Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Soortenmengeling

+3
van den broeck alfons
Karel Pauwels
Pascal
7 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Soortenmengeling - Pagina 2 Empty Re: Soortenmengeling

Bericht  Pascal ma feb 14 2011, 09:46

Gisteren ben ik bij Daniël De Pauw geweest en heb mengelingen voor Afrikaantjes, Papegaaiamadines en Goulds meegenomen. Tegen de 200 Kg zaad in mijne kofferbak Twisted Evil Ik ga er toch voor en het is zeker niet duurder dan het zaad die ik tot voor kort gebruikte "Exotenmengeling", dus dat kan al geen probleem zijn. Ik ga voor het standpunt dat Australische vogels niet dezelfde voeding gebruiken als hun Afrikaanse tegenvoeters en gezien de kostprijs zou ik niet weten waarom ik het niet zou doen... Ik heb alleen wat meer emmertjes nodig What a Face

Laten we dan maar zeggen : "'t is 't gedacht dat telt". Suspect

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Soortenmengeling - Pagina 2 Empty Re: Soortenmengeling

Bericht  jacques ma feb 14 2011, 14:34

kostprijs in de winkel is afhankelijk wat de winkelier hem kan aankopen en de winst die hij wil of mag maken
kostprijs van de groothandel is de aankoop van welke schepen en welke zaden hij er wil insteken
en ook wat de rederij er wil aan verdienen
heb ooit een lichting zaad gehad die beschimmeld was(de zelfde als er voren die altijd goed was)
zebravinken en andere australische zullen niet altijd de zelfde zaad vinden om de jongen groot te trekken
bij mij krijgen ze wat ze het liefst lusten en dat doe ik er wat meer in
veel van de kwaliteit van een jonge vogel(voor TT) is de overgang van zelf leren eten en gevoerd worden affraid
jacques
jacques

Aantal berichten : 165
Join date : 10-07-09
Leeftijd : 67
Woonplaats : zonhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Soortenmengeling - Pagina 2 Empty Re: Soortenmengeling

Bericht  Pascal ma feb 14 2011, 21:04

Ik heb de indruk dat met het inluiden van 2011 forse prijsstijgingen de regel zijn. Voor zowat alles qua dierenvoeding (over de rest zal ik het nu even niet hebben). Het zaad die ik gebruik is gestegen met €2, het hondeneten dat ik geef (aan de honden Rolling Eyes ) met maar liefst €4 ( pale ) en de bodembedekker met €0,5... Zo kan ik nog even bezig zijn, ik waag me er niet (meer) aan om de kosten van mijn hobby op maandbasis te berekenen want anders Sad
En als ik mijn voordeel kan doen met andere liefhebbers hun ervaringen en samenstelling van mengeling is dat voor mij fijn meegenomen. Zeker gezien ik niet meer betaal ! Mij ontbreekt (voorlopig) de tijd en de kennis om zelf zaadmengelingen samen te stellen. Als ik na mijn dagtaak thuiskom wachten mij nog 2 uurtjes bij de vogels en daarna hou ik me de rest van de avond... eigenlijk nog bezig met vogels What a Face Enfin, ik ga op termijn wel bekijken hoe dit zaad gegeten word en mijn conclusies trekken.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Soortenmengeling - Pagina 2 Empty Re: Soortenmengeling

Bericht  Herman di feb 15 2011, 04:27

Inderaad, zoals Pascal hier zegt, is het zaad serieus gestegen in prijs, ik betaal tot 3 euro meer dan vroeger. Het enige wat je kan doen is, het zaad in een grote hoeveelheid tegelijk kopen om er zo toch ergens wat voordeel uit te halen,hoe groter de hoeveelheid, hoe goedkoper de prijs per 20 of 25 kilo, maar begin eens met 500kg zaad alleen voor jezelf te kopen. Daarom hebben wij besloten om samen met enkele kwekers een aantal kilo's zaad aan te kopen in het groot en dit dan te delen onder zoveel man. Op deze manier doen we ons ook wat profijt; niet dat we gierigaards zijn hoor, maar op elke euro die je hier kan besparen, kan je hem daar weer voor iets anders gebruiken Very Happy

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Soortenmengeling - Pagina 2 Empty Re: Soortenmengeling

Bericht  van den broeck alfons di feb 15 2011, 08:53

Gevonden op het internet :

Inkomen Europese land- en tuinbouwers +12,3% in 2010

...

De waarde van de Europese landbouwproductie steeg naar schatting met 4,3 procent. Wat volgens Eurostat zowel te wijten is aan een hogere outputwaarde van plantaardige (+6.3%) als dierlijke productie (+2.4%). Bij de gewassen zit de verklaring vooral in hogere prijzen (+8.9%) want het volume zal vermoedelijk met 2,4 procent dalen. Dat is onder meer het geval voor suikerbieten (-6,8%), aardappelen (-6,7%) en fruit (-4%). De grootste prijsstijgingen worden opgemerkt bij oliehoudende zaden (+27,1%), granen (+22,5%) , aardappelen (+13,1%) en verse groenten (+9%).

Bron: Vilt.be
Publicatiedatum: 22-12-2010


Oliehoudende zaden : + 27.1%
Granen : +22.5%

Mogelijke oorzaken :

1. Afbouw van de Europese graansubsidies gedurende de laatste tien- tot vijftien jaren.
2. Opkomst van biobrandstoffen, die meer en meer op het voorplan zullen treden toekomstgericht.
3. Verhoging van brandstofprijzen, waardoor de produktiekost stijgt.
4. Meer handel tussen Vietnam, Thailand, Indonesië, Maleisië, India, China, Brazilië en Argentinië. Men noemt dit "zuid-zuid handel". Vroeger was het bijna altijd "noord-zuid handel". Maar door de sterke economische groei in de hiervoor genoemde landen en zeker nog een aantal anderen, denkt men veel meer "lokaal" en wordt er veel minder geëxporteerd naar Europa. Men moet tenslotte zijn eigen bevolking ook nog voeden. Veel van de millet- en gierstsoorten, die wij geven aan onze vogels, worden geproduceerd in deze landen.
5. Twintig jaar geleden stonden er nog een aantal Afrikaanse landen in de wereld top 20 voor wat betreft de produktie van landbouwgrondstoffen. Tegenwoordig vindt men er geen enkele meer terug voor wat betreft de produktie van granen, zoals millet- en gierstsoorten.
6. Het aantal grote bedrijven, dewelke zaden produceren voor de landbouwindustrie, is sterk verminderd. Dit betekent in de praktijk dat er mogelijk prijsafspraken zijn voor zaden. Eén van die grote spelers op de zaad-wereldmarkt is Monsanto.

Besluit voor de toekomst : ik denk dat er nog veel prijsstijgingen zullen volgen.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Soortenmengeling - Pagina 2 Empty Re: Soortenmengeling

Bericht  Bart Van Den Bossche di feb 15 2011, 17:40

Beste,

Ik gebruik ook al jaren het vogelzaad van de BNEC en ben daar zeer tevreden over. Hoewel ik er zeker niet fanatiek in ben, lijkt het me niet meer dan logisch dat mijn kleine afrikaantjes (Sint-Helena's) nu eenmaal niet hetzelfde eten als zebravinken. Je moet dan niet alleen kijken naar het continent waarin ze leven maar ook naar de grootte van hun bek. Destijds toen ik padda's kweekte, kregen die uiteraard ook een veel grovere mengeling (met paddy, gepelde haver, ...)

Ook heb ik al meermaals meegemaakt dat mijn Australische prachtvinken last kregen in hun darmen van een niet aangepaste mengeling (standaardmengeling voor exoten). Ik heb me laten vertellen dat dit te wijten is aan de gekleurde zaden die erin zitten en dat Australische prachtvinken meer nood hebben aan graszaden. Soit, sinds ik de aangepaste mengeling voor Australische prachtvinken gebruik, heb ik geen last meer. En dat is wat telt.

Ik wil hiervan zeker geen discussie starten - ik denk dat de eenvoudige conclusie is, dat iedereen in zijn kweekhok kiest wat hij voedert en hoe ver hij daarin wil gaan. En eens de kweekresultaten goed zijn en er niet met het zaad gemorst wordt, ben je op de juiste weg.

Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Soortenmengeling - Pagina 2 Empty Re: Soortenmengeling

Bericht  Pascal di feb 15 2011, 18:57

Dat klopt, Bart, ik heb bij Daniël de Paddamengeling bekeken om te vergelijken hoe "grof" deze mengeling is. In de Papegaaiamadinemengeling zit bijvoorbeeld ook paddyrijst, Papegaaiamadines zijn een plaag op rijstvelden in hun streek van herkomst maar gewone witte rijst mag je niet geven... en paddyrijst zit niet in de standaard-exotenmengeling.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Soortenmengeling - Pagina 2 Empty Re: Soortenmengeling

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum