Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mariadistel

3 plaatsers

Ga naar beneden

Mariadistel Empty Mariadistel

Bericht  Marc Grieten ma jul 16 2012, 21:47

Regelmatig lees ik dat er liefhebbers zijn die gemalen mariadistel onder hun eivoer mengen. Dit ter ontlasting van de lever en eventueel een beschadigde lever kan herstellen
Echter over de dosis en de frequentie van het toedienen wordt nooit iets gezegd.
Zijn er hier liefhebbers die het persoonlijk gebruiken en wat zijn hun bevindingen hier omtrent.
Ook over de dosering mag iets verteld worden.

Marc

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  marcn di jul 17 2012, 18:12

mariadistel kun je kopen(in nederland bij het kruitvat) in capsullen dan kan ik 1 capcullen per kg eivooer .
ik heb dit ook gedaan maar ik doe dit niet meer ik gebruik wel goij sap onder het eivoer door

marcn

Aantal berichten : 22
Join date : 07-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  van den broeck alfons di jul 17 2012, 18:37

Als ik de commentaren op andere fora er op nalees, kom ik tot één besluit : “…met de natte vinger”, als je begrijpt wat ik bedoel. Men geeft het, maar of de hoeveelheid die men geeft, enig effect heeft op de gezondheid van de vogel, blijft een open vraag.

1. De actieve biochemische component in mariadistelzaad, is sylimarine, dewelke bij vogels een heilzame werking heeft, voor wat betreft het functioneren van de lever.

2. Ik heb geen studies gevonden over het gebruik de dosis aan sylimarine bij de gangbare soorten kleine exoten, zelfs niet bij zebravinken, hetgeen me toch verbaast. De groep van vogels, waarvan het tweede deel van het spijsverteringstelsel (darm, lever, milt e.d.) de meeste gelijkenissen vertoont met de kleine exoten, zijn parkieten en papegaaien.

Hier bestaan wel doseringsgegevens over :

In een eerste studie bij papegaaien spreekt men over een dosis van 100 tot 150 mg sylimarine/kg lichaamsgewicht, elke 8 tot 12 uren. Dit is een dosis voor een papegaai met een leverprobleem en moet dus geïnterpreteerd worden als een dosis die een genezend effect dient te demonstreren, op termijn. Dit is geen onderhoudsdosis.

In een tweede studie bij parkietachtigen spreekt men over een dosis van 50 tot 250 mg. sylimarine per dag. Zoals in de eerste studie, spreekt men ook hier over een dosis met een genezend effect op termijn. Dit is ook geen onderhoudsdosis.

Sylimarine heeft bij vogels, algemeen gezien, een lage toxiciteitsgraad. Je moet al hoge dosissen gaan gebruiken om bij vogels de eerste vergiftigingsverschijnselen vast te stellen. Dus, voor occasionele overdosering in het zachtvoer stelt er zich niet onmiddellijk een probleem.

Gelet op deze gegevens, zou ik een onderhoudsdosis bij kleine exoten aanhouden van 20 tot 30 mg. per kilogram zachtvoer/eivoer, maar ik zou een dergelijke onderhoudsdosis niet continu geven, 7 dagen op 7. Wel, kan je in bepaalde perioden van het vogeljaar, toch een aantal dagen per week toevoegen bv. tijdens de rui, in aanloop naar het kweekseizoen, na het kweekseizoen en voor de rui.

Wat het effect is van deze onderhoudsdosis bij pas uitgekipte nestjongen, daar bestaan totaal geen gegevens over en is dus zelf uit te proberen.

3. Wat is nu 20 tot 30 mg. sylimarine per kg. zachtvoer/eivoer ?

Het is een mogelijkheid dat je het zaad gaat malen in een koffiemolen tot een soort meel en van dat meel een bepaalde hoeveelheid gaat toevoegen aan het zachtvoer/eivoer. Het zaad behoort tot de harde soort, derhalve kan je het misschien beter malen. Een ander voordeel is dat het meel beter doseerbaar is.

Het vetgehalte van het zaad bedraagt 26.05 gram per 100 gram zaad. Opgelet : dit vetgehalte kan verschillen van oogst tot oogst, onder invloed van het wisselende klimaat. De opgegeven waarde is een gemiddelde waarde.

In dit vetgehalte bevindt zich 3 tot 4% sylimarine.

Dus : 26.05 gram x 0.03 = 0.795 mg. sylimarine per 100 gram zaad.

Als we een onderhoudsdosis bezigen van 20 mg. sylimarine per kg. zachtvoer/eivoer, dan moeten we 25.15 gram zaad, afgerond 25 gram zaad, malen tot meel en dit toevoegen aan 975 gram zachtvoer/eivoer.

Als we een onderhoudsdosis bezigen van 30 mg. sylimarine per kg. zachtvoer/eivoer, dan moeten we 37.74 gram zaad, afgerond 38 gram zaad, malen tot meel en dit toevoegen aan 962 gram zachtvoer/eivoer.

Copyright 2012 - Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  Marc Grieten di jul 17 2012, 22:30

Marc,
Het goij sap, wat is dat voor iets. heb hiervan nog nooit gehoord.
wat is de werking of het doel om dit product te geven?

Alfons,
Ikzelf heb maar weet van twee doseringen
1° dit heb ik gelezen bij een artikel over goulds, 2 à 3 maal/week 1 soeplepel per kilo zachtvoer
2° onlangs heb ik een liefhebber gesproken en die geeft 1 soeplepel/kilo zachtvoer dagelijks
Nu weet ik niet hoeveel gram een soeplepel kan bevatten.
Uit uw resume kan ik uitmaken dat de werkzame stof uit mariadistel wel degelijk een gunstige werking heeft op de leverwerking. Men zou dus niet moeten twijfelen om dit op regelmatige tijdstippen te gebruiken.

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  van den broeck alfons wo jul 18 2012, 07:24

Men zou dus niet moeten twijfelen om dit op regelmatige tijdstippen te gebruiken.

Hier sluit ik mij bij aan, met dit voorbehoud dat we de lange termijneffecten nog niet kennen. Persoonlijk verwacht ik geen noemenswaardige negatieve effecten op lange termijn bij gebruik van een onderhoudsdosis en dit bij de kleine zaadetende exoten, die we meestal kweken.

Nu weet ik niet hoeveel gram een soeplepel kan bevatten.

Dat is de eeuwige vraag bij doseringen in artikels allerhande van liefhebbers, want je hebt afgestreken soeplepels, soeplepels die half bol staan en soeplepels die hoog bol staan. Uit ervaring weet ik dat, als je zegt een afgestreken soeplepel, dan wordt dat bij de meeste liefhebbers een soeplepel die een beetje bol staat (ik wil niet zeggen halfbol). Dat zit nu éénmaal ingebakken in de praktische genen van de vogelliefhebberij.

Als men een soeplepel neemt en men vult die met water, dan is dat ongeveer 15 gram. Het soortgelijk gewicht van water = 1.0. Het soortgelijk gewicht van mariadistelzaad ken ik niet, want ik heb het zaad hier niet in mijn bezit. Het gemalen zaad zal ongeveer wel een gewicht van 15 gram hebben voor een soeplepel, die een beetje bol staat (vergelijkingsbasis : het soortelijk gewicht van andere zaden).

Besluit : de dosering die door de liefhebbers aangegeven wordt, ligt lager, maar zijn gaan het van 2-3 dagen/week tot volcontinu geven. Is dit fout van deze liefhebbers ? Antwoord : neen. Zij gaan een lagere onderhoudsdosis op meer tijdstippen geven, terwijl ik een hogere onderhoudsdosis op minder tijdstippen ga geven. Ik veronderstel dat het uiteindelijke effect, hetzelfde zal zijn.


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  Marc Grieten ma jul 23 2012, 20:23

Ik heb vandaag eens gecontroleerd hoeveel gram er in een soeplepel gaat.
De soeplepels die wij gebruiken zijn niet overdreven groot en meer van het ronde type.
Hierin ging, iets bol, 6 gram gemalen mariadistelzaad.

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  marcn di jul 24 2012, 14:21

mariedistel wat je kan kopen bij het kruitvat staat op de pot dacht ik ik capsullen per dag voor een mens.
dus een soeplepel voor hoeveel kg eivoer is dat dan wel

marcn

Aantal berichten : 22
Join date : 07-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  van den broeck alfons di jul 24 2012, 15:46

mariedistel wat je kan kopen bij het kruitvat staat op de pot dacht ik ik capsullen per dag voor een mens.
dus een soeplepel voor hoeveel kg eivoer is dat dan wel

Ik vermoed dat dit produkt van Kruidvat, een olie is van mariadistel. Totaal andere benadering dan hiervoor vermeld, daar sylimarine in olie veel meer geconcentreerd is. Je moet het gehalte kennen aan sylimarine in deze olie kennen.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  van den broeck alfons di jul 24 2012, 16:29

Ik heb vandaag eens gecontroleerd hoeveel gram er in een soeplepel gaat.
De soeplepels die wij gebruiken zijn niet overdreven groot en meer van het ronde type.
Hierin ging, iets bol, 6 gram gemalen mariadistelzaad.

Dan moet ik hier grote soeplepels hebben Very Happy , maar ik ken het type van de kleinere ronde. Het was tevens te verwachten dat het gemalen zaad, een kleiner soortgelijk gewicht had dan water.

Even berekenen voor een soeplepel van 6 gram mariadistel gemalen zaad en dan kom ik theoretisch op 4,77 mg. sylimarine per kg. zachtvoer/eivoer. Deze dosis mag je aanhouden : dus 1 "ronde" soeplepel per kg. zachtvoer/eivoer, als onderhoudsdosis, die je zéér regelmatig ga geven aan je vogels. Dit is geen dosis waar je een reeds zieke vogel (met slechte leverwerking) gaat genezen, maar de lage dosis waarvan hier sprake zou eventuele leverproblemen, op langere termijn, moeten kunnen voorkomen. Ik had ondertussen ook nog een andere studie op het internet kunnen consulteren, waarbij men 3 à 4 gram gemalen zaad gebruikte per kg. voeder. Dit was wel een studie bij kippen.

Marc, altijd indachtig, mariadistel kan helpen leverproblemen te voorkomen, inzonderheid deze die voedingsgerelateerd zijn, maar bij bv. de zware virale leverinfecties..., ja, het is geen wondermiddel.

Wat wel duidelijk is ondertussen : deze dosis zal op lange termijn de gezondheid van uw vogels niet aantasten.


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  Marc Grieten di jul 24 2012, 20:07

Ik ben zinnens om gedurende een toch wel redelijk lange periode de test eens te doen met gemalen mariadistezaad onder het eivoer te mengen.
Als er nergens lijken uit de kast vallen zou deze test tot na de volgende kweekperiode kunnen duren.

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  van den broeck alfons wo jul 25 2012, 14:28

Ik denk niet dat er lijken uit de kast zullen vallen.

Uit een studie bij kippen, over een periode van 6 maanden, en waarbij een concentratie aan sylimarine werd gebruikt van 80 mg./kg., waren er uitwendig geen vergiftigingsverschijnselen konkreet zichtbaar. Inwendig begonnen er in het weefsel van de lever toch wel enkele kleinere- en negatieve pathologische verschijnselen voor te doen. Deze laatsten stelde men niet vast bij een concentratie van 40 mg./kg en dit eveneens gedurende een periode van 6 maanden.

Omdat je een concentratie gaat gebruiken van ongeveer 1/16, bestaat dus het vermoeden dat er vrijwel niets zal gebeuren. Nu, uiteraard, het type vogels dat je kweekt, is van een totaal andere soort dan een kip.

Wat wel interessant zou zijn om te weten is, welk het verschil in resultaat kweek is, tussen enerzijds een groep zonder sylimarine in hun voeding, en anderzijds een groep met sylimarine in hun zachtvoer/eivoer.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  Marc Grieten wo jul 25 2012, 21:37

[Wat wel interessant zou zijn om te weten is, welk het verschil in resultaat kweek is, tussen enerzijds een groep zonder sylimarine in hun voeding, en anderzijds een groep met sylimarine in hun zachtvoer/eivoer.[/quote]

Wil men inderdaad het verschil merken tussen iets geven(om het even wat) en het niet geven moet men met een voldoende grote controlegroep werken.
Daar ik echter mijn verzorging zo eenvoudig mogelijk wil houden, zie ik het zelf niet zitten om met twee verschillende eivoeders te werken.

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Mariadistel Empty Re: Mariadistel

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum