Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3

3 plaatsers

 :: Gouldamadines :: Vererving

Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3 Empty Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3

Bericht  Pascal zo jan 30 2011, 13:39

De mutatievorm van de Gould is slechts 1 mutatie, indien meerder mutaties in de vogel voorkomen spreken we van een mutatiecombinatie.

Laten we beginnen met de mutaties onder de loupe te nemen, om de opsomming overzichtelijk te houden heb ik de mutaties onderverdeeld in groepen van drie : zwartkop – roodkop – oranjekop.
RK GR (roodkop groen) : zoals ik in het eerste deel aanhaalde, de natuurvorm met rode kop.
ZK GR (zwartkop groen) : idem met zwarte kop
OK GR (oranjekop groen) : idem met oranje kop.

Dit is de basis waaruit we vertrekken.

Als eerste mutatie komen we op de witborst, dit is een vermindering van phaeomelanine in de borstveren (100%).
Als combinaties bekomen we :
RK WB GR (roodkop witborst groen)
ZK WB GR (zwartkop witborst groen)
OK WB GR (oranjekop witborst groen)

Vervolgens hebben we de lilaborst, dit is een minder sterke vermindering van phaeomelanine tov witborst (50%)
RK LB GR (roodkop lilaborst groen)
ZK LB GR (zwartkopkop lilaborst groen)
OK LB GR (oranjekop lilaborst groen)



© Pascal Bonheure – 2011

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3 Empty Re: Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3

Bericht  van den broeck alfons di feb 01 2011, 08:20

Ben uw verervingsreeks met veel aandacht aan het volgen.

Ik ken niets af van de vererving van gouldamandines, dus een totale leek, maar ik ben nog altijd mee. Dus, doe zo voort.

En, aan de hand hiervan, begin ik ook foto's op te zoeken op het internet, zodat ik het mij visueel kan voorstellen.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3 Empty Re: Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3

Bericht  Antoine di feb 01 2011, 17:56

Ben het hier ook aan het volgen en tot nu kan ik goed volgen.
Maar toch heb ik een vraag.
Pak nu de wildkleur,daar is de bosrtkleur van de pop lichter dan die van de man.
Hoe kan hiervan het verschil zien met een lilaborst,want die lijken mij wel hetzelfde van borstkleur,of heb ik het mis.

Antoine

Aantal berichten : 161
Join date : 12-10-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3 Empty Re: Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3

Bericht  Pascal di feb 01 2011, 20:47

Alfons : dit is een zeer interessante site qua kleuren : http://users.skynet.be/fa398872/gouldrk.htm

Antoine, d'er zijn verschillende nuances in lilakleur. Doch er dient een duidelijk verschil te zijn met de PB en de WB, we ijveren naar een 50% reductie tov PB. Dit heeft ook zijn invloed op de buikkleur, deze wordt iets minder diep tov wildkleur. De dimorfismische kenmerken (verschillen tussen man en pop) blijven echter aanwezig : kopkleur en rugkleur, dus minder intens (fletser). De borstkleur is een ander verhaal : het verschil in borstkleur tussen een wildkleur pop en een LB pop is nog een probleem, de té lichte borst ("slechte" PB) van een PB pop kan lila lijken. Normaal zou de LB pop een lila-achtige waas moeten hebben, dus meer naar de WB neigen dan de man, laten we zeggen 25%. In de praktijk komt dit echter niet altijd tot uiting. Als ik het goed voorheb worden LB poppen niet gevraagd op tt's.
Ikzelf kweek niet met LB omdat ik PB en WB beter vind contrasteren in de Gould en dat vind ik persoonlijk nu juist zo prachtig ! Maar als andere mensen meer ervaring hebben met LB dan horen we het graag.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3 Empty Re: Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3

Bericht  van den broeck alfons wo feb 02 2011, 08:40

In de praktijk komt dit echter niet altijd tot uiting. Als ik het goed voorheb worden LB poppen niet gevraagd op tt's.

Worden die dan afgekeurd of halen ze sowieso weinig punten ?


van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3 Empty Re: Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3

Bericht  Pascal wo feb 02 2011, 20:25

Je kan een pop niet inschrijven als LB, enkel mannen LB worden gevraagd. Nu kan het wel zijn dat je ze eventueel kan inschrijven als "overige" en daarop gekeurd worden, maar dit durf ik niet met zekerheid zeggen. Je kan ze wel inschrijven als een PB pop maar dan heb je of een slechte PB pop of geen LB pop !
Dit zijn de reeksen van de eerste tt van Limbra : http://www.gouldamadines-putters.be/gouldamadines/Reeksen.htm

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3 Empty Re: Mutaties, mutatiecombinaties en benamingen - deel 3

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Gouldamadines :: Vererving

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum