Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

juiste ringmaten

3 plaatsers

 :: Gouldamadines :: Kweken

Ga naar beneden

juiste ringmaten Empty juiste ringmaten

Bericht  dirk32 vr jan 21 2011, 21:12

kan iemand mij de juiste ringmaten geven van
- diamantvink
- spitsstaart
- gordelgrasvink
- gould amadine
heb op verschillende sites gekeken, maar vermelden allemaal verschillende maten
bedankt
Dirk

dirk32

Aantal berichten : 9
Join date : 17-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

juiste ringmaten Empty Re: juiste ringmaten

Bericht  van den broeck alfons za jan 22 2011, 10:42

De ringmaten zoals ze staan vermeld op de site van de KBOF :

http://www.kbof.be/RINGEN/maten_exoten.htm

Als je T.T's wenst te doen met deze vogels, ga je u toch moeten richten naar de ringmaten van AOB of KB0F.

Waar je altijd mee moet rekening houden is het feit dat het kan zijn dat deze ringmaat, inzonderheid als je forsere vogels kweekt dan het gemiddelde formaat, te klein kan zijn en uiteindelijk gaat klemmen rond de poot van de volwassen vogel. Zelfs, in die mate dat de poot kan afsterven door deze klemming en dat je de poot gaat moeten amputeren om de vogel uit zijn lijden te verlossen. Er zijn methoden om die ring toch van de poot te verwijderen, maar daar heb ik totaal geen ervaring mee.

Dus, de liefhebbers die ervaringen hebben met het verzorgen/kweken van de hogervermelde vogels, graag hun ervaringen met de ringmaten.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

juiste ringmaten Empty Re: juiste ringmaten

Bericht  Pascal za jan 22 2011, 20:42

Ik gebruik steevast een maatje meer. Voor de Gould is een 2.5 ring voorzien maar ik ring met 2.7 (wat dan ook toegestaan is). Hetzelfde doe ik met de Blauwkopblauwfazant, Bandvink en Roodkoppapegaaiamadine. Deze ring kan bij deze soorten niet meer verwijderd worden. Waarom ik het doe ?
Eerst en vooral : zoals Alfons aanhaalt, we proberen steeds "forsere" vogels te kweken, dus zwaardere poten. Ooit een vogel met een klemmende ring gezien ? Grof gesteld = dierenmishandeling ! Mad
En de tweede reden : ik ring mijn vogels liefst zo laat mogelijk, wanneer de ogen beginnen open te gaan of juist ervoor. Dan hebben de ouders minder de neiging om hun jongen eruit te kieperen ivm proper houden van het nest. Geen garantie maar bij mijn Cuba's werkte het perfect. Echter is het vrij omslachtig om dan het voorziene ringetje om het pootje te krijgen. Probeer dan maar een 2.0 rond het pootje van een Kleine Cuba te passen. Je mag het nooit forceren anders ... enfin, dit wil ik niet beschrijven ! Dus ring ik Cuba's met 2.3, werkt perfect.

Met de andere soorten
- diamantvink
- spitsstaart
- gordelgrasvink
kweek ik niet en heb ze nooit gehad maar ik zou juist hetzelfde doen : Diamantvink 2.5 voorzien, 2.7 ringen; Spitsstaart 2.3 voorzien, 2.5 ringen en Gordel 2.5 voorzien, 2.7 ringen.

Ringen vind ik persoonlijk een must maar het mag niet ten koste van de vogel gaan. Natuurlijk heb je niet alles in de hand, als het dier met zijn ring ergens blijft achterhangen... kan je beter op tijd zijn.


Laatst aangepast door PascalB op za jan 22 2011, 20:47; in totaal 1 keer bewerkt

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

juiste ringmaten Empty Re: juiste ringmaten

Bericht  Pascal za jan 22 2011, 20:46

Randopmerking, er bestaan ook (vrij dure) tangetjes speciaal voorzien om ringen door te knippen. D'er zitten gleufjes in om op de ring te zetten en door te knippen. Maar als de poot opgezwollen is door de klemmende ring, ik moet er geen tekening bij maken zeker ? Evil or Very Mad

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

juiste ringmaten Empty Re: juiste ringmaten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Gouldamadines :: Kweken

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum