Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Boterbloemen

2 plaatsers

Ga naar beneden

Boterbloemen Empty Boterbloemen

Bericht  van den broeck alfons wo jan 30 2013, 08:25

Ik heb eigenlijk wilde vogels nog nooit zien knagen aan boterbloemen : niet aan de bloem zelf, niet aan de stengel om het eventueel te gebruiken als nestmateriaal.

Lange tijd geleden heb ik het eens gegeven aan mijn vogels, maar de vaststelling was dat ze er wijselijk afbleven. Leg er geplukte graszaden naast, en ja, de graszaden nuttigen ze wel, de rest gebruiken ze eventueel als nestmateriaal.

Nooit een deftige verklaring kunnen vinden over het waarom. Tot nu dus.

Boterbloemen bezitten, in de kontext van hun natuurlijk defensiesysteem tegen vraat, de stof protoanemonine. Deze stof komt vrij vanaf het ogenblik dat bv. de stengel, het onderste blad... beschadigd wordt, door bv. vraat. De minste kneuzing van de plant is al voldoende. Deze stof heeft een onaangename geur en veroorzaakt een roodheid, met blaren, van de slijmvliezen, dus ook deze in de bek van de vogel.

Dus, boterbloemen, vers geplukt, kan je best niet geven aan vogels.

Gewoon, ter informatie.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Boterbloemen Empty Re: Boterbloemen

Bericht  Johan za apr 27 2013, 16:13

Gezien ze er niet van eten denk ik dat ze beter weten dan wij wat goed is en wat niet.Zo zie je maar dat wij onze instinkten verloren zijn.

Johan

Aantal berichten : 31
Join date : 18-03-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Affligem

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum