Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dood in verdachte omstandigheden !

4 plaatsers

Ga naar beneden

Dood in verdachte omstandigheden ! Empty Dood in verdachte omstandigheden !

Bericht  Pascal za maa 05 2011, 21:53

Ik had een koppel Bandvinken die met 4 eitjes lagen, perfect aan het broeden, man en pop afwisselend. Donderdagavond bij de verzorging zag ik dat beide vogels van het nest af waren, alarmbellen. Popje zat dik op de stok met man naast zich, eitjes gecontroleerd, natuurlijk koud. Ik vond het bizar omdat beide vogels perfect zaten en een grote broeddrift hadden, enfin piccobello. Popje uitgevangen, niets speciaal te zien, ik heb haar dan in de warmtekooi gezet op 28°C. Vrijdagmorgen zat het popje heel lamlendig op de bodem van de warmtekooi, in de loop van de morgen is het uiteindelijk gestorven. Alles is dus zeer snel gegaan : van een perfecte kweekpop naar een dode vogel ! Ik vond dit alles een beetje verdacht, contact opgenomen met de dierenarts en een dissectie laten uitvoeren. Deze namiddag heb ik het resultaat gekregen : ze had (zacht) nestmateriaal opgegeten met een acute verstopping als resultaat. Een sullige manier om een perfect kweekpopje te verliezen pale !

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Dood in verdachte omstandigheden ! Empty Re: Dood in verdachte omstandigheden !

Bericht  van den broeck alfons zo maa 06 2011, 08:00

Wel, dat is heel spijtig, inzonderheid omdat die bandvinkenkweek momenteel heel belangrijk voor je is. Gelukkig geen infectie.

Pascal, kan je bij gelegendheid eens een foto plaatsen van zo'n ziekenkooi.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Dood in verdachte omstandigheden ! Empty Re: Dood in verdachte omstandigheden !

Bericht  David Thuys ma maa 07 2011, 10:39

Hallo,

Kan je wat meer vertelllen over het zacht nestmateriaal, wat het precies was?

Alvast bedankt,

Groeten David Thuys

David Thuys

Aantal berichten : 2
Join date : 03-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dood in verdachte omstandigheden ! Empty Re: Dood in verdachte omstandigheden !

Bericht  Pascal di maa 08 2011, 21:00

Ja, Alfons, inderdaad maar niets aan te doen. Ik zal foto's nemen van mijn ziekenkooi en dan post ik die.

David, het is een mix van dierenhaar (ik denk paardenhaar) en katoen en zo. De pop had van die katoen gegeten met de fatale verstopping tot gevolg.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Dood in verdachte omstandigheden ! Empty Re: Dood in verdachte omstandigheden !

Bericht  van den broeck alfons wo maa 09 2011, 07:41

David, je kan in de handel ook een soort garen kopen, ik denk van katoen : kleinere geknipte witte draadjes, zachter van aard met een lengte van enkele centimeters.

Ik weiger het nog te geven als nestmateriaal aan mijn vogels omdat ik regelmatig moet vaststellen dat het zich met de tijd wikkelt om de voetzool en/of de ring, bij mijn vogels. Dan moet je dat ganse kluwen gaan ontrafelen van de poten van de vogels, hetgeen niet zo gemakkelijk. De mogelijkheid bestaat dat je de vogel gaat kwetsen.

Erger is het al de vogels met dit kluwen blijven hangen, verstrikt raken in het nestmateriaal. Dan hangen ze gewoonlijk uit de nest te spartelen en als je het niet tijdig hebt gezien, met de dood tot gevolg. Heb de voorbije jaren zo al drie vogels verloren.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Dood in verdachte omstandigheden ! Empty Re: Dood in verdachte omstandigheden !

Bericht  Herman do maa 10 2011, 16:32

Dat vind ik ook raar, dat een vogel nesteling gaat eten. Waarschijnlijk zal dit dan toch langs één of andere weg met voeding mee naar binnen gewerkt zijn of niet?

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Dood in verdachte omstandigheden ! Empty Re: Dood in verdachte omstandigheden !

Bericht  David Thuys vr maa 11 2011, 09:05

Hallo Alfons, blij dat ik u terug gevonden heb hier cheers

David Thuys

Aantal berichten : 2
Join date : 03-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dood in verdachte omstandigheden ! Empty Re: Dood in verdachte omstandigheden !

Bericht  van den broeck alfons vr maa 11 2011, 09:40

David, ik hoop dat je af en toe iets kan toepassen in uw kweek, van de ervaringen van de liefhebbers op dit forum.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Dood in verdachte omstandigheden ! Empty Re: Dood in verdachte omstandigheden !

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum