Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kweken in de winter

2 plaatsers

Ga naar beneden

kweken in de winter Empty kweken in de winter

Bericht  louis wo jan 26 2011, 23:22

Hallo,ik kweek al een 9 tal jaren in de winter.Ik heb al redelijke goede kweekresultaten behaald met exoten.Exoten zoals binzen,ceres,diamantvinken,spitsstaarten,bichenow,blauwkop blauwfazantjes,japanse meeuw,gould,muskaatvink,bruinrugekstertjes enz.....Die zitten dan wel in het tuinhuisje en verwarmd ongeveer een 16 graden met 14 uur licht.Ook dit jaar ben ik begonnen met koppelen van de vogels begin september zodat ik rond 1 a 2 oktober al kan ringen.Ik moet zeggen dat ik een zeer goede kweek heb die bijna is afgelopen.Heb dit jaar een 120 vogeltjes gekweekt,dus slecht is dat zeker niet.Dit met japanse meeuwen,spitsstaarten,diamantvinken allemaal maar 1 koppeltje,dan 2 koppels java en 1 koppel borneo bronzemannen en 5 koppels bruinrugekstertjes,2 kleurafwijkingen spitsstaarten wildkleur split bruin x bruin en wildkleur split eumo x eumo en enkele kruisingen van japanse meeuw x padda en spitsstaart x japanse meeuw.Ik ben hiermee begonnen 9 jaar geleden en moet zeggen dat die vogeltjes dat telkens en ieder jaar dat goed hebben gedaan.Ik laat ze dan ook wel rusten tot juli augustus om ze dan terug klaar te stomen voor het volgend seizoen.Wat ik doe is met de oudere vogels later beginnen met kweken,met de jonge vogels op de gewone manier van doen zoals ieder jaar.
Ik heb hier nog tot nu toe geen enkel probleem mee gehad en is zeker te doen.Als ik nu zie hoe sommige ekstertjes al goed uit de rui zijn,dit zijn geen gemakkelijke vogeltjes qua klaarstomen kweek en rui en africhten voor tentoonstelling,amai. Very Happy
Als de vogeltjes een goede verzorging hebben moet dat lukken in de winter te kweken.
groetjes
Louis

louis

Aantal berichten : 12
Join date : 31-07-10
Leeftijd : 62
Woonplaats : edingsesteenweg 234 Leerbeek 1755

http://ldjefke@euphonynet.be

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken in de winter Empty Re: kweken in de winter

Bericht  van den broeck alfons do jan 27 2011, 08:13

Wat ik doe is met de oudere vogels later beginnen met kweken,met de jonge vogels op de gewone manier van doen zoals ieder jaar.

Lous, mooi verhaal inzonderheid over de eksterstjes. Heb die jaren geleden ook eens gehad en inderdaad dat waren geen gemakkelijke vogels om een nageslacht van te verkrijgen.

Waren laat ge de oudere vogels echter later beginnen met de kweek ? Is dat iets wat gegroeid is uit een bepaalde ervaring ?

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken in de winter Empty kweek

Bericht  louis vr jan 28 2011, 08:00

Hey Alfons,awel zoals je zelf al weet eens dat die ekstertjes bezig zijn met eitjes en beginnen te broeden zijn die niet meer te stoppen.Ik doe met mijn oudere vogeltjes zoveel mogelijk aan natuurbroed en dat is voor zo'n kleine vogeltjes een zware opgave als je daar dan bv 4 ronden mee kweekt,vandaar dat ik met de oudere later begin te kweken.Verleden jaar had ik er 96 gekweekt en dit jaar heb ik er al een 70 tal.Ik ga dit jaar minder kweken zodat de vogeltjes toch ietsje meer rust hebben.Als je de eitjes onder onderleggers legt dan leggen die maar eitjes met hopen en dan kan het zijn dat er niet te veel goede bij zitten,daarom dat ik met de oudere vogeltjes aan zoveel mogelijk natuurbroed doe.
groetjes
louis

louis

Aantal berichten : 12
Join date : 31-07-10
Leeftijd : 62
Woonplaats : edingsesteenweg 234 Leerbeek 1755

http://ldjefke@euphonynet.be

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken in de winter Empty Re: kweken in de winter

Bericht  van den broeck alfons vr jan 28 2011, 08:20

Verleden jaar had ik er 96 gekweekt en dit jaar heb ik er al een 70 tal.

Zeer mooi resultaat, inzonderheid als je aan natuurbroed doet, en de moeilijkheidsgraad van de kweek van de vogel indachtig, vanuit mijn ervaringen. Probleem bij mij vroeger was, dat ik ze moeilijk in broedconditie kon krijgen. Waar ik nu over praat is misschien 25 jaren geleden. Toen werden ze nog volop geïmporteerd. De ekstertjes die ik toen had, kwamen uit de import en waren misschien onvoldoende gedomesticeerd. Waarschijnlijk maakte ik toen veel fouten in de voeding en de huisvesting, zodat ze niet tot kweken kwamen.

Ik zou eigenlijk eens terug moeten proberen, want mijn interesse is gewekt. Maar ik moet eerst de verbouwingswerken aan mijn binnenhok voltooien, zodat alles is aangepast in functie van mijn blijvende handicap en dat ik de verzorging op een deftige manier terug kan hervatten.

Louis, die natuurbroed, de kweek van deze ekstertjes, hoe lang doe je dat al ?

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken in de winter Empty kweken

Bericht  louis vr jan 28 2011, 09:17

Alfons,ik heb die ekstertjes al 9 jaar en in het begin ging dat niet zoals het moest maar met enkele jaren ervaring kan ik toch zeggen dat het beter en beter gaat.Ik ben nu ongeveer 7 jaar bezig met natuurbroed.Soms kan het wel zijn dat ik japanse meeuwen moet inschakelen maar bij die oudere koppels als je die met rust laat, broeden die gemakkelijk hun jongen groot.Je moet goed kunnen rekenen zodat je de vogeltjes niet te veel stoort,qua legsel en kippen van de jongen en het ringen.Bij het ringen komt er veel bij kijken zenne,als je ene dag te laat bent kan het zijn dat je ze niet meer kan ringen met een A ring,dus zoveel mogelijk vanaf blijven.
groetjes
louis

louis

Aantal berichten : 12
Join date : 31-07-10
Leeftijd : 62
Woonplaats : edingsesteenweg 234 Leerbeek 1755

http://ldjefke@euphonynet.be

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken in de winter Empty Re: kweken in de winter

Bericht  van den broeck alfons vr jan 28 2011, 09:30

Dan zijn die al goed gedomesticeerd. Zeker blijven doen, de kweek met de ekstertjes want je ziet ze zoveel niet meer en ik denk dat deze exotensoort in de toekomst nog aan belang gaat winnen.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken in de winter Empty kweken

Bericht  louis vr jan 28 2011, 09:39

Ik vind dit één van de mooiste vogeltjes die er zijn en zal die zeker nog niet zo vlug wegdoen.Heb daar trouwens altijd zeer goede resultaten mee gehad op tentoonstellingen.Dit jaar hoop ik terug mee te doen met BNEC kampioenschap.

louis

Aantal berichten : 12
Join date : 31-07-10
Leeftijd : 62
Woonplaats : edingsesteenweg 234 Leerbeek 1755

http://ldjefke@euphonynet.be

Terug naar boven Ga naar beneden

kweken in de winter Empty Re: kweken in de winter

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum