Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

bandvinken kweken

4 plaatsers

 :: Cultuurexoten :: Afrikaanse prachtvinken

Ga naar beneden

bandvinken kweken Empty bandvinken kweken

Bericht  Ivan ma mei 12 2014, 21:00

Er wordt aan de ene kant gezegd dat bandvinken kweken gemakkelijk is, aan de andere kant spreekt men van veelvuldige legnoodproblemen, jongen worden uit het nest gegooid, werken met pleegouders,...
(niet enkel bij bepaalde mutaties, maar ook bij de wildkleur)
Hoe zit dat nu eigenlijk in de praktijk? Er zitten hier toch nogal wat kwekers van bandvinken op het forum?

Graag een woordje uitleg.

Eventueel ook over kweekmethode, voeding (levend voer nodig?), huisvesting,...
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

bandvinken kweken Empty kweken van bandvinken

Bericht  leila ma mei 12 2014, 23:50

vroeger heb ik veel bandvinken gekweekt,begon met 1 koppel en dat kweekte goed en bracht de jongen zelf groot,maar tegenwoordig hoor ik toch vaak dat er plaagouders worden gebruikt en tot op zekere hoogte is dat niet erg natuurlijk.
je moet wel proberen om de soort in stand te houden.
ook al lijkt het of er genoeg zijn nu het kan zo anders zijn.
terug naar de kweek,na een aantal jaren kweekte ik met 5 paar in een grote vlucht en heb toen heel veel bandvinken gekweekt in dat jaar.
nu heb ik 1 paar zitten en broeden ze zelf helaas kwam er maar 1 uit en wisten niet goed wat ze ermee aan moesten,nu zitten ze weer te broeden kijken of er nu meer uitkomen.
mvg

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bandvinken kweken Empty Re: bandvinken kweken

Bericht  Bart Van Den Bossche di mei 13 2014, 11:43

Gemakkelijk zou ik inderdaad niet zeggen maar hangt veel af van je kweekkoppel waarschijnlijk.
Mijn kweekervaring met één koppel (is de eerste keer dat ik bandvinken heb).

1e ronde in kweekkooi: 6 eieren, 2 bevrucht, onvoldoende gebroed wellicht en niet uitgekomen.
2e ronde in dezelfde broedkooi: 6 eieren, 2 jongen, goed opgekweekt tot 7 dagen daarna vermoedelijk te veel nestcontrole van mij (om te ringen) en jongen uitgesmeten. Van één jong was de kop zelfs opengepikt.
3e ronde in gezelschapsvolière (samen met een koppel goulds en een koppel zilverbekken): te agressief, moeten uitvangen en in een klein volièrtje buiten gestoken (50x50x50). Daar opnieuw 5 eieren, 2 jongen, goed gevoerd maar bij nestcontrole (na ca. 10 dagen) lagen de jongen dood met gevulde krop in de nest. Mogelijk gingen de ouders er niet meer op 's nachts en zijn ze onderkoeld (eind april).

Wat heb ik dus al geleerd over bandvinken: apart huisvesten en niet teveel nestcontrole doen.

Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

bandvinken kweken Empty Re: bandvinken kweken

Bericht  Karel Pauwels di mei 13 2014, 15:26

Ik vindt het ook geen makkelijke kweekvogels No 
Heb 5 koppels in de mutatie opaal en wit, 3 koppels hebben eieren gehad maar vertikken het van te broeden.
Heb ook 2 koppels roodkopamadine in de mutatie grijs, hebben allebei eieren maar broeden maar een dag of 5.
Als ik dan s'avonds thuis kom zitten ze allebei op de stok en zijn de eieren koud en dit is balen : cherry 
Dus als optie japanse meeuwen maaaaar deze zijn bang van de donkere jongen met heel veel grijze haren en werpen ze meestel uit de nest.
Dus conclusie van de 7 koppels na 2 maand kweken heb ik nu 11 jonge vogels.
Ik kweek in kooien van 40*40*60.

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

bandvinken kweken Empty bandvinken kweken

Bericht  Ivan di mei 13 2014, 22:46

Aan PascalB:

Hopelijk ziet je het zitten om ook te reageren? Want als ik het juist voor heb ben je toch serieus bezig met je toe te leggen op de kweek met bandvinken?

Misschien op het vlak van voeding; levend voer of niet. Lukt natuurbroed?
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

bandvinken kweken Empty bandvinken kweken

Bericht  Ivan zo mei 18 2014, 13:45

Leila

Toen je met 5 koppels kweekte (koloniebroed), hoe gedroegen de vogels zich onderling?
Was er sprake van agressie of verliep dit nogal harmonieus?
Kweekten alle koppels of enkel de meest dominante?
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

bandvinken kweken Empty 5 paar in 1 vlucht

Bericht  leila di okt 14 2014, 23:44

hallo
ik kweekte toen in 1 vlucht zonder andere vogels erbij[2meter breed hoog en lang]
alle 5 paren brachten zonder problemen hun eigen jongen groot,eind van het seizoen ongeveer zo,n 40 jonge bandvinken.
nu heb ik een enkel paar op het hok
mvg wim

leila

Aantal berichten : 173
Join date : 20-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bandvinken kweken Empty Re: bandvinken kweken

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Cultuurexoten :: Afrikaanse prachtvinken

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum