Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bloedluis uitroeien

+5
van den broeck alfons
jacques
Tim Van Vugt
Karel Pauwels
Pascal
9 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Karel Pauwels do mei 26 2011, 17:07

Herman schreef:Voor alles staan er nog achterpoortjes open hoor Karel.
Ik weet dat Herman maar blijkbaar Antione niet Razz

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Antoine do mei 26 2011, 19:51

Karel Pauwels schreef:
Herman schreef:Voor alles staan er nog achterpoortjes open hoor Karel.
Ik weet dat Herman maar blijkbaar Antione niet Razz
Ik ga altijd langs de voordeur,zal daardoor komen zeker. Razz

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Pascal wo aug 10 2011, 22:06

Bloedluis, the story continues ... Enkele dagen geleden hoorde ik nog volgende tip : Ivermectine in het water (1cc per liter) - 2 dagen per maand. Ik citeer : "Opletten wel een groot vergif maar geen enkele bloedluis meer". Geen invloed op de vogel, vruchtbaarheid, etc ... Shocked
Wat denken jullie, wie gebruikt dit ?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Marc Grieten do aug 11 2011, 20:42

Pascal,
Er bestaan enkele procentuele oplossingen van ivermectine,voor de 'zwaarste oplossing,ik dacht 1%' zijn 2 druppels per liter drinkwater voldoende.
Maandelijks kuren?????????? IKzelf zou toch passen met dit middel maandelijks te geven.
Vermoedelijk kennen wij dezelfde liefhebber die dit dan maandelijks geeft. Geen invloed op bevruchting? Hoeveel aangekochte vogels van deze liefhebber bevruchten nog?

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Pascal do aug 11 2011, 21:19

Wel Marc, ik ben vrij zeker dat we het over dezelfde liefhebber hebben en inderdaad maandelijks anderen trimestrieël maar dan een hogere dosis. Nu sta ik van nature al weigerachtig tegen deze praktijken (zoals zoutzuur), ik ben van de rotsvaste overtuiging dat het ergens zijn invloed moet hebben. Maar hij beweert bij hoog en laag geen invloed op de bevruchting ... Tja, ik blijf er vanaf. Het zijn %°µ$***# beesten maar ik hou het toch maar op roofmijt.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Herman vr aug 12 2011, 09:29

Ik gebruik reeds 3 jaar op rij Birdy-Finect en heb geen luis meer gezien. Wel preventief behandelen,om de 2 weken even vernevelen in kweekkooien, vluchten en klaar is kees.
Niks schadelijk voor de vogel himself en voeding en water mag blijven staan tijdens de behandeling.
Het produkt kost 19 euro de liter, maar doordat enkel vernevelen al genoeg is, heb je er weinig voor nodig per kooi en doe je er al heel wat mee.
Per jaar verbruik ik zo'n 3 bussen voor een 25 tal kweekkoppels. Het belangrijkste voor mij is, dat het niet schadelijk is voor de vogel en dat het fucking klein duivelsgebroed ermee weg blijft.

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Pascal vr aug 12 2011, 09:46

Ik heb Birdyfinect ook gebruikt, de resultaten zijn bevredigend maar inderdaad om de 5 voet ben je wel aan het spuiten ... Nu een idaal middel zal nooit bestaan zeker. Sad

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  van den broeck alfons za sep 24 2011, 16:08

Ik weet dat ik momenteel weinig actief ben op dit forum, maar ik heb nog een massa werk hier te doen, werk...dat blijven liggen is door het ongeval van augustus 2010. Het zal wel beteren éénmaal dat de winter is aangebroken.

Toch even terugkomen op die ivermectine.

Quasi vruchtbaarheid/onvruchtbaarheid bij vogels, moet je het gebruik van ivermectine een klein beetje anders bekijken in de kontext van de bestrijding van bloedluizen en aanverwanten.

Je dient een onderscheid te maken tussen oudervogels en een bevrucht follikel in het voortplantingsorgaan van de pop. Verder dien je het effect van ivermectine op de werking/gedrag van de spermatozoiden van de mannelijke zebravink in rekening te brengen.

Als je ivermectine op een correcte manier gebruikt, is de kans klein dat je er een volwassen, dode vogel valt door de giftigheid van ivermectine. Ivermectine wordt toegediend in de nekstreek en gaat door de onderliggende weefsels heen, diffunderen richting luchtpijp van de vogel (diffunderen = zich verplaatsen naar…). Ook wordt het opgenomen in het bloed van de vogel en gaat zich, via de bloedcirculatie, verplaatsen naar andere delen van het vogellichaam, inclusief het voortplantingsorgaan van de pop.

Als een bloedluis/bloedmijt (en alle aanverwanten) in kontakt komt met ivermectine, ontstaan er stoornissen in de zenuwgeleiding in het lichaam van deze luis/mijt, waardoor deze afsterft. Dezelfde zenuwstoornissen gelden ook voor vogels, alleen heb je geen merkbaar uiterlijk visueel effekt, als je het produkt op een korrekte manier gebruikt.

In het voortplantingsorgaan van de pop worden follikels geproduceerd die bevrucht worden door de spermatozoiden van de man. Nu heeft ivermectine de eigenschap om zich te binden aan vetachtige stoffen, dus ook dezen aanwezig in de dooier in de eifollikels, en, dat zou wel eens het afsterven van een bevruchte kiem tot gevolg kunnen hebben : te hoge concentratie aan ivermectine in de eidooier ten opzichte van het lichaamsgewicht (absoluut zéér klein) van die bevruchte kiem.

Ivermectine wordt bij volwassen vogels slechts langzaam uit het lichaam verwijderd. Als men legkippen behandeld heeft met ivermectine, dan dient men voor wat betreft de menselijke consumptie van de daarna geproduceerde eieren, een absolute minimum wachttijd van 7 dagen te respecteren. Als je dus, voor dat het kweekseizoen begint, een behandeling wenst te doen, zou ik u toch aanraden van minimaal drie- tot vier weken voor het begin, als tijdstip van behandeling te stellen. Bij een individuele behandeling van een vogel tijdens het kweekseizoen moet je in princiepe stellen dat er gedurende een bepaalde periode weinig- of geen resultaat bekomen kan worden.

Besluit : het is dus niet dat poppen minder eieren gaan produceren na een behandeling, wel dat de bevruchte kiem in het ei, mogelijk zal afsterven door de giftgheid van ivermectine.

Nu naar de man sebravink.

Om tot een bevruchting te komen, heb je spermatozoiden nodig. Dit beestje heeft een kop en een staart. De kop bevat het commandocentrum dewelke instructies doorgeeft aan de staart hoe dat deze dient te bewegen en zéér belangrijk : in welke richting. Het doorgeven van die instructies gebeurt via zenuwgeleiding.

Ivermectine wordt opgenomen in het bloed van deze mannelijke zebravinken en bereikt dus ook via de bloedcirculatie, de testikels van de man, waar de produktie van deze spermatozoiden zal plaatsvinden. Ivermectine werkt in op de zenuwgeleiding van die spermatozoiden met als resultaat : verminderde beweeglijkheid en/of totale onbeweeglijkheid.

Als een mannelijke zebravink nu een dergelijke lading spermatozoiden injecteert in het voortplantingsorgaan van de pop, dan moeten die nog een behoorlijke lange afstand afleggen om die kiemcel in het eifollikel van de pop te bereiken. Je mag figuurlijk stellen dat dit proces, een hordenloop met hindernissen allerhande is. Maar als er een verminderde- tot totale onbeweeglijkheid van deze spermatozoiden is, zal de kans zéér klein zijn, dat er gedurende een bepaalde periode, een bevruchting zal plaatsvinden.

Ivermectine in het drinkwater : alles is mogelijk in het leven, maar ik heb toch mijn bedenkingen.

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Karel Pauwels ma sep 26 2011, 10:19

Alfons uw artikel doet me een beetje schrikken Embarassed

Ik geef mijn vogels 2 keer per jaar een druppel Parasita van Bogena in de nek.
Maak ik nu mijn eigen vogels onvruchtbaar Question

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Herman ma sep 26 2011, 10:33

Karel,
Lees hier eens Shocked

http://www.vinkenier.eu/forum/11-verzorging-a-ziektes/2131-parasita-van-bogena

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Karel Pauwels ma sep 26 2011, 16:33

Herman bedankt oor de link.

Conclusie :
Geen Parasita van Bogena geven.
Wel voorgeschreven druppels van een bekend veearts uit Nijlen geven Shocked

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Pascal di sep 27 2011, 18:25

Homeshield en look in eivoer en/of aftreksel in water : 5 teentjes op 1 liter water, laten koken en 24 u laten trekken dan aanlengen met 7 liter water (normaal 3 liter). Het is bij mij nog in de testfase... Lookpoeder in het eivoer gaat goed binnen, het aftreksel in water is nog wat wennen.
Homeshield is goedkoop in gebruik maar ik vind het een knoeiboel. Overal rood stof en moeilijk aan te brengen maar eveneens nog in testfase. Allemaal in de hoop hun ontwikkelingscyclus te onderbreken of tenminste in de knoei te brengen.
Ik heb ook het boekje "Bloedluis en andere ectoparasieten" van Harrie van Rooij gekocht, niet duur en heel interessant. Ik hou mijn handen af van die chemische middelen. En na enkele jaren gebruikt te hebben vind ik roofmijt persoonlijk qua rendement <--> prijs (veel) te duur.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  van den broeck alfons wo sep 28 2011, 07:39

Ik geef mijn vogels 2 keer per jaar een druppel Parasita van Bogena in de nek.
Maak ik nu mijn eigen vogels onvruchtbaar Question

Neen. Er kan hoogstens sprake zijn van een tijdelijke onvruchtbaarheid van enkele dagen tot twee- à drie weken, naargelang de dosis die je hebt toegediend. Het is daarom ook dat je een eerste behandeling een aantal weken voor de kweek zou kunnen doen, zodat die ivermectine ook uit het lichaam van die vogel kan verwijderd worden.

Maar als je ivermectine op een zéér regelmatige basis gaat toedienen, ja, dan zou je wel eens onvruchtbaarheid kunnen creëren.

Geef gerust die Parasita van Bogena, maar niet op zéér regelmatige basis.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  van den broeck alfons wo sep 28 2011, 08:31

Studies bij kippen hebben uitgewezen dat knoflook en bloedluis geen innige relatie met mekaar hebben. Knoflook gemengd onder het voeder en opgenomen door deze kippen tijdens een voedermaaltijd, wel, de rode bloedluis was eigenlijk niet zo happig meer om nog bloed te zuigen bij deze “knoflook-kippen”.

Eigenlijk zou je deze stelling kunnen doortrekken, naar alles wat zo een beetje steekt en bloed zuigt, bij vogels, want andere studies tonen hetzelfde effekt van knoflook op beten, steken van diverse muggensoorten.

Alleen weet ik nog niet welke chemische stoffen in knoflook nu juist dit positieve effekt veroorzaken, want daar zitten er een heleboel in.

Het gebruik van knoflook bij vogels heeft ook nog andere voordelen :

Rode bloedluizen…, laten we het breder stellen door te zeggen “als wat steekt en bloed zuigt”, kunnen tevens overbrengers zijn van bacteriën- en protozoasoorten, ook virussen, die je liever niet wenst bij uw vogels.

Van de rode bloedluis, specifiek, is gekend dat het een overbrenger is van Salmonella enteriditis en het Paramyxovirus.

Salmonella enteriditis is één van die vele salmonellasoorten, dewelke zware darmontstekingen kan veroorzaken bij vogels, met hoge sterftecijfers tot gevolg.

Het Paramyxovirus komt heel frequent voor bij parkieten/papegaaien soorten en vele hoenderachtingen. Maar, veroorzaakt elk jaar opnieuw ook uitbraken bij kanaries en exoten, inzonderheid als ze hebben deelgenomen aan TT’s.

Is knoflook een “superprodukt” ? Vermoedelijk niet, want alles wat je doet of gebruikt in het leven, zal ook wel zijn nadelen hebben. Nadelen knoflook in de kontext van vogels : ?

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  van den broeck alfons wo sep 28 2011, 09:05

Wat Home Shield betreft : laat dat eens weg uit uw binnenhokken, voor uw eigen gezondheid.

Home Shield zou de beschermende waslaag aantasten op het skelet van bloedluizen, en, door deze aantasting zouden bloedluizen dan snel sterven. Dit lees ik als informatie.

Dus, eigenlijk, heeft Home Shield, een soort vet/was oplossende eigenschap.

Als ik lees dat het een rood poeder is en dat rood poeder strooi je in uw binnenhokken, dan maak ik de bedenking dat de zéér fijne deeltjes van gelijk welk poeder in uw binnenhokken zich kunnen verplaatsen met luchtstromingen. Alzo ga je ook een bepaalde hoeveelheid van deze fijne deeltjes inademen bij een bezoek aan de binnenruimte.

Slijmvliezen in onze longen zijn ook opgebouwd uit vet, in de brede zin van het woord bedoeld.

Als je dit produkt nu maanden of jaren gaat gebruiken, gaat dit geen invloed hebben op de werking van uw eigen longen ? Gaat dit produkt uw longfunctie beïnvloeden op lange termijn ? Persoonlijk weet ik het niet.

Kijk eens even op deze hyperlink : http://www.homeshield.nl/fossilpraktijk.html

Hier vindt je foto's hoe een technieker met dit produkt een kippenkwekerij aan het behandelen is. Toch wel opvallend dat beschermmasker op het hoofd van de technieker. Als het allemaal zo onschuldig was, als het wordt voorgesteld...

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Pascal za okt 01 2011, 19:29

Tja, het is inderdaad een probleem, er zou ook aan een vloeibare variant gewerkt worden of misschien is deze reeds op de markt. Als je dit poeder nu in spleten en kieren gaat spuiten zal het wat minder gaan rondvliegen. Als je die beesten van de zitstokken kan verbannen dan zit je al goed. Ik heb al gedacht aan dubbelzijdig plakband maar dan mogen de vogels er weer niet op gaan zitten.
Ik kan ook weer kruiden gaan kweken in mijn kweekruimte : Basilicum, Rozemarijn, Citroenkruid, Eucalyptus, Lavendel, ... zou allemaal helpen.
Of bloemen : Geraniums en Afrikaantjes, fleurig !!
Ik kan ook nog Brilvogeltjes kopen (ik wou die ooit toch nog kweken) en laten rondvliegen in mijn kweekruimte, Brilvogeltjes voeden zich met deze krengen.
Enfin ... mogelijkheden genoeg, maar ...

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Herman zo okt 02 2011, 06:57

Het nieuwe produkt van Birdy Finect is als sinds vorig jaar op de markt, ze stonden er reeds mee op de jaarlijkse beurs te Wieze. Alléén hebben de gele stoppen van de bussen nu rode stoppen , inplaats van gele doppen.
Er werd mij zelf door de handelaar zelf vertelt, dat het er praktisch geen enkel verschil van produkt inzit. Alléén dat het zich in vloeibare substantie verwerkt(nogal logisch,anders zou je het niet kunnen vernevelen met een gewoon plantenspuitje) en daarna zet het zich om in poeder. Dus ben je evengoed met het rode poeder die Pascal hier aanhaalt(Home shield).
Mijn beste plan om bloedluis te verjagen en vernietigen is nog steeds 2 x per jaar de kooien of voliéren eens goed uitbranden in naden en kieren met een busembrandertje. Dit heb ik meegekregen van een duivenmelker en heeft mij al zeeer goed resultaat opgeleverd.
Let wel..... steek je geburen hun tuintje niet mee inde fik é of hun kat Twisted Evil

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Herman di okt 04 2011, 07:43

Precies niet veel of beter gezegd geen reactie!!!!!

Herman

Aantal berichten : 122
Join date : 07-08-10
Leeftijd : 59
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Pascal di okt 04 2011, 14:45

Inderdaad zou een alternatief kunnen zijn, je moet er alleen weer aan geraken, meestal bestel ik zoiets via www en 99% is dit in Nederland. Het grote nadeel echter is dat je overdag thuis moet zijn om het in handen te krijgen ...

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedluis uitroeien - Pagina 2 Empty Re: Bloedluis uitroeien

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum