Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Groenten voor vogels : spruiten

3 plaatsers

Ga naar beneden

Groenten voor vogels : spruiten Empty Groenten voor vogels : spruiten

Bericht  van den broeck alfons do apr 07 2011, 09:29

Groenten voor vogels : spruiten.

Even enkele algemeenheden in verband met het geven van groenten aan vogels.

- groenten bevatten veel water, weinig eiwitten, koolhydraten en vetten.

- groenten bevatten vitaminen en mineralen, maar laten we het belang voor vogels zeker niet overdrijven : de gehalten zijn beperkt. Ze moeten al behoorlijke hoeveelheden nuttigen om een standaard voedingssupplement voor vogels, te kunnen vervangen

- niet alle groenten, die wij als mensen nuttigen, zijn geschikt voor vogels. Avocado’s bv. veroorzaken snel de dood van zaadetende exoten.

- groenten bevatten echter zéér belangrijke hoeveelheden aan antioxidanten, flavanoiden en nog andere biochemische stoffen. Antioxidanten hebben een invloed op de conditie van vogels en kunnen samen met de groep van de flavanoiden, het immuunsysteem van vogels boosteren. Dus, een verhoging van de weerstand tegen infectieziekten allerhande, kan je bereiken met het geven van groenten. En, dat is wel belangrijk op termijn.

- vogels moeten groenten verplicht leren eten. Je kan dat bereiken door groenten te versnipperen en te mengen onder het eivoer of zachtover. Eénmaal dat ze het kennen, is er geen probleem meer.

- het gezegde dat vogels diarree kunnen krijgen van groenten, dat klopt. Maar dat is een goed teken. Het betekent dat de darmwanden aan het conditioneren zijn. Vogels die nooit groenten genuttigd hebben, zullen dit verschijnsel vertonen in de beginfaze, maar dat ga snel weg. Het kan ook een logisch gevolg zijn van het feit dat groenten veel water bevatten.

- vooralleer je groeten geeft aan vogels moeten die eerst grondig gespoeld worden. Niet enkel in de kontext van de mogelijke aanwezigheid van restanten van sproeimiddelen, maar meer belangrijk is het verwijderen van de mogelijke aanwezigheid van Fusarium schimmelsoorten. Dit zijn vrijwel onzichtbare schimmels die groeien op de buitenzijde van groenten, bv. de bladeren. Fusarium schimmels, als ze opgenomen worden in het lichaam van vogels en ze kunnen een aantal natuurlijke verdedigingsbarriëres overleven in het lichaam van vogels (de kans is klein, maar niet onbestaande), kunnen zich gaan vermenigvuldigen maar produceren tijdens dit proces gevaarlijke vergiften (toxinen).

Spruiten :

Het eten van spruiten roept bij mensen gemengde gevoelens op. Ik eet ze nochtans graag.

Als ik spruiten klaarmaak thuis, dan moeten die gekuist worden. Daarbij gaan de buitenste blaadjes naar mijn vogels. Enkel deze blaadjes, die nog groen zijn. Blaadjes die een gele kleur beginnen te vertonen, gaan naar de composthoop.

Deze buitenste blaadjes versnipper ik niet meer omdat mijn vogels het kennen en ik geef ze dus, na spoeling, gewoon in deze vorm. ’s Anderendaags worden de restanten verwijderd uit de kooien.

Spruiten bevatten goede hoeveelheden luteïne en zeaxanthine : dit zijn twee cartenoide kleurstoffen. Tevens bevatten spruiten een aangename hoeveelheid van het mineraal selenium. Selenium en vitamine E hebben een positieve relatie met mekaar voor de gezondheid van zaadetende vogels.

Een greep uit reacties van andere liefhebbers die spruiten geven aan hun vogels :µ

Vraag :

Hallo iedereen, ik probeer mijn vogels zoveel mogelijk verse groenten bij te voeren, voor vitaminen en dergelijke. Nou zag ik dat we een zak spruiten in de koelkast hebben liggen, kan ik daar morgen eventueel 2 van verpulveren en aan de vogels voeren, of zijn spruiten niet gezond voor vogels?

Heb wel eens gehoord namelijk dat er een soort van ongezonde stof in zou kunnen zitten. Ik hoor het graag,

Antwoorden :

1. Hier krijgen ze 1 x per week spruiten door de midden, er wordt van geeten mee gespeeld en gevoetbald prachtig en heel gezond voor vogels. Ook af en toe door hun eivoer fijngemalen vinden ze ook lekker.

2. Mijn Goudvinken zijn gek op spruitjes. Ik heb een plankje gemaakt enkele schroeven erin gedraaid en daar prik ik dan spruiten en stukjes fruit op. Ik zie mijn cubavinkjes er ook ooit aan plukken.

3. Vooral het binnenste deel van de spruiten isi erg gezond en lekker groenvoer, ik geef het vaak in de winter en ongeveer alle soorten eten het.

4. Nog een tip. Om vogels aan iets nieuws te laten wennen, versnipper ik het meestal eerst een paar dagen door het eivoer, zo leren ze de smaak kennen.

5. Hier eten alle soorten vogels spruitjes,de kippen ook.

6. Ondertussen heb ik het al gegeven, ze vonden het heerlijk, dus als we een volgende keer weer eens spruitjes eten, krijgen ze het zeker weer..

Copyright 2011 Van den Broeck Alfons

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten voor vogels : spruiten Empty Re: Groenten voor vogels : spruiten

Bericht  Johan zo apr 10 2011, 08:10

Mogen dat ook gewoon diepvriesspruiten zijn of liever vers?.Ik ben er trouwens ook dol op Cool

Johan

Aantal berichten : 31
Join date : 18-03-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Affligem

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten voor vogels : spruiten Empty Re: Groenten voor vogels : spruiten

Bericht  Antoine zo apr 10 2011, 14:33

Johan schreef:Mogen dat ook gewoon diepvriesspruiten zijn of liever vers?.Ik ben er trouwens ook dol op Cool

Ik ook maar het liefst vers.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten voor vogels : spruiten Empty Re: Groenten voor vogels : spruiten

Bericht  van den broeck alfons ma apr 11 2011, 08:31

Ik denk dat diepvries evenzo kan, maar bij diepvriesprodukten of conserven in blik of glas, moet je altijd rekening houden met het feit dat er conserveringsmiddelen aan toegevoegd kunnen zijn. Je kent ze wel : de E-nummers.

Welk effekten deze E-nummers in het lichaam van vogels kunnen veroorzaken is mij onduidelijk, daar ik er nooit heb bij stilgestaan.

In commerciëel eivoer of ander zachtvoer durft men ook wel bepaalde E-nummers gebruiken. Mag ik daarom aan de liefhebbers eens vragen of ze op een verpakking eivoer/zachtvoer bepaalde E-nummers of andere conserveringsmiddelen terugvinden ? Kan ze moeilijk allemaal gaan kopen.

Ik zal hiervoor een andere topic creëren. Graag niet hier antwoorden, anders raakt alles door mekaar.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten voor vogels : spruiten Empty Re: Groenten voor vogels : spruiten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum