Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Teken : ze zijn er weer.

5 plaatsers

Ga naar beneden

Teken : ze zijn er weer. Empty Teken : ze zijn er weer.

Bericht  van den broeck alfons zo mei 08 2011, 06:54

Teken : ze zijn er weer. Vogelteek1

Dit zijn geen pokken of iets in die zin, dit zijn teken die voorkomen op het lichaam van een vogel. En, met het zonnige weder van de laatste weken, zijn ze weer terug : de teken. Overal waar planten zijn, kunnen ze voorkomen.

Zoals je ze ziet op de foto, ga je ze zelden opmerken, want ze verschuilen zich meestal op het vogellichaam daar waar de bevedering vrij dun is. Verder zijn ze afhankelijk van planten om zich te kunnen verschuilen : dus, in niet-aangeplante buitenvoliëres gaan ze zelden voorkomen, tenzij ze zich kunnen verschuilen op de bodem onder bv. stenen of iets dergelijks.

Als je een aangeplante voliëre hebt, is het misschien nuttig om regelmatig de onderkant van de bladeren van de planten te kontroleren : het is daar waar ze meestal hun eitjes deponeren ter bescherming tegen de zon en de regen. De eitjes hebben meestal een geel-oranje kleur.

Vogelteken zijn temperatuurgevoelig. Daarmee bedoel ik dat je ze in de vroege lente, de herfst en de winter in de vrije natuur niet gaat vinden. Als de temperatuur 's nachts onder de tien graden daalt, dan gaan ze zich voorbereiden op hun overleving tijdens de winter.

Vogelteken van het geslacht Ixodes (en die leven volop in onze contreien) kunnen drager zijn van de bacterie : Borrelia. Borrelia-bacteriën infecteren zowel mensen als vele andere diersoorten, inclusief vogels.

Bij mensen zijn infecties met Borrelia gekend onder de benaming : ziekte van Lyme. Dit is een ziektetoestand met een ernstige pathologie, waarbij de hulp van een huisarts een absolute vereiste is. Zoek het maar eens op via Google.

Wat betekent dit in de praktijk naar vogels toe ?

Als je een vogel hebt en op het lichaam van die vogel vindt je één of meerdere teken terug, dan veronderstel ik dat je die gaat proberen te verwijderen, gewoonlijk met een pincet. Als die teek geïnfecteerd is met Borrelia-bacteriën en je gaat die teek verwijderen van dat vogellichaam, dan is de kans groot dat er een kleine bloeding ontstaat. Als je nu in kontakt komt met dat bloed, dan bestaat de kans dat je zelf geïnfecteerd wordt met Borrelia-bacteriën.

Moraal van het verhaal : draag wegwerphandschoenen. Die pincet die je gebruikt, dien je na gebruik te ontsmetten. Is echter veel beter dat je beide armpjes van die metalen pincet even door de vlam haalt van een sigarettenaansteker : vuur vernietigd alle bacteriën.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Teken : ze zijn er weer. Empty Re: Teken : ze zijn er weer.

Bericht  jacques zo mei 08 2011, 09:31

waar overleven teken(in de grond)
jacques
jacques

Aantal berichten : 165
Join date : 10-07-09
Leeftijd : 67
Woonplaats : zonhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Teken : ze zijn er weer. Empty Re: Teken : ze zijn er weer.

Bericht  Herman zo mei 08 2011, 14:08

Meestal in grassen,zoals weiden ,velden enz... Jacques.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Teken : ze zijn er weer. Empty Re: Teken : ze zijn er weer.

Bericht  koen zo mei 08 2011, 17:06

Ik woon dicht bij bosrijk gebied
en elk jaar heb ik enkele sterfgevallen door teken
(al een spitsstaartman dit jaar)
alhoewel de meeste vogels op tijd gered kunnen worden.

EN ondanks dat ze zo talrijk op, in en rond mijn volière vertoeven,
vaak aan de achterkant van de nestkasten,
heb ik relatief weinig tekenslachtoffers.

Vroeger spoot ik de nestkasten in met Biokill
en hiermee ging de teken niet weg of dood
maar wel duidelijk minder slachtoffers
(wat ook louter toeval kan zijn).

Oja en haal teken weg met een aangepaste pincet (geen gewone)
http://www.google.be/search?um=1&hl=nl&biw=1467&bih=714&tbm=isch&sa=1&q=tekenpincet&aq=0s&aqi=g-s1&aql=&oq=teken+pincet
koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Teken : ze zijn er weer. Empty Re: Teken : ze zijn er weer.

Bericht  van den broeck alfons zo mei 08 2011, 19:17

Koen, bedankt voor de melding om de juiste pincet te gebruiken : had ik niet aan gedacht.

Ik woon dicht bij bosrijk gebied

Dat is het leefgebied bij uitstek. Waarom : omwille van het schaduwrijke en met een vochtigere ondergrond. De meeste teken die in Vlaanderen voorkomen overleven 's winters in holten en spleten in bomen, tussen de schors zo diep mogelijk, in holten gegraven door veldmuizen, in verlaten vogelnesten, in coniferenhagen...enz...

Plaats dus geen voliëre in de direkte omgeving van een coniferenhaag. Deze haag ga je regelmatig snoeien zodat die mooi dicht groeit. Maar dichtgroeien betekent eveneens beschutting in de late herfst en de winter voor allerlei soorten insekten, waaronder teken. Dit geldt minder voor bv. beukenhagen omdat de beschutting tijdens de winter veel minder is, omdat beuk zijn blad verliest. Dus, alle hagen die geen blad verliezen (bv. ook laurierhagen) tijdens de herfst, winter, zijn ideaal als schuilplaats om te overleven.

Vroeger spoot ik de nestkasten in met Biokill
en hiermee ging de teken niet weg of dood
maar wel duidelijk minder slachtoffers
(wat ook louter toeval kan zijn).

Koen, ik denk niet dat het toeval is. Biokill is een insecticide op basis van permethrine, maar de concentratie in het produkt is te laag om een direkt dodend effekt te hebben bij teken. Permethrine is een zenuwgif voor teken en in een concentratie van 2% à 3%, werkt het langzaam. Dus, het kan tot enkele uurtjes duren eer de teek definitief sterft, maar dat ga je dus moeilijk merken.

Insecticides met permethrine als actieve stof worden veelvuldig gebruikt bij vogels en zijn vrij onschadelijk in de gebruikte dosissen. Nochtans, in de gebruikte dosissen, giftig voor vissen en amfibiën (bv. kikkers). Ook niet gebruiken bij katten omdat dezen het enzyme missen in hun lichaam om permethrine af te breken. Geen afbraak = opstapeling in het lichaam = vergiftiging op termijn.

Wat je bv. zou kunnen doen is een plastic buis (type = afvoerbuis regenwater of iets dunner) en daarin breng je muizenlijm aan over de lengte van de buis). De openingen aan beide zijden sluit je af met draad zodat de buis niet toegankelijk is voor vogels. Ik heb een vermoeden dat de teken er wel in zullen kruipen. Zomaar een suggestie.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Teken : ze zijn er weer. Empty Re: Teken : ze zijn er weer.

Bericht  koen zo mei 08 2011, 22:07

van den broeck alfons schreef: Ook niet gebruiken bij katten omdat dezen het enzyme missen in hun lichaam om permethrine af te breken. Geen afbraak = opstapeling in het lichaam = vergiftiging op termijn.
Ai daar gaat mijn haar even van recht staan. Ik spuit heb onze prachtige kat al meermaals (gelukkig niet heel vaak) ermee ingespoten, omdat die regelmatig met teken thuis komt. Wat is wel een juist (en gezonder) alternatief?
En heb ik nu onherstelbare schade aan onze kat toegebracht? Geen middel om de klok te resetten?
koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Teken : ze zijn er weer. Empty Re: Teken : ze zijn er weer.

Bericht  Tim Van Vugt zo mei 08 2011, 23:39

dat heb ik ook al meer de 1 keer op mijn kat gespoten ,( nu niet meer nu heeft ze een bandje dat ook tegen teken helpt ), denk da dat zelfsop de bus staat dat dat mag , mvg tim
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Teken : ze zijn er weer. Empty Re: Teken : ze zijn er weer.

Bericht  van den broeck alfons ma mei 09 2011, 07:46

denk da dat zelfsop de bus staat dat dat mag

Dat zou wel eens best kunnen. Permethrine en katten, dat verhaal kent men, in wetenschappelijke kringen, al jaaa..ren, maar men maakt er zich snel van af door te zeggen dat uw kat er niet plots gaat van sterven. Dat is ook een manier om een produkt te verkopen of een gebruik van iets te rechtvaardigen.

Je moet het vergelijken met het DDT-verhaal.

Veertig-, vijftig jaren geleden besproeide men de tuingroenten met insecticiden waarin DDT was verwerkt. En werkelijk, daar kreeg je veel insecten mee kapot. Dus, iedereen maar sproeien. Probleem met DDT was, dat het maar zéér zéér langzaam afbreekt in de bodem met als gevolg dat je de DDT opnam in je lichaam als je de gekweekte groenten oogste en bereidde. En, omdat DDT moeilijk het menselijk lichaam kan verlaten, kreeg je dus opstapeling in organen allerhande. Gevolg : afwijkingen allerhande, slecht functioneren van organen op termijn, maar de meest kwetsbare groep waren de kinderen in hun groeifaze. Ondertussen is gelukkig DDT verboden in Europa, maar in het Afrikaanse continent wordt het op heden nog "à volonté" gebruikt, ook al kent men de gezondheidsrisico's voor mensen reeds tientallen jaren. Maar, daar liggen verkopers niet van wakker.


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Teken : ze zijn er weer. Empty Re: Teken : ze zijn er weer.

Bericht  van den broeck alfons wo mei 25 2011, 08:58

Studie naar het voorkomen van Borrelia spp. in besmette teken in twee natuurgebieden in de provincie Limburg. Studie van het jaar 2009.

Het Wik is een vijver- en bosgebied dat een oppervlakte van 110 ha omsluit. Het bevindt zich
in het 550 ha grote Provinciaal Domein Bokrijk en vormt er het oostelijke gebied. Het bestaat voor de helft uit vijvers en moerasgebied en voor de andere helft uit dicht begroeide bossen. Het provinciaal Domein Bokrijk bevindt zich op ongeveer 7 km van Genk en 7 km van Hasselt en fungeert als de groene long van het hart van Limburg. Door zijn uitstekende ligging kent het Domein Bokrijk een enorme toeristische
aantrekkingskracht.

De Vallei van de Ziepbeek bevindt zich in Rekem (Lanaken) en maakt deel uit van het Nationaal Park Hoge Kempen. Het ligt op de steile oostelijke rand van het Kempisch plateau en omsluit 161 ha.

Binnen de 2 besproken gebieden, het Wik en de Vallei van de Ziepbeek, zullen de staalnames plaats vinden. Teken bevinden zich meestal in de begroeiing en om deze reden zal de staalname ook in begroeiing gebeuren.

Voor de staalnames van het jaar 2009 wordt er steeds gesampled op dezelfde datum voor de 2
gebieden, welke tevens ook dezelfde gebieden zijn als de jaren voordien. Doordat de staalname op dezelfde data gebeurt, moet er geen rekening gehouden worden met de temperatuur en andere weersomstandigheden.

In 2009 werden er over 2 data gesampled in het gebied van het Wik.

Op 21/04/09 werden er in het totaal 500 teken gevangen waaronder 181 larven, 310 nimfen en 9 adulten (3 vrouwtjes en 6 mannetjes).

Op 18/05/09 werden er in het totaal 469 teken gevangen waaronder 70 larven, 393 nimfen en
6 adulten (2 vrouwtjes en 4 mannetjes).

Van de 32 geteste pools voor de stalen uit het Wik waren er 15 positief. Dit komt overeen met
een besmettingsgraad van 11,80 %.

In 2009 werd er over 2 data gesampled in het gebied van de Vallei van de Ziepbeek.

Op 21/04/09 werden er in het totaal 137 teken gevangen waaronder 0 larven, 123 nimfen en
14 adulten (5 vrouwtjes en 9 mannetjes).

Op 18/05/2009 werden er in het totaal 195 teken gevangen waaronder 49 larven, 143 nimfen
en 3 adulten (2 vrouwtjes en 1 mannetje).

Van de 28 geteste pools voor de stalen uit de Vallei van de Ziepbeek waren er 14 positief. Dit
komt overeen met een besmettingsgraad van 12,94 %.

Besluit: meer dan 10% van de teken die besmet zijn : dat is toch vrij belangrijk. Andere natuurparken of soortgelijken in België zullen wel min of meer soortgelijke resultaten tonen tijdens de maanden april en mei. De resultaten van 2009 zijn vergelijkbaar met de resultaten van 1999. Toen werd ook een dergelijke studie uitgevoerd in dezelfde gebieden.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Teken : ze zijn er weer. Empty Re: Teken : ze zijn er weer.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum