Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kweek 2015 is gedaan

5 plaatsers

Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Tim Van Vugt ma jul 27 2015, 22:35

Einde kweek 2015. 55 van de 250 ringen zijn op ..... Kan gebeuren als je bevoordeeld een Isabel gordel ( dacht pop ) nu zingt ie ineens bij een wildkleur man zet .... :-)
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Jan Kikkert di jul 28 2015, 10:24

Tim houd dit in dat je slecht hebt gekweekt ?
Jan Kikkert
Jan Kikkert

Aantal berichten : 36
Join date : 24-01-11
Leeftijd : 67

http://www.zebravinkenjankikkert.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  eddy roefs di jul 28 2015, 20:25

dedju Tim had ik dat geweten ik kwam een deel ringen tekort dus de kweek wat ingekort kmag niet klagen dus
heel wat zilverbekken gordels en goulds gekweekt wel jammer is dat ik van mijn 3 koppels natuurbroed goulds die ik afgelopen winter gekocht
heb welgeteld 6 jongen heb gekweekt en dan nog onder de meeuwen want eieren leggen heel veel maar broeden nada noppes
dat kenden ze niet maar ja het zij zo ik heb nu nog 1 koppel in de kweek dat zijn mijn witbuikmozambieken die 2 jongen hebben die net zijn uitgevlogen wel te laat voor de enige tentoonstelling die ik mee doe maar dat geeft niet laat de anderen maar de prijzen winnen en dan kan ik er van die mannen
ene meedrinken omdat ze gewonnen hebben Laughing

mvgr Eddy

eddy roefs

Aantal berichten : 10
Join date : 07-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Tim Van Vugt di jul 28 2015, 21:38

Slecht pfff , weinig moeite gedaan hebben een huis gekocht en zijn dit volledig aant verbouwen, de parkieten van mijn vriendin die ook midden in de verbouwingen zitten hebben op 1 koppel na allemaal jong . Mijn roodkop amendies hebben wel veel goede eieren gelegd maar mijn meeuwen hadden er geen zin in en in natuurbroed hadden de roodkoppen en diamandvinken ook geen zin . De voorbereiding voor het nieuwe hok zijn ook begonnen 8x 4 meter met centrale verwarming hopelijk gaat het binnen een jaar Wat beter Mvg Tim Maar ga toch wat tt s doen erger dan vorig jaar kan het toch niet zijn :-) sunny
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Marc Grieten do jul 30 2015, 20:16

Eddy, dat is jammer van je goulds. Geen enkel van de drie koppels wilde broeden, heb ik grote ?????????? bij of het wel natuurbroed waren.
Misschien waren ze wat jong, maar dan nog..........


Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Marc Grieten do jul 30 2015, 20:20

Tim, nu dat je in limburg woont, en nog enkele tentoonstellingen ga meedoen, ken ik nog ergens in het limburgse een mooie tentoonstelling. Laughing

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Tim Van Vugt do jul 30 2015, 21:31

Marc Grieten schreef:Tim, nu dat je in limburg woont, en nog enkele tentoonstellingen ga meedoen, ken ik nog ergens in het limburgse een mooie tentoonstelling. Laughing
.   Heb net gelezen int kbof boek dat je prov kamp moet spelen in de provincie waar je club gevestigd is  .... Kan ik mooi in Antwerpen spelen lol
Tim Van Vugt
Tim Van Vugt

Aantal berichten : 368
Join date : 16-06-09
Leeftijd : 40
Woonplaats : lichtaart

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  eddy roefs za aug 01 2015, 07:52

Ja Mark spijtig is dat zeker wist al direkt toen ik de eerste ronde ermee kweekte dat dit geen natuurbroed was
maar ja als ze zo aangeprijsd worden wie ben ik dan om dat niet te geloven. Maar k geef niet op en probeer volgend kweekjaar
weer opnieuw.Het is ook zo als je natuurbroed doet dat je minder jongen kweekt maar de voldoening is veel groter en onze vogels zijn toch geen
legkippen he. Ik hou altijd wel wat meeuwen aan voor het geval van maar ik hoop dat ik binnen enkele jaren er geen enkele meer nodig heb.
Ook een van de reden dat ik overschakel naar mozambieken en sijzen dan stellen er natuurlijk weer andere problemen want iedereen die ze kweekt doet dat ( medicatievrij ) maar als je een koppel koopt en je ziet dan hun apotheekkast dan heb ik daar grote vragen bij maar de mooiste onder de australische
zal ik altijd op mijn hok blijven hebben.

mvgr Eddy

eddy roefs

Aantal berichten : 10
Join date : 07-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Marc Grieten za aug 01 2015, 19:22

Ja Tim, dat klopt. Provinciaal moet je spelen in de provincie waar de club is gelegen waar je bent bij aangesloten.
Ik had het meer voor op een gewestelijke TT, een goed half uurtje rijden richting de neus van Limburg is nog een mooie TT. Rara?

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Marc Grieten za aug 01 2015, 19:41

Eddy, ik zou ook zeggen volhouden.
Dat je minder goulds met natuurbroed kweekt weet ik nog zo niet.
Goulds hebben van nature uit nogal grote nesten, het is geen uitzondering nesten van 6 à 7 jongen.
Als je ze twee ronden laat kweken met zeg maar 5 jongen per nest kom je aan tien jongen.
Als je ze onder de meeuwen legt heb je toch drie koppels meeuwen nodig/koppel goulds. Laat ze dan drie ronden leggen en je komt aan vijftien jongen/koppel
Indien je natuurbroed doet heb je dus geen meeuwen nodig en kan je dus vier koppels goulds houden. Vier koppels goulds aan tien jongen per koppel is ? jonge vogels.
De opgegeven getallen zijn maar voorbeelden, dit is maar om aan te tonen dat je zeker niet minder jonge vogels gaat kweken. Wat wel is dat je minder jongen kweekt per koppel t.o.v. natuurbroed.

Dat medicatievrij kweken is ook veel makkelijker gezegd dan gedaan. Zoals je aanhaalde zijn er veel medicatievrije kwekers, maar als je goed kijkt zie je toch regelmatig bij deze 'medicatievrije kwekers' potjes of flesjes staan.
Gelukkig kan/mag je niet iedereen over dezelfde kam scheren, er zijn er wel die medicatievrij kweken. Al is dat volgens mijn bescheiden mening toch een minderheid.

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  eddy roefs zo aug 02 2015, 00:12

Mark opgeven zal ik zeker niet doen ik kan nu wat meer tijd vrijmaken om mijn vogels te verzorgen en het is zoals je zegt
met natuurbroed kan je meer koppels opzetten en dat ga ik ook zeker doen het is ook zo dat ik regelmatig een andere soort
bijhaal en dan val je ook niet in routine maar met elke soort die ik haal wil ik ook kweken en blijf proberen ik vind het ook een succes
dat de mozambieken al na enkele maanden voor nageslacht zorgen dit heeft ook te maken omdat dit wildvang is.veel van deze soorten
en vooral amerikaanse sijzen die hier gekweekt worden die ik aanschaf hebben heel wat medicatie gekregen en omdat ik dat niet geef wacht ik na aankoop
ongeveer 1jaar voor ik ze inzet voor de kweek en zijn ze mijn voeding die ik geef gewoon de witbuiken heb ik aageschaft in Nijlen
en wildvang is minder medicatie en rapper naar je hand te zetten

mvgr Eddy

eddy roefs

Aantal berichten : 10
Join date : 07-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Bart Van Den Bossche wo aug 05 2015, 12:43

Hey iedereen,

Bij mij zit de kweek er ook bijna op, al hebben alle koppels die nog buiten zitten, nog jongen in de nest.
Als die leuke TT in Limburg in december valt ... zitten ze misschien juist op kleur Wink

Wat die natuurbroed goulds betreft, speelt de grootte van de kweekkooien een belangrijke rol. Mijn goulds wilden in de kweekkooi (40 x 40 x 40), enkel maar wat broeden. Was op zich ook niet erg want was de bedoeling ze onder meeuwen te leggen. Eens april heb ik 3 koppels in de volière gestoken (zelf zijn ze geen natuurbroed) die allemaal zonder problemen al hun tweede ronde aan het grootbrengen zijn. Nadeel is natuurlijk dat het op die manier late jongen zijn, die waarschijnlijk niet op kleur gaan zitten voor de eerste helft van het TT seizoen.

@ Marc, heb je indische nonpareils kunnen kweken ?

Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Marc Grieten zo aug 09 2015, 15:36

Bart, de grootte van een kweekkooi speelt natuurlijk een rol al is dat volgens mij niet doorslaggevend. Zelf kweek ik mijn exoten in kooien van 80x40x40.
Vroeger heb ik ook goulds gekweekt in kooien van 60x40x40 en dat ging ook wel. Ik prefereer wel de kooien van 80 cm omwille van de ruimte en diervriendelijkheid.
In een volière gaat de kweek voor bijna alle vogelsoorten toch altijd wat vlotter dan in kweekkooien.
Met de Indische is het dit jaar niets geweest, zelfs een kweek pop verloren. Het andere koppel heeft eens twee eieren gelegd die onbevrucht waren en dat was het.
Hopelijk lukt het volgend kweekseizoen beter.

Marc Grieten

Aantal berichten : 141
Join date : 04-06-09
Woonplaats : Tessenderlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Kweek 2015 is gedaan Empty Re: Kweek 2015 is gedaan

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum