Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Japanse meeuwen ziekte

+2
Tim Van Vugt
Antoine
6 plaatsers

Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Antoine vr okt 01 2010, 23:02

Onlangs las ik in een boek oppassen voor de japanse meeuwen ziekte,maar er stond niet bij wat het is.
Wie legt het mij eens uit?


Laatst aangepast door Antoine op do dec 09 2010, 14:41; in totaal 1 keer bewerkt

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Tim Van Vugt za okt 02 2010, 09:27

zou het zelf niet weten wat het is weet wel dat er heel veel mensen zijn die daar tegen kuren , ik zelf heb dat nog nooit gedaan aangezien ik ook nie weet wat dat is :-) , maar naart schijnt zoude andere exoten da krijgen van de meeuwen en de meeuwen zelf daar niet zoveel last van hebben , dat nis toch wat ze mij wijsgemaakt hebben ;-)
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Antoine za okt 02 2010, 15:26

Bedankt voor de uitleg,maar ik zoek nog verder,als ik iets vind laat ik het wel weten.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Bart Van Den Bossche ma okt 04 2010, 20:57

Ik dacht dat Japanse meeuwen ziekte de ziekte was veroorzaakt door zogenaamde flagellaten.
De jongen hebben in de nest een opgezwollen krop, lijkt soms wat gisting in de krop.
De jongen sterven meestal met nog volle krop (soms nog zaden in, soms enkel lucht). Vaak hebben ze ook een erg donkere buik als ze sterven.

Heb dit in het verleden ook nog gehad bij mijn zebravinken (niet opgekweekt door Japanse meeuwen).
De jongen wat Lori-S in de bek druppelen hielp toen als ze het niet te erg hadden.

Met Japanse meeuwen als pleegouders heb ik het nog niet meegemaakt. Ik kuur mijn pleegouders niet.

Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Antoine do okt 07 2010, 14:04

Bart Van Den Bossche schreef:Ik dacht dat Japanse meeuwen ziekte de ziekte was veroorzaakt door zogenaamde flagellaten.
De jongen hebben in de nest een opgezwollen krop, lijkt soms wat gisting in de krop.
De jongen sterven meestal met nog volle krop (soms nog zaden in, soms enkel lucht). Vaak hebben ze ook een erg donkere buik als ze sterven.

Heb dit in het verleden ook nog gehad bij mijn zebravinken (niet opgekweekt door Japanse meeuwen).
De jongen wat Lori-S in de bek druppelen hielp toen als ze het niet te erg hadden.

Met Japanse meeuwen als pleegouders heb ik het nog niet meegemaakt. Ik kuur mijn pleegouders niet.

Dit heeft Marc Grieten mij ook gezegd.Of men echt moet kuren weet ik niet,maar het zou wel goed zijn.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Bart Van Den Bossche do okt 07 2010, 17:12

Antoine,

Ik denk dat men met kuren niets verkeerd doet. Enigste risico is dat de kans op onbevruchte eieren misschien iets groter is (?) maar omdat het over pleegouders gaat, is zelfs dit niet echt belangrijk.


Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  dave za okt 16 2010, 16:20

Dit is een ziekte die bij onze prachtvinken voorkomt en waarvan de japanse meeuwen drager zijn maar het niet uiten. door het verleggen van onze prachtvinken onder pleegouders in dit geval japanse meeuwen kunnen ze deze ziekte krijgen, men kan er wel tegen kuren maar ik zou het persoonlijk niet preventief doen.
wat de oorzaken en gevolgen van deze ziekte zijn weet ik niet zeker.

dave

Aantal berichten : 7
Join date : 13-09-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  van den broeck alfons zo nov 28 2010, 09:15

De Japanse meeuwenziekte is een infectie veroorzaakt door één van de zovele flaggelaten die bij vogels kunnen voorkomen en die luistert naar de naam : Cochlosoma spp. Dit microörganisme behoort tot de klasse van de protozoa, en is dus geen virus, bacterie of schimmel. Het aantal vogelsoorten waarbij deze flagellaat kan voorkomen, is eigenlijk oneindig.

Er is al zoveel geschreven en verteld over deze ziekte, dat het geheel een eigen leven gaan leiden is, een soort hype, maar in al hetgeen hiervoor geschreven is zit wel degelijk veel waarheid in.

Cochlosoma spp. komen het vogellichaam binnen via de bek : dat is de enige toegangspoort, gaan doorheen het ganse spijsverteringsstelsel en de eigenlijke plaats in het vogellichaam waar dit organisme statistisch een ware ravage kan aanrichten is de endeldarm en de dikke darm. Het ziektebeeld gelijkt op coccidiose, maar is het niet.

Verder zijn nestjongen veel meer vatbaar dan volwassen vogels om het uiteindelijke ziektebeeld te manifesteren. Maar geloof me vrij : ook volwassen Japanse meeuwen sterven aan de ziekte, evenzo andere volwassen vogelsoorten.

Dat volwassen vogels ook sterven heeft eigenlijk een dubbele oorzaak : in eerste instantie een bloederige ontsteking van het weefsel van de endeldarm/dikke darm, in tweede instantie een infectie door darmbacteriën die de bloedbanen van de vogel kunnen binnendringen en aldaar een septicemie veroorzaken, een bloedvergiftiging.

Cochlosoma spp. worden uitgescheiden via de uitwerpselen. In een microscopisch onderzoek van de uitwerpselen van een vogel, zou men ze kunnen waarnemen. Dit microscopisch onderzoek dient snel te gebeuren na productie van een faecesstaal door de vogel in kwestie.

Geïnfecteerde vogels kan je behandelen met geneesmiddelen op basis van metronidazole of ronidazole. Tevens dien je alle uitwerpselen te verwijderen uit de hokken om een herinfectie te voorkomen.

De jongen hebben in de nest een opgezwollen krop, lijkt soms wat gisting in de krop.
De jongen sterven meestal met nog volle krop (soms nog zaden in, soms enkel lucht). Vaak hebben ze ook een erg donkere buik als ze sterven.
Dit is vermoedelijk megabacteriosis en geen Japanse meeuwenziekte.

Copyright Van den Broeck Alfons - 2010

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Karel Pauwels zo nov 28 2010, 10:29

Bedankt voor de verstaanbare uitleg Alfons Smile

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Antoine zo nov 28 2010, 11:58

Alfons,

Bedankt voor deze mooie uitleg.
Heb weer wat bijgeleerd. Very Happy

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  van den broeck alfons ma nov 29 2010, 09:00

Ik heb mijn database quasi vogelziekten eens even nagekeken.

Als je geen geneesmiddelen wenst te gebruiken, zou je ook een thee kunnen maken van basilicum (het kruid). In basilicum vindt men de chemische stof : linalool. Linalool manifesteert een dodende werking tegen een soortgelijke parasiet die voorkomt bij vogels nl. Giardia spp, inzonderheid wilde vogels en watervogels. Zou dus kunnen werken op termijn. Nochtans bestaan er geen specifieke gegevens met betrekking tot Cochlosoma spp. Hoeveel moet je gebruiken in een thee : moet je zelf uittesten in verband met een mogelijke giftigheid, als je te zwaar zou doseren. Kan dit moeilijk uittesten op elke exotensoort.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Tim Van Vugt di nov 30 2010, 23:57

goed om te weten , jij hebt presies veel verstand van dat soort dingen , weet jij mechien aan wat het licht dat sommige van mijn bruinborsten soms geel aan hun poten krijgen en al dan niet een nagel of teen verliezen , de kooien worden optyd gekuist en elke week 1 of 2 x een bad , mvg tim
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  van den broeck alfons wo dec 01 2010, 08:00

Aan Tim Van Vugt : mag ik u eens vragen welke bodembedekking u gebruikt ?

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  van den broeck alfons wo dec 01 2010, 11:40

Die geelverkleuring van de poten zou kunnen wijzen op een tekort aan vitamine A en vitamine B5.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Antoine wo dec 01 2010, 20:01

Van vitamine A gesproken,men zegt al eens dat als men binnen kweekt je vitamine A moet bijgeven aan de vogels,maar onder welke vorm geeft men dat dan?

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  van den broeck alfons do dec 02 2010, 15:57

Als je binnen kweekt, is de behoefte van zaadetende vogels voor vitamine A even groot als ware dat die vogels buiten verblijven. Verwar je hier niet met vitamine D2/D3, waarbij de UV straling van zonlicht een rol speelt ?

Vitamine A, D3 en E zijn vetoplosbare vitaminen en dienen best via het zachtvoer of het eivoer toegediend te worden. Vetoplosbare vitaminen lossen niet op in water.

Je kan een waaier aan commerciële produkten gebruiken, maar ook diverse soorten groenten. De groene plantendelen van groenten bevatten overwegend goede gehalten aan vitamine A.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Tim Van Vugt za dec 04 2010, 17:52

schelpenzand , maar is geen verkleuring van de poten maar zo een dike laagje eter op de poot ( teen ) met gevolg nagel kwijt ofzo , he er dit jaar geen last van gehad maar over twee jaar veel , mvg tim
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  van den broeck alfons zo dec 05 2010, 09:59

Meestal zijn dat Stafylococcen spp. bacteriën die dat soort "ziekte"beeld geven. Heb het hier zelf ook voorgehad toen ik schelpenzand gebruikte.

Stafylococcen spp. bacteriën komen in elk hok voor en zijn ook niet te bannen uit binnenruimten, ook niet in woonruimten. Maar daar zitten een aantal ondersoorten tussen die regelmatig huid- en/of pootinfecties geven bij vogels. Bepaalde kwekers hebben er totaal geen last van bij gebruik van schelpenzand. Anderen hebben regelmatig het probleem, zoals u het omschrijft. Veel zal afhangen van de luchtvochtigheid in de ruimte waarin de vogels verblijven. Bij een luchtvochtigheid van 70% of hoger, vermoed ik dat het probleem zich meer frequenter zou kunnen stellen.

Als ik nu het schelpenzand vervang door anti-coccidiosekorrel (duivenliefhebbers gebruiken dat veelvuldig), dan heb ik het probleem totaal niet, ook niet bij een hoge constante luchtvochtigheid zoals in de wintermaanden. Probleem met deze anti-coccidiosekorrel is dat het produkt nogal vrij veel wit stof afgeeft in de binnenruimten : "het stieft", zoals men dat nogal eens durft te zeggen.

Je kan nu ook je schelpenzand mengen met deze korrel in een verhouding 50/50. Dan zie ik het probleem bij mijn vogels ook niet meer. En, het stieft dan veel minder.

Dus, het zal wel iets te maken hebben met de rulheid van het schelpenzand gedurende bepaalde perioden van het jaar en bij een langdurige hogere luchtvochtigheid in de binnenhokken.

Die Stafylococcen bacteriën zijn nu wel niet zo onschuldig als ze op het eerste zicht lijken. De meest beruchte ondersoort in deze groep is deze welke mensen omschrijven met de volksbenaming : ziekenhuisbacterie = methicilline resistente stafylococcus aureus of -albus.

Dat is dus het Stafylococcus type dewelke ongevoelig geworden is aan een grote waaier van antibiotica. Hoe komt dat : door foutief gebruik van allerlei antibiotica bij mens en dier. Maar daar ga ik hier niet over uitwijden, want dat kan leiden tot heftige discussies tussen pro's en contra's.

Deze MRSA bacterie = ziekenhuisbacterie, daarvan is het voorkomen ook al regelmatig vastgesteld bij vogels maar dan meestal als secundaire infectie : de primaire oorzaak van de ziekte bij de vogel is een ander microörganisme, de vogel verzwakt en dan steekt deze ziekenhuisbacterie plots zijn kopje op en veroorzaakt een tweede infectie dewelke de vogel fataal wordt.

Als je een wonde hebt aan uw handen, weet ik om welke reden, doe dan een plastic wegwerphandschoen aan tijdens de verzorging van uw vogels (daarna werp je deze in de vuilbak buiten, niet binnen). Het laatste wat ik u zou wensen is dat deze ziekenhuisbacterie zich gaat nestelen in deze wonde en dat deze gaat etteren. Het kan een behandeling van enkele weken zijn om die wonde te genezen en dan nog met heel specifieke antibiotica. Laat staan, dat deze bacterie zou overgaan in de bloedbanen via de wonde, want dat zou er wel eens een levensbedreigende situatie kunnen ontstaan (bloedvergiftiging zoals de mensen zeggen).

Nu ook niet paniekeren, maar wel uw gezond verstand gebruiken : vele microörganismen die vogels ziek maken, kunnen ook mensen ziek maken.

Nog een tip om erger te voorkomen : zwangere vrouwen blijven ten allen tijde weg uit voliëres, binnenruimten enz... en nemen niet deel aan de verzorging van vogels. Dit is een voorzorgsmaatregel.

Copyright 2010 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Tim Van Vugt ma dec 06 2010, 22:04

hartelijk dank voor de uitleg dan zal het inderdaad met de vochtigheid te maken hebben want dat was het eerste jaar dat ik in dat hok kweekte, nieuwe vloer gegoten enzo mvg tim
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Japanse meeuwen ziekte Empty Re: Japanse meeuwen ziekte

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum