Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

voorbereiding op het kweken van gouls

+2
van den broeck alfons
dirk32
6 plaatsers

 :: Gouldamadines :: Kweken

Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  dirk32 di jan 04 2011, 18:06

hallo
ik heb 2koppels goulds ik zou er binnenkort mee willen kweken moeten de mans en de poppen nu tijdelijk apart zitten
moet men ook iets bij geven van voeding of vitamine
groeten
dirk

dirk32

Aantal berichten : 9
Join date : 17-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  van den broeck alfons wo jan 05 2011, 08:35

Wel Dirk, dat koppelen dat zou ik ook eens graag willen weten van de ervaren kwekers. Heb verleden een koppeltje gekregen van Jean Van Elderen, de secretaris van Goulds Limbra, en dat koppel zou dit jaar tot resultaten moeten kunnen komen.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Karel Pauwels wo jan 05 2011, 09:48

Hey Dirk en Alfons, kan jullie hier echt niet mee helpen.
Ben van de goulds en hun verervingen echt niet op de hoogte.
Wij zijn nog altijd opzoek naar een moderator voor het goulds subforum Embarassed
Dus als ge U geroepen voelt laat het ons weten bounce bounce

Karel Pauwels
Admin
Admin

Aantal berichten : 382
Join date : 26-05-09
Leeftijd : 69
Woonplaats : Lichtaart

http://www.mijn-grasvinken.be

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Pascal wo jan 05 2011, 10:29

Bij de voorbereiding van de Gouldsamadine tot de kweekperiode dien je niets extra's te geven. De kweekperiode van Goulds in de natuur wordt voorafgegaan door "een schrale periode". Daarna kan je terug hun gewoon dieet geven en eivoer, dit is de "trigger" die hun in broedstemming brengt. Dit heb ik reeds beperkt in praktijk toegepast. Het volgend kweekseizoen ga ik dit systeem tot in de details proberen.

Lees dit artikel even : heel interessant ! http://savethegouldian.org/articles/mike%20calendar%20article.html


Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Ivan wo jan 05 2011, 20:06

In die schrale periode ook eventueel het badwater achterwege laten kan helpen.
Soms is die schrale periode helemaal niet nodig.
Het belangrijkste is de poppen in de gaten houden: als hun bekje begint te verkleuren (donkerder worden) is dit al een duidelijk teken dat ze in broedstemming komen.
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Pascal wo jan 05 2011, 21:06

Ivan, klopt, dat is ook mijn (oude en algemeen aangenomen) werkwijze, geen badwater en wat "eentoniger" voeren. Het badwater was ik echter vergeten te vermelden maar zeker niet onbelangrijk. De kweek van de Gouldamadine begint in het regenseizoen. (Momenteel is het echter wat teveel regenseizoen is Australië hebben we gezien op het nieuws.) Meer regen = meer voedsel om de jongen te voeren. Probleem is dat we moeilijk een regenseizoen kunnen simuleren in onze kweekruimtes. Dit proberen we dan op een andere manier, zoals hierboven vermeld.
Mijn indruk is echter dat de verkleurde bek slechts een indicatie is (grijzer, roder of oranjer drunken )... Maar daarom zitten man en pop nog niet op dezelfde golflengte. Dit is volgens mij de reden waarom er zoveel 1e rondes bij de Goulds onbevrucht of kleiner zijn. Als we nu sterkere indicaties zouden geven, zou het wel eens mogelijk zijn dat het vanaf ronde 1 "bingo" is. Daarom denk ik dat die schrale periode weldegelijk zijn nut heeft.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  dirk32 wo jan 05 2011, 21:58

alvast allemaal bedankt voor jullie reactie!
zou graag nog willen weten of ik de man en pop vooraf apart moet zetten of niet

bedankt
Dirk

dirk32

Aantal berichten : 9
Join date : 17-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Ivan wo jan 05 2011, 22:09

Met verkleuren van de bek, bedoel ik wel degelijk donkerder worden; eigenlijk zo goed als zwart.
Als de mannetjes bij de poppen blijven zitten (dus niet in een aparte kooi), kunnen zij duidelijk merken dat hun favoriete tegenhangers (de poppen) broedrijp aan het komen zijn en zij volgen automatisch.
Dit is enkel mijn idee he.
Ik heb nu juist een nest van 4 jongen uitvliegen en ik heb geen schrale periode ingevoerd.
De bek van de pop was redelijk zwart en de man maakte haar ruim het hof, dan heb ik een nestkast aangeboden. Gevolg 4 bevruchte eieren en 4 uitgevlogen jongen. Dus zonder al te veel ingrijpen of andere toestanden. In het algemeen doe ik het altijd zo en dat lukt aardig.
(Ik ben wel geen kweker op grote schaal, enkel voor het plezier.)
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Pascal wo jan 05 2011, 22:46

Dit is inderdaad een andere benadering van de "traditionele" manier, mannen en poppen appart. Vanaf dit jaar zal ik Goulds in de buitenvoliere zetten. Met oog op bijleren voor de kweek in broedkooien. Ik hoop bepaalde leerzame conclusies te maken. Voorlopig hou ik ze echter appart. Van nature uit is de Gouldamadine geen koloniebroeder.

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Ivan wo jan 05 2011, 23:26

Het zijn inderdaad van nature geen pure koloniebroeders, maar toch gebeurd het (missschien uit gebrek aan voldoende nestgelegenheden) dat ze toch heel dicht in elkaars buurt nesten maken (in dezelfde boom) en staan dus niet weigerachtig tegen geburen.

Koloniebroed (natuurlijk niet te veel in een te beperkte ruimte) is heel goed mogelijk; heb ik al zelf uitgetest en alle koppels (5) kwamen aan broeden toe.

Het biedt veel voordelen, onder andere de vrije partnerkeuze (toch geen onbelangrijk voordeel) en de koppels worden ook gestimuleerd of geactiveerd door de andere koppels die wel al klaar zijn om zich voort te planten.
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Pascal wo jan 05 2011, 23:44

Vrije partnerkeuze is inderdaad een groot voordeel. En Goulds zijn normaal gezien vrij sociaal. Toch meer dan het geslacht Blauwfazanten, zelfs al zijn de geslachten gescheiden. Het nadeel van vrije partnerkeuze is dan weer dat het meestal niet onze keuze zal zijn maar dat terzijde. Één van mijn objectieven is kijken als de stelling, Gouldsamadines kiezen een partner met dezelfde kopkleur, ook geldt in een kunstmatige omgeving. Dit is al wetenschappelijk bewezen maar wat kiest een RK als er geen RKpartner is ? ZK of OK ? Dit lijkt mij wel "nice to know". Wat zijn uw ervaringen met uw koppels/kopkleur ?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Ivan do jan 06 2011, 07:55

Dat is een moeilijke. (Ik heb ook al die studies al gelezen en ik geloof er wel in.)
In mijn beperkte ervaring, want ik heb een veel kleiner aantal goulds dan dat kweekcentrum, zou ik durven zeggen dat mijn ondervindingen een beetje gelijklopend zijn.
Toch de bemerking dat er redelijk wat uitzonderingen zijn.
Het kan gebeuren dat bvb. een zwartkoppop kiest voor een andere kopkleur (RK of OK man, beide evenwaardig zou ik zeggen), zelfs al is er ZK man beschikbaar.
Meestal zal ze wel kiezen voor een ZK man. Waarom ze soms kiest voor een andere kopkleur weet ik niet, maar ik vermoed dat die beschikbare ZK man haar niet bevalt voor een andere reden (zoals bij de mens zeker).
Dit gaat ook op (volgens mij) voor zowel RK en OK. Dus RK pop zal meestal kiezen voor RK man, maar haar keuze kan in mindere mate ook vallen op ZK of OK (waarschijnlijk ook evenwaardig, maar daarvoor moet je er al heel veel gekweekt hebben om daar een zekerheid over te geven).

Ik benadruk nog een keer dat ik op kleine schaal kweek en gekweekt heb, daarom is het gevaarlijk om te zeggen dat dit een zekerheid is. Het is enkel een indruk.

Een interessante materie ... toch.
Ivan
Ivan

Aantal berichten : 59
Join date : 09-02-10
Leeftijd : 53
Woonplaats : Assebroek

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Pascal do jan 06 2011, 08:47

Absoluut interessant. We breken ons hoofd vóór elk kweekseizoen hoe we onze kweekkoppels gaan samenstellen. We selecteren op grootte, aftekening, welke kleuren we willen kweken, ... naar onze verwachtingen. Maar niet naar de verwachting van de vogels of het moest een (al dan niet berekende) toevalstreffer zijn. Ik ben ervan overtuigd dat (kleinschalige) studies in deze materie ons kunnen helpen om succesvollere koppels samen te stellen. Zelfs kunnen we maar beperkt tegemoetkomen aan onze Goulds : alle beetjes helpen. Kopkleuren is een indicatie maar daar stopt het natuurlijk niet.
Een kleine annekdote : ik had gepland een koppeltje ALBINO x RK WB EF P GR (gele pop met rode kop en witte borst) samen te stellen. Toen ik de albino man bij de gele pop zette, vloog de pop als een furie naar de man. De pluimen vlogen in het rond ! Ik heb het een half uurtje durven bekijken en dan heb ik snel de man weggenomen. Het mannetje zat in een hoekje van de broedkooi en durfde niet meer bewegen. Shocked
Had dit te maken met zijn rode ogen ? Ik zette er onmiddelijk een reserve man bij, ook een RK WB EF P GR en ze begonnen onmiddellijk voor mijn ogen te paren ! What a Face Maar ik bleef wel zitten met mijn man ...

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  van den broeck alfons vr jan 07 2011, 09:33

In de link naar de site die Pascal vermeld staat het volgende :

The Gouldian Research Station breeding seed mix is:

Red Millet
White millet
Siberian Millet
Canary seed
Rye grass
Silk sorghum
Signal grass
Niger seed

This mix was derived from seed choice trials conducted by the scientists and produces reduced waste and enhanced productivity

Ik ga eens opzoeken wat er in elk van die zaden aan voedingswaarde zit.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  van den broeck alfons vr jan 07 2011, 09:57

Ben gisteren een wetenschappelijk artikel tegengekomen over de invloed van licht op de mogelijke partnerkeuze bij Goulds en zebravinken. Met licht bedoel ik niet de intensiteit maar wel het kleurenspectrum : van ultraviolet tot infrarood, want Goulds, zebravinken, kunnen kleuren waarnemen in een extra gebied, dat wij met ons menselijk oog niet kunnen waarnemen. Het is een extra gebied dat gelegen is in het ultraviolet. En, dit zou wel eens van belang kunnen zijn voor alles wat variëert van blauw tot zwart.

Zal dat artikel zeker nog vele malen moet lezen en bestuderen, maar we doen ons best.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Pascal vr jan 07 2011, 11:59

Er zijn zoveel facetten waar we rekening mee zouden moeten houden met het koppelen, waarvan zoveel waar we nog niet het minste benul van hebben.
In de natuur hebben we RK PB GR, ZK PB GR en OK PB GR. Momenteel hebben we ruim 50 verschillende verschijningsvormen door mutaties en mutatiecombinaties en het einde is nog niet in zicht.
Hoe gaat de Gouldamadine om met deze mutaties ? We mogen aannemen dat een Roodkop Geel Witborst man het in de natuur niet lang zal trekken voor hij te prooi valt aan een predator. Dus deze mutatie heeft geen voordelen, is deze man dan minder "aantrekkelijk" voor een pop ? En hoe kunnen we dat in onze "beschermde omgeving" omzeilen ? Meer vragen dan antwoorden dus !
Alfons, laat het licht schijnen, al is het het topje van de ijsberg misschien brengt het ons tot inzichten en kunnen we de rest erbij redeneren.

Wat betreft voeding voor de kweek moeten we onderscheid maken waar we kweken. In een voliere hebben de vogels meer beweging dan in een kweekkooi. We weten ook dat teveel buikvet nefast is voor de bevruchting. Dus is het aan te raden uw vogels schraler te zetten als je in een kweekkooi kweekt. In een voliere kan je het meer "zijn beloop" laten, daar kunnen de vogels het meer zelf regelen.
In datzelfde artikel staat :

Put your birds on an Austerity Diet of white and red millet mixed 50/50.
No supplements should be provided other than grit and plain water.
The austerity diet is necessary to stop the production of hormones so that males and females reach the same breeding condition status at the same time and also to ensure they are not fat.
Fat birds either do not breed at all, or are infertile.
Birds not put through an austerity period are more difficult to breed - males and females often reach breeding condition at different times.
Do the final selection of your breeding team; keep a few extra to cover for accidents and for lures. Keep only the best birds, they cost the same to feed as poor quality ones!
Cull any bird that has a history of illness or baldness.


Een ganse maand op "water en brood"... Wat denk jij Alfons ?

Pascal

Aantal berichten : 322
Join date : 30-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Bart Van Den Bossche vr jan 07 2011, 17:02

Interessante discussies. Ben zelf geen gouldkweker maar wil me toch even moeien Smile
Ik meen ooit gelezen te hebben (ik denk in De Witte Spreeuwen van zo'n 8-tal jaar geleden) dat ook de borstkleur een belangrijke factor is bij de vrije partnerkeuze (bv. in een volière). Hier zou de voorkeur uitgaan naar de paarse borst (maw de wildkleur) ipv naar de witborst.

Bart Van Den Bossche

Aantal berichten : 114
Join date : 06-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  van den broeck alfons vr jan 07 2011, 17:31

Wel Bart, wat je zegt zou wel eens kunnen kloppen, maar ik kan het "waarom" nog niet plaatsen.

Ik heb hiervoor vermeld dat gouldamandines een extra gebied in het ultraviolet deel van het licht kunnen waarnemen met hun ogen. Nu, paars als kleur, zit dus quasi golflengte meer in de richting van dat ultravioletgebied.

Bij zebravinken is er een omgekeerde vaststelling. Rode kleur of een mengeling van kleuren die naar rood neigen, dus het infrarode gebied van het licht : uit diverse studies blijkt dat dit kan werken zoals een rode doek bij een stier. Zebravinkpoppen worden geprikkeld tot coöpulatie door mannetjes met rood tot veel rood op bepaalde delen van hun lichaam.

Bedankt voor de informatie.

van den broeck alfons

Aantal berichten : 349
Join date : 02-07-10
Woonplaats : Geel

Terug naar boven Ga naar beneden

voorbereiding op het kweken van gouls Empty Re: voorbereiding op het kweken van gouls

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 :: Gouldamadines :: Kweken

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum