Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kweken gouldamadines

3 plaatsers

 :: Gouldamadines :: Kweken

Ga naar beneden

kweken gouldamadines Empty kweken gouldamadines

Bericht  dirk32 do feb 10 2011, 19:48

hallo
ik heb twee koppels gouldamadines ik heb ze over vier weken gekoppeld, beide koppels hebben de eerste week nest gemaakt. De derde week had 1 koppel het eerste ei maar legt niet meer verder. Nu zijn we vier dagen verder en van het andere koppel zit de pop regelmatig op nest maar er zijn nog geen eieren. Ik zou willen weten of dit normaal is, of hoe ik dit eventueel kan oplossen aangezien dit mijn eerste jaar is dat ik met gouldamadines kweek.
bedankt voor reactie
Dirk

dirk32

Aantal berichten : 9
Join date : 17-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken gouldamadines Empty Re: kweken gouldamadines

Bericht  Pascal do feb 10 2011, 20:30

Hallo Dirk,

Mijn kweekseizoen is op zijn laatste benen aan het lopen en ik heb 2 of 3 koppeltjes gehad die wat later zijn gestart dan de rest. Geduld is meestal de oplossing.
Enkele vragen die je zeker moet stellen : zijn ze klaar voor de kweek ? Zijn ze minimum 12 maand (pop !), volledig uitgeruid, snavelpunt opgekleurd, gezond, zijn ze goed gekoppeld ...
Is je eerste koppel aan het broeden op het ene ei ? Indien niet zou ik nog even wachten. Als er geen eieren bijkomen en ze broeden niet. Eitje weghalen en afwachten...
Voor het 2e koppeltje kan het zijn dat er ieder moment een eitje zal komen. Hou je pop goed in het oog betreffende legnood. Als ze dik en apatisch in een hoekje gaat zitten wees er dan snel bij. Probeer ook het nestkastje eventjes met rust te laten, misschien zijn ze snel verstoord.
Kijk bij beide koppels ook goed als ze geen eitjes op de bodem van de kooi leggen, geef ze dagelijks een bad. Goulds worden in de natuur getriggerd door het regenseizoen dus dat kan ook helpen. Geef ze ook een rijke variatie aan voeding en geef ze wat tijd. Geduld zal lonen. Wink

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken gouldamadines Empty Re: kweken gouldamadines

Bericht  Pascal di feb 15 2011, 20:05

Ik kan mensen die interesse hebben ook verwijzen naar het artikel : "Hoe kweek ik Goulds ?" van de Technische Commisie BNEC Onderafdeling Goulds. Is verschenen in "Exotica" van november 2010. Heel leerrijk artikel voor beginnende én meer ervaren gouldsliefhebbers.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken gouldamadines Empty Re: kweken gouldamadines

Bericht  Herman wo feb 16 2011, 04:51

Pascal,
Zoals Dirk zijn probleem omschrijft,heb ik er toch enkele bedenkingen bij.Aanvaardt de pop de man wel?Een gould zet je niet zomaar bij elkaar é en kweek er maar op los, althans...zo denken de meesten toch. Mij hebben ze altijd geleerd en ik mag nu toch ook al van wat enige jaren ervaring in het kweken van vogels spreken...dat je de beste kweekresultaten met goulds bereikt,door in het begin 3 poppen met 1 man te zetten.
Zet deze in een dubbele kweekkooi met een plexiglas ertussen(man appart en 3 poppen appart) zodanig dat ze elkaar goed kunnen zien. De meest dominante pop zal zich na enige tijd op haar stok zetten om te laten zien dat zij zijn pop zal worden en hoogst in rang staat, de overige 2 worden onderdanig tegenover de 3de pop en houden zich op de grond van de kooi.Zo stel je eigenlijk de beste kweekkoppels goulds samen. Niet dat ik je hier nu wil les gaan geven in goulds é Pascal, je kent er trouwens veel meer van dan ik, maar het is toch een tip die ik u en anderen wil meegeven.
Mvg,
Herman.
PS: wanneer je uiteindelijk een goed koppel hebt kunnen samenstellen,laat je hen 1 dag eens goed tegoed doen aan buffalo's, zodanig dat ze eens vervetten als het ware...daarna geef je hen de gewone portie(4 a5) buffalo's in het eivoer.
Zo, dit was even mijn raad om met goulds aan het kweken te beginnen. Indien niet akkoord, hoor ik graag jullie reactie en mening hieromtrent.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken gouldamadines Empty Re: kweken gouldamadines

Bericht  dirk32 wo feb 16 2011, 14:59

hallo
ik heb pascalb zijn raad gevolgd en ja hij heeft gelijk
ik heb elke dag een bad en een rijke variatie aan voeding gegeven
en het belangrijkste van het nestkastje weg blijven
ik heb ze ook hoger gezet aangezien dat zij in de onderste kooien zaten
het ene koppel heeft vier eitjes en het andere koppel heeft drie eitjes
dus bedankt pascal hier heb ik weeral uit geleerd aangezien ik nog maar 1,5jaar bezig ben met vogels zal ik nog veel moet leren en niet van plan zijn er op los te kweken
dirk


dirk32

Aantal berichten : 9
Join date : 17-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken gouldamadines Empty Re: kweken gouldamadines

Bericht  Pascal wo feb 16 2011, 20:26

Leuk om te horen Dirk en veel succes met de Goulds.

Herman en andere forumgenoten, ik ben niet dé referentie op het gebied van Goulds (ea exoten) houden en kweken, er zijn liefhebbers die veel meer ervaring en succes hebben dan mezelf. Ik lees heel veel en ben constant op zoek naar info, ik luister graag naar andere kwekers en probeer alle nuttige info te bundelen, te analyseren en desnoods toe te passen. Ik deel ook graag mijn kennis en ervaringen met anderen en hoop dat andere liefhebbers dit ook willen doen. Laat dat aub duidelijk zijn.
De koppelingsmethode die je uit de doeken doet, Herman is één van de verschillende manieren, eveneens met zijn voor- en nadelen. Dat is echter een methode die Dirk met zijn twee koppels niet kan toepassen. Mensen die gericht kweken naar TT zullen liever zelf hun koppels samenstellen, er zijn enkele theorieën waar je rekening mee kan houden. Maar er zullen ongetwijfeld andere situaties zijn waar je deze interessante methode kan toepassen.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken gouldamadines Empty Re: kweken gouldamadines

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Gouldamadines :: Kweken

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum