Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Warmte en medicatie

2 plaatsers

Ga naar beneden

Warmte en medicatie Empty Warmte en medicatie

Bericht  Herman zo jul 24 2011, 09:10

Vraag aan Fons en eventueel andere kenners,
Fons, zoals je nog wel zal weten heb ik enige tijd terug een goudvinkman moeten behandelen met Baycox 2,5%. Op uw aanraden heb ik toen eens een andere tijdschema toegepast met het toedienen van de baycox, d.w.z. inplaats van 2 dagen, heb ik deze man 7 dagen na elkaar gegeven, een onderbreking van 2 dagen op zuiver plat water en daarna nog eens een dag of 4 baycox met daaropvolgend enkele dagen vitaminen. Ik heb daar een prachtig resultaat met behaald, de vogel verbeterde zienderwijze tijdens zijn behandeling en was na zijn behandeling terug volledig de oude, zelfs al heb ik de juiste ziekteoorzaak nooit gekend.
Nu heb ik terug een probleem met een goudvink, maar dan nu met een pop. Ziektesymptomen: zit ruig in de veren, tamelijk bol , maar vertoont geen slaapverschijnselen( met kop in de nek), en maakte nogal veel bedelend geluid naar voedsel(zoals jongen van goudvinken doen wanneer ze uitgevlogen zijn). Wat mij dagelijks opviel was dat de man telkens de pop ging voeren en dit dan daarna weer beterde.
Nu heb ik de pop , voor alle zekerheid in de ziekenkooi gezet op een 28 a 30 graden en dit reeds de derde dag vandaag met inclusief baycox toe te dienen. De pop gedraagt zich terug goed, zoals het hoort te zijn, maar stel mij nu de vraag, of de warmte van de ziekekooi geen invloed zou hebben op de medicatie die mede in de ziekekooi staat. Zou dit schadelijk kunnen zijn voor de vogel? Zou de medicatie door een warmtebron kunnen toenemen in sterkte of omgekeerd? Blijf ik dit verder doen en gebruik ik hetzelfde tijdsschema als voorheen bij de man, die NIET in een ziekekooi verbleef?
Indien u of iemand hier een antwoordt zou op weten, laat maar horen!!!
Mvg,
Herman.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Warmte en medicatie Empty Re: Warmte en medicatie

Bericht  van den broeck alfons zo jul 24 2011, 15:28

De medicatie in de ziekenkooi op 28°C - 30°C heeft geen noemenswaardige invloed op de werking ervan in het vogellichaam. Dus, dat mag. Je zou kunnen stellen dat er water gaat verdampen uit het drinkfonteintje en dat daardoor het actief bestanddeel meer geconcentreerd gaat worden. Dat kan, maar volgens de farmacologische gegevens van Bayer Animal Health zelf is er een veiligheidsgrens, quasi giftigheid van het actief bestanddeel, van ongeveer 100 : d.w.z. je moet het actief bestanddeel al 100 maal concentreren (of 100 x teveel geven) vooralleer 50% van een vogelpopulatie gaat sterven. Dus, je hebt een zéér brede veiligheidsmarge.

Gebruik hetzelfde schema als bij de man, voorheen. Ik ben er niet 100% van overtuigd dat het hier over coccidiose gaat. Zou ook cryptosporidiose kunnen zijn. Het ziektebeeld gelijkt sterk op coccidiose, maar zieke vogels zijn veel moeilijker te behandelen. Het is trouwens ook den tijd van het jaar om uitbraken te noteren : hoge luchtvochtigheidsgraad en temperaturen rond de 20°-25°C.

De stockoplossing van Baycox (dus het flesje dat je gekocht hebt), moet je in de winter ergens binnenshuis bewaren boven de -10°C. Ook bewaren beneden de 50°C, want de temperaturen in vogelverblijven kunnen bij hete zomerdagen serieus oplopen.

De stockoplossing van Baycox ook buiten bereik van kinderen houden. In de stockoplossing kan triëthanolamine voorkomen.




van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Warmte en medicatie Empty Re: Warmte en medicatie

Bericht  Herman ma jul 25 2011, 06:50

Alvast bedankt voor de reactie en nodige uitleg Fons, dan maak ik mij hier omtrent al geen zorgen en zet ik de behandeling gewoon verder zoals ik bezig was.
Mvg,
Herman.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Warmte en medicatie Empty Re: Warmte en medicatie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum