Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nagels aangepikt door ouders

3 plaatsers

 :: Japanse meeuwen :: Lonchura's

Ga naar beneden

Nagels aangepikt door ouders Empty Nagels aangepikt door ouders

Bericht  Bart Van Den Bossche vr jul 19 2013, 20:20

Heb dit jaar bij twee nesten zilverbekken meegemaakt dat de jongen na ca. 5 dagen aangepikte nagels hadden door de oudervogels. Bij sommige ontbrak enkel de nagel, bij andere ook het voorste kootje. Eens dit gebeurd is, komen ze er niet meer aan.

Koppel 1 is een aangekochte man en een overjarige kweekpop. Bij de kweekpop heb ik dit nooit gehad. Ik verdacht dus de man en heb na 1 ronde de kweek gestopt.

Koppel 2 betreft 2 aangekochte vogels die zonder problemen in de eerste ronde 7 jongen hebben groot
gebracht. Allemaal met intacte nagels. Bij de tweede ronde had 1 jong aangepikte nagels.

Heeft iemand een idee hoe dit zou komen ? Ik dacht eerst dat het genetisch was maar dat verklaart niet dat het bij twee koppels gebeurt en ook niet dat het de ene ronde voorvalt en de andere niet.
Ik vermoed dat het aan iets in de voeding ligt. Een liefhebber vertelde me dat hij dacht aan een overaanbod van eiwitten (ik geef naast eivoer ook behoorlijk wat pinkies) of dat de man door de pinkies te driftig werd ?
Hij trok de parallel met grasparkieten waar een teveel aan eiwitten (bv Breedmax) ook aanleiding zou geven tot afgeknauwde poten.

Heeft iemand anders zoiets al meegemaakt ?

Ik geef een normale exotenmengeling, trosgierst, grit en mineralen, commercieel eivoer aangevuld met behoorlijk wat diepvries pinkies.

Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nagels aangepikt door ouders Empty aangepikte nagels

Bericht  leila vr jul 19 2013, 23:41

hallo
Ik heb het vroeger ook weleens gehad en kon niet verklaren waar het misschien door kwam.
Een teveel aan dierlijke eiwitten dat zou kunnen maar word tegenwoordig algauw geroepen,het kan evengoed een andere stof zijn.
als je veel pinky,s geeft naar uw gevoel dan ga je het wat minder geven of je maalt het met een mixer wat fijner.
Bij mij krijgen ze alleen de eerste paar dagen pinky,s gemalen tot kleine witte stukjes en dan door het eivoer dan blijft het eivoer er aan plakken vandaar.
als ik het zo leest wat u voert is er op het oog niks geks aan.
Gaat het niet over dan zou ik ze uit selecteren voor de kweek
Heb er zelf nu al jaren geen last meer van,maar ik denk er zo over hoe uitgebreider het voer hoe beter het is voor de vogels.
Mvg wim:) 

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nagels aangepikt door ouders Empty aan pikken van jongen

Bericht  Eduard za jul 20 2013, 07:35

Ik zou denken aan; zout/mineraal; te kort.

Kuikenmineraal of liksteen voor vee is dan de oplossing om het tekort weg te werken.
Kuikenmineraal in een bakje apart neer zetten.
De liksteen ook apart, eerst afspoelen, in een stenen of plastic bakje.
De liksteen trekt vocht aan dus elke week schoonmaken,=afspoelen en bakje schoonmaken.

Kan ook nog gebeuren door onervarenheid van de vogels in de bezigheid van de jongen uit de eischaal te pellen.

Eduard

Aantal berichten : 22
Join date : 01-10-12
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Nagels aangepikt door ouders Empty Re: Nagels aangepikt door ouders

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Japanse meeuwen :: Lonchura's

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum