Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hou de vliegen onder kontrole

3 plaatsers

Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  van den broeck alfons vr apr 22 2011, 08:41

Met het zonnige weder van de laatste veertien dagen, beginnen ze ook weer van de partij te zijn : de vliegen, in alle maten en gewichten.

En, elk jaar opnieuw brengen die vliegen een behoorlijk ernstige ziekte over bij vogels, namelijk cryptosporidiose. Weinig of minder gekend bij de vogelliefhebbers.

Cryptosporidiose is een ziekte die voorkomt bij vele diersoorten, dus niet alleen bij vogels : ook paarden, koeien, geiten, schapen, honden, katten enz... Deze parasiet behoort tot de klasse van de protozoa en is dus geen bacterie, virus of schimmel.

Diersoorten die besmet zijn met deze parasiet, scheiden deze uit met de uitwerpselen. Op deze uitwerpselen teren vliegensoorten allerhande en alzo wordt het microörganisme overgebracht naar andere locaties. Deze overbrenging kan puur mechanisch zijn doordat de parasiet kleeft aan de poten of andere delen van het lichaam van vliegen. De vlieg hoeft daarom nog niet inwendig besmet te zijn. Als reeds besmette vliegen in kontakt komen met de kooien of het materiaal in de kooien van vogels, dan is de overbrenging een feit en als de vogel dan in kontakt komt met het besmette materiaal, behoort een infectie tot de mogelijkheden.

Het zijn vooral de "zwakkere" vogels, dezen met een mindere natuurlijke weerstand, die een verhoogde kans maken op het ontwikkelen van de overeenkomstige ziektetoestand.

Cryptosporidium, de parasiet zelf, kan de werking van diverse organen in een vogellichaam aantasten, maar in de meerderheid van de gevallen merkt men toch een ernstige longontsteking en dat midden in de warmere perioden van het jaar, hetgeen eigenlijk vrij abnormaal is. Ook diarree en soortgelijke toestanden komen regelmatig voor bij zieke vogels. Ik heb al rapporten gelezen dat er ganse voliëres uitgeroeid worden door deze parasiet.

Een diagnose dient absoluut door een dierenarts gesteld te worden, want het microscopisch herkennen van de parasiet in een staal uitwerpselen of bij een sectie van een gestorven vogel, vereist toch ervaring. Tevens vereist de behandeling specifieke geneesmiddelen, want EsB3 of soortgelijken helpen niet een behandeling.

De parasiet is wel gevoelig voor een ontsmetting van materialen met javel.

Aan iedereen : niet beginnen te paniekeren. Vogels die een goede verzorging en een gezonde voeding krijgen (wat het woord "gezond" ook mag betekenen, want dat is bij elke liefhebber anders) zijn weinig of minder vatbaar voor een mogelijke infectie. Het zijn de "zwakke of zwakkere" exemplaren die verhoogd vatbaar zijn. Het is compleet zinloos om preventief geneesmiddelen toe te dienen.

Hoe je vliegen, inzonderheid in binnenruimten, onder kontrole kan houden, mogelijk dat er liefhebbers zijn die daar uitstekende ideeën over hebben ?

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons


Laatst aangepast door van den broeck alfons op vr apr 22 2011, 09:13; in totaal 2 keer bewerkt

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Re: Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  van den broeck alfons vr apr 22 2011, 09:03

Hieronder is een microscopische foto van de Cryptosporidium parasiet :

Hou de vliegen onder kontrole Cryptosporidium

Ter vergelijking : een microscopische foto van de parasiet die coccidiose veroorzaakt bij vogels :

Hou de vliegen onder kontrole Eimeria

Ter vergelijking : een microscopische foto van de parasiet die atoxoplasmaose (oudere benaming : lankasterella) veroorzaakt bij vogels :

Hou de vliegen onder kontrole Isospora

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Re: Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  Tim Van Vugt za apr 23 2011, 21:46

wist niet dat vliegen kwaad konden , heb wel alle verluchtings roosters en mijn blazertje vliegengaas voor gedaan maar dan dit vooral om s'avond de muggen proberen buiten te houden mvg tim

zijn er planten of bloemen die ik voor mijn buitenhok kan planten want mij hebben ze altijd verteld dat stinkers de muggen verjagen Idea
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Re: Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  van den broeck alfons zo apr 24 2011, 08:24

Het schrijnende verhaal van een liefhebber, kweker van exoten, die de ziekte Cryptosporidiose, gehad heeft bij zijn vogels :

20 juli 2010

Voor de 2e keer in 3 jaar weer getroffen door vele doden. 22 stuks tot nu toe dit keer, 10 jongen (zeker 7 mannetjes) en 12 mannetjes variërend van 1 tot 4 jaar oud. (Vorige keer gingen alle poppen dood.)
Na de 4e dode toch maar weer een kadavertje naar het veterinair Pathologisch Diagnostisch Centrum te Utrecht gebracht.


Uitslag:

Ernstige nefritis (nierontsteking)
Geringe perivasculaire cuffing (afwijking in hersenen)
Cryptosporidien in kliermaag (parasiet)
heterofiele granulocyten en uitgebreide aantallen uraattophi als gevolg van de nier ontsteking.

Dit alles ten gevolge van een virale infectie, veroorzaakt door? zeg het maar. Baytril (10 dagen)moet volgens de patholoog het probleem nu gaan aanpakken.

Hoeveel pech kun je hebben.


27 november 2010

Een drama, niets meer over van de 93 goulds, de afrikaantje markeren niets. Wat de reden is ik weet het niet. Heb wel m'n buik vol ervan en gestopt met de goulds.


Even een kleine toelichting : het gaat hier over een combinatie van een virale infectie (= primaire infectie) met daar bovenop een infectie met Cryptosporidium (= secundaire infectie).

De vogels zijn in eerste instantie verzwakt doordat het immuunsysteem van de vogel de virale infectie niet volledig onder kontrole krijgt. Door deze verzwakking ziet Cryptosporidium de kans om de vogels nog eens extra ziek te maken. Cryptosporidium is de eigenlijke oorzaak van de sterfte van de goulds, maar primair is een virus de bron van alle ellende.


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Re: Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  van den broeck alfons ma apr 25 2011, 08:01

Stinkers, zeker, maar dan wel een behoorlijk aantal. Met een busseltje geraak je niet ver.

Citroenmelisse : ik heb zijdelings van het kleine buitenvluchtje citroenmelisse staan. Deze is winterhard en ieder jaar opnieuw groeit deze plant nogal breed uit. Wordt ongeveer anderhalve meter hoog. Ik knip dan een kleine hoeveelheid stengels met blaadjes af, versnipper deze met een schaar in twee plastic bakjes en plaats deze willekeurig in de binnenruimte. Na een uurtje ruik je dan een citroenachtige geur die zich heeft verspreid. De meeste vliegende insekten houden er niet van. De afgeknipte plantendelen groeien snel terug aan zodat je continu kan oogsten.

Ajuin : als je soep maakt (ik ben hier de hobbykok van dienst, zeven dagen op zeven en het is daarom ook dat alle vrouwen zo’n butler als ik in huis willen), dan doe ik in mijn basis, ajuin. Als je ajuin kuist, dan werpen we meestal de afval weg, maar ik plaats het regelmatig in plastic schaaltjes op diverse plaatsen in de binnenruimte en liefst zo laag mogelijk. Deze scherpe geur van ajuinen verjaagt zeker vliegen en muggen, en als er eens occasioneel een muis in de binnenruimte geraakt, die kiest ook het hazenpad.

Munt : zijdelings in mijnen siertuin groeit er elk jaar opnieuw munt. Heb daar ooit eens een plantje in de grond gestoken en elk jaar opnieuw kan ik oogsten. Inzonderheid de laatste dagen met het warme weer, kan munt een verfrissende geur produceren in binnenruimten. Ook, als je zo’n muntblaadje afplukt en in uw mond steekt, heeft dan een aangename smaak. Gewoonweg versnipperen en in een plastic schaaltje. De afgesneden plantendelen groeien wel terug aan. Wat ik nog eens zou moeten proberen is een thee maken met enkele afgeplukte blaadjes en deze door de vogels laten gebruiken als badwater. Munt en muizen is ook iets wat niet samen gaat.

Ik heb ongeveer twee jaren geleden ook het verhaal gelezen van een liefhebber die eucalyptusolie gebruikte in zijn binnenruimte, maar dan wel met een soort vernevelaar. Had daar goede resultaten mee.

Je kan tegenwoordig ook van die insektentende planten kopen in tuincentra, maar ze zijn nog steeds prijzig van aard en of het veel zal helpen is mij een vraagteken.

Zeker vliegengaas, maar ik kan best begrijpen dat je de ganse buitenvoliëre moeilijk kan afsluiten daarmee. Wat ik al wel ervaren heb is dat de grote(re) exemplaren van de vliegen moeilijk door voliëredraad geraken van 0,5 cm doormeter. De draad van mijn kleine buitenvoliëre is dubbel : aan de binnenkant is er zware parkieten/papegaaiendraad om eventuele ratten het leven zuur te maken, aan de buitenkant is er gaas van 0.5 cm. De oorspronkelijke bedoeling was louter om muizen definitief de toegang te ontzeggen (veldmuizen kruipen vlot door gaas van 1 cm. doormeter). Zulke voliëredraad kan je kopen bij Hubo, mogelijk ook nog andere doe-het-zelf-zaken.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Re: Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  Tim Van Vugt ma apr 25 2011, 23:48

volgende week gaan ze erin, de nieuwe buitenvluchten zijn af dit weekeinde heb ik mij enkele takken kronkelwilg afgezaagd omdat deze mooie vormen hebben , de planten tegen de viegende inseckten ga ik mij zeker aanschaffen aangezien er nog niets in de nieuwe aanpalende perkjes staat , ik heb dubbele draad van 12 op 12 mm voor de veldmuizen reken ik op onze vier katten :-) grts tim
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Re: Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  van den broeck alfons za mei 07 2011, 15:58

Juist een Hongaarse studie gelezen, uitgevoerd aan de Diergeneeskundige Faculteit van Boedapest, over het gebruik van Diclazuril en Toltrazuril ter bestrijding van cryptosporidiose bij kippen. Studie dateert van 1999.

Diclazuril is een diergeneeskundige actieve stof, dewelke het levenslicht zag in 1988 ter bestrijding van coccidiose, en veelvuldig wordt gebruikt als toevoeging aan commerciëel bereide diervoeders, waaronder kuikenmeel.

Toltrazuril is de actieve stof van Baycox, door menig liefhebber gekend ter bestrijding van coccidiose.

Diclazuril bleek maar in ongeveer 15% van de gevallen een reductie van de cryptosporidium parasiet te geven, terwijl toltrazuril in 52% van de gevallen een reductie gaf.

Dus, voor beide actieve stoffen : geen 100% genezend effekt.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons




van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Re: Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  van den broeck alfons zo mei 08 2011, 08:00

In een andere wetenschappelijke studie werd een extract van knoflook gebruikt ter bestrijding van cryptosporidiose bij kippen.

Eén van de componenten van knoflook is allicine. In de kruidengeneeskunde is allicine goed gekend omwille van zijn dodende eigenschappen ten aanzien van een veelvoud aan ziekteverwekkende microörganismen.

Allicine is in ongeveer 25% van de gevallen in staat om een infectie met cryptosporidium een halt toe te roepen bij kippen, maar de dosis die je moet gebruiken om die 25% te bereiken, is hoog. Als je dat moet extrapoleren naar een zaadetende exoot van ongeveer 20 gram lichaamsgewicht, dan zou dit wel eens dodelijk kunnen zijn ten gevolgen van vergiftiging.

Nu, die allicine mag je zomaar niet afschrijven. Als je een weinig knoflook op regelmatige basis zou geven, gemengd onder het eivoer of een ander zachtvoer, dan kan die kleine hoeveelheid allicine wel een mogelijke ontwikkeling van de ziektetoestand kunnen uitstellen of eventueel voorkomen dat er een ziektetoestand gaat ontwikkelen.

Met het voorkomen bedoel ik : als er maar enkele van die crytosporidium microörganismen in dat vogellichaam terecht komen, dus niet de grote massa.

Ik weet pertinent dat er liefhebbers zijn die regelmatig knoflook geven aan hun vogels. Dat knoflook wordt gegeven met het doel de levercellen van de vogel te beschermen tegen...diversen. En, dat verhaal klopt wel degelijk, bij vogels.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Re: Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  van den broeck alfons do mei 12 2011, 11:02

Dit is een sticker, waarin een bepaalde insecticide is verwerkt, en, dat zeker werkt tegen vliegen in binnenruimten. Gewoonweg op de ruit aanbrengen. Als vliegen in contact komen met de sticker, wordt er op één of andere manier een hoeveelheid insecticide opgenomen in het lichaam van de vlieg (vermoedelijk via de poten) en sterft de vlieg na een bepaalde tijd. Werkt langdurig en zeer gemakkelijk in gebruik.

Heb dit onlangs gekocht bij Hubo, maar is zeker ook te verkrijgen in andere supermarkten of doe-het-zelf zaken.

Hou de vliegen onder kontrole Vliegenvangers003

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Re: Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  Antoine do mei 12 2011, 19:40

Wij hebben dit hier verleden jaar ook gebruikt en met succes.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Hou de vliegen onder kontrole Empty Re: Hou de vliegen onder kontrole

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum