Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Groenten voor vogels : asperges

Ga naar beneden

Groenten voor vogels : asperges Empty Groenten voor vogels : asperges

Bericht  van den broeck alfons zo apr 17 2011, 10:13

Het is stillaan weer aspergetijd en elk jaar opnieuw is dat een korte feestperiode voor mij.

Gekuiste asperges moet je niet geven aan vogels : je moet dat zelf opeten.

Maar als je asperges kuist, dan ontdoe je deze van de buitenste houterige schil, die niet eetbaar is. Je kan deze kooktechnisch wel gebruiken om een soort bouillon te trekken om de typische aspergesmaak te geven aan een soep. Deze smaak wordt veroorzaakt door diverse zwavelverbindingen.

De houterige schil gebruikt ik ook om een thee te trekken, dewelke ik daarna geef in het drinkwater van mijn vogels.

Hoe ga ik tewerk ?

Standaard koop je op de markt, in de supermarkt, een busseltje asperges aan van ongeveer 500 grammen. Na het kuisen en spoelen met water, breng ik deze houterige schil over in ongeveer een halve liter koud water (geen lauw- of warm water) en laat dit een aantal uren trekken. Daarna filtreer ik het door een zeef en verdun het verder met water in een plastic fles tot ongeveer 1,5 liter. Deze thee, met een licht troebel uitzicht, geef ik dan aan mijn vogels als drinkwater.

Deze thee heeft een lichte zwavelige reuk. Dat is normaal.

De belangrijkste reden waarom ik die thee geef is het vrij hoge gehalte aan folacine. Folacine is een voorloper, een grondstof, in de aanmaak van vitamine B9. Vitamine B9 = folaat.

Een, al dan niet, ernstig tekort aan vitamine B9 in het lichaam van een vogel uit zich in een slechte groei bij nestjongen, evenzo bij een foetus in het ei. Sterfte van de foetus in het ei kan voorkomen.

Verder is er een verslechterde groei van de bevedering, evenzo depigmentatie van de veders. Abnormaliteiten in de groei van de beenderen komt eveneens voor bij langdurige tekorten.

Geneesmiddelen voor vogels, die behoren tot de groep van de sulfonamiden, gaan een negatieve invloed uitoefenen op de aanmaak van vitamine B9 in het vogellichaam. Geneesmiddelen behorende tot deze groep zijn o.a. EsB3, S-Mez…

Vitamine B9 heeft een relatie met vitamine B12 = foliumzuur.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum