Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Opaal Bandvink

5 plaatsers

 :: Cultuurexoten :: Afrikaanse prachtvinken

Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Opaal Bandvink

Bericht  Pascal vr apr 27 2012, 14:54

Op deze kleine rakker ben ik nu eens heel erg trots... Very Happy . Een Opaal Geelband Bandvink mannetje van 19 dagen. Je kan zijn gele band al vaag zien schemeren.

Dit succesje en een andere jonge Opaal Roodband man zullen samen met hun vaders de basis vormen voor de verdere ontwikkeling van mijn opaal stam ! drunken


Photobucket

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal vr apr 27 2012, 14:57

Zo trots dat ik zelfs mijn avatar verander heb !! What a Face

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal vr apr 27 2012, 15:04

Toch nog wat honger ...

Photobucket

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal vr apr 27 2012, 15:10

Of een jonge split opaal van 9 dagen, ook waardevol !

Photobucket

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Karel Pauwels vr apr 27 2012, 17:46

Proficiat Pascal,ziet er goed uit Very Happy

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal zo mei 27 2012, 21:32

Voila, een maandje later, op eigen vleugels, mijn wilde haren ben ik nog niet helemaal kwijt maar ik doe het uitstekend !



Photobucket

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Maarten zo mei 27 2012, 23:08

Ze zien er goed uit Wink zijn dit je eerste volle opalen? Want ik zie je verscheidene splitten van de hand doet..
Eigenlijk wel vreemd hoe de opaalfactor van de roodband donkerder is dan deze van de geelband Wink
Is hier een verklaring voor?

groeten Maarten

Maarten

Aantal berichten : 52
Join date : 12-04-12
Leeftijd : 35
Woonplaats : Waasmunster

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal ma mei 28 2012, 11:53

Ze zijn wel nog heel jong die twee, ze moeten dus nog wat "rijpen"... Maar dit zijn de eerste 2 zelfstandig opalen 2012. Ik heb nog 2 popjes die bijna zelfstandig zijn en 1 jong waar ik het geslacht nog niet van weet maar ik vermoed ook een popje. Ik verwacht nog 1 of 2 opaaljongen.
Ik heb 2 opaal kweekmannen die instaan (stonden) voor de kweek van splitten. Deze komen beiden uit Nederland waar men verder staat in de opaalkweek (lees mutantenkweek Bandvink). Samen met ek splitten en (wederom) geïmporteerde splitten bekom je het resultaat als op de foto's.
Let wel wat in theorie simpel lijkt is in de praktijk verre van. Dit kweekseizoen kreeg/krijg ik minder dan 50% op stok. Ik ring mijn jongen op 7 dagen, spartelen ze hevig (zoals ieder normaal jong) op dat moment en zijn ze mooi bevleesd dan heb je een sterk en gezond opaaljong. Maar meestal sterven de zwakkere broertjes voor deze week, meestal dag 2 tot 4. Dit is de rauwe realiteit en de reden waarom het aanbod opaal Bandvinken zo laag is. Frustrerend als opaalkweker, vorig jaar had ik van de 5 of 6 jongen 0 op stok. Dan heb ik mijn kweek radicaal omgegooid en ben ik splitten gaan kweken. Daar pluk ik nu de eerste vruchtjes van. Dan vergeet je de frustratie wel en is voldoening je deel. Het is een werk van lange adem, verwacht geen resultaat op 1-2-3 maar het geeft wel veel voldoening en gedrevenheid als het wel lukt.
Verrassing : ik had een jong in het nest liggen met een vleeskleurige huid (opaal jongen hebben een zwarte huid) dus had ik een vermoeden dat het om een (alb)ino ging, spijtig genoeg is het jong gestorven op dag 3... Had ik dat jong op stok gekregen dan kon de kweek niet meer stuk ! Volgend jaar misschien ? Dus wederom spannende verwachtingen die misschien wel of niet lukken.
Ik ben nu al volop aan het plannen voor 2013... Dan ga ik al een scheutje tt in proberen te gieten. En het % dat ik op stok krijg verhogen door de import van nieuw bloed (klassieke tt Bandvinken). Verder ga ik dan ook een kweeklijn ino proberen op te zetten.

In Nederland spreekt men van "bruin-opaal" en "zilver-opaal", ik hou het voorlopig op "opaal" en "pastel-opaal". Ik vermoed dat de factor 'geelband' er voor zorgt ondanks dat dit bij de natuurkleurvogels niet zo uitgesproken is. Als ik eventueel een "pastel roodband" of een "opaal geelband" kan kweken volgend jaar dan ben ik een stapje verder... Maar ik vermoed dat dit niet zal lukken ?! Als iemand anders het antwoord weet ... feel free.

Dus om plaats te maken moeten enkele jongen en kweekkoppels plaats maken voor nieuw bloed... Misschien zijn er mensen onder u die zich geroepen vinden om aan deze prachtige mutatie mee te werken ?! Ik ga er alvast volop mee verder, spijtig genoeg moet de Gouldkweek daar een beetje voor wijken maar de Gouldamadine zal ik niet vergeten, verre van Wink

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Karel Pauwels ma mei 28 2012, 14:40

Pascal dit moet je even verduidelijken, is het zo dat ge aan pas uitgekomen jongen niet kan zien of het opalen of wildkleuren zijn Question

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal ma mei 28 2012, 14:43

Toch wel, Karel, dat zie je aan de witte "haartjes" op de kop... bij natuurkleurtjes zijn die grijs...

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Karel Pauwels zo jul 15 2012, 10:19

Vandaag zelfstandig en ook eventjes foto genomen.

Opaal Bandvink Opaal2

Opaal Bandvink Opaal

Is volgens mij dus ook een bruin opale Laughing

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal zo jul 15 2012, 10:41

Mooi, Karel... jonge vogels zijn lichter van kleur. Bij oudere vogels wordt het tekeningpatroon donkerder.
Maar hij lijkt al donkerder dan mijn opaal roodbanden...

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Karel Pauwels zo jul 15 2012, 10:48

Als de opalen op uw foto ook rond de 6 weken oud waren Pascal vindt ik de rode band bij mijn opaal beter, maar heb dan ook totaal geen ervaring met opalen Embarassed

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal zo jul 15 2012, 11:00

Jouw opaal heeft inderdaad een mooiere band op de foto's. Maar als je goed kijkt dan hebben ze stoppels in hun band, toen zaten ze in hun jeugdrui. Ondertussen hebben ze ook goede banden... Maar het kan altijd beter, mijn wildkleur mannen hebben betere banden dan de opalen dus der is nog werk aan de winkel.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal ma jul 16 2012, 21:20

Dit is één van mijn split opaal mannen, zo'n band wil ik op mijn opalen zien staan, dit is heel wat anders ! Het zal ook een veel mooier contrast geven.

Maar zoals ik al zei : werk aan de winkel. Als het al zal lukken...


Opaal Bandvink Band2


Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal ma jul 16 2012, 21:22

Dit zijn mijn opaal popjes :

Photobucket

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Pascal ma jul 16 2012, 21:26

En dit zijn mijn 2 roodband, 2 geelband mannen en 1 pop (niet op de foto) die ik voorgeselecteerd heb voor de tentoonstelling.

Photobucket

Het trainen kan beginnen.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Karel Pauwels za aug 04 2012, 12:46

Altijd beter dan foto's, zeg hetmaar Very Happy Smile Embarassed

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Maarten za aug 04 2012, 12:53

schitterende vogels Wink laat gerust weten hoeveel ze behalen op TT!

Maarten

Aantal berichten : 52
Join date : 12-04-12
Leeftijd : 35
Woonplaats : Waasmunster

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Tim Van Vugt ma aug 06 2012, 00:04

zeer mooi nu nog leren stil zitten :-) Very Happy Very Happy , mvg tim
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Opaal grijs

Bericht  Karel Pauwels za mei 10 2014, 11:25

Wat moet het nu zijn, kweek al enkele jaren opaal bandvinken.
Maar deze hebben altijd een bruine waas in hun bevedering,nu lees ik in het laatste tijdschrift van de BNEC deze tekst:
Belangrijk is een mooie opaalgrijze lichaamskleur zonder bruine waas
Kan iemand mij een foto bezorgen van grijs opalen want heb die nog nooit gezien ook niet op de wereldshows Exclamation 
Was kampioen op de provinciale TT met één van mijn opaal bandvink, en op het keurbriefje stond niets betreffende de bruine waas.
Wat moet het nu eigelijk zijn graag feedback Question

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Bart Van Den Bossche ma mei 12 2014, 10:56

Karel,

De uitspraak "zonder bruine waas" is gebaseerd op algemene standaardeisen voor de opaalmutatie (zie ondermeer Standaardeisen NBVV Standaard_mut_ged_afr_ azi-pv van 2007): hier beschrijft men de kleur van een "standaard" opaal als "De zwarte eumelanine kleur wordt sterk gereduceerd, de bruine phaeomelanine kleur is niet of nauwelijks meer zichtbaar."

Of deze standaard-opaal kleur bij een bandvink haalbaar is, durf ik niet zeggen. Dit kan jij als kweker veel beter inschatten. Bij mijn weten bestaat er nog geen Belgische standaard van de opaal bandvink, (KBOF of AOB).
De NBVV stelt in zijn standaardeis van 2012: "Op dit moment toont de opaal vogel nog steeds enige bruine aanslag. Kweekselectie zal uiteindelijk kunnen leiden tot vogels in zuiver grijs nuances. Als totaalbeeld wordt hierbij verwezen naar de loodbek. Ook hier is inmiddels een fraai op grijstinten gebaseerd uiterlijk gerealiseerd. "

Of dit ideaalbeeld door selectie haalbaar is, durf ik zelf niet voorspellen. Een wildkleur bandvink heeft immers veel phaeomelanine dus mogelijk krijg je de beige waas nooit weg.
Zou het helpen om met split vogels te kweken die reeds minder phaeomelanine hebben ? Maw slechte wildkleuren Smile

Plaats gerust eens een foto van die vogel die goed gespeeld had op de TT. Jammer genoeg zie je ze nog erg weinig op de TT, mogelijk dat hierdoor de (theoretische) eisen wel heel erg streng zijn. Ik kan alleen maar hopen dat de KBOF (of AOB) bij het opstellen van de standaard voldoende kwekers zal raadplegen om te zien wat haalbaar is.

Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Opaal Bandvink Empty Re: Opaal Bandvink

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Cultuurexoten :: Afrikaanse prachtvinken

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum