Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Een realistische bedreiging van onze hobby !!?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Een realistische bedreiging van onze hobby !!? Empty Een realistische bedreiging van onze hobby !!?

Bericht  Pascal vr feb 17 2012, 20:32

Volgende mail kreeg ik in mijn mailbox, ik heb deze mail tweemaal gelezen en ik kreeg een nogal "wee" gevoel in mijn buik. Europa strikes again maar deze keer pal in ons gezicht.
Ik denk dat we dit best serieus nemen ?! Het gaat niet enkel over onze geliefde vogels, ook planten en andere dieren. Wat denk jij ervan ? Weet iemand nog meer ?

Als je dit wil stuur ik de mail met annexen door (vertaling), je hoeft het maar te vragen, gelieve wel even je mailadres te vermelden.


Tekst :

BELANGRIJK EU enquête over INVASIEVE EXOTEN (Invasive Aliens) Graag uw aandacht en hulp gevraagd

The European Commission has just launched a Consultation on a dedicated legislative
instrument on invasive alien species. If you wish to take part in this then please complete the questionnaire which can be found at:
In te vullen als BURGER, organisatie, overheid

Please note that the consultation closes on Thursday 12 April.


Beste

DE EUROPESE COMMISSIE gaat er van uit dat vreemde exotische (niet inheemse) planten en diersoorten schadelijk kunnen zijn voor het plaatselijke ecologische evenwicht in Europa. Dit is in bepaalde gevallen ook terecht natuurlijk. (o.a. Brulkikkers, roodwang schildpadden, koreaanse eekhoorn, halsbandparkieten enz....

Niet aanvaardbaar is echter het feit dat de EU overheid om dit te voorkomen ALLE import en handel van exoten wat zij nu “invasive aliens” noemen GEMAKKELIJKHEIDSHALVE TOTAAL WIL VERBIEDEN in plaats van er voor te zorgen dat door informatie en sensibilisatie het ontsnappen en vrijlaten van dieren wordt voorkomen.

Hiervoor heeft de commissie opnieuw een enquête op het internet geplaatst om te peilen naar de mening van de Europeanen en op basis hiervan mogelijk nieuwe Europese wetten of richtlijnen
te uit te vaardigen. Het is onbegrijpelijk en absoluut niet goed te keuren dat deze enquête alleen in het Engels beschikbaar is en hieraan nagenoeg geen ruchtbaarheid wordt gegeven. Dit is te vergelijken met de enquête van 2008 die ook op deze stille manier ongemerkt werd gepubliceerd. Nu zijn we echter
tijdig op de hoogte en moeten we hiervan dan ook ten volle gebruik maken om
onze stem te laten horen.

Wij moeten ter bescherming van onze hobby, dan ook ten allen tijde voorkomen dat er verkeerde besluiten worden genomen en zeker dat er een algemeen verbod komt op de invoer van exoten in
Europa.

U kan hieraan meewerken en iedereen (ook U ) moet dan ook absoluut zeker de online enquête op de website van de commissie invullen.

Lees echter eerst de Nederlandstalige handleiding en voorgestelde antwoorden en start pas dan met het invullen aub! – Zoals reeds vermeld bestaat de enquête enkel in het Engels
daarom hebben we voor uw gemak dan ook een vertaling in het Nederlands gemaakt.

(onderstaande brief werd deels overgenomen van Terra VZW)


Bijlage 1: de nederlandse tekst
Bijlage 2: de engelse tekst


OM DE ENQUETE DAADWERKELIJK IN TE VULLEN GA NAAR ONDERSTAANDE SITE

http://ec.europa.eu/environment/consultations/invasive_aliens.htm

VERVOLGENS NAAR ONDERSTAANDE ALINEA

"How to submit your contribution"

KLIK OP ONDERSTAANDE EN VUL IN

We welcome contributions from citizens, organisations and public authorities.
If you are answering this consultation as a citizen, please click here to submit your contribution.



Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Een realistische bedreiging van onze hobby !!? Empty Re: Een realistische bedreiging van onze hobby !!?

Bericht  Karel Pauwels vr feb 17 2012, 20:41

Heb de mail ook gekregen Pascal,
Maar wat gaan ze dan doen met de industrie hiermee bedoel ik alle handelaars fabrikanten van kooien drinkflesjes enz.
Want onze meest gekweekte vogel de kanarie is ook een exoot niet Crying or Very sad
Begrijp wel dat het zonieenwoud vol halsbandparkieten zit maar ze moeten alles niet over dezelfde kam halen Shocked

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Een realistische bedreiging van onze hobby !!? Empty Re: Een realistische bedreiging van onze hobby !!?

Bericht  Pascal vr feb 17 2012, 21:05

Daar ben ik het mee eens maar ons idee is een ander zijn idee niet. Ik ben er van overtuigd dat het merendeel van "onze" exoten (waar ons forum voor staat) niet kunnen overleven in ons klimaat, laat staan zich handhaven en uitbreiden en zo het milieu bedreigen MAAR als ze alles "gemakkelijkheidshalve" alles over dezelfde kam willen scheren ... Dit is trouwens gesneden koek voor de zogenaamde dierenrechtenorganisaties zoals GAIA... Let op ik ben pro natuurbescherming !! Ik ben zelf lid van de Vogelbescherming en Natuurpunt maar GAIA, ieder zijn ding natuurlijk... Ik heb mijn bedenkingen over deze organisatie.
Of als ze ons gaan verbieden om vrije handel te drijven waar blijven we dan met onze jongen ? Verkopen voor een appel en een ei aan "gecertificieerde handelaren" zodat deze dan met woekerwinsten kunnen doorverkopen ?? Enfin, een denkpiste van mij maar ... ik verschiet van niets meer in deze duistere tijden ! Gaan ze ons verplichten om ons te laten registreren en dan dreigen om te pas en te onpas te komen controleren, een boekhouding bijhouden over verkoop/aankoop ? Straks dienen we nog een btw-nummer aan te vragen... Enfin, het zal zeker niet ter bevordering zijn van onze hobby ! Alle beslissingen zullen zowiezo contra-productief en ten nadele van de vogelliefhebbers, vogelorganisaties én onze vogels zijn ... Er vallen in godsnaam zelfs woorden als "vernietiging van" ... "extermination" pale . We mogen geen spoken beginnen zien natuurlijk maar waar rook is ...
Ik denk dat we onze typisch Vlaamse mentaliteit zullen moeten loslaten en eens reageren voor het te laat is ! Ik heb de enquete ondertussen ingevuld en zal dit met argusogen opvolgen, voor zover dit mogelijk is.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Een realistische bedreiging van onze hobby !!? Empty Re: Een realistische bedreiging van onze hobby !!?

Bericht  Pascal vr feb 17 2012, 21:20

Misschien moet ik toch eens het boek "1984" van George Orwell lezen.

Orwell schets een somber beeld van hoe de mensheid er 35 jaar later uit zou zien: een totalitaire maatschappij onder de controle van het alziend oog van Big Brother waarin de menselijke vrijheid geheel aan banden gelegd werd. Het boek moest de wereld waarschuwen voor het totalitarisme.

bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/1984_(boek)


Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Een realistische bedreiging van onze hobby !!? Empty Re: Een realistische bedreiging van onze hobby !!?

Bericht  Bart Van Den Bossche za feb 18 2012, 20:43

Ik heb de enquete ook alvast ingevuld.
Ik vrees dat Europese parlementariërs iets te kort door de bocht willen gaan en om het vrijlaten, ontsnappen van exoten in onze natuur te verhinderen dan maar ineens het houden van deze soorten aan banden wil leggen.

Het kan dus zeker geen kwaad dat veel vogelliefhebbers de enquete invullen, hopelijk heeft het ook een effect.

Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Een realistische bedreiging van onze hobby !!? Empty Re: Een realistische bedreiging van onze hobby !!?

Bericht  Pascal za feb 18 2012, 21:02

Inderdaad, Bart, we kunnen maar beter zéér wantrouwig zijn...

Dat iedereen dit initiatief maximaal wil verspreiden! Reageer : onze passie wordt bedreigd!

"Better be safe then sorry"

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Een realistische bedreiging van onze hobby !!? Empty Re: Een realistische bedreiging van onze hobby !!?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum