Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

nestkast met dubbele bodem

3 plaatsers

Ga naar beneden

nestkast met dubbele bodem Empty nestkast met dubbele bodem

Bericht  Tim Van Vugt vr jul 01 2011, 23:20

heb al een paar keer gelezen dat er mensen zijn die nestkasten met een dubbele boden hebbben om zo eieren te reden van vogels die ze opeten , er zou dan een gat zitten in de bovenste boden waardoor het ei naar beneden rolt , heeft er hier iemand ervaring mee of een foto van , mvg tim Exclamation
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

nestkast met dubbele bodem Empty Re: nestkast met dubbele bodem

Bericht  Herman za jul 02 2011, 08:32

Het kan een eventuele oplossing zijn om eitjes te redden, maar denk dat je daarmee niet het oorsprongkelijke probleem gaat aanpakken.
Je geredde eitjes kan je dan inderdaad onder andere vogels gaan onderleggen, maar wat ben je dan eigenlijk met de vogel in kwestie zelf die de eitjes opeet?
Naar mijn mening, totaal niets en blijf je dweilen met de kraan open.
Ieder heeft daar natuurlijk zijn eigen mening over, waarvoor ik dan ook respect heb, maar bij mij gaan eipikkers er onmiddelijk uit na twee kansen.
Er zijn natuurlijk behoorlijk wat probeersels om eerst eens te gaan testen, zoals kunsteitjes in de plaats leggen tot het overgaan naar vast broeden, het eerste ei vervangen door een rot ei, enz...Maar of dit allemaal veel slaagkansen heeft, dat is af te wachten.
Zoals ik reeds vermeld heb, ik neem de dader gewoon weg en plaats een nieuwe partner.
Mvg,
Herman.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

nestkast met dubbele bodem Empty Re: nestkast met dubbele bodem

Bericht  Karel Pauwels za jul 02 2011, 11:29

Hey Herman ik geef jje gelijk als ge zegt gewoon de dader opruimen.
Maar!!! als ge een uniek koppel hebt en dat gebeurt tegenwoordig wel eens met al de nieuwe mutaties,en ge toch enkele vogels wilt kweken
dan moet ge wel iets verzinnen Crying or Very sad
En dan lijkt me dit wel een goede oplossing natuurlijk heeft iedereen hier een eigen mening over, ben benieuwd naar andere meningen scratch

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

nestkast met dubbele bodem Empty Re: nestkast met dubbele bodem

Bericht  Herman za jul 02 2011, 11:49

Yoo Karel,
Daarom dat ik ook mijn eerste zin begonnen ben met" een eventuele oplossing". Ik had het misschien nog beter kunnen verwoorden met"tijdelijke oplossing".
En inderdaad, ik ga volledig mee in je stelling, bij unieke koppels moet je al eens iets gaan verzinnen om toch jongen te bekomen Very Happy

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

nestkast met dubbele bodem Empty Re: nestkast met dubbele bodem

Bericht  Tim Van Vugt za jul 02 2011, 22:06

Herman schreef:Yoo Karel,
Daarom dat ik ook mijn eerste zin begonnen ben met" een eventuele oplossing". Ik had het misschien nog beter kunnen verwoorden met"tijdelijke oplossing".
En inderdaad, ik ga volledig mee in je stelling, bij unieke koppels moet je al eens iets gaan verzinnen om toch jongen te bekomen Very Happy

ikzelf zou het ook enkel doen bij vogels die moeilijk of zeldzaam zijn , dit probleem had ik bij een dwergrietvink pop en deze liggen nu eenmaal niet zo maar voor het oprapen , de persoon die dit schreef gebruikte het bij zijn opaal bandvinken omdat de opaal manen zijn eieren stukpikten , ben ook voorstander van natuurbroed maar als het niet gaat verleg ik ze gewoon hoor , ik zet elk jaar enkele koppel bonte meeuwen op voor noodgevallen , de eieren van de bonte meeuwen leg ik dan gewoon hier en daar onder mijn kleurmeeuwen :-)

mvg tim
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

nestkast met dubbele bodem Empty Re: nestkast met dubbele bodem

Bericht  Herman zo jul 03 2011, 10:54

Volkomen mee eens hoor Tim, als het echt niet anders kan, ben je wel verplicht om deze werkwijze te hanteren.
Ik stel mij dan ook de vraag of eipikken in zekere zin erfelijk zou zijn, iemand daar enig idee of reactie over?
Ik heb al oneindig veel reacties en meningen over eipikken gehoord en gelezen, zoals gebrek aan kalk, gebrek aan mineralen, gebrek aan si en la, enz...
Zelfs wanneer je daar dan gaat op letten en aan werken, blijft de vogel in kwestie gewoon zijn ding verder doen, het eipikken gaat gewoon verder.
Volgens mij gaat het hier dan om een negatieve storing in het instinct van de vogel hemzelf. Maar dat is dan weer mijn mening ( vizie) daarover hoor.
Mvg,
Herman.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

nestkast met dubbele bodem Empty Re: nestkast met dubbele bodem

Bericht  Tim Van Vugt zo jul 03 2011, 23:49

ik denk ergens dat je gelijk hebt hoor want deze persoon prate over verschillende opaal mannen die zij eieren stuk pikten , had bij mijn dwergrietvink , veel geprobeerd rote eieren in de nest , vloeibare calcium in het drinken enzo tot ze gestorven is toen was het probleem van de baan , en maar beter ook want verkoop zo iets ook niet verder , das voor niemand leuk , mvg tim
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

nestkast met dubbele bodem Empty Re: nestkast met dubbele bodem

Bericht  Herman ma jul 04 2011, 06:51

Uit dit aangenaam gesprek besluit ik dan dat je voorstel om een nestkast met dubbele bodem wel degelijk een goed voorstel is, dit enkel om apparte en unieke gevallen verder te kunnen kweken. Totaal niets mis mee en tevens nog handig ook.
Voor de gewone en meest voorkomende kleurslagen of soorten, hou ik het op natuurbroed en vliegt de eipikker eruit!!!
Zelf heb ik met een pracht van een zwartwang bruine zebravinkman gezeten,die spijtig genoeg ook een eipikker was. Ik heb met die kerel totaal alles geprobeerd en kreeg maar geen resultaat in het probleem, de pop had gewoon de kans niet om eens 2 eitjes na elkaar te sparen.
Spijtige zaak, maar met hopeloze gevallen kan men niet verder vind ik.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

nestkast met dubbele bodem Empty Re: nestkast met dubbele bodem

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum