Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nestkast gouldamandine

+2
Karel Pauwels
van den broeck alfons
6 plaatsers

 :: Gouldamadines :: Gouldamadines

Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Nestkast gouldamandine

Bericht  van den broeck alfons za jan 01 2011, 10:15

Dit vond ik op één van mijn surfsessies met de volgende tekst :

De Gouldamadine zal zijn nest bouwen in een ongelijk gesloten nestkastje (zie foto).

Nestkast gouldamandine Nestkastgould

Heeft iemand ervaringen met dergelijke nestkasten, niet alleen bij gouldamandines maar ook bij andere exoten ?

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Karel Pauwels za jan 01 2011, 12:13

Heb hier geen ervaring mee, ik gebruik al zolang ik exoten kweek half open nestkastjes.
Hier kunnen de maten wel varieren namelijk voor diamantvinken en zon astrilden zijn ze groter.
Voor grasvinken incl: de goulds 12*12*12 voor de andere 20*20*20cm.

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Antoine za jan 01 2011, 14:53

Zou dit ook willen weten.
Moet het zo een nestkastje zijn of kan het ook anders?
Ga namelijk deze maand hopelijk mijn eerste goulds aanschaffen.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  van den broeck alfons zo jan 02 2011, 08:29

Antoine, welkom bij de gouldkwekers.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Antoine zo jan 02 2011, 19:55

Van den Broeck Alfons schreef:Antoine, welkom bij de gouldkwekers.

Dank u,ben benieuwd,is de eerste maal dat ik deze vogels ga hebben.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Pascal zo jan 02 2011, 20:56

Ik zit midden in het kweekseizoen met mijn Gouldamadines. Geen superjaar maar ik ga zeker niet klagen. Goulds kweken ook perfect in de "standaardnestkastjes". Ik kweek met de kunststof versie met "ovalen gat" (exoten) maar met rond gat gaat evengoed. Ik heb de indruk dat ze niet echt kieskeurig zijn. Er zijn koppeltjes die werk maken van de aankleding van hun nestkastje maar er zijn er ook die het in een "naakt" nestkastje doen zoals een Bandvink.
In de vrije natuur "Downunder" gebruikt de Gouldamadine nesten met een lange gang, zoals je op volgende site kan zien : http://www.savethegouldian.org/Nest%20box.html#background. Wegens een nijpend gebrek aan deze nestholtes hangen enkele organisaties kunstnestkasten... Deze staan nog altijd ver van de foto die Alfons ons laat zien. Zo'n nestkastje kan maar hoeft niet, ik zie geen voordelen (voor de vogels) aan deze nestkast... soms moeten we het ook niet te ver willen zoeken. En als je het zou willen als in moeder natuur dan moet je verdomd diepe kweekkooien hebben !! lol!

Dit is een interessante Australische site over Gouldamadines : http://savethegouldian.org/index.html
Niet alleen over Goulds in de natuur maar ook in avicultuur. Met heel interessante artikels over pleegouderkweek, voeding, etc... zeker het bekijken waard !


Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  van den broeck alfons ma jan 03 2011, 08:42

Wel, Pascal, het is goed dat ik nu deze website eens gelezen heb, want ik had allang een vermoeden dat die Eucalyptus bomen een rol spelen in de levenswijze van die wilde goulds, niet direkt in verband met broedholten, maar in relatie met de bescherming van de jongen in de nest tegen parasieten, vlooien, mijten, teken..., u kent het wel.

Ga de volgende dagen, weken...eens zoeken of daar wetenschappelijke studies over bestaan, vermoedelijk wel, maar dan moet ik het ook nog kunnen relateren aan al dat ongedierte hier in onze streken.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Pascal ma jan 03 2011, 10:05

Ik vrees dat nestkastjes in eucalypthus redelijk prijzig zullen zijn !! Cool Maar als het ons zou helpen in de kweek met onze Gouldamadines ...
Je hebt gelijk, we zouden meer naar de wilde tegenvoeters van onze Goulds moeten kijken. Volgens mij "verwen" ik de dieren nog altijd teveel. Ik heb de artikels op deze website gelezen over Goulds en voeding in avicultuur en het volgende liet mij wat wit wegtrekken Shocked :
Other supplement foods may be satisfactory but be aware that Gouldians are prone to hyperavitaminosis so soft foods high in vitamins or vitamin supplements, particularly those added to water, should be avoided
bron : http://savethegouldian.org/articles/mike%20calendar%20article.html
Hoe kan je dit nu verenigen met de bewering dat Blauwe Goulds extra vitamine A nodig hebben ? Ik geef mijn Goulds om de 14 dagen vitaminen in hun water Evil or Very Mad

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  van den broeck alfons di jan 04 2011, 10:02

Ik denk niet direct aan nestkastjes in eucalyptushout, maar aan eucalyptusolie waarmee je de nestkastjes aan de binnenkant eventueel mee kan inwrijven. Moet ik eens nader gaan bekijken.


Laatst aangepast door Van den Broeck Alfons op di jan 04 2011, 16:47; in totaal 1 keer bewerkt

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Pascal di jan 04 2011, 11:13

Of eventueel als nestmateriaal... ik heb kunststof nestkastjes, hygiënisch maar dat zal een knoeiboel geven als ik deze inwrijf met olie ! Razz Razz


Laatst aangepast door PascalB op di jan 04 2011, 16:55; in totaal 1 keer bewerkt

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  van den broeck alfons di jan 04 2011, 16:54

Dat nestmateriaal inwrijven met die olie, dat vertrouw ik niet in verband met de nestjongen. Als die eucalyptusolie in aanraking gaat komen met die tere huid van de nestjongen ? Ik weet niet wat er dan gaat gebeuren.

Komt er nog bij in hoeverre die geur irriterend kan zijn en de oudervogels weigeren om het nest nog te betreden.

Ik weet wel dat ik eens gelezen heb dat een liefhebber enkele druppels eucalyptusolie deed in een vernevelaar en alzo langzaam verstuifde om de kwaliteit van de lucht te verbeteren in de hokken.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Pascal di jan 04 2011, 17:11

Antoine, zo bedoelde ik het niet... scratch

Ik bedoel vezels (van schors, bladeren, ...) van de Eucalyptus gebruiken tussen het nestmateriaal. Olie IN het nestkastje dat is inderdaad geen zo'n goed idee. Begin maar eens "ingeoliede" jongen te ringen !! drunken

Idea Ik heb enkele planten in de kweekruimte staan, louter als decoratie, natuurlijke aankleding laten we zeggen. Er kan evengoed een kleine (traaggroeiende) soort Eucalyptus in de kweekruimte gezet worden waarvan de blaadjes tussen het nestmateriaal wordt gemengd.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Pascal di jan 04 2011, 17:18

http://www.creaflora.be/main/eucalyptus.html

Op het eerste zicht zal ik echter het plafond van mijn kweekruimte moeten verhogen met een slordige 8 meter Suspect ... Maar ze zijn ook winterhard en kunnen dus in de tuin geplant worden. Misschien een idee ?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Antoine di jan 04 2011, 18:04

PascalB schreef:http://www.creaflora.be/main/eucalyptus.html

Op het eerste zicht zal ik echter het plafond van mijn kweekruimte moeten verhogen met een slordige 8 meter Suspect ... Maar ze zijn ook winterhard en kunnen dus in de tuin geplant worden. Misschien een idee ?

Had hier ook een eucalyptusboom staan in de tuin.Heeft hier verschillende jaren gestaan,maar is verleden jaar dopor de vries toch gesneuveld.
Weet niet goed welke het was,maar had van die ronde blaadjes,zoiets als eucalyptus cinerea.
Was toch een 4 à 5 meter hoog.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Pascal di jan 04 2011, 20:24

Tja, Antoine, het zal van soort tot soort afhangen !

Nog een site met interessante weetjes : http://www.tuinadvies.be/bomen_eucalyptus.htm

1)
De gedroogde bladeren worden gebruikt als eucalyptusolie
2)
Eucalyptus kan goed gesnoeid worden
3)
Eucalyptus houdt helemaal niet van ons schommelende klimaat in de winter. Zo kan het gebeuren dat door de wisseling van kou en mildere fasen de groei stagneert, de boom verpietert en misschien, hopelijk als struik terugkomt omdat in het onderste gedeelte van de stam uitlopers ontwikkeld worden.

Er bestaan soorten die -14°C en -20°c weerstaan :

Eucalyptus niphophila ‘Snowgun’ is bestand tegen vorst van -20 °C. Zijn bast schilfert af als hij ouder wordt. Zijn bladeren zijn langwerpig en de bladstelen rood. Hij kan per jaar 1 m groeien.
Veel verkocht is Eucalyptus gunii met zijn kleine ronde blaadjes als de boom jong is en die later langwerpig worden. Om deze kleine blaadjes te houden, moet de boom ieder jaar gesnoeid worden. Hij kan tegen vorst tot – 14 ° C.


D'er zijn dus mogelijkheden, sommige soorten buiten of binnen en sterk terugsnoeien, de blaadjes laten drogen, deze kan je dan gebruiken om onder nestmateriaal te doen zoals tabakstelen.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Antoine di feb 22 2011, 13:48

Op een gouldamadineforum zegt iemand dat hij zijn goulds kweekt met deze nestkasjes.
Nestkast gouldamandine Nest-open

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Karel Pauwels di feb 22 2011, 16:08

Waarom niet ik heb ze ooit gekweek in half open nestkasjes van 10*10*10 Very Happy
En dan nog natuurbroed Razz

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Pascal di feb 22 2011, 16:27

Ik gebruik identiek dezelfde voor mijn Goulds. Ik ben er tevreden over, makkelijk af te wassen, ik zet ze zelfs in de vaatwasser.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  koen di feb 22 2011, 16:49

Van den Broeck Alfons schreef:De Gouldamadine zal zijn nest bouwen in een ongelijk gesloten nestkastje (zie foto).
Nestkast gouldamandine Nestkastgould
Heeft iemand ervaringen met dergelijke nestkasten, niet alleen bij gouldamandines maar ook bij andere exoten ?
Bovenstaande klop volgens mij
en om verstoring en dominantie te vermijden
hang je ze best helemaal tegen het dak van de kooi/volière
zodat er geen vogels bovenop kunnen zitten.

Naast de goulds merk ik ook dat de papegaaiamadines dergelijke huisjes verkiezen
en meestal ook de spitsstaarten, maar die zijn niet zo heel erg kieskeurig.
Voordat ik bovenstaande versie had, verkozen ze de diepere versie van de halfopen houten kastjes.

Al de andere exoten verkiezen de bamboenestjes.

Vermits mijn experiment met hoge grassen vorig jaar mislukte
(zal ik zeker opnieuw proberen)
ga ik daarnaast ook de vrije nestbouw stimuleren
mbv samengebonden takken en struiken
al dan niet met buizen of draad
die ook zeer succesvol bleken downunder.

http://www.finchsociety.org/cfa/furniture/e.jpg
http://www.finchsociety.org/cfa/furniture/f.jpg
http://www.finchsociety.org/cfa/furniture/k.jpg

Ik zal nog even moeten zoeken welke struiken ik zal gebruiken
maar de meest voor de hand liggende op dit ogenblik is de duindoorn...

Dit laatste geldt dan vooral voor de andere prachtvinken
en niet zozeer voor de goulds...


Laatst aangepast door koen op ma feb 28 2011, 21:38; in totaal 1 keer bewerkt
koen
koen

Aantal berichten : 99
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Roeselare

http://www.veugelkoer.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Pascal di feb 22 2011, 21:12

In de voliere lijkt dit een haalbare kaart, ik ga me er binnenkort enkele aanschaffen en ophangen in de voliere. Eens kijken wat de Goulds en de andere exoten ermee doen. Op de kweekkooien gebruik ik de PVC nestkast, praktisch en hygiënisch.

Binnenkort zal ik een artikel posten over de Goulds in het wild en een nestkastenproject van Save The Gouldian Fund - "Saving the Gouldian finch : Homeless families get new designer homes" van Dr Sarah R. Pryke. study

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  G de Beer zo feb 27 2011, 20:05

Hoewel mijn goulds uit verschillende soorten nestkasten kunnen kiezen kiezen ze altijd voor het ongelijk gesloten nestkastje.

Ik adviseer om ze niet helemaal boven tegen het plafond te hangen
Ik heb dat eerder wel gedaan maar met een zomer met hoge temperaturen gingen de jongen dood door de hitte.

G de Beer

Aantal berichten : 3
Join date : 04-03-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Pascal zo feb 27 2011, 22:16

Dat klopt, ik spreek ook van ondervinding, geen dode jongen maar ze hingen, als ze wat groter waren, op warme momenten met z'n allen uit het nestgat. Dat is ook weer niet goed want voor je het weet kieperen ze eruit. Het is zowiezo beter in een voliere van nestkasten op verschillende hoogtes te hangen. Volg "De vurige roodkop deelt de lakens uit" maar dat gaat erover.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nestkast gouldamandine Empty Re: Nestkast gouldamandine

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Gouldamadines :: Gouldamadines

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum