Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Halfblinde diamantvink

5 plaatsers

 :: Cultuurexoten :: Australische Prachtvinken

Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Halfblinde diamantvink

Bericht  koen za feb 19 2011, 19:38

Een aantal weken terug kocht ik 2-1 wildkleur diamantvinken,
een koppel dat ook split pastel is
en een ongelooflijk forse en tamme man.

Vandaag komt de aap uit de mouw waarom deze zo mak is.
Hij is namelijk blind aan 1 oog...
Bedankt eerlijke verkoper!

Zelf was ik dus ook verblind door zijn mooi voorkomen...
Mijn vraag is dus, kan dergelijke man bevruchten?

Ik heb em nu in een ruimere vlucht gestoken
om te zien of hij problemen heeft met vliegen
want daar was mij nog niks van opgevallen.
koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty blinde diamantvink

Bericht  leila za feb 19 2011, 20:55

hallo,ik denk dat het geen probleem is als hij aan 1 oog blind is,hij bevrucht niet met zijn ogen dus als het goed klikt dat is belangrijker.
mvg wim

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Re: Halfblinde diamantvink

Bericht  koen di feb 22 2011, 20:53

De nieuwe omgeving en ruimere kooi gaven geen aanpassingsproblemen.
Veel vliegen doet hij weliswaar niet
enkel om te eten en te drinken komt hij van z'n vaste plaats
om dan snel naar z'n plekje terug te vliegen
en daar voor de rest te posteren en mooi te wezen...

Hoedanook
zal ik em niet in de buitenvolière introduceren
en mag hij z'n dagen slijten in de jongerenvlucht
Of krijgt hij ooit wel eens een popje op overschot.
koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Re: Halfblinde diamantvink

Bericht  van den broeck alfons wo feb 23 2011, 08:17

Koen, zou het mogelijk zijn om eens een foto van zijn gezonde- en van zijn zieke (blinde) oog te publiceren ? Als het te moeilijk is, niet doen.

Het zou bv. mogelijk kunnen zijn dat deze vogel in het verleden een ooginfectie heeft gehad, daar zogezegd van genezen is, maar dat er nog vochtophoping is in het blinde oog zelf of dat het oogvocht een troebele consistentie heeft.

Zou dit wel eens willen zien om te vergelijken.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Re: Halfblinde diamantvink

Bericht  jacques wo feb 23 2011, 10:14

waarom een overschot van popje voor die man
als zijn kwaliteiten beter zijn als uw ander mannen zou ik hem de beste pop geven
kapitein 1-oog kan nog altyd voor mooie nakomelingen zorgen
jacques
jacques

Aantal berichten : 165
Join date : 10-07-09
Leeftijd : 67
Woonplaats : zonhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Re: Halfblinde diamantvink

Bericht  koen vr feb 25 2011, 21:33

Vandaag de man even uitgevangen en een foto kunnen trekken.
Het linkeroog is het "slechte oog"...
Halfblinde diamantvink P1050325
Halfblinde diamantvink P1050326

@jacques: met een pop op overschot bedoel ik
dat de mannen op dit ogenblik in de meerderheid zijn
en er nu geen pop beschikbaar is voor hem.
koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Re: Halfblinde diamantvink

Bericht  Karel Pauwels za feb 26 2011, 10:19

Hey Koen, ik heb eenzelfde geval maar dan een bruine pop.
Ben wel van plan ze in te zetten voor de kweek, denk dat dit (1 slecht oog) geen probleem kan zijn. Wink

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Re: Halfblinde diamantvink

Bericht  van den broeck alfons zo feb 27 2011, 08:47

Er is een verschil in beide ogen.

In het oog, in de onderste foto : daarin bemerk je een klein lichtpuntje. In het oog, in de bovenste foto : niet.

Dat lichtpuntje is een reflectie, een terugkaatsing, van het invallende licht. Vogels met catharact vertonen die terugkaatsing niet. Catharact is een vertroebeling, een soort schade aan de weefselstruktuur van de ooglens. Er zijn rapporten bij vogels in deze zin. Wordt chirurgisch ongeveer op dezelfde manier verholpen als bij mensen.

Voor wat betreft de aankoop : troost u met de gedachte dat het heel moeilijk te zien is op een vogelmarkt bij daglicht. Je moet al met een fellere lichtbron in het oog zelf schijnen om het duidelijk te merken.

Ik zie op beide foto's niet direct de restanten van een doorgemaakte ooginfectie.

Er is nog iets wat mij opvalt als ik het ooggebied van beide foto's vergroot in een beeldbewerkingsprogramma : de "roodbruine" kleur van het "blinde" oog is minder intens dan de "roodbruine" kleur van het "gezonde" oog. Die "roodbruine" kleur wordt veroorzaakt door melanine-afzettingen in het oog.

Ik zou eens aan Karel Pauwels willen vragen dat hij iets soortgelijks kan waarnemen bij zijn "blinde" pop.


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Re: Halfblinde diamantvink

Bericht  Karel Pauwels zo feb 27 2011, 12:15

Van den Broeck Alfons schreef:
Er is nog iets wat mij opvalt als ik het ooggebied van beide foto's vergroot in een beeldbewerkingsprogramma : de "roodbruine" kleur van het "blinde" oog is minder intens dan de "roodbruine" kleur van het "gezonde" oog. Die "roodbruine" kleur wordt veroorzaakt door melanine-afzettingen in het oog.

Inderdaad Alfons het slechte oog is helemaal zwart en zit ook een beetje dieper in de oodkast als het gezonde oog.
Het is precies hetzelfde als bij de vogel van koen.

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Re: Halfblinde diamantvink

Bericht  van den broeck alfons zo feb 27 2011, 14:25

Bedankt voor het antwoord, Karel.

Moeten we ons dan niet de vraag gaan stellen of we hier mogelijk met een erfelijke aandoening te maken hebben, of, heeft de afzetting van melanines, de hoeveelheid, in het ooggebied, hier iets mee te maken ?



van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Re: Halfblinde diamantvink

Bericht  van den broeck alfons ma feb 28 2011, 08:55

Even een kleine toelichting over het voorkomen van melanine kleurstoffen in het ooggebied van een vogel.

Vele liefhebbers kennen melanine-kleurstoffen als een belangrijk onderdeel van de kleur van de bevedering. Maar door het feit dat deze groep van kleurstoffen ook voorkomt in het ooggebied van een vogel, daardoor kan deze kleuren onderscheiden van objecten allerhande.

In het ooggebied komen ook nog cartenoide-kleurstoffen voor. De combinatie/interactie van melanine- en cartenoide kleurstoffen in het ooggebied, geven aan een vogel de mogelijkheid om kleuren waar te nemen zoals wij ze kunnen waarnemen, dus ook kleine verschillen binnen een bepaalde kleur. Cartenoide-kleurstoffen zijn veel minder lichtabosorberend dan melanine-kleurstoffen.

Algemeen gesproken heb je voor de aanmaak van melanine-kleurstoffen drie chemische basisbestanddelen nodig : twee aminozuren, nl. tyrosine en cysteïne, en het enzyme tyrosinase.

Verder heb je lichaamscellen nodig, die melanosomen genoemd worden. Melanosomen dienen voor de opslag van de geproduceerde melaninen. Melanosomen komen voor in het ooggebied.

Melaninekorrels hebben een ovale- of sferische vorm. De ovale vorm heeft afmetingen die kunnen variëren van 0.1 micron x 0.4 micron, tot, 0.18 micron tot 0.6 micron. De sferische vorm heeft afmetingen van 0.2 micron x 2.2 micron. De diameter van een melanosoomcel is gemiddeld 1 micrometer. Dus, er gaan een redelijke hoeveelheid melaninekorrels in een melanosoom.

1 micron = 1 micrometer.

1 micrometer is een miljoenste deel van een meter en een duizendste deel van een millimeter.

Waar kan het nu fout lopen ?

Onvoldoende toevoer, via de voeding, van de aminozuren tyrosine en cysteïne. Bij de groei van nestjongen speelt ook nog het aminzuur lysine een rol.

Er is een eerste genetisch defect : in het vogellichaam wordt er een onvoldoende hoeveelheid tyrosinase geproduceerd. Door dit gebrek wordt dan de produktie van melaninen in het vogellichaam beïnvloed in de negatieve zin. Liefhebbers durven al eens beweren dat zulke vogels, albino’s zijn. Dit is fout omdat er nog steeds cartenoide-kleurstoffen voorkomen in de bevedering van deze vogels. Ook zijn dit geen vogels die allemaal rode ogen hebben. De reductie aan melaninen in de ogen van de vogel manifesteert zich, mogelijk in bepaalde gradaties, maar daarom hebben deze ogen nog geen rode kleur. Hierbij een foto van het oog van een vogel waarbij er zelfs binnen het oog een opsplitsing is in de reductie van melaninen. In de onderste helft is er volledige reductie, in tegenstelling tot de bovenste helft. Het centrum van het oog blijft echter sterk donker gekleurd.

Halfblinde diamantvink Amelanosisgedeeltelijkooglid

Er is een tweede genetisch defect : het enzyme tyrosinase wordt in voldoende mate geproduceerd, en er is een voldoende produktie van melanine-kleurstoffen. Maar, dat melanine raakt niet, of in onvoldoende mate, in de melanocyten. Het transportsysteem is beschadigd.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Halfblinde diamantvink Empty Re: Halfblinde diamantvink

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Cultuurexoten :: Australische Prachtvinken

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum