één of ander microörganisme.

Nog een kleine opmerking : plaatsen in parken, kerktorens, vervallen gebouwen…noem maar op, waar zich duiven of andere wilde vogels huisvesten (mussen en spreeuwen onder bv. dakpannen) en hun uitwerpselen à volonté deponeren, blijf daar weg want je brengt uw eigen gezondheid ernstig in gevaar. Zeker met kinderen of moeder de vrouw die zwanger is.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  Herman zo feb 06 2011, 13:06

Fons,

Daar ik zo nu en dan al eens last heb met een zebravink met diarree, had ik u willen vragen wat u mij aanraadt als geneesmiddel.
Mvg,
Herman.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  van den broeck alfons ma feb 07 2011, 02:36

Herman, enkele bijkomende vraagjes :

Eerste vraagje : als je zo'n zebravink hebt met diarree, is dat een alleenstaand geval of heeft het merendeel van alle vogels dit ?

Tweede vraagje : als je zo'n zebravink hebt, wat doe je dan ?

Derde vraagje : hebben uw vogels de gelegendheid om te vertoeven in een buitenvoliëre waarvan mogelijk een deel niet afgedekt is ? Ik vermoed van wel.

Vierde vraagje : wat is de doormeter van de voliëredraad : 1 cm ?

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  Herman ma feb 07 2011, 10:17

Fons,
Antwoordt 1: Steeds een alleenstaand geval, meestal de man tijdens de kweekperiode in een kweekkooi.
Antwoordt 2: Bij vastelling van diarree, geef ik een 5 tal dagen Flagellamix tegen bacteriele diarree, maar helpt bijna nooit en betreffende vogel sterft 9 op 10 keer. Het is eerder steeds een plakkerige massa die zich vastzet aan de aars.
Antwoordt 3: Ik kweek mijn zebravinken per kleurslag in kweekkooien,om kleurslag bij kleurslag te houden, zodanig dat ze in een voliére niet van partner kunnen veranderen met een andere kleurslag. Later zet ik de jongen wel in mijn buitenvoliére om ze te laten genieten van meer vrijheid en zuivere lucht. De buitenvoliére is niet voorzien van een deel dat niet overdekt is, dus geheel gesloten met dak , wel voorzien van binnenhok natuurlijk.
Antwoordt 4: de doormeter van buitenvoliéredraad bedraagt inderdaad 1cm.
Nu heb ik het diarreeprobleem steeds voor in mijn kweekkooien, niet dat het met de regelmaat voorkomt, maar zoals je ook zal weten, het zal zich steeds voordoen bij de belangrijkste koppels waarvan je zeker geen mag verliezen of toch niet zou willen. Doch, Pascal kan beamen dat mijn kweekkooien steeds perfect worden onderhouden op hygienisch vlak.
Zou u aan de hand van mijn informatie, enige conclusie eruit kunnen trekken.
Mvg,
Herman.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  van den broeck alfons di feb 08 2011, 07:59

Wat is het al zeker niet, om de voornaamste te noemen : coccidiose, atoxoplasmose, cryptosporidiose, trichomonas, toxoplasmose, colibaccilose en campylobacter. Inwendige schimmelinfecties zie ik niet direkt zitten.

Dit is een "sluiper", zoals ik dat noem : iets dat op de achtergrond actief is, maar zich niet gemakkelijk kenbaar laat maken.

Omdat het overwegend bij de mannelijke vogels voorkomt en tijdens de kweekperiode in de kweekbakken, is het vermoeden sterk dat de mannelijke vogels, de poppen infecteren. De manier waarop dat gebeurt ligt vermoedelijk in een infectie van het spermagebied van de mannen. Een bacterie die in dat gebied, regelmatig voorkomt is Mycoplasma.

Heb je een aantal maanden geleden, op een ander forum, eens niet gezegd dat de kweek van verleden jaar niet zo denderend was ?

Mycoplasma bij passeriformen is zo een "sluiper" : moeilijk op te sporen omdat er niet routinematig op getest wordt en omdat er af en toe eens een vogel sneuvelt, meestal eentje die, quasi weerstand, verzwakt is.

Ik denk niet dat flaggelmix actief is tegen Mycoplasma's. Tylosine is wel actief tegen deze bacteriesoort. De commerciële merknaam is Tylan.

De vogels in de kweekbakken, hoor je die af en toe een piepend geluid maken ?


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  Herman di feb 08 2011, 20:34

Ik zeg wel dat ik niet zo dikwijls met een vogel met diarree zit hoor en hoor nooit een piepend geluid. Ik zou ook niet kunnen denken waarvan ze plots diarree krijgen.

Het is mij een raadsel, ik had al gaan denken dat het van eivoer teweeg komt.
Mvg,
Herman.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  van den broeck alfons wo feb 09 2011, 08:52

Herman, ik heb ongeveer een week geleden ook een zebravinkpop met een beetje diarree gehad. In elk hok komt dat voor zonder dat daar een gekende aanwijsbare reden voor is. Pop zit ondertussen terug in goede conditie. Wat was de oorzaak ?

Misschien kan je het ook eens op een totaal andere manier gaan proberen door gebruik te maken van probiotica.

Probiotica bij vogels is een gegeven dat, zijn oorsprong en toepassing, gevonden heeft in de kippenindustrie. Bij probiotica gaat men gebruik maken van bacteriën/schimmelsoorten die onschuldig zijn voor vogels, maar die door hun eigenschappen de strijd aangaan, op microniveau, met bacteriën en schimmels die wel ziekteverwekkend kunnen zijn voor diverse vogelsoorten. En, dat heb ik het inzonderheid over deze bacterie/schimmelsoorten die darmstoornissen/infecties veroorzaken met mogelijk diarree tot gevolg. Dus, eigenlijk gaan deze produkten de conditie van het darmstelsel van de vogel verbeteren, zowel bij jonge- als oudere vogels.

Meestal maakt men in deze produkten gebruik van melkzuurbacteriën (Lactobacillussoorten), soms ook van bepaalde soorten Streptomyces bacteriën.

Er bestaan soortgelijke produkten voor menselijk gebruik, alleen de goede bacteriesoort/schimmelsoort is anders. Dit komt doordat de lichaamstemperatuur van mensen ongeveer 37°C is, terwijl die van de meeste passeriforme vogelsoorten gemiddeld 42°C is. De menselijke variant gebruik ik als mijn darmen grondig in een knoop liggen, om het zo uit te drukken. Enterol is zo’n produkt dat men regelmatig geeft aan kinderen, jonge volwassen en volwassenen, die diarree hebben. Daar zitten ook goedaardige microörganismen in die de strijd aangaan met de ziekteverwekkende mciroörganismen in de darm. Meestal na 1 dag gebruik voelt men zich terug veel beter.

De firma Oropharma, onderdeel van Versele-Laga, heeft zo’n specifiek produkt ontwikkeld voor siervogels. De naam is Oropharma Probi-Zyme. Je moet het samen gebruiken met Oropharma Oro-Digest.

In Oropharma Probi-Zyme zitten de goedaardige microörganismen. Oropharma Oro-Digest is een produkt om een ideaal milieu te ontwikkelen in de darmen van de vogels, voor de groei van de microörganismen aanwezig in Probi-Zyme.

Je hebt dus twee potjes nodig. Voor beide potjes samen, dacht ik iets van een 20-25 euro betaald te hebben destijds. Ik ga het eens terug gebruiken bij mijn vogels, kan zeker geen kwaad op dit tijdstip.

Je doet de produkten gewoonweg onder het eivoer in de aangegeven dosis, vermeld op de verpakking of bijsluiter. Niet in het water doen want dat heeft weinig zin.

Als je het gebruikt, mag je enkel gewoon drinkwater geven aan de vogels, zonder ook maar iets in. Dus, geen antibioticum of een soortgelijk iets, dat bacteriën of schimmels kan doden, want anders gaan die goedaardige microörganismen mogelijk ook gedood worden en heeft het geven ervan totaal geen zin.

P.S.

Vroeger, meer dan 30 jaren geleden, werden er vele vogelsoorten gekweekt, met veel minder mogelijkheden aan voedingssupplementen en dergelijke, die men heden kan verkrijgen.

Eén van die mogelijkheden was het geven van brood, gedrenkt in melk.

Waarom die melk ?

Als ik 45-50 jaren terug ga in mijn leven, dan moest ik met een metalen busje van een liter, melk gaan halen bij een boer recht tegenover waar ik woonde. Dat moest gebeuren op het ogenblik dat de koeien 's avonds werden gemolken. Thuis gekomen, kookte mijn moeder dan die melk af. Deed ze dat niet, en het was lente of zomer, dan bestond de kans dat die melk 's anderendaags zuurder begon te worden of reeds zuur geworden was.

Dat "zuurder worden" wordt gewoonweg veroorzaakt door de groei van de melkzuurbacteriën in die melk.

Maar waarom konden die melkzuurbacteriën groeien in die melk. Dat kwam door de aanwezigheid van suikers en bepaalde eiwitten in die melk, die een snelle groei van melkzuurbacteriën garandeerden.

Er wordt veel gezegd dat vogels, het suiker lactose aanwezig in melk, niet kunnen verteren omdat ze het enzyme lactase, niet bezitten. Dat klopt grotendeels, maar je hebt die lactose nodig voor de groei van die melkzuurbacteriën.

Als die melkzuurbacteriën kunnen groeien, dan heb je veel minder kans op het voorkomen van diarree.

Probleem tegenwoordig is echter dat je enkel nog gepasteuriseerde melk kan kopen en daar zitten geen melkzuurbacteriën meer in. Maar, in yoghurt, nog wel.

Misschien dat het geven van brood, besmeert met een beetje yoghurt, ook al soelaas kan brengen ? Ga ik eens uitproberen en dit gedurende een langere termijn.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  bruno verbist ma feb 14 2011, 21:41

hoi alfons

iets wat ook goed werkt om de positieve darmbacterieen bij vogels terug op peil te brengen en tevens na een of andere kuur de darmwand te beschermen tegen de scherpe zaaddeeltjes die er langs schuren is karnemelk

gewoon puur ongezoete karnemelk,dit zit vol met positieve darmbacterieen en legt een nieuwe beschermende slijmlaag op de gevoelige darmwand

indien nodig geef ik 50% karnemelk en 50%water
wel dagelijks verversen ,gedurende een dag of drie/vier nnaargelang het resultaat

bruno verbist

Aantal berichten : 10
Join date : 05-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  Herman di feb 15 2011, 04:06

Bruno,
Dat is alvast ook het proberen waard.
Mvg,
Herman

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  van den broeck alfons di feb 15 2011, 09:13

Wel Bruno, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb vroeger in mijn jeugdjaren karnemelk met liters gedronken. Toen hadden we nog geen yoghurtjes zoals Activia en al dat soort, waarvoor je veel betaald en waarvan de werking dubieus is in vergelijking met gewone yoghurt, dewelke laatste een veelvoud minder kost en even goed is.

Ga ik zeker uitproberen.

Het is in ieder geval al heel positief dat iemand het uitgeprobeerd heeft.

Mag ik nog even vragen bij welke vogels je het al gedaan hebt ?


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  Herman di feb 15 2011, 14:20

Fons,

We leren hier nog alle dagen bij e makker Very Happy

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  van den broeck alfons wo feb 16 2011, 09:34

Ja Herman, dat is waar. Je bent nooit te oud om bij te leren. Iemand die denkt dat hij alles weet, die is letterlijk een vogel voor de kat.

Er is een groot verschil tussen theorie en praktijk. En, steeds wederkerend : hoe zet je een theoretische vaststelling om naar gebruik in de praktijk. Gewoonlijk wringt daar het schoentje.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  Herman do maa 10 2011, 16:27

Straks ga ik het hopelijke redmiddel van Bruno eens testen, namelijk de karnemelk. Ik zit verdorie toch weer met een vogel(man) die diarree heeft. Hij heeft juist samen met zijn pop een nest jongen grootgebracht, ze vliegen sinds 2 dagen uit. Ik zal hem alvast voor een viertal dagen appart zetten, zodanig dat pop en jongen zich niet gaan besmetten aan de uitwerpselen.
De vogels zitten wel op draad, maar er blijft toch steeds wat op de draad zelf hangen.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Diarree en polyurie Empty Re: Diarree en polyurie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum