Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

geslachtsonderscheid

5 plaatsers

 :: Cultuurexoten :: Australische Prachtvinken

Ga naar beneden

geslachtsonderscheid  Empty geslachtsonderscheid

Bericht  koen vr jan 14 2011, 22:45

New Sexing Method for Diamond Firetails
by Danny Searle

It is a well know fact that birds see in perfect colour vision. With this in mind I have often wondered why many finch species are “Monomorphic”.

Monomorphic refers to those species where the sexes appear identical. If they see in colour, why then would the cocks look like hens? I then remembered that many birds, like Budgerigars can also see in Ultraviolet. Ultraviolet is a wavelength too high for humans to see. Ultraviolet lights are sometimes referred to as “black lights”. They make white shirts and teeth glow, and hidden arm stamps in nightclubs to show up!

This got me thinking. What if monomorphic finches were actually viewing each other in ultraviolet? Having worked with computer graphics for years I was very comfortable with using graphics software programs like Adobe Photoshop.

Using Photoshop I imported some pictures of monomorphic finches and began to apply different filters to mimic ultraviolet light. The first species I toyed with was a known pair of Diamond Firetails. I wanted to use a picture of a known breeding pair to see if I could see any visual differences when subjected to the colour filters. It was when I viewed the image as a negative that something jumped out at me! I saw a difference in the sexes so obvious that I couldn’t believe it had never been picked up before.

Here is what I found. The Diamond cock bird has a break in his black chest band where it meets the wing. The hen on the other hand has a smooth line right down the side of her body. So in the male, it is like a semi-circle cut out leaving a white patch. See images below.

geslachtsonderscheid  Diamantvinkmanpop

Within a couple of days of this discovery I visited 2 well known breeders and put my method to the test using their Diamonds.

I got 6 out of 6 correct!

It is still too early to say whether this is an absolute method of sexing Diamonds, but it is certainly looking promising. Therefore I would like to conduct an experiment. Any aviculturists who have known breeding pairs of Diamonds go and check your birds and see if my method holds true. Next, show someone (who does not know the sexes of your birds) this article and see if they can correctly sex them using my method.

It would be great if you could then report your findings back to me. We could then tally the score and see if this new method works.

This new method could help fix an age old problem with accurately sexing Diamonds! I have been looking at as many Diamond pictures as I can find and believe I can now sex these birds as quickly and accurately as if I was looking at Zebra finches!

I hope this helps anyone who has found sexing these finches difficult. Who knows, with more tinkering with colour filters I may unlock some more mysteries!

Good Breeding!

Danny
koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

geslachtsonderscheid  Empty Re: geslachtsonderscheid

Bericht  van den broeck alfons za jan 15 2011, 06:25

Koen, dit is een fantastisch artikel. Bedankt om het hier te delen met de andere liefhebbers. Ik wist totaal niet dat dit zou mogelijk kunnen zijn. Dit opent perspektieven.

Voor de liefhebbers die de Engelse taal minder machtig zijn, geef ik hierna een vrije vertaling waar het eigenlijk over gaat :

New Sexing Method for Diamond Firetails

Nieuwe methode om het geslacht te bepalen van diamantvinken.

It is a well know fact that birds see in perfect colour vision. With this in mind I have often wondered why many finch species are “Monomorphic”.

Het is een gekend feit dat vogels in staat zijn, om op een perfekte wijze, kleuren te kunnen zien. Vertrekkend van dit gegeven, vroeg ik me dikwijls af waarom wij bij vele vinkensoorten merken dat beide geslachten zo goed als identiek zijn.

Monomorphic refers to those species where the sexes appear identical. If they see in colour, why then would the cocks look like hens? I then remembered that many birds, like Budgerigars can also see in Ultraviolet. Ultraviolet is a wavelength too high for humans to see. Ultraviolet lights are sometimes referred to as “black lights”. They make white shirts and teeth glow, and hidden arm stamps in nightclubs to show up!

Monomorphic is een woord dat wij gebruiken om soorten aan te duiden waarbij de geslachten identiek schijnen. Als we deze soorten zien in kleur, waarom lijken de hanen dan op hennen ? Ik herinner me dat vele vogels, zoals grasparkieten, ook kunnen zien in ultraviolet. Ultraviolet is een golflengte veel te hoog voor mensen om te kunnen waarnemen. Ultraviolette lichtbronnen worden soms ook "zwarte lichtbronnen" genoemd. Ze maken het mogelijk dat witte kleding en tanden oplichten, en verborgen arm afdrukken in nachtklubs te voorschijn komen, dat we ze kunnen zien.

(kleine opmerking : als je op TV kijkt naar series zoals CSI, dan gebruiken ze daar regelmatig ultraviolet licht om verwijderde bloedsporen terug op te sporen en te kunnen waarnemen. Ik heb een aantal jaren geleden ook eens een artikel geschreven over een bepaalde schimmelsoort die voorkomt bij vogels op hun bevedering en die je kan detecteren door met ultravioletlicht te schijnen op de bevedering van die vogels. Moet ik eens terug opzoeken).

This got me thinking. What if monomorphic finches were actually viewing each other in ultraviolet? Having worked with computer graphics for years I was very comfortable with using graphics software programs like Adobe Photoshop.

Dit heeft me aan het denken gezet. Wat als monomorfische vinken elkaars geslacht wel kunnen waarnemen in ultraviolet. Ik heb gedurende jaren gewerkt met grafische computerprogramma's zoals Adobe Photoshop en was daar bedreven in.

Using Photoshop I imported some pictures of monomorphic finches and began to apply different filters to mimic ultraviolet light. The first species I toyed with was a known pair of Diamond Firetails. I wanted to use a picture of a known breeding pair to see if I could see any visual differences when subjected to the colour filters. It was when I viewed the image as a negative that something jumped out at me! I saw a difference in the sexes so obvious that I couldn’t believe it had never been picked up before.

Gebruik makend van Photoshop, importeerde ik in dit grafisch programma een aantal foto's van monomorfische vinken en begon verschillende soorten filters toe te passen om het ultraviolet licht te imiteren. De eerste vogels die ik bekeek was een paar diamantvinken. Van dit paar kende ik het geslacht van beide vogels en door gebruik te maken van verschillende filters was het mijn bedoeling om te zien of ik visuele verschillen kon waarnemen tussen beide geslachten, gebruik makend van kleurenfilters. Wanneer ik deze foto bekeek als een negatief, bemerkte ik een verschil in de geslachten, zo herkenbaar, dat ik me afvroeg waarom ik het nog nooit eerder had opgemerkt.

Here is what I found. The Diamond cock bird has a break in his black chest band where it meets the wing. The hen on the other hand has a smooth line right down the side of her body. So in the male, it is like a semi-circle cut out leaving a white patch. See images below.

Dit is wat ik vaststelde. De man diamantvink heeft een onderbreking/breuk in zijn zwarte borstband ter hoogte van de plaats waar de borstband aansluit op de vleugel. De pop diamantvink daarentegen heeft deze onderbreking/breuk echter niet en de borstband loopt gewoon zachtjes door naar de onderkant van het lichaam. Zie foto.

Within a couple of days of this discovery I visited 2 well known breeders and put my method to the test using their Diamonds.

I got 6 out of 6 correct!

Enkele dagen na deze ontdekking, bracht ik een bezoek aan twee welgekende diamantvinkkwekers. Ik bracht mijn methode ter kennis en mocht enkele diamantvinken testen. Ik behaalde 6 op 6 correct in de bepaling van het geslacht.

It is still too early to say whether this is an absolute method of sexing Diamonds, but it is certainly looking promising. Therefore I would like to conduct an experiment. Any aviculturists who have known breeding pairs of Diamonds go and check your birds and see if my method holds true. Next, show someone (who does not know the sexes of your birds) this article and see if they can correctly sex them using my method.

Het is echter nog te vroeg om te zeggen dat dit een absoluut juiste methode is, maar het is in ieder geval veel belovend. Daarom wil ik een experiment uitvoeren. Gelijk welke liefhebber die een paar diamantvinken heeft om ermee te kweken en waarvan hij het geslacht kent, pas deze methode eens toe om te kijken of ze juist is.

It would be great if you could then report your findings back to me. We could then tally the score and see if this new method works.

Ik zou u dank weten als je mij uw bevindingen terug zou kunnen rapporteren. We zouden dan een score kunnen opstellen en zien of deze methode werkt.

This new method could help fix an age old problem with accurately sexing Diamonds! I have been looking at as many Diamond pictures as I can find and believe I can now sex these birds as quickly and accurately as if I was looking at Zebra finches!

Deze nieuwe methode zou een "eeuwenoud" probleem kunnen oplossen voor wat betreft de geslachtsbepaling van diamantvinken. Ik heb zoveel mogelijk foto's bekeken van diamantvinken, dewelke ik overal vond, en ik denk dat ik nu het geslacht van deze vogels kan bepalen, gewoonweg snel en precies, al was het alsof ik zebravinken aan het bekijken was.

I hope this helps anyone who has found sexing these finches difficult. Who knows, with more tinkering with colour filters I may unlock some more mysteries!

Good Breeding!

Danny

Ik hoop dat ik iedereen heb kunnen helpen die in het verleden problemen ondervond met het sexen van diamantvinken. Wie weet of ik met het spelen met de kleurenfilters in de toekomst nog andere misteries kan oplossen !

Veel kweekplezier

Danny



van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

geslachtsonderscheid  Empty Re: geslachtsonderscheid

Bericht  Karel Pauwels za jan 15 2011, 09:40

Kweek al jaaaaren diamantvinken, ga dit zeker eens uittesten en zal hier de resultaten melden.
Als dit waar doe ik mijn hoedje af voor deze persoon

P.S.
Bedankt Koen voor het artikel Wink
Bedankt Alfons voor de vertaling. Wink

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

geslachtsonderscheid  Empty Re: geslachtsonderscheid

Bericht  van den broeck alfons za jan 15 2011, 12:29

Voor hen die het ook willen uitproberen, maar niet de beschikking hebben over een Adobe Photoshop, hierbij een link naar een fotoprogramma, dat gratis is en soortgelijke mogelijkheden heeft :

http://www.tucows.com/preview/514173/MAGIX-Xtreme-Foto-Designer?q=foto

Daar vindt u het programma MAGIX Xtreme Foto Designer 6. U drukt op de knop "Download", even wachten, en dan verschijnt er een kleiner schermpje waarbij u het programma kan opslaan op uw computer. Na het downloaden, installeert u het op uw computer. Het programma is wel Engelstalig, maar dat hoeft daarom nog geen probleem te zijn.

Eénmaal geïnstalleerd, start u het programma op, u klikt bovenaan op het woord "File", u scrollt naar onder en klikt op "Open". Dan verschijnt er een scherm op uw computer waarbij u de mogelijkheid heeft om een foto te openen. Eénmaal deze foto gevonden, klikt u erop en de geselecteerde foto verschijnt op uw scherm.

Als u dan bovenaan op de menubalk klikt op het woord : Effects, dan opent er zich een scherm waarin zich allemaal filters bevinden. Als u "Color filter" selecteert, dan opent er zich rechts een nieuw scherm en daarin bevindt zich het woord "Negative". Als u daarop klikt dan veranderen de kleuren in de foto richting ultravioletgebied : u krijgt dan kleuren in het gebied : blauw-grijs-zwart/wit. En, dat is hetgeen bedoeld werd in het engelstalig artikel hiervoor.

Nu mag u naar hartelust nog andere filters uittesten, alles is mogelijk, niets hoeft.

Trouwens er zijn nog veel exoten die quasi geslacht op elkaar gelijken. Denk maar aan spitsstaartamandinen, japanse meeuwen, gordelgrasvinken, te veel om op te noemen.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

geslachtsonderscheid  Empty Re: geslachtsonderscheid

Bericht  Pascal za jan 15 2011, 13:47

Dit opent inderdaad fantastische mogelijkheden, voor Papegaaiamadines bijvoorbeeld. Ook voor Japanse Meeuwen, gedaan met die omslachtige determinatiemethodes die niet waterdicht zijn ? St Helena's, Japanse Nachtegalen, ... Misschien krijgen we beter inzicht op hoe vogels de mutaties zelf zien ? Een antwoord op mijn vraag betreffende mutaties Gouldamadines (albino, blauw, groen, geel, paars, rood, ...) ? Laten we het uitproberen.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

geslachtsonderscheid  Empty Re: geslachtsonderscheid

Bericht  Antoine za jan 15 2011, 14:30

Wel bedankt om deze mooie uitleg en de vertaling.
Heb hier weer wat bij geleerd en ga het later ook wel eens proberen met die filters.
Ge ziet een mens is nooit te oud om te leren.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

geslachtsonderscheid  Empty Re: geslachtsonderscheid

Bericht  van den broeck alfons za jan 15 2011, 15:24

Ik heb een foto van het internet geplukt waarmee ik iets kan doen.

geslachtsonderscheid  050808JSVogels14

In het midden zitten er twee spitstaartamandines naast elkaar: de ene met een blauwe kleurring, de andere met een witte kleurring. Ik kan me enkel indenken dat de liefhebber in kwestie bij deze vogels een kleurring aanbrengt als ze van verschillend geslacht zijn en hij dat ook weet. Hij vermeld er wel niet bij met welke kleurring het geslacht overeenkomt.

Vervolgens dezelfde foto maar als negatief bewerkt.

geslachtsonderscheid  050808JSVogels14_fc

Zou iemand kunnen zeggen welk geslacht met welke kleurring overeenkomt en op welke details we zouden moeten letten ? Ik heb totaal geen ervaring met spitsstaartamandines.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

geslachtsonderscheid  Empty Re: geslachtsonderscheid

Bericht  Karel Pauwels za jan 15 2011, 17:18

Alfons, als ge goed kijk ziet ge wel meer kleuren van ringen rood oranje wit en paars.
Maar war ook opvalt bij de negatieve foto zijn de wangen, volgens mij zo is het toch bij de gordels hebben mannen lichtere wangen dan de poppen.
En dat ziet ge ook op de negatieve foto maar daar zijn de lichtere wangen verandert naar donkere .

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

geslachtsonderscheid  Empty Re: geslachtsonderscheid

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 :: Cultuurexoten :: Australische Prachtvinken

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum