Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Grote Cubavink

3 plaatsers

 :: Cultuurexoten :: Amerikaanse prachtvinken

Ga naar beneden

Grote Cubavink Empty Grote Cubavink

Bericht  Pascal di jun 29 2010, 22:07

Ik ben de fiere eigenaar van een jong koppeltje Grote Cubavinken, in september zijn ze klaar voor hun eerste kweek (eveneens de mijne met deze soort Wink ). Momenteel zitten ze appart in vluchten. Mijn kweekboxen zijn 100x50x50 met kunststof "camouflage". Wie kan mij wat tips geven die een succesvolle kweek kunnen bevorderen ? Ik heb nu enkele jaren ervaring met Kleine Cuba's met vrij bevredigende resultaten. Is de kweek te vergelijken met Kleine Cuba's ? Hoe kan ik ze het best "voorstellen" aan elkaar ? Welk nestkastje ? Question

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Grote Cubavink Empty Re: Grote Cubavink

Bericht  Pascal vr jul 09 2010, 21:00

Momenteel heb ik goede resultaten met mijn Kleine Cuba's in de kweekkooien, ik lig momenteel terug met 2 nestjes jongen. Afwachten hoe dat afloopt... Voor 1 koppeltje heb ik spijtig genoeg geen plaats meer. Mijn eeuwige probleem ... Crying or Very sad
Mijn zwartborsten laat ik hun gang gaan in de grote voliere, het mannetje is volop aan het balsen en de 2 slepen nestmateriaal à volonté aan.
Iemand kweekervaringen met Grote Cuba's ??

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Grote Cubavink Empty Re: Grote Cubavink

Bericht  Pascal za jul 17 2010, 10:48

Kan me iemand wat bruikbare tips en kweekervaringen delen betreffende de Grote Cuba ??

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Grote Cubavink Empty Cubavink

Bericht  vdva ma jul 19 2010, 20:59

Hallo Pascal,
Ik ken een paar liefhebbers die heel wat ervaring hebben met verschillende serinussoorten, maar ik weet niet zeker of zij ook veel afweten van de kweek met de grote cuba-vink.
Heb je al eens gekeken in onze wie-kweekt-wat lijst (zie startpagina)
André Augustijnen is alvast een persoon met een uitgebreide kennis.
mvg,
André VDV

vdva

Aantal berichten : 23
Join date : 07-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Grote Cubavink Empty Re: Grote Cubavink

Bericht  Pascal di jul 20 2010, 12:00

Ik hoop op de clubtt wat mensen tegen te komen die me wat meer weten te vertellen. Maar dat is wat aan de late kant. Het gaat vooral om het samenstellen of bijeenbrengen van het koppel. De man en de pop zijn nu gescheiden.
Enkele tips om gevechten of erger te vermijden... Met mijn Kleine Cuba's heb ik dat probleem tussen man en pop nooit gehad maar ik wil niets aan het toeval overlaten.
Eerst pop in de kweekkooi en na een paar dagen de man ? Samen in één keer ? Het zijn 1meter brede kweekkooien, dus klein zijn ze zeker niet.
Als de samenstelling goed verloopt zullen we wel zien hoe de rest verloopt, ik wil alleen geen verwondingen of ... Evil or Very Mad

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Grote Cubavink Empty Re: Grote Cubavink

Bericht  koen do jul 22 2010, 22:49

Bij het kweken met agressievere soorten,
maakt men wel vaker gebruik van tussenschotten
waar ze elkaar nog steeds kunnen zien.

Dit kan dienen om aan elkaar te wennen
of wanneer (de man) problemen opduiken
met nesten kapot maken, pop verstoren tijdens broeden
of jongen eruit gooien.

Ik denk wel dat eens het klikt tussen je grote cuba's
dergelijke voorzorgen in de toekomst achterwege mogen gelaten worden.
koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Grote Cubavink Empty Re: Grote Cubavink

Bericht  Pascal vr jul 23 2010, 20:42

Hallo Koen,

Ik ga inderdaad voor alle zekerheid een tussenschot plaatsen. En kijken hoe dat verloopt. Normaal verwacht ik geen problemen maar je weet maar nooit.
Bedankt voor de reactie.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Grote Cubavink Empty Re: Grote Cubavink

Bericht  Pascal wo sep 08 2010, 20:41

De grote Cuba's zijn nu enkele dagen gekoppeld en geen problemen, hopelijk kraai ik niet te snel victorie. Maar het ziet er wreedzaam uit. Nu nog een voorspoedige kweek.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Grote Cubavink Empty Re: Grote Cubavink

Bericht  Pascal vr jan 07 2011, 21:37

De voorspoedige kweek laat op zich wachten... 3x bevruchte eieren, 3x broeden, 3x jongen dood na uitkippen, duidelijk "fysiek" geweld. Misschien een teveel dierlijke eiwitten of toch nog te jong zijn momenteel echter 18 maanden. Voorlopig geen jonge Grote Cuba's, hopelijk volgende keer meer geluk. Iemand een idee om het de volgende keer wel te doen lukken ? Ervaringen ? Suggesties ?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Grote Cubavink Empty Re: Grote Cubavink

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Cultuurexoten :: Amerikaanse prachtvinken

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum